PerfectDraft bruikbaar?

Gestart door Cisdevésser, 24-08-2005 19:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hans100w

Bij mijn vorige bericht zei ik dat ik nog een aanpassing aan de PD zou verzinnen om de temperatuur van 3 naar ongeveer 10oC te brengen.
Welnu, het dagenlang offline zijn van het forum heeft mij de tijd gegeven er aan te werken  :idea:
Wederom met foto's is hier te zien hoe dit erg simpel is te realiseren.

Een bovengister is meestal het lekkerst bij ongeveer 10oC. De PD koelt altijd tot 3oC. (als hij het haalt  :stom:)
De electronica in de PD kun je niet aanpassen: SMD techniek waarvan het schema onbekend is.

Draai de 4 schroeven, die zichtbaar zijn als je de "deuren" van de PD open draait, los en trek daarna de achterkant naar achteren zodat je het binnenwerk kunt zien.



De temperatuursensor is de pen die in het midden tegen het vaatje drukt, aan de achterkant (als de achterkap verwijderd is) zie je van die sensor 2 rode draden naar een connector op het printplaatje lopen.



Hier is één van de draden onderbroken en gesoldeerd aan een stukje snoer.
Het snoertje loopt naar een weerstand van 6k8 (of 6800 ohm) die met een schakelaar te overbruggen is.



Voor de techneuten onder ons: de sensor is een NTC weerstand, door de weerstand bij 10oC. af te trekken van de weerstand bij 3oC. weet je welke weerstand je in serie moet opnemen om het regelcircuit op 10oC. te laten koelen.
Als de schakelaar gesloten is wordt de weerstand van 6800 ohm overbrugd en zal de PD weer naar 3 oC. koelen.
Let op: de display zal ook 3oC. aangeven als je de schakelaar open staat (dus de weerstand in serie staat met de NTC)
Door de schakelaar te sluiten kun je zien wat de werkelijke temperatuur is.
Als de schakelaar in een andere stand wordt gezet duurt het een tijdje voordat het display de andere waarde aangeeft.



Hier is te zien dat ik een mini schakelaar heb gebruikt die aan de achterkant gemonteerd is. De weestand van 6800 ohm is er één van 1/8 watt, dus ook een mini  ;D

Het werkt perfect  :proost2: het vaatje is inmiddels leeg en ik vraag mij nu af hoe vaak ik moet spoelen voor de opslag, het zal een aantal weken, zo niet maanden duren voordat ik weer ga brouwen.

Goodgoan,
Hans

Johannes

Geniaal! Ik snap er geen hout van wat je allemaal hebt geschreven. Maar zo wordt een perfectdraft wel een heel aantrekkelijke aankoop. Knap gedaan.

:degroeten:

Johannes


Edgar

Inderdaad petje af. Schitterend stuk huisvlijt!

Hans (Lagos)

Geniale oplossing Hans !  :duimop:

Ik ben zo vrij geweest om het met een tekening te verduidelijken.



Let's make things better !

En zoals ik het begrijp kan hier tussen elke temparatuur gekozen worden, door voor elke graad lager dan 10 oC een 1000 ohm lagere weerstand te gebruiken.

Gr. Hans


Adrie

Leve dit forum en alle genieën die het bezoeken en hun vondsten posten! Ik begrijp het maar half, maar het klinkt logisch en duidelijk. Gelukkig heb ik een vriend die vroeger veel met weerstanden en dergelijke vogelde, dus als ik ooit zo'n ding aanschaf komt het helemaal goed.

oud-bruin

Vorig jaar een Perfect Draft aangeschaft met het idee er ook zelf gebrouwen bier mee te kunnen tappen
Een adapter van PVC gemaakt om het fust zelf te kunnen vullen en spoelen.


Dit gaat heel aardig.
Alleen weet je niet of het spoelen van de zak goed gebeurd.

Daarom het fust open gemaakt en de zak van de leiding gesneden.
Er blijft nog wat restand achter en dit kan uiteindelijk gaan schimmelen als je het fust enige tijd niet gebruikt.
Het fust zonder zak gevuld met 2 liter water en daarna weer in het apparaat gezet.
Fust leeg getapt en weer open gemaakt. Er blijft 1 dl. vloeistof over als je deze gebruikt zonder zak.
Doordat ik het bericht over de instelbare temperatuur had gelezen ben ik hiermee verder gegaan.

Ik heb nu een regelbare weerstand van 0-10 kOhm en een schakelaar gebruikt om de temperatuur traloos te kunnen regelen tussen 3 en ongeveer 12 graden.

