PerfectDraft bruikbaar?

Gestart door Cisdevésser, 24-08-2005 19:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Cisdevésser

Hoi allemaal,

Hieronder een berichtje wat ik zojuist op internet tegenkwam, een thuistap met 6-liter vaatjes.
Word dit misschien het ideale zelf-vul-fustje voor ons thuisbrouwers ?
Het is blijkbaar in België al een jaartje op de markt, dus Belgische medebrouwers, hebben jullie al info ?

groetjes....Cis




Ook Grolsch en Bavaria op thuistap Philips

24 augustus 2005, 15:50:17

AMSTERDAM (ANP) - Bierbrouwers Grolsch en Bavaria gaan ook bier verkopen voor de nieuwe thuistap die Philips en het Belgische drankenconcern Inbev hebben ontwikkeld. Beide bedrijven hebben daartoe een licentie ontvangen van Inbev, zo lieten zij woensdag weten.

In oktober liggen de tapinstallatie en de biervaatjes (zes liter) in de Nederlandse winkels. De fustjes Grolsch komen, door de latere licentieverlening, twee maanden later op de markt. Philips hoopt met de introductie te profiteren van de cadeaumaand december.

De thuistap verscheen vorig jaar onder de naam PerfectDraft op de markt in België en Luxemburg. Volgende maand begonnen Philips en Interbev met de verkoop in Duitsland, met Beck's als belangrijkste biermerk. Bij de oosterburen bestaat geen concurrerend thuistapsysteem. Het concern bekijkt introductie elders, maar de aanwezigheid van een echte biertapcultuur is een voorwaarde.

Inbev verkoopt thuistapvaatjes van zijn merken Hertog Jan, Dommelsch en het Belgische Jupiler. Volgens directeur detailhandel Inge Plochaet is Inbev in gesprek met andere regionale Nederlandse brouwers over een licentie voor het tapsysteem. Mogelijk komen ook speciaalbieren van Inbev, zoals Leffe of Hoegaarden, op de thuistap.

In het voorjaar van 2004 introduceerde concurrent Heineken zijn thuistap Beertender in de Nederlandse markt. In tegenstelling tot de Beertender (Heineken, Amstel, Brand, Wieckse Witte) is de PerfectDraft een 'open systeem' (toegankelijk voor alle brouwers), zegt Plochaet. ,,Als Heineken morgen een licentie aanvraagt voor PerfectDraft, zullen we dat ernstig overwegen'', aldus de directeur.

Jokke

Citaat van: Cisdevésser op 24-08-2005  19:53 uInbev verkoopt thuistapvaatjes van zijn merken Hertog Jan, Dommelsch en het Belgische Jupiler. Volgens directeur detailhandel Inge Plochaet is Inbev in gesprek met andere regionale Nederlandse brouwers over een licentie voor het tapsysteem. Mogelijk komen ook speciaalbieren van Inbev, zoals Leffe of Hoegaarden, op de thuistap.


Ook vaatjes Stella zijn te verkrijgen voor dit systeem..
Heb echter nog niet de mogelijkheid gekregen om er zo eentje open te doen

Jokke

Meer info over de vaatjes:
De vaatjes en hun kenmerken

De vaatjes werden ontwikkeld om de versheid en de smaak van uw lievelingsbier optimaal te bewaren.

Het Vat
Materiaal:    Aluminium
Afmetingen:    Diameter: 19,8 cm
Hoogte: 27 cm
Inhoud:    6 liter (d.w.z. 24 glazen van 25 cl of 18 glazen van 33 cl)
Gewicht:    7,275 kg (vol) en 1,275kg (leeg)
Houdbaarheidsdatum:    6 maanden. Eens geopend en gekoeld: 28 dagen.
Aanbevolen Verkoopprijs:    €14,99
Statiegeld:    €5,00
Aangeboden Merken:    Jupiler en Stella Artois


Bruyn

Hoi Brouwers,

Ook toevallig, dit onderwerp.
Ik heb namelijk vandaag een Perfect Draft gekregen. Had hem gewonnen met een wedstrijd.
Ga in het weekend een vatje Jupiler ( de enige echte Belgische pils ) halen om eens uit te proberen. Als vatje leeg is, zal ik dat eens proberen open te krijgen en zien wat de mogelijkheden zijn om het zelf terug te vullen.
Heb alleszins al de indruk dat het op dezelfde manier werkt als de beertender. Dus zonder CO2.

Als Inbev dan ook nog Leffe op vat uitbrengt ....  :D  :D  :D

Greetz,

Bruyn :pan:

Herman

Ik denk inderdaad dat het principe gelijk is aan de beertender. Ik moet zeggen dat bieren als Jupiler en Leffe mij eerder zouden weerhouden van aanschaf van zo'n apparaat. Leffe had eerder mooie bieren, maar wat ze er nu van brouwen, fabrieken is denk ik een beter woord.....

Gio

Wel een leuk formaat!
Maar als die vaatjes van alluminium zijn, verwacht ik ook een coating aan de binnenzijde.
Deze zal bij reiniging met agressieve middelen wellicht slijten.

Job

Ik lees op de website dat er een pomp in het apparaat zit, om het geheel op druk te houden, 1,35 Bar volgens de FAQ.
Ik neem aan dat dat dus met lucht gaat - zou er dan geen zak inzitten? Anders zou je toch oxidatie krijgen ?
Ook schijn je het tapslangetje elke keer te moeten vervangen, ik weet niet of en in hoeverre dit zich schoon laat maken voor hergebruik. Of zouden ze het slangetje soms tegelijkertijd als kraan gebruiken middels een soort knevel in de tapkop ?
Op zich wel een interessant ding.
Ik zie al heel regelmatig vaatjes bavaria staan bij de supermarkt, voor hun "eigen" 10 liter systeem. Zouden ze daar nu ook mee stoppen ? Ik vond dat toch ook wel een aardig systeem.

vr. gr.

Job

Edgar

De lucht duwt op de zak; een beproefde methode. Wel druk, geen oxidatie.


Bruyn

Hoi Brouwers,

De Perfect Draft staat op de keukenkast.
Heb een vaatje Jupiler gedurende 3 uur in de diepvriezer gestoken om het op 3° C te brengen. (Je kan dit ook door de PerfectDraft laten koelen tot 3 ° C maar dat duurt dan ± 24 uren).
Na koeling het vat geplaatst en eerste pilsje getapt. Eenvoudig en gemakkelijk.
Staat nu ongeveer een half uur op de keukenkast en ben hem al beu... om de 3 minuten slaat de pomp gedurende ± 10 à 15 seconden aan om de luchtdruk op peil te houden. Een lawaai dat die pomp maakt!
Handleiding gelezen. Daar wordt inderdaad in vermeld "De pomp kan zo nu en dan aanslaan... " OK maar niet om de 3 minuten aub.
Vrouwtje wordt ook al lastig.
En je mag dat ding niet uitzetten als er een vat in zit !

Eerste ervaring is niet denderend. Smaak van het bier is ook niet smaak van pils uit het vat op café.

Ik houd jullie op de hoogte.

Greetz,

Bruyn :pan:

Bruyn

Hoi Brouwers,

Eerste reactie was wat negatief, vooral door dat constante storende geluid van die pomp. Dit was niet meer normaal. Heb het vat dan maar eens uit de installatie gehaald, alles nog eens goed aangedrukt en teruggeplaatst. En zowaar.... geluid is weg. Het pompje maakt nu alleen geluid bij het tappen. Is al veel beter nu.
Over de biersmaak : bij het uithalen van het vatje merk ik dat de vervaldatum 01/01/05 is. Zal wel dat dit bier niet fris meer smaakt. Morgen vatje terugbrengen naar leverancier. Heb het vandaag pas gekocht.
Zodra er een vatje leeg is, begin ik met experiment om het terug te vullen.

Ik houd jullie op de hoogte ....

Greetz,

Bruyn :pan:

Hans (Lagos)

Er zal wel net zo´n zak in zitten als bij de beertender, bij voldoende belangstelling moet deze wel na te maken zijn, dus geen geknoei met schoonmaken maar gewoon een nieuwe zak met een handige vulopening laten maken.
Blij dat ik de beertender niet gekocht heb maar deze zie ik wel zitten, 6 liter daar is mee te werken  :lekkerbier:

Groet Hans

Menno

Even snel 'googelen' bracht mij op: http://www.perfectdraft.com/BE/NL/ :)

Wanneer dit apparaat inderdaad 'toegankelijker' is dan de Beertender, dan zal het, in ieder geval onder de thuis-brouwers, een groot succes gaan worden! :hoera: En de prijs vind ik nog wel redelijk te noemen... :biersmile:

Ben erg benieuwd! 8)

Edgar

Wel vreemd dat er bij zo'n 'nieuw' apparaat een vat wordt geleverd dat meer dan een half jaar over datum is!


Kaj

6 liter maar?? Dat zijn maar 12 glazen (van ,5L) :-\
zou toch mooier wezen als het 12 liters waren.... :lekkerbier: :elifant:

Kaj

Wil

Er zijn mensen die nooit tevreden zijn!!!!!
Gr. Wil

Kaj

ja sorry, ik vind het zo weinig :-[

Bruyn

Hoi Brouwers,

Heb ondertussen het vatje leeg en een beetje geëxperimenteerd.

Eerst het vat uit elkaar gehaald. Niet echt moeilijk. Er zit inderdaad een zak in ( met daarin een stijgbuis tot op de bodem van het vat ). Deze zak zit met een stevige rubber in het vat geklemd. Door stevig aan de zwarte ring te trekken komt deze los en kan je de zak eruit trekken.



Je moet wel voorzichtig hierbij zijn want de zak is zeer dun en scheurt makkelijk.

Na verder onderzoek blijkt dat je de zak er zelfs niet hoeft uit te halen om hem terug te vullen. Er zit bovenaan op het vat een drukknop waarmee je de lucht (die rond de zak zit en ervoor zorgde dat het bier uit het vat kwam) laat weglopen.

Vervolgens druk je de vulopening ( waar het bier uitkomt ) in en laat je het vollopen. Heb het geprobeerd met water en kreeg er vlot 5,5 liter water in die ik er dan weer kon uittappen met de Perfect Draft. Met een beetje handigheid moet het mogelijk zijn om een koppeling te maken die gewoon bovenop het vat geplaatst wordt om het te vullen.

De vatjes hervullen met eigen bier is dus heel simpel. Volgens mij kan je zelfs lageren in deze vatjes.

Wel stel ik me de vraag of spoelen met water genoeg is om alle bier er uit te krijgen. Misschien eerst met Chemi Pro vullen en naspoelen alvorens het bier erin te doen.

Greetz,
Bruyn :pan:

Hans (Lagos)

Bruyn,

Wat vind je van de zak zelf, is die denk je eenvoudig na te (laten) maken of zitten er speciale nippels of wat dan ook aanvast?

Gr. Hans

Bruyn

De zak is van aluminium gemaakt. Hem namaken lijkt me moeilijker dan een bestaande te vullen.

Greetz,

Bruyn :pan:

Edgar

Citaat van: Bruyn op 08-09-2005  16:10 uDe zak is van aluminium gemaakt.

Dat lijkt me leuk. Het zal denk ik eerder gelamineerd plastic/alufolie/plastic zijn, lijkt me?

Hans (Lagos)

Professioneel laten namaken kan best interessant zijn indien we dat in een beetje aantalen zouden doen, bij voldoende belangstelling kan dat best haalbaar zijn, vervolgens voor gebruik lijkt mij aluminium makkelijk te steriliseren door te verhitten, ja toch?

Edgar

Is het dan echt aluminium?

Bruyn

Nee, ik bedoelde eigenlijk aluminiumfolie, die je op rol kan kopen in elke winkel.

Namaken : ik heb geen idee waar je dit zou kunnen laten doen. Jij wel Lagos ?

Hem vullen is alleszins kinderspel. Maar bij het vullen vul je ook lucht mee in de zak. Dus zal het bier snel slecht worden volgens mij.

Greetz,

Bruyn :pan:

Hans (Lagos)

Volgens mij moet je voor dat je hem vult eerst met een pompje goed vacuüm zuigen en vervolgens zonder luchtbellen het bier er inpompen. Zo krijg je de volle 6 liter ipv  5.5 waar jij het over had. De fabrikant doet dat volgens mij net zo maar gebruikt natuurlijk een nieuwe zak.
Steriliseren zal men dus denk ik doen door de zakken eerst goed te verhitten.

Hoe zit overigens die zwarte dop aan de zak vast en zitten er nog meer nippels of wat dan ook aanvast?
Misschien zijn er eenvoudige setjes te koop om deze folie dicht te smelten/lassen net als bij plastic zakken, dat zal niet zo moeilijk zijn maar hoe zit die dop vast? Verder maakt men bijvoorbeeld in Thailand alles na voor een redelijke prijs maar dan moet er voldoende interesse zijn. En waar zouden de biermagnaten deze zakken laten maken? Misschien ook wel in verre oosten.
Staat er geen "Made in . . . . " op ?  ;D

Kortom, misschien is het na de juiste spullen aanschaffen allemaal wel eenvoudiger dan het nu lijkt maar dan hebben we voor de thuis brouwers denk ik een geweldig apparaat.

Ik ga deze dagen bij een Belgische uitbater hier in Spanje een "Perfect draft" bestellen om later zelf ook wat experimenteren (en wat Belgische fustjes leegdrinken :lekkerbier:) in de verwachting dat wij hier wel een oplossing gaan vinden.

Groet Hans

Hans (Lagos)

Ik reed net op mijn scooter door mijn stadje en daar zag ik het plots, een klein meisje met zo´n aluminium ballon, dat zijn ze dacht ik!  :idea: En zo niet dan zijn ze er vast geschikt voor, dus in die hoek moeten we maar eens gaan zoeken.
De zwarte dop zal er wel conische opgeklemd zitten, klopt dat?

Herman

Ik zou niet zomaar gaan experimenteren met materiaal dat niet bedoeld is voor etenswaren!

Jongens, je hebt ook hele mooie tapsystemen voor thuisbrouwers met vaatjes die makkelijker te reinigen zijn en koolzuur die beter te doseren is. Als ik een beertender of perfect draft had, zou ik ook proberen deze te vullen. Echter je houdt m.i. het probleem van de koolzuur-dosering.

RBE

Herman,
Welke systemen bedoel jij ?

Herman

Sodakegs. Ik heb ze zelf van 9,5 liter (2.5 gallon), maar standaard zijn ze van 18,9 liter (5 gallon). De kleine vaatjes zijn minder gangbaar en derhalve wat duurder in aanschaf.

Bruyn

Hoi Brouwers,

Ik ben het helemaal met je eens Herman. Ik heb het geluk gehad zo'n Perfect Draft te winnen met een tombola. Persoonlijk zou ik hem nooit zelf kopen. Het bier is gewoon te duur. Hier in België betaal je voor een bak bier van Jupiler (24 x 25 Cl = 6 liter ) 7,25 euro. Voor een vatje van 6 liter betaal je 14,5 euro. Da's gewoon het dubbele en in mijn ogen dus pure uitbuiterij van de brouwerij.
Het zelf vullen van deze vaatjes is wel makkelijk te doen, maar door het contact met lucht tijdens het vullen moet je ook weer snel die 6 liter consumeren. Een soda keg lijkt me inderdaad veel beter. Heb in Duitsland een goedkope leverancier gevonden ( www.candirect.de ) waar je een volledige sodakeg installatie voor zo"n 140 euro kan kopen. Dit lijkt me voor de hobbybrouwer veel interessanter dan de Perfect Draft die trouwens toch ook al snel zo'n 175 euro kost )

Greetz,

Bruyn :pan:

Arend

 Hallo B.ruyn.

Ook ik vul mijn biertender zelf af EN HIER GAAT GEEN ZUURSTOF MEE, en er gaat gewoon 4 liter in het fustje. Al enkele maanden laten staan en het bier is steeds TOP dus angst voor zuurstof hoef je dus niet niet te hebben.


groet Arend :degroeten:

Adrie

Vandaag in de krant: Heineken en Krupps gaan InBev en Philips aanklagen omdat er patenten zouden zijn geschonden bij het maken van de PerfectDraft. H&K eisen het stoppen van de verkoop van de PerfectDaft.

Benieuwd hoe dat afloopt.

Menno

Ik denk dat het een storm in een glas water bier is... ;)

Hans (Lagos)

@Arend

Geef eens een beschrijving, ik heb net mijn eerst vaatje Jupiler leeg (lekker bier overigens) en wil hem nu schoonspoelen en zolang met water vullen tot ik zelf met mijn eigen bier zover ben en ondertussen wat vaatjes sparen.

BVD

yok

Kan er misschien iemand een mooie soort uitleg over een fustje hervullen kunnen geven voor een echte amateur? Dus gerne met wat foto's, beetje goede stap-voor-stap uitleg etc. Ik zou hier superblij mee zijn! (in topic posten of naa rmij toe mailen  ;D)

 :proost2:

Peter Langhorst

Ik heb ook een vaatje gevuld met 3 liter flesjesbier. Het is alleen niet echt lekker meer de volgdende dag. Helemaal geen schuimkraag meer.
Hoe is dit eventueel op te lossen?


Johannes

Ik weet niet hoe je dit hebt gedaan maar ik neem aan dat het een geknoei is geweest. Ik ga er ook vanuit dat tijdens het 'geknoei' koolzuur verloren is gegeaan. Je kunt dit voorkomen door af te vullen met suiker en actieve gist.

Johannes

Wil

idee :denken:
Als je zo'n fustje (zakje) hebt en je hebt hem gereinigd. Vul dan een maatbeker (emmer) met een markering van de inhoud van je zakje (bv 5 liter, effe goed uit meten). Aan de emmer doe je een kraantje met slang. Dat ding zet je boven op een schap en laat het slangentje in de zak zitten en laat je inhoud van de emmer netjes in de zak lopen. Resultaat = emmer leeg zakje vol, als je hem leegdrinkt is het net andersom zak leeg en emmer vol,  ;D
Gr. Wil

yok

Ik heb nu mijn fust leeggedronken en wil deze opnieuw gaan vullen. Heb de druk er al uit laten lopen dmv dat soort kruisje ingedrukt te houden. Hoe kan ik nu precies deze weer vol laten lopen? Ik heb al geprobeerd met een trechter, maar dit lukt niet. Ook al niet met het bierslangetje etc etc. Het lukt wel (heel erg traag en moeilijk) door het pinnetje ingedrukt te houden met bijv. een pen en er dan water in te laten stromen, maar er moet toch zeker een betere en snellere manier zijn. Wie o Wie weet dit en kan me helpen met dit (enorm groot ;D) probleem.

 :weetbeter:

Jacks

Heren,

Ik wil een Beertender of een Perfect Draft kopen. Ik heb op het forum gelezen dat het voor zowel de Philips als de Krupps makkelijk is deze bij te vullen. Zou iemand het vullen van de Perfect Draft goed uit willen leggen a.u.b.? Voor het bijvullen van de Beertender zou ik naar http://www.xslutterx.nl/Beerthender/bijvullen_deel2.html gaan. Hier staat het keurig beschreven.
Even terugkomen op de Perfect Draft, is het mogelijk om deze vaten, zonder de zak steeds schoon te maken (wordt toch dagelijks gebruikt), blijvend bij te vullen zodat je een lekkere schuimkraag blijft houden?