De schakeling zit tegen de achterkant bevestigd omdat er verder geen ruimte is of het op een minder fraaie plaats zit.
Dmv. een stekker is de achterkant volledig te verwijderen indien het koelblok stofvrij gemaakt moet worden of andere "werkzaamheden"gedaan moeten worden.


Het instellen van de temperatuur gaat de eerste keer proefondervindelijk.
Door een sticker rond het instelwiel van de weerstand te plakken kun je daarop de temperaturen aangeven.
Een volgende keer kun je dan direct de juiste temperatuur kiezen.
Door de schakelaar in de normale stand te zetten wordt de werkelijke temperatuur weergegeven.
Als de schakelaar naar de stand met extra weerstand gezet wordt dan geeft de display na +/- 30 sec. een andere temperatuur aan.
Dit is afhankelijk van de ingestelde temperatuur dmv. de regelbare weerstand.
Als de temperatuur is ingesteld gaat de display ook naar 3 graden. Schakel je dan terug naar de normale stand dan geeft de display de juiste (ingestelde) temperatuur aan.
Wil je dat het fust op deze temperatuur blijft dan zet je deze terug op de instelbare stand.
Het display geeft dan weer 3 graden aan wat eigenlijk wil zeggen dat deze niet verder meer zal koelen. De temperatuur blijft dan gehandhaaft.

Rest mij alleen nog het aluminium fust eerst grondig te kunnen reinigen en te spoelen zodat het ook echt schoon is.
Ik zat te denken om dit eerst met amonia te reinigen en daarna met soda goed uit te spoelen zodat de amonia resten eruit gaan.
Daarna is het fust klaar voor gebruik. Eenmaal leeg kun je het fust weer eenvoudig spoelen en laten drogen op de verwarming.
Als het eenmaal droog is kun je deze weer afsluiten en kun je het droog en zonder dat er rommel in komt bewaren tot de volgende vulling.

Henielma

Oud-Bruin,

Ikzelf heb geen ervaring met de perfectdraft maar wel met de beertender die op hetzelfde principe werkt.

Het idee van de adapter en de uitvoering daarvan vind ik mooi en is waarschijnlijk ook handig.

Je idee om de zak te verwijderen is niet goed. Je moet bier volgens mij niet in aluminium bewaren en tijdens het tappen komt er lucht bij het bier waardoor het oxideert (bederft).

Je idee van de potmeter is handig. Voor de beertender heb ik ook iets dergelijks gemaakt. Helaas werkt het bij de beertender niet zo goed omdat die een bepaald percentage van het koelvermogen minimaal aan laat staan. Als ik de beertender in de bijkeuken plaats (16 ºC) dan wordt het bier ondanks de potmeter toch kouder dan 11 ºC.


Hans (Lagos)

Wat mij betreft ben ik klaar met de perfectdraft, hij gaat de berging in tot dat er zakken met stijgbuis op de markt komen voor hobbybrouwers, het schoonspoelen kost te veel tijd en is denk ik zeker niet aan te bevelen met reeds eerder gevulde zakken.

kyrill

Ik heb de hele thread gelezen :)

Als je een koeler hebt zoals de Wunderbar die zowel 5 l vaatjes als PD vaatjes kan koelen dan is het enige voordeel van PD dus die ene extra liter? En daarvoor moet je al die risico's nemen van hoe je die PD zakjes steriel houdt voor (menig) hergebruik?

OK, als je een PD koeler hebt , dan kan je niet anders en dan is al bovengenoemde extra werk verklaarbaar.

Maar zoals de zaken nu staan lijkt voor die ene liter verschil ( als je de zakjes perfect tot 6 liter weet te vullen) het extra werk wel erg veel

Of mis ik iets?
: )

RobinB

Citaat van: kyrill op 26-07-2008  16:24 uOf mis ik iets?

Ja: in de Wunderbar passen ook PerfectDraft vaatjes... ;)

Hoppeplukkertje

Kunnen de vaatjes van Brouwland (5 l) in een perfectdraft ?
Iemand daar ervaring mee?

RobinB

Nee, die kunnen wel in een Wunderbar.

Barneys

Beste mensen,
Ik ben al drie weken bezig met zoeken om de draft te hervullen, (Phillips en Inbev zullen wel lachen) maar het is me wel gelukt!
En ja bedankt inbev om mijn kapotte vaatjes terug te nemen. >:D
In ieder geval is het een hele karwei, ik heb dan ook de bedenking om de zakken te hergebruiken.
Volgens mij zijn deze stuk bij het leegpompen, inventief van inbev.
Maar geen probleem, heb nog een ander plan.
Idee
Bier: diepvrieszakjes, met twee aan sluitingen één voor te vullen en één voor de draft.
Lucht: kraantje om de lucht uit te laten
Vat: herbruikbaar maken met luchtdichte sluiting.
Wie tips heeft, laat maar komen,
grtz Frank

sandman

Citaat van: hans100w op 09-08-2006  00:29 u...
   