Gaarne zou ik reactie van jullie zien.

Alvast hartstikke bedankt,

Jack

yok

Jack, als je een onervaren gebruiker ben (dus puur voor huishoudelijk gebruik) kan ik je wel wat vertellen. DIt ben ik namelijk zelf ook.

De perfectdraft is een prachtding, en ja de fusten zijn ook te hervullen. Vandaag de hele dag bezig geweest en heb uitgevonden hoe dit moet (onervaren stijl), het duurt alleen enorm lang.

HET BEGIN
Je laat als eerste alle druk eruit lopen (als de fust leeg is). Dat is een soort kruisje die je in kan drukken op de kop.

Daarna word het wat moeilijker, je moet nu namelijk met behulp van een trechter of iets dergelijks dit ding gaan vullen dmv drukken. Drukken in de opening waar het bier uit komt. Dan gooi je iets in je trechter en gebeurt er nog niks. Je moet namelijk de luchtdrukknop ingedrukt blijven houden om het erin te laten lopen.

AANT WERK
Dit (moeilijke en langzame) werk is erg irritant, dus ik heb wat andere manieren geprobeerd. Vandaag bezig geweest en ik doe het nu via het slangetje wat je bij je fust krijgt.
1. Dit witte ding steek je erin, doe je vast met tape dat het vast zit.
2. Ik gebruik een stuk potlood om het luchtdrukgaatje ingedrukt te houden, tape dit ook vast.
3. Aan het slangetje doe ik een trechtertje die ik aan mijn muur hang, zorg voor een goede doorstroming.
4. Ik heb een 2L colafles omgebouwd tot een megatrechter en een klein gaatje in de dop gemaakt, dat het bier heel langzaam in de trechter stroomt, dat je dus niet de hele tijd bij hoeft te vullen.

Om de tijd even vullen (3x totaal) en dan kan je er weer makkelijk 22 glazen uit tappen (5.5 liter)

Ik weet het, zo amateuristisch mogelijk doe ik het. Het ziet er niet uit en er zullen vele andere manieren zijn, maar ik heb het ook nog maar 1 dag uitgevonden!

Hopelijk heb je er wat aan.


Hans (Lagos)

Allemaal heel mooi beschreven maar je bier zal zo niet lang goed blijven als je op deze manier werkt.

Bij de perfect draft zie je dat de blanke nippel die in het fust gaat maar een heel klein gaatje heeft en daarom gaat het zo langzaam, ik heb het eens tot bovenin flink doorgeboord en nu vult hij (water voorlopig om goed schoon te spoelen) veel sneller, je kunt nu met deze nippel niet meer tappen maar nippels genoeg bij nieuwe fustjes.

De rest moet ik nog verder uitvinden maar ik kreeg een tip om een los compressortje te gebruiken om steeds 100% leeg te spoelen en te ontsmetten, vervolgens een vulnippel makken (of een losse kop zien te bestellen?) net als die hun gebruiken. Ik denk dat je bijvoorbeeld met de March pomp die in de Herms wordt gebruikt een veel beter resultaat krijgt.
Uiteraard zal het jongbier ook van de juiste hoeveelheid suiker moeten voorzien en laten rijpen maar dat is hier al besproken.

Gr. Hans

yok

Ik ben totaal geen bierbrouwer, dus ik hoef niks optimaals (zoals houdbaarheid etc.). Al het bier gaat sowieso binnen een week op, maximaal. En dat moet te halen zijn met deze manier.

Verder is het trouwens een goed idee van die koppen!

Jacks

Ik ben ook totaal geen brouwer, ben alleen maar een consument van het goudgele godenelixer.  Dat wil ik dus lekker uit zo'n apparaat kunnen tappen.

Koenzie

Ik ben ook de gelukkige eigenaar van een PD, maar mijn eerste vaatje Dommelsch is nog niet leeg... Maar als hij leeg is zal ik zeker een methode gaan uitvinden om deze goed te hervullen, alleen mijn rede is om er goedkoper bier in te doen, want 15,- voor een fustje is me teveel  ^-^

yok

Laat het mij ook even weten, hoe meer manieren hoe beter!

(mijne gevuld met Heineken, 5.5 L, smaakte erg lekker en was goed houdbaar!)

pietjepuk

Hallo heb ook de tap van philips (22-09-2005 € 91,25)  :proost2: :proost2: :proost2:

Heb ook meteen het vaatje open gemaakt toen hij leeg was.
En ik ben ook gaan proberen deze te vullen.

Ik heb het op twee verschillende manieren gedaan.

1 met een speciaal vulstuk die de vulopening indrukt maar ook tegelijk de lucht uit de tank laat langs de zak anders vult deze heel langzaam.
Werkt goed maar om telkens de zak opnieuw tegaan gebruiken weet ik ook niet in verband met houdbaarheid.

2 open maken en de zak erafsnijden en dan vullen werkt heel snel je moet alleen een trechter gebruiken die tot de bodem van het vaatje komt om schuimvorming te voorkomen en dus de smaak goed blijft.

Heb de tweede optie alleen nog met water gedaan.
Moet nu gaan testen hoe lang het bier goed blijf.
Als je een flesje bier open laat staan dan smaakt het niet meer na een dag maar dit komt omdat er doorlopend verse zuurstof bij kan.
Als je het vaatje vult zonder zak dan komt er aleen een klein beetje zuurstof bij om het weer op druk te pompen dus misschien is het dan langer houdbaar.

Laat maar meer ideeën komen om elkaar te helpen hoe het beter kan.

yok

Ik heb nu mijn fust gevuld met Heineken, bijna een week laten staan en nu er wat uit getapt, maar ik heb totaal geen schuimkraag.
Wat zou ik moeten doen om een schuimkraag te krijgen? Ik had iets gelezen hier over suiker en actieve gist erbij doen of zo? Kan iemand dit beschrijven hoe ik dit moet doen of heeft er iemand een goede oplossing?

Het gaat om een 6L vaatje voor de perfectdraft.

groet, daniel

Koenzie

Ik heb uit Betrouwbare BierBrouwBronnen (BBBB, "dommel" op het forum) gehoord dat het slim is om het bier te koelen tot ongeveer 1 a 2 graden voor je het in het vaatje doet. Hierdoor gaat het koolzuur in het bier zitten en kan het niet ontsnappen, omdat het bier in de tap tot 3 graden gekoeld wordt komt het koolzuur weer uit het bier en heb je dus lekker bier (theorie)

Ik denk dat je ook het vat moet koelen tijdens het vullen, en zeker een slang tot op de bodem moet hebben om schuimvorming tegen te gaan.
Weet niet of de methode zonder zak gaat werken in verband met de vele zuurstof die dan bij het bier komt en omdat dit niet de originele manier is waarop de tap bedoeld is. :gistsmile:

Ik denk dat je het niet voor elkaar krijgt om op deze manier het hele vat leeg te krijgen, je moet dan echt heel veel druk gaan opbouwen in het vat, weet niet of de tap hiertoe in staat is.
Ben nog aan het bedenken hoe je het beste het vat kunt vullen zonder dat er (veel) zuurstof bij het bier komt, dus eigenlijk direct vanuit het blik/fles in het vat.

Zat zelf te denken om het bier te koelen in de vriezer tot 1 a 2 graden en dan een soort koppelstuk te maken tussen (in mijn geval) een halve liter blik en een slang met een kraan erin, en deze weer direct in het vat te laten uitkomen.
Werkmethode wordt dan:
-    Bier koelen
-    Slang in vat met koppelstuk eraan
-    Bier rustig uit de koeling halen
-    Blik opentrekken en direct het koppelstuk erop
-    Blik kantelen en bier door de slang richting vat laten
-    Kraan in slang openzetten
-    Langzaam "oude" lucht uit vat laten lopen
-    Bier zou nu vanzelf in het vat moeten vloeien
-    Kraan dichtdraaien
-    Nieuw blik pakken
-    Methode herhalen vanaf stap 3

Denk dat dit de manier is waarop er het minste zuurstof bij het koude bier kan komen en het bier dus zo origineel mogelijk het vat ingaat.
Zodra mijn vaatje leeg is (en ik tijd heb...) ga ik dit uittesten. Nog maar 3 steepjes te gaan op de PD digitale display  :lekkerbier:

MO

Volgens mij kun je beter zelf bier gaan brouwen. De hergisting in de zak zorgt ervoor dat a. alle zuurstof snel wordt opgebruikt door de gist en b. er een goede koolzuur druk wordt gecreëerd.

Adrie

Citaat van: yok op 23-10-2005  17:17 uIk heb nu mijn fust gevuld met Heineken

Waarom wil je dat, want dit snap ik echt niet? Waarom heb je dan geen Beertender? Of neem een andere pils. Of drink Heineken uit de fles.

Net wat MO zegt: als je zo nodig vaatjes wil vullen, kun je dat veel beter en veiliger doen met zelf gebrouwen bier.

yok

Heineken was in de aanbieding  :)

Ik moet nog steeds gaan proberen om een vaatje te vullen, kom er nog niet echt uit hoe ik de koolzuur het beste kan behouden.

Hans (Lagos)

Citaat van: Bruyn op 08-09-2005  12:11 uHoi Brouwers,

Heb ondertussen het vatje leeg en een beetje geëxperimenteerd.

Eerst het vat uit elkaar gehaald. Niet echt moeilijk. Er zit inderdaad een zak in ( met daarin een stijgbuis tot op de bodem van het vat ). Deze zak zit met een stevige rubber in het vat geklemd. Door stevig aan de zwarte ring te trekken komt deze los en kan je de zak eruit trekken.

Je moet wel voorzichtig hierbij zijn want de zak is zeer dun en scheurt makkelijk.

Na verder onderzoekblijkt dat je de zak er zelfs niet hoeft uit te halen om hem terug te vullen. Er zit bovenaan op het vat een drukknop waarmee je de lucht ( die rond de zak zit en ervoor zorgde dat het bier uit het vat kwam ) laat weglopen.

Vervolgens druk je de vulopening ( waar het bier uitkomt ) in en laat je het vollopen. Heb het geprobeerd met water en kreeg er vlot 5,5 liter water in die ik er dan weer kon uittappen met de Perfect Draft. Met een beetje handigheid moet het mogelijk zijn om een koppeling te maken die gewoon bovenop het vat geplaatst wordt om het te vullen.

De vatjes hervullen met eigen bier is dus heel simpel. Volgens mij kan je zelfs lageren in deze vatjes.

Wel stel ik me de vraag of spoelen met water genoeg is om alle bier er uit te krijgen. Misschien eerst met Chemi Pro vullen en naspoelen alvorens het bier erin te doen.

Greetz,
Bruyn :pan:



Goed de hele topic lezen en die van de BT lijkt mij handig, er zit al een buisje tot onderin de zak, Bruyn heeft dit al onderzocht. Ik vertrek morgen voor een paar dagen naar Nederland en ga als ik de tijd heb eens bij een Philips service centrum informeren voor losse onderdelen die op het fustje gaan, (ik wil straks niet steeds mijn PD slopen) zoals ik schreef denk ik dat met een los vacuüm pompje en/of compressor je heel vlot schoon kan spoelen en vullen.
Het blijft een leuk apparaat als je niet tegelijk een flink vat op CO2 wil gaan gebruiken die volgens mij toch minder lang houdbaar bier geven dan in de PD.
Het is dus volgens mij de moeite van het bestuderen waard.  :denken:

Gr. Hans



Koenzie




Even een reactie voor de mensen die het onzin vinden om een vat bij te vullen met bier uit de supermarkt.
Ik vind dit echt geen onzin, als ik een vast vul met blikbier dan ben ik 4 euro kwijt en als ik een vaatje koop 14... dat verschil is mij te groot.
Zelf brouw ik geen bier omdat ik daar de mogelijkheden niet voor heb, dus daarmee kan ik het vat sowieso niet vullen.



Johannes aanpassing ivm vraag gesteld in 2 topics

Johannes

Citaat van: Koenzie op 25-10-2005  13:49 uZelf brouw ik geen bier omdat ik daar de mogelijkheden niet voor heb, dus daarmee kan ik het vat sowieso niet vullen.

Hou er rekening mee dat dit een forum is voor en door hobbybrouwers, vandaar het onbegrip om met blikbier fusten te gaan vullen. Omdat het voor hobbybrouwers een relevant onderwerp is mag er hier over gediscussieerd worden.

Johannes

Adrie

Citaat van: Koenzie op 25-10-2005  13:49 uEven een reactie voor de mensen die het onzin vinden om een vat bij te vullen met bier uit de supermarkt.
Ik vind dit echt geen onzin, als ik een vast vul met blikbier dan ben ik 4 euro kwijt en als ik een vaatje koop 14... dat verschil is mij te groot.

Waarom zou je een vaatje vullen als je ook gewoon de blikjes leeg kan drinken? Vanwege de handeling van het tappen? De smaak wordt er alleen maar slechter van als je blikbier in vaatjes gaat gieten (oxidatie, verlies van koolzuur). Ik kan er gewoon met mijn pet niet bij waarom iemand dit zou doen. Als je me dat zou willen uitleggen, graag.

Hopmans

CiteerIk heb nu mijn fust gevuld met Heineken

Ha Ha Ha LOL.  ;D

Voor het eerst dat ik deze vermakelijke topic lees.
Dat is wat je noemt vloeken in de forumkerk Ha Ha.
Het H-woord heb ik volgens mij nog nooit in de mond durven nemen Ha Ha  ;D

CiteerHeineken was in de aanbieding 

Ha Ha Ha  ;D

Jeetje, even mijn tranen afvegen  :huilen:

 :degroeten:

EBC

Ik ben het helemaal eens met Adrie, ik begrijp het ook niet. En al helemaal niet dat deze discussie op een hobbybrouwforum wordt gevoerd. Commerciële pils afvullen in vaatjes? In de ban dit topic!  :police:

Johannes

Hoi EBC,

Veel hobbybrouwers zullen dit standpunt hebben, maar er zitten ook brouwers tussen die ook graag willen weten hoe je zo'n fustje vult zolang het daar overgaat heb ik er ook geen problemen mee.

Voor de niet brouwers is inmiddels ook duidelijk dat het vullen van fusten met blikken of flessen niet handig is ivm het eerdergenoemde koolzuurverlies en oxidatie, dus wat dat betreft; einde discussie.

Johannes

Hopmans

Citeerdus wat dat betreft; einde discussie.
Gaat het slot op deze topic?

CiteerEven een reactie voor de mensen die het onzin vinden om een vat bij te vullen met bier uit de supermarkt.
Ik vind dit echt geen onzin, als ik een vast vul met blikbier dan ben ik 4 euro kwijt en als ik een vaatje koop 14... dat verschil is mij te groot.

Dat betekent dat een vaatje 3,5 keer zo duur is als de gangbare verpakkingen.
Daarbij komt de aanschaf van een dure Perfectdraft die zich dus niet terugverdient.

Zijn de meeste mensen nou zo dom, of wat?  :weetniet:
Is dat nu alleen maar om de buurman te imponeren en/of wat Adrie al suggereerde
de taphandeling?
Mijn hemel, dure taphandeling dan.

Aan de ene kant vind ik deze topic wel komisch, en aan de andere kant is het triest dat
een fabrikant zijn geld verdient aan kuddes mensen die hun kop niet gebruiken.

Even voor de niet brouwers: 3 kratten speciaal bier voor 6 Euri.  Ring a bell?

 :degroeten:

Edgar

 ;D Ik vermaak me kostelijk! ;D

'Taphandeling'! Je hoort het ze zeggen, de marketingmensen... Taphandeling... 'We geven de consument een STUKJE TAPHANDELING'!

Hopmans

Ha Ha  ;D

Het bier is wel niet te suipen, maar de mensen hebben nu wel een stukje taphandeling Ha Ha.  ;D

Moet je je voorstellen: Een blikje bier is al wat minder dan een flesje, laat staan als hier nog
eens oxidatie in komt door het over te gieten in een plastic zak, waar het ook nog eens oud wordt.

Tap ze  :duimop:     ;D

 :degroeten:

Edgar

Of zonder plastic zak; tappen door er lucht in te blazen! Whoeha! ;D

Ok jongens we nemen jullie in de maling maar we beloven om je met raad en daad bij te staan als je ooit besluit zelf bier te gaan maken.

Koenzie

Citaat van: Johannes op 25-10-2005  21:20 uHoi EBC,

Veel hobbybrouwers zullen dit standpunt hebben, maar er zitten ook brouwers tussen die ook graag willen weten hoe je zo'n fustje vult zolang het daar overgaat heb ik er ook geen problemen mee.

Voor de niet brouwers is inmiddels ook duidelijk dat het vullen van fusten met blikken of flessen niet handig is ivm het eerdergenoemde koolzuurverlies en oxidatie, dus wat dat betreft; einde discussie.

Johannes

Goh, wat wordt iedereen weer gelijk behandeld zeg, hoop dat diegenen met de negatieve reacties op andere forum's ook zo "goed" geholpen worden met hun vragen, problemen en ideeen op andere vlakken. Een forum staat zover ik weet voor een open discussie, als je het niet eens bent met de discussie kun je dat natuurlijk melden, maar iets minder bot mag ook wel. Iedereen denkt met elkaar mee en draagt oplossing aan of stelt nieuwe problemen voor. Dat er ingegerepen wordt wanneer het beledigend of geheel off-topic is, is logisch. Maar op deze manier....

Johannes

Koenzie,

Deze opmerking was niet persoonlijk naar jou gericht wat ik probeerde duidelijk te maken is dit een forum is voor en door hobbybrouwers. Als ik constateer dat de doelgroep van dit forum niet gediend is van een discussie over het vullen van fusten niet zelfgebrouwen bier dan grijp ik in.

Johannes

Edgar

Misschien nog een beetje ter toelichting Koenzie:

Citaat van: Koenzie op 26-10-2005  15:42 uEen forum staat zover ik weet voor een open discussie,

Dat is wel zo, maar niet helemaal. Misschien is het makkelijker te begrijpen als je je realiseert dat voor ons hobbybrouwers, dergelijke grote commerciele pilzen waar deze blikken voor gemaakt zijn de term 'bier' bijna onwaardig zijn. We beginnen dus al een beetje stekelig aan de hele discussie. Als er ineens een 'mini-invasie' (ok we overdrijven) van stella-tappende niet-brouwers allerlei voor ons bizarre dingen gaan roepen, ervaren we dat een beetje als hang-jongeren in een netjes aangeharkt tuintje :) Zoiets.

Da's een beetje de achtergrond. Ok het slaat nergens op en is niet aardig maar niets menselijks is ons vreemd.

Citeerals je het niet eens bent met de discussie kun je dat natuurlijk melden, maar iets minder bot mag ook wel.

Daar kan je best gelijk in hebben. Maar hij is in het echt heel aardig.

MO

Alle moderators zijn hartstikke aardig. Zeker na een biertje of 10. Feit is dat we wel geholpen hebben door de feiten weer te geven dat het heel lastig is om met blikbier of flessenbier de fustjes na te vullen. we hebben uitgelegd (OK, wat kort door de bocht) dat je koolzuur verliest en dat je bier oxideert (of in ieder geval zeer kort houdbaar is). Dus nogmaals: we raden het af, ook om technische redenen, om de fustjes na te vullen met goedkoper bier. de meerderheid op het forum is het er over eens dat de fustjes veel te duur zijn. Maar wij stellen: drink gewoon je bier vers uit een flesje dat is echt niet minder lekker dan een getapt biertje.

ZO aardiger?

Koenzie

Super :)

Denk dat ik dan toch maar eens goed na ga denken over het zelf brouwen in de vaatjes.
Met jullie hulp moet dat zeker wel goedkomen ! :hoera:

Johannes

Gelukkig,

Ik was even bang dat ik je van het forum had verjaagd dat was natuurlijk niet mijn bedoeling. Wanneer we je kunnen besmetten met het brouwvirus dan zullen we dat zeker niet laten  ;)

:degroeten:

Johannes

Hopmans

CiteerSuper

Denk dat ik dan toch maar eens goed na ga denken over het zelf brouwen in de vaatjes.
Met jullie hulp moet dat zeker wel goedkomen !

Jeetje, een collega brouwer erbij.  :dansen:

Je kunt natuurlijk beginnen met een blikpakket.
Dan hoef je niet van die dure spullen te hebben.
Maar dan doe je al wel ervaring op met het gisten.

 :degroeten:

Koenzie

Citaat van: Hoppie op 27-10-2005  13:34 uJeetje, een collega brouwer erbij.  :dansen:

Je kunt natuurlijk beginnen met een blikpakket.
Dan hoef je niet van die dure spullen te hebben.
Maar dan doe je al wel ervaring op met het gisten.

 :degroeten:

Ik heb al een keer bier gebrouwen met een blikpakket, zat ook een mooie witte ton en waterslot bij en zo

Nol de Brouwer

Ja dat schijnt een mode trend te zijn. Een duur apparaat kopen en dan goedkoop gaan vullen. kijk maar eens op http://www.members.lycos.nl/niekschroten/  daar wordt uitgelegd hoe je zelf je senseo pads kunt maken.  :denken:
Lees het gastenboek eens je lacht je slap. :elifant:

Groet Nol  :proost2: :proost2:

Edgar

Citaat van: Nol de Brouwer op 29-10-2005  09:26 uJa dat schijnt een mode trend te zijn. Een duur apparaat kopen en dan goedkoop gaan vullen

Ok, dit is off-topic, vergeef me. Maar je moet wel bij het begin beginnen. De trend van de producenten is: Een goedkoop apparaat verkopen en dan dure vullingen! Zoals:

-Printers/Toner en inkt
-Scheermeshouders/Mesjes
-Senseo/Koffiepads (heb je de kiloprijs wel eens bekeken? Barre koffie voor ongeveer 2,5 x de prijs van kwaliteitskoffie)
-Thuistappers/Vaatjes (€ 3,-/l)
-elektrische luchtverfrissers/Flesjes (vloeibaar goud)
-Computers/Operating systemen (Intel/MS)
-Swiffers/Natte lapjes

Koppelverkoop noemen ze dat. Voor een producent is zo'n concept een gouden formule. Als er niet teveel concurrentie is kan hij zelfs op het moederapparaat nof winst maken, maar dat is ondergeschikt (Senseo, Taps) Ik kan wel sympathie opbrengen voor wie zich daar onderuit weet te wurmen. Jammer dat bier zo'n kwetsbaar product is...

Nol de Brouwer

En ik ben ook nog van plan om het vat te vullen met bavaria uit fles 


Ze verkopen toch gewoon vaatjes met Bavaria?

Koenzie

Citaat van: Nol de Brouwer op 02-11-2005  12:51 uEn ik ben ook nog van plan om het vat te vullen met bavaria uit fles 


Ze verkopen toch gewoon vaatjes met Bavaria?

Dat klopt, maar even een vergelijking :

Vaatje kost 13,99 met 6 liter bier (Bavaria)
Kratje kost nu 5 euro voor 24 flesjes a 0,33 = 7,92 liter

Dus...

Vaatje = 2,33 euro per liter
Kratje = 0,63 euro per liter
Scheelt toch weer 1,70 euro per liter, dus 10,20 per vaatje


Adrie

Zelf gebrouwen bier: € 0,40 tot € 0,50 per liter. Scheelt toch weer.

Edgar

Om van de smaak te zwijgen.

Job

CiteerZelf gebrouwen bier: € 0,40 tot € 0,50 per liter. Scheelt toch weer.

Adrie,

Is dat inclusief de energiekosten? (Die van het schoonmaken moet je natuurlijk ook meerekenen.) En inclusief kleine kosten zoals kroonkurken, schoonmaak- / ontsmettingsmiddelen, evt. pH papier, brouwzouten, zuur om je spoelwater aan te zuren, etc. etc. etc. ..... ? Afschrijving van brouwgereedschappen als ketels etc. nog even buiten beschouwing gelaten.
Het lijkt me namelijk nogal laag... of is dat aleen op hectoliterschaal?

Uiteraard is de smaak het belangrijkste argument, maar ik had geen idee dat je zo laag uit kon komen... geeft me weer een extra reden om toch snel mijn brouwerijtje te gaan bouwen :)

vr. gr.

Job

Nol de Brouwer

Citaat van: Koenzie op 03-11-2005  11:16 uDat klopt, maar even een vergelijking :

Vaatje kost 13,99 met 6 liter bier (Bavaria)
Kratje kost nu 5 euro voor 24 flesjes a 0,33 = 7,92 liter

Dus...

Vaatje = 2,33 euro per liter
Kratje = 0,63 euro per liter
Scheelt toch weer 1,70 euro per liter, dus 10,20 per vaatje

Ja dat het goedkoper is dat begrijp ik, maar dan koop je toch geen Perfect Draft. Je gaat toch geen 200 euro uitgeven aan een machine om hem vervolgens met flesjes te gaan vullen? :denken:




                   Aanpassing door Johannes ivm foutieve weergave citaat

Edgar

Over goedkoper gesproken:

€ 159 bij makro; geldig t/m 15 nov

Hopmans

CiteerJa dat het goedkoper is dat begrijp ik, maar dan koop je toch geen Perfect Draft. Je gaat toch geen 200 euro uitgeven aan een machine om hem vervolgens met flesjes te gaan vullen?

Ik snap het sowieso al niet.

Effe tussen haakjes : Heineken heeft nu weer een tapje. Is dat niks?

 :degroeten:

Nol de Brouwer

Citaat van: Edgar op 07-11-2005  13:43 uOver goedkoper gesproken:

€ 159 bij makro; geldig t/m 15 nov
Komt daar dan niet 19% btw bij dus plus 30,21

Edgar

Neen. Niet in België in elk geval. Het is echt een serieuze aanbieding; de eerste keer dat ik zo'n (soort) ding voor minder dan € 199,- heb gezien. Ik zou vermoeden dat er in de toekomst meer prijsverlagingen zullen volgen, maar dit is volgens mij toch de eerste.

Nol de Brouwer

Ok dat is een mooi prijsje. in Nederland zal er ook nog wel een prijzenslag uitbreken tussen Perfect Draft en Beertender. Overigens is er vandaag een proces wat Heineken tegen Philips heeft aangespannen. Het gaat om het plastic slangetje waar patent op zit.

Johannes

Ik heb de BT hier ook al voor 159 euri gezien, ik denk ook dat wanneer je nog even wacht, je een stuk voordeliger uit bent.

Koenzie

Citaat van: Johannes op 08-11-2005  08:51 uIk heb de BT hier ook al voor 159 euri gezien, ik denk ook dat wanneer je nog even wacht, je een stuk voordeliger uit bent.

Mijn PB was hier in Nederland 129,- met een vaatje bier erbij... maar ik heb hem voor nix dus daarom wil ik het lekker goedkoop bijvullen

Hans (Lagos)

Het blijft een leuk hebben ding en daarom blijven wij er over nadenken, vandaag dus een vaatje gedemonteerd in navolging van Bruyn.

Wat als wij de zak gewoon verwijderen en vervolgens tussen de compressor en de lucht inlaatslang een T stuk plaatsen aangesloten op een CO2 cilinder?
Op deze manier is de PD dan te gebruiken voor zelfgebrouwen bier en ook nog steeds met originele vaatjes
De houdbaarheid zal met CO2 geen 3 weken zijn maar bij mij is een vaatje toch binnen een week op.  :lekkerbier:

Ik ben er niet helemaal uit waar de cilinder van gemaakt is, aluminium, rvs of wat dan ook, en indien toch van aluminium is het dan af te raden?

Gr. Hans

Wil

Neem een magneet en controleer het materiaal op magnetisme, indien het magnetisch is is het gewoon pisbakke staal (blik).
In dien geen reactie  dan kan je het proberen met een kras methode. Indien je er heel hard op moet drukken om een kras te zien (blanke diepe groef) dan is het zacht, dus alluminium.
Is het hard dan zou het inderdaad RVS kunnen zijn.
Gr. Wil

Hans (Lagos)

Getest en het is dus al(l)uminium  :) over naar vraag nummer 2: kunnen wij daar evengoed wat mee?

Edgar

Citaat van: Koenzie op 09-11-2005  09:53 uMijn PB was hier in Nederland 129,- met een vaatje bier erbij... maar ik heb hem voor nix dus daarom wil ik het lekker goedkoop bijvullen

Waar was dat dan? Da's echt heel goedkoop vergeleken met de prijzen hier (overal 199,- behalve nu de Makro).

Adrie

Citaat van: Lagos op 09-11-2005  18:56 uGetest en het is dus al(l)uminium  :) over naar vraag nummer 2: kunnen wij daar evengoed wat mee?

Nee, aluminium lost op in zure oplossingen zoals bier. Dit metaal schijnt Alzheimer te kunnen veroorzaken, dus ik zou een aluminium vat niet gebruiken als biervat.

Koenzie

Citaat van: Edgar op 09-11-2005  22:01 uWaar was dat dan? Da's echt heel goedkoop vergeleken met de prijzen hier (overal 199,- behalve nu de Makro).

De Philips Personeelswinkel AKA Myshop

Hans (Lagos)

Momenteel ben ik op reis en 10 uur in de auto zit men toch veel te denken  :denken:

IK weet dat ik doordram maar ik vind het een perfect apparaat en de Jupiler blijft er echt heel smaakvol in, vraag Bruyn maar.  :proost:

Denk dat ik de oplossing heb gevonden, zakken laten maken van dit "ballon" materiaal gewoon 50 bij 40 dichtgeseald, vervolgens puntje van een hoek afknippen en stijgbuis (links onder op de foto) daarin steken tot bijna bovenin vervolgens rubber randje eromheen en daarover een slangenklem(tje). Zak terug in de fust maar rubbere dop niet geheel dichdrukken zodat bij het vullen er geen tegendruk onstaat en vevolgens aandrukken en klaar.

Denk dat dit prima gaat lukken, belangrijk zal alleen zijn dat het matriaal goed schoon moet zijn maar de zak voor het knippen in kookend water zal ook niet zo slecht zijn.

Gr. Hans

Menno


Gio

even iets anders.

Ben geen taalkundige maar volgens mij is het woord ' Perfectdraft'  onjuist engels.
Draft betekend m.i. ' ontwerp'  of ' kladje'
als ze dit bedoelen (Bierontwerp of bierkladje?) is het natuurlijk goed

Maar 'draft'  wordt heel vaak verward met ' draught'
Dit betekend biertappen of vloeistof stroom.
Zou m.i. dus beter zijn ?

Welke angelsak helpt me hieruit   

Johannes


Hopmans

Hoi Gio,

Je hebt gelijk.
misschien is het apparaat wel een perfect ontwerp.  ???
Ze hebben natuurlijk rustig bij Heineken kunnen spieken Ha Ha.
 :neenee: Oops, dat mogen we niet meer zeggen.  :)

 :degroeten:

Nol de Brouwer

Het woord 'draft' (Amerikaans) of 'draught' (Engels) betekent "bier van het vat".
'Perfect' verwijst naar de kwaliteit van het apparaat, van de fustjes en van het bier getapt met PerfectDraft

Het goede nieuws van 1 december is tevens dat Heineken het proces van Philips heeft verloren. En dat is voor zowel de gebruikers van de Beertender en de gebruikers van de Perfect Draft zeer goed nieuws. Nu kan de strijd beginnen, wie zal als eerste de prijs van een fustje gaan verlagen. :hoera: :hoera: :hoera: :hoera: :hoera: :hoera:

Johannes

Ik denk dat je de tapmachines zelf straks bij een kratje bier krijgt aangeboden en dat ze er alles aandoen om de prijs van de fustjes hoog te houden....

Adrie

Dat zou heel erg goed nieuws zijn voor ons, want wij vullen die fustjes natuurlijk gewoon zelf!  :hoera:  :elifant:  :dansen:

Eduard

Ik heb een beetje geprobeerd om deze thread te volgen aangezien ik nog steeds overweeg om zo'n apparaat te kopen en te gebruiken voor het thuis tappen van eigengebrouwen bier. Daarom vraag ik eenieder hier of er ook iemand onder ons is die dit systeem regelmatig voor eigengebrouwen bier gebruikt en hoe de ervaringen daarmee zijn (vooral met het 'zakje').

EBC

Interbrew sluit Hoegaarden en Belle Vue...
En jullie willen aan de PerfectDraft? Boycotten dat apparaat!

Neem de HomePub. Die vaatjes kan je gewoon vullen en het apparaat tapt als de beste.

Hans (Lagos)

Of men de bedrijfsvoering van Interbrew nu wel of niet aanstaat  heeft er niks mee te maken dat dit een perfect apparaat is waar het bier weken lang goed in blijft.
Bij gewone CO2 taps systemen kan je naar wat ik hoor van ervaren barkeepers echt niet langer dan een week met een vat doen (en zelf 4 dagen volgens enkelen). Het materiaal van de zakken en waar die te laten sealen ben ik hier nog niet achter maar zoals ik het hierboven beschreven heb zijn die zakken eenvoudig en goedkoop opnieuw te monteren en te vullen.

Gr. Hans

Oscar

CiteerEn jullie willen aan de PerfectDraft? Boycotten dat apparaat!

Als ik mij goed kan herinneren is dit aparaat vsan Philips...en vullen toevallig een aantal interbrew brouwerijen hun bier af in vaatjes voor dit systeem. Daarom hoefje de Perfect draft nog niet te boykotten..wellicht kleine brouwrijen aansporen om hun bier hiervoor ook beschikbaar te maken. Zou het niet tof zijn als De gouden Carolus classic (Een super lekker bier..een toppertje) op een fustje te krijgen zou ziojn voor de Perfect Draft...??

CiteerNeem de HomePub. Die vaatjes kan je gewoon vullen en het apparaat tapt als de beste.
Deze kun ik niet.....staat daarvan ergens op internet een foto...??? want een tapsysteem met hervulbare vaatjes is altijd interessant.

groeten en gezondheid
Oscar


EBC


Eduard

Hmm, die homepub ziet er best interessant uit. Wordt wel wat lastig om zo'n ding naar Noorwegen te slepen.

Gio

In mijn brouwerij lijkt de homepub me wel handig.
Onderin in het vriesvak kun je hop bewaren. Flesjes, fustjes en giststarters en overige  ingr. kunnen lekker in het koelgedeelte.
En natuurlijk vers bier getapt bier tijdens het brouwen

In de keuken lijkt het me een onding.
Het tapgedeelte neemt teveel ruimte in beslag en telkens als de koelkastdeur opengaat schud hele fust mee (gist!).
Ben ook overtuigd dat je bier op d'n duur naar salami en prei gaat smaken.

en hij lijkt me redelijk kostbaar

Hans (Lagos)

Homepub was meen ik zo´n 800 €

Terug naar de perfect draft want daar gaat deze posting over. Ik heb net via mijn Spaanse BV bij een bedrijf in Barcelona een offerte aangevraagd voor de zakken, ik heb hier voor mijn neus een wijnzak die bij hun vandaan komt en die is van exact hetzelfde materiaal als in de PD.
Ik heb ze gevraagd om een 6 liter zak, compleet dicht geseald, minimale (test) productie en prijs voor dit geheel. Patenten doen we niet aan en niemand heeft hier nog gehoord van de perfect draft of beertender maar van wijn hebben ze wel verstand en dus ook van zakken.  samenvol

Ik houd jullie op de hoogte van een antwoord.

Salu2, Hans

Johannes

Goed bezig Hans!

Ben benieuwd wat dat gaat kosten.

:degroeten:

Johannes

Whizkid

Hey


nou ik heb dus een of andere nippel gekocht via marktplaats zodat je de PD vaatjes ken bijvullen
en moet zeggen BAGGER :)
bier is na 1 dag al bijna dood dus dat werkt niet echt , moet wel zeggen dat de nippel goed werkt.
erin drukken en vullen maar :) maar goed dood bier is niet echt lekker :)


grtz


Hans (Lagos)

Hier de foto's die op marktplaats te vinden waren.



vervolg



Handig stukje huisvlijt maar met een trechter werkt natuurlijk niet, zal professioneler moeten gebeuren en met nagisting in de zak.



Over mijn posting hierboven verder op mijn prijsopgave geen antwoord gekregen voor de zakken, ik denk dat ik beter de volgende keer als ik in Barcelona ben persoonlijk lang ga bij dat bedrijf, verder is er als alternatief nog de verpakkingsbeurs 27 tot 31 maart in Barcelona.
Mooi excuus om naar BCN te gaan. ^-^

Gr. Hans

Edgar

In de discussie over de Coolfermenter werd al melding gemaakt van het lage rendement van Peltier-elementen. De Consumentenbond heeft vastgesteld dat thuistaps inderdaad relatief veel stroom verbruiken, met de Philips/Inbev Perfect Draft als slechtste van de twee.

Het verschil tussen de Perfect Draft en de Beertender is opmerkelijk: 79 euro tegen 56 op jaarbasis. De Inbev pakt dus bijna anderhalf keer zoveel stroom als de Heineken. Het Belgisch vooroordeel van de zuinige Hollander is bevestigd.

Liemingbrouwer

Hallo,

Vandaag in de krant (Het Laatste Nieuws) in België;
Test-aankoop heeft onderzocht hoeveel stroom de PerfectDraft, hij tapt wel perfecte pintjes, verbruikt per jaar.
De installatie kost bij continu gebruik gedurende een jaar 100 Euro aan electriciteit. (600 KW)
Maar niet de stroom alleen is duur ook het bier; een biervat van zes liter, goed voor 24 pintjes van 25 cl. kost 15 euro.
Als de stroom mee in rekenig wordt gebracht, betaalt een PerfectDraft-gebruiker, die één vaatje per maand leegdrinkt, drie keer zoveel voor zijn pintje. Vergeet ook niet de aankoop (200 euro) te verdelen over de getapte vaatjes.
Laten we maar zelf ons bier brouwen dat is goedkoper.

Groetjes
Liemingbrouwer

Adrie

De PerfectDraft koelt het bier ook verder dan de Beertender. Dat er een verschil in stroomverbruik zit vind ik dus niet zo raar. Wellicht is de Beertender ook beter geïsoleerd.

Eduard

Hoi Lagos,

Mocht je alsnog een verpakkingsfabrikant zo ver zien te krijgen om die zakjes te maken, wrijf dan maar in je handjes. Ik heb via verscheidene fora gelezen dat de PD in Duitsland ook razend populair is (op veel plekken zijn de vaatjes niet aan te slepen) en er is op het Duitse hobbybrauer.de ook al veel gediscussieerd over het toepassingsbereik van PD onder hobbybrouwers. Daar zul je ongetwijfeld eveneens een afzetmarkt kunnen vinden voor zulke zakjes. Ik weet alleen niet in hoeverre je bij een dergelijke distrubitie rekening moet houden met patenten...

Emmaneul

Dat die dingen energie vreten is sinds het begin bekend, maar €79 is best veel, dat is meer dan een grote koelkast. Ik heb nooit het nut van die apparaten begrepen. Het is typisch zo'n gadget die je over een aantal jaar op elke rommelmarkt tegenkomt.

Maar vullen met je eigen bier, dat lijkt me dan weer superstoer.

Citaat van: Koenzie op 03-11-2005  11:16 uDat klopt, maar even een vergelijking :

Vaatje kost 13,99 met 6 liter bier (Bavaria)
Kratje kost nu 5 euro voor 24 flesjes a 0,33 = 7,92 liter

Dus...

Vaatje = 2,33 euro per liter
Kratje = 0,63 euro per liter
Scheelt toch weer 1,70 euro per liter, dus 10,20 per vaatje



In standaard flesjes bier zit 0,3 liter, niet 0,33 liter. Niet dat dat veel uitmaakt per 6 liter.

Liemingbrouwer

Hallo
Kun je als thuisbrouwer niet beter zoiets kopen, dan kun je een vaatje van 15 L. vullen.  En het verbruik zal ongeveer op jaarbasis hetzelfde zijn doch je hebt geen geklooi met die zakken in de kleine 6 L. vaatjes.



Het verbruik van de PerfectDraft is niet 79 euro maar 100 euro ( getest door test-aankoop)

Groetjes
Liemingbrouwer

Edgar

Citaat van: Liemingbrouwer op 27-04-2006  12:10 uHet verbruik van de PerfectDraft is niet 79 euro maar 100 euro ( getest door test-aankoop)

Test-aankoop en Consumentenbond hanteren kennelijk andere normen.

Oevrigens lijkt jouw oplossing me een veel lager verbruik te zullen geven. Een tafelmodel koelkast verbruikt niet veel. Maar je mist natuurlijk de toch wel unieke draagbaarheid van die kleine tafeltaps.

JeroenCV

Citaat van: Edgar op 27-04-2006  13:12 uTest-aankoop en Consumentenbond hanteren kennelijk andere normen.

Misschien een verschil in Belgische en Nederlandse elektrischiteit kosten?

Maar ik heb gewoon mijn Perfect Draft staan, ik vind hem mooi. (mijn vrouw gelukkig ook)

Barry

Ik hou het wel bij me pijpjes en halve liters. :verbergen:

 :degroeten:

Johannes

Als thuisbrouwer kun je natuurlijk ook dit gebruiken:

Moet je alleen wel zelf koelen.

Zie verder dit topic


Adrie

Afgelopen weekend was ik bij mijn zus en zwager die in het gelukkige bezit zijn van een beertender. Uiteraard heb ik even gekeken hoe het koelen nou in zijn werk gaat. De koeling (het peltier-element) zit in het deksel van het apparaat en de onderkant van het deksel voelt inderdaad koud aan. Deze onderkant is echter van plastic! Plastic geleidt de warmte slecht, dus het verbaast me dan ook niets dat de stroomkosten hoog zijn. Ook zie ik aan de bovenkant geen rooster om warmte weg te leiden en ik hoor ook geen ventilator. Het lijkt erop dat het ontwerp energietechnisch gezien niet erg doordacht is. Wil je een peltier-element goed laten werken, dan is het zaak de warmte snel en efficiënt af te voeren. Dat lijkt hier niet te gebeuren. Ik heb het apparaat niet erg grondig kunnen bekijken, je sloopt hem nu eenmaal niet uit elkaar wil je de familieverhoudingen niet verstoren...

Wel lekker trouwens, zo'n vers getapt Brand pilsje. Ook viel op dat het koolzuurgehalte van het bier laag is, ik schat vergelijkbaar met 2 tot 3 gram suiker per liter voor de nagisting.

Even goed opletten bij de demonstratie op het ONK, want ik zie het op zich wel zitten om eigen bier met zo'n apparaat te kunnen tappen.

papa

En dit dan.... is dit niks?
Volgens de beschrijvingen op de site kunnen hier 200 soorten bier in.
Het is me alleen niet helemaal duidelijk welke vaatjes allemaal.
Er zit zelfs een vat bij om limonade of wijn in te doen zodat deze ook gekoeld zijn.

Overigens lijkt me het wel een beetje geklungel om een vat aan te sluiten als je de gebruikers aanwijzing leest.

http://www.wonderbar.nl

geschikt voor tapvat 5 liter,drukvat van 4 liter,drukvat van 6 liter
Zou dit inhiuden dat je ook de beertender en de perfectdraft vatjes kunt gebruiken?

MO

De wunderbar is reeds in dit onderwerp besproken. Svp verdere discussie aldaar voeren.

papa

Citaat van: MO op 15-05-2006  08:55 uDe wunderbar is reeds in dit onderwerp besproken. Svp verdere discussie aldaar voeren.

Oeps....Ik had nog wel netjes gezocht op wonderbar....
Alleen heet dat ding dus wunderbar..geen wonder dat hij niks vond.
sorry

Liemingbrouwer

Hallo iedereen

Ik heb vandaag een leeg vaatje van de perfect draft binnen gekregen met de vraag of ik dit vaatje niet zou kunnen vullen met "lekker" bier.
Nergens vond ik informatie van hoe je nou juist dit vaatje moet vullen, en is het wel deftig te vullen?
Is er al iemand die deze vaatjes gevuld heeft en mij een woordje uitleg kan geven?
Met een trechter krijg ik er ook wel wat water in maar dat is geen manier om dit met bier te vullen toch?
Ik heb ook begrepen, en gelezen dat onze noorderburen meer vallen voor beertender.... maar iemand zal toch al wel geprobeerd hebben een vaatje van perfect draft te vullen?

Dank voor diegene die mij een stapje vooruit helpt..
Groetjes
Liemingbrouwer

JeroenCV

Gisteren heb ik eens mijn perfect draft vaatje leeg gedronken, en meteen onder de loop genomen met de kennis die ik heb opgedaan bij het ONK met de beer tender fustjes.

Op de zwarte dop zitten 2 pinnetjes. Als je die indrukt ontsnapt de druk die is opgebouwt. Wanneer je tegelijkertijd het witte deel van het slangetje dat bij het fust hoort in het fust duwt, kan je de zak vullen met wat je maar wilt. Ik heb hiervoor mijn hevelfilter gebruikt, even verbonden met een mooi limonade rietje. Het vullen gaat niet snel. Maar het werkt wel. Aangezien ik nu even geen tijd heb gehad om te brouwen heb ik het vullen met een maatbeker water gedaan. Daarna het fustje gewooon aangesloten in de perfect draft. En er kwam helder water uit.

Nu heb ik dus een gewassen fustje. klaar voor het vullen wanneer ik mijn volgende lading heb gebrouwen.

Hans (Lagos)

Het slangetje wat bij het fust hoort daar zit een reduceer nippeltje in maar dat kan je uitboren en dan zal het een stuk sneller gaan.

Gr. Hans

JeroenCV

Citaat van: Lagos op 10-07-2006  10:49 uHet slangetje wat bij het fust hoort daar zit een reduceer nippeltje in maar dat kan je uitboren en dan zal het een stuk sneller gaan.

Gr. Hans


Hoi Hans,

Je bedoelt het uiteinde van het witte deel?

groet
Jeroen

Hans (Lagos)

Het gedeelte dat in het fustje gaat, kijk er maar eens in en je ziet dat een reduceer stukje inzit, ik heb deze weg geboort en dan kan je hem als vulnippel gebruiken.
Ik heb geen idee hoe dat bij de adapter van de Wunderbar is, Emile zal daar meer over weten. Overigens geloof ik meer in het vervangen van de zak daar deze volgens mij voor eenmalig gebruik behoort te zijn, ik hoop die zakken te kunnen laten maken en ik heb al een idee om de stijgbuis daar aan te monteren.

JeroenCV

Ok, ik het gisteren gekeken. Maar boren hoeft toch niet? bij mij is het een lof nippeltje (of zo) die je er met een beetje moeite zo uit kan halen.

Nieuw is altijd beter dan hergebruik, maar hoe krijg je dan de zak uit het fust?

Hans (Lagos)

De stijgbuis zit in een conische rubber en met wat frikken krijg je hem beetje bij beetje eruit

Op de foto zat de zak op punt B maar dat is een lastig ovaal gedeelte en de nieuwe zou op punt A kunnen worden geklemd (slangenklem met stukje siliconen slang eronder als bescherming)



De verdikking tussen A en B doet niet ter zaken daar zit volgens mij alleen een veer in van de compressor lucht inlaat tussen zak en fust.
Lastiger is de inlaat/uitlaat  (zie C), deze is volgens mij bedoeld om voor en/of tijdens het vullen van de zak deze vacuüm te zuigen



Hier dit uitlaat klepje (C) gezien vanaf de bovenkant, het is de meest korte van de twee en zal waarschijnlijk bij het vullen ingedrukt moeten worden.



Ik plaats dit om gezamenlijk een beetje onze ideeën te bundelen en zo iets leuks te bedenken.
Op een fabrikant met een oplossing hoeven wij voorlopig niet te wachten, die zullen het niet zo snel aandurven om ruzie met Philips en Heineken te krijgen.

Misschien moeten we ook een nieuwe stijgbuis maken? Ik zal hem eens wat verder uit elkaar peuteren.

Gr. Hans




Emile

Citaat van: Lagos op 10-07-2006  17:58 uIk heb geen idee hoe dat bij de adapter van de Wunderbar is, Emile zal daar meer over weten.

Ik heb even gekeken, zo'n obstakel zit er inderdaad in de meegeleverde losse adaptertjes. En die zit er inderdaad ook in de adapter van de Wunderbar. Ik durf hem nog niet uit te boren, omdat het mijn enige adapter is. Zo'n obstakel zal er niet voor niets zitten (schuimvorming?).

Ik vind het zeer illustratief, die foto's van zo'n gesloopt PerfectDraft vaatje. Maar ik vind het toch niet helemaal de juiste aanpak. Als ik voor ieder vaatje zo'n zak moet vervangen, dan zet ik ze weer heel snel buiten de deur. Veel te veel werk. Weet iemand hoe Heineken / Hertog Jan e.d. dit aanpakken? Wordt die zak inderdaad iedere keer vervangen?

Ik gebruik ze net zolang totdat ze klappen en dan lever ik ze weer in  ;D

Ik zet de adapter van de Wunderbar erop (zie andere thread hierover). Hierdoor worden die 2 pinnetjes direct ingedrukt en kan ik het vaatje via de "Beer out" weer vullen. En dat werkt heel redelijk.

Wil

Beste Brouwers,
inderdaad de zak wordt elke keer vervangen bij die vaatjes.
Was pas een film op omroep Brabant waar je kon zien hoe het werd gewisseld in de vullijn.
Oudzakje werd er uit gewrongen (machinaal) en één persoon gooide er een nieuwe in, en tijdens het vullen werd de nieuwe zak op zijn plaats gedrukt.
Oplossing zou, zijn zoek die persoon en vraag om die zakjes.
Gr. Wil

JeroenCV

Nou ben ik komend weekend jarig en een van mijn vrienden die dan langskomt heeft bij interbrew gewerkt. Misschien heeft hij daar nog contacten.....

Emile

Wil,

Dank voor je antwoord. Ik liep er al over te puzzelen. Want stel dat ze die zak NIET zouden vervangen, dan moeten ze een logistiek systeem gaan bijhouden, hoevaak zo'n vaatje gevuld is. Dat is volgens mij niet te doen. Dus lijkt het inderdaad logischer om ze iedere keer te vervangen (vandaar dat het bier ook zo duur is!).

Toch ben ik benieuwd hoe lang zo'n zak meegaat, voordat die stuk gaat. Ik zal zelf eens gaan bijhouden hoe lang dat duurt.

Want al met al ben ik behoorlijk tevreden over dat vullen van zowel de Perfectdraft als de Beertender vaatjes. Het werkt prima.

JeroenCV

Ik heb van de week eens die zak opgegemaakt. Hij was dus al eens gespoeld met schoon water, een paar keer zelfs. De inhoud rook echter nog steeds naar bier en er stond een klein restje vloeistof onderin. Ik denk dat het niet echt verstandig is om de zak meerdere keren te gebruiken, vanwege de kans op schimmel etc...wat niet bevoordelijk is voor je bier.

Emile

Jeroen,

Ik denk dat hetzelfde geldt voor je bierflesjes. Kijk eens wat er gebeurt als je die niet omspoelt na het drinken.

Ik denk dat ook voor deze vaatjes geldt dat je ze moet omspoelen na gebruik. Verder zijn ze hermetisch dicht, dus veel troep kan er daarna niet meer bij/in.

JeroenCV

sorry voor de late reactie...ik zei:"
CiteerHij was dus al eens gespoeld met schoon water, een paar keer zelfs.

Dus er het spoelen gaat niet optimaal, hoewel het water dat er uit kwam bij de laatste spoelbeurt erg helder was en niet naar bierrest rook.


O ja ik heb nog aan die vriend gevraagd, maar die wist ook niet waar de brouwers hun zakken vandaan halen.

roco

Mijn vraag over de Perfect draft is: stel je doet 28 dagen om het vaatje van 6 liter op te drinken kan je het buisje wat bijgeleverd is tussendoor ook schoonmaken? En zo niet is er na een week dan geen kans op schimmel in de tapkraan?

graag jullie ervaring

roco

Oscar

Citaat van: roco op 30-07-2006  11:47 umijn vraag over de perfect draft is: stel je doet 28 dagen om het vaatje van 6 liter op te drinken kan je het buisje wat bijgeleverd is tussendoor ook schoonmaken?En zo niet is er na een week dan geen kans op schimmel in de tapkraan?

Met dit weer moet je zo'n tap niet te lang met bier erin laten staan. Schimmel in de tapkraan lijkt mij zeker wel een mogelijkheid. Maar met deze temperaturen moet je minimaal 2 liter vocht per dag drinken, dus zo'n vaatje zou in minimaal 3 dagen leeg moeten zijn... :D

Groeten en gezondheid
Oscar

roco

oscar,

Ik heb het vaatje(pils) in 2 dagen leeggedronken (met vrouwtje) dus dat is geen probleem maar als je je eigen speciaal bier erin afvult dan zal ik daar wel langer over doen.Vreemd genoeg lees ik over schimmelvorming niets.
Iemand wel eens geconstateerd?

roco samenvol

EBC

Ik heb een HomePub. Vaatjes gaan ongeveer een week mee, dan zijn ze leeg. Ik heb er eens eentje tweeeneenhalve week aangesloten gehad, zonder merkbaar kwaliteitsverlies. gedurende deze week maak ik niks schoon. Gewoon tappen. Wel laat ik eerst een beetje bier in het glas. Dat is maar 1 slok, die drink ik op en dan vul ik het hele glas. Dat eerste beetje smaakt bijna nooit slecht, maar soms wel wat metalig. Volgens mij is het metalige een oxidatiesmaakje...
De tapkraan kan soms wat plakken, inwendig dan, maar dat is na even tappen alweer soepel. Homebrew is nu eenmaal geen commercieel bier.
Geen problemen met schimmel. Na elk vaatje maak ik het systeem schoon en haal ik de kraan even uit elkaar. Tenzij er dringend behoefte is aan bier, dan gaat het nieuwe vat er direct op.

Overigens:
In de vaatjes voor de HomePub zitten geen zakken. Het zijn de bekende 5 liter partyvaatjes. Ze worden getapt onder koolzuurdruk. Verbruik: ca 25 gram CO2 per vaatje.

Edgar

Zo'n Homepub is wel de Rolls Royce onder de thuistaps... Krijg je het bier op koelkast-temperatuur of kan je het apart regelen?

Ik heb gisteren zo'n tapsysteempje met koolzuurpatronen voor die partyvaatjes gekocht. Niet die duurste met echte tapkraan, en niet de goedkoopste met luchtpompje (daar drink ik niet genoeg voor), maar de 'Beer King'. Die is ook niet zo hoog en past in de koelkast. Zo'n ding neem je nog eens ergens mee naar toe, de vaatjes zijn goed te koelen, tamelijk ideaal.

EBC

Ik heb de Beer King van Fass-Frisch. Dat is mijn mobiele systeem. Als de vaatjes maar koud zijn, 24 uur, dan gaat het perfect. Ik bestel mijn vaatjes en CO2 patronen ook altijd bij Fass-Frisch. Daar kosten ze slechts een fractie van de prijzen bij Brouwland...

Van radiator noppenfolie heb ik een jas gemaakt voor de vaatjes. Dat is handig als je mobiel bent. In de kratkoeler van Hertog Jan, kan je 3 vaatjes voorkoelen...ook erg handig voor onderweg.

Je kan de temperatuur van het bier niet apart regelen bij de HomePub. Het is gewoon koelkast temperatuur. Ca 6 graden. Prima hoor voor een eigen brouwsel.

Edgar

Oeioeioei... Pijnlijke prijsverschillen... (bijna factor 2...)

Eduard

Over welk prijsverschil heb je het, Edgar? Momenteel is trouwens bij mij een kegerator in aanbouw. Een nieuwe koelkast van 90 cm hoog, tapkraan en -toren erop, plaats voor 2 corneliusvaten in de koelkast (2 x 19 = 38 liter) en op de vaten na alles nieuw  ;)   
Er komen foto's zodra de slangen en koppelingen zijn aangekomen   :proost2:

Maar goed, ik dwaal af. Het lijkt erop dus dat zolang je geen nieuwe zakjes hebt, dat je een PerfectDraft-vaatje niet permanent kunt inzetten voor eigen brouwsels, ténzij je niet te beroerd bent om om de zoveel tijd een nieuw vat in de winkel te kopen en dat dan leeg te drinken, zodat je dan weer een kiemvrij vat ter beschikking hebt. Kortom, dit had voor mij in Noorwegen, zonder toegang tot zulke nieuwe vaatjes, niet echt een optie geweest. Een andere reden dat ik dit systeem (en soortgelijken met peltier-elementen, ventilator en pompje) niet heb gekozen is dat wij een klein appartement hebben waarbij het slaapgedeelte het dak deelt met de woonkamer, m.a.w. we hebben een uitgebreide hoogslaper. Een knorrend, zoefend of loeiend thuistapje zou ons uit de slaap houden, in tegenstelling tot een nieuwe en stille (dat is-ie dus gelukkig) koelkast. Het kost wel een bult meer, maar ja. Prijslijst volgt bij voltooiïng van het project in een aparte thread/draad.

Edgar

Citaat van: Eduard op 31-07-2006  10:31 uOver welk prijsverschil heb je het, Edgar?

Fass-Frisch/Brouwland. Natuurlijk, Fass-Frisch doet enkel dat soort spul, dus kan scherper inkopen. En de BTW is lager, en je moet verzendkosten betalen, noem maar op, maar het blijft een ENORM verschil.

roco

  :lessmile:    