...
Goodgoan,
Hans Domburg

Ik zie nu ineens die kratjes... waar zijn die kratjes verkrijgbaar?
Ik zit nu met die Grolsch kratten, iets wat lomp... :)

sandman

Na lezen van dit topic en het zien van een hoop tussen oplossingen..

Iemand toevallig een vat / binnenwerk in bezit waar een patent nummer of zo opstaat?
Zo kunnen we precies het binnenwerk bestuderen en kijken waar mogelijkheden zijn voor aanpassingen naar hervul  :proost:

hans100w

Citaat van: sandman op 18-07-2011  18:03 uIk zie nu ineens die kratjes... waar zijn die kratjes verkrijgbaar?
Die zijn Duits, ook de flessen zijn Duitse halve liters. Van welke brouwerij weet ik niet meer, ik heb de stickers verwijderd.  >:D

Inopia

Wat voor een processor zit er eigenlijk in zo'n perfectdraft? Ik kan aan het plaatje niet echt iets zien. Service manual, overigens:

http://www.digisellers.nl/HD362020.pdf

masterdigi

Hallo iedereen. Effe een vraagje van een beginner. De vaatjes van de perfect draft zou je die ook kunnen navullen zonder de zak? Zo nee wat zijn hier de problemen van? Ik heb namelijk net zo'n ding gekocht en heb een makkelijk navulsysteem voor gemaakt en ben benieuwd hoe vaak je de zak kan hervullen en als die stuk zou zijn of ik de vat gewoon kan hervullen (zak eruit halen dus).

Nico Henrard

Klinkt misschien wat als mosterd na de maaltijd, maar heb mezelf 'n perfect draft aangeschaft die hier ( Noord-Frankrijk ) goed gebruikt kan worden omdat de vaatjes met goed Belgisch bier hier allemaal te koop zijn.
Was ook verbaasd om te zien dat de temperatuur vast was op 3 graden, veeeels te koud.
Heb, met dank aan reactie 153, 'n temperatuur regeling ingebouwd d.m.v. 'm 6-stappen schakelaar, die weerstanden 0, 2.2K, 3.3K, 3.9K,5.6K, en 6.8K tussen de sensor en de print schakelt. Werkt erg goed en kan het aanbevelen. Eindelijk Leffe blond op de goede temperatuur. En, op stand 1 kun je de echte temperatuur aflezen.

Chiefjop

Goedemiddag Hobbybrouwers!

Ik vroeg me af of het mogelijk is om ook gewone fusten via de Perfect draft te tappen? Ik weet dat het met de Beertender van Heineken kan maar kan nergens vinden hoe ik dit eventueel in zou kunnen zetten via de Perfect draft.

Hebben mensen daar ervaring mee?

RobinB

Nee, dat kan niet.
Met de Beertender ook niet overigens. :)

De enige die overweg kan met 5 liter partyfustjes is de Wunderbar en daar past (qua diameter) ook een NC-keg in (naast Beertender en Perfectdraft).
Gewone fustjes kan je met geen van allen tappen.

Jebierbrouwerroen

Hallo allen,
Met het schaamrood op mijn wangen trap ik hier een thread met als laatste reactie ouder dan vier jaar weer open.
In een wilde aankoop kocht op marktplaatst een Perfect draft. Pas na betaling kwam ik erachter dat de vaatjes lang niet zo makkelijk te hervullen zijn met zelfgemaakt bier als voorheen gedacht.
De handleiding van hans100w gaf mij hoop. Helaas ben ik zonder zijn afbeeldingen niet in staat om zijn handleiding te volgen.
Zou iemand deze naar mij kunnen sturen?

Alvast heel erg bedankt.

Groet,
Jeroen

Jacques

Citaat van: Jebierbrouwerroen op 24-11-2017  11:59 uZou iemand deze naar mij kunnen sturen?

Het snelste is denk ik Hans een persoonlijk bericht te sturen.

Jebierbrouwerroen

Citaat van: Jacques op 24-11-2017  13:26 uHet snelste is denk ik Hans een persoonlijk bericht te sturen.

Dank voor je snelle reactie. Dit heb ik enkele dagen geleden gedaan. Tot nu toe heb ik daar geen reactie op ontvangen vandaar dat ik het via deze weg besloot te proberen  ^-^.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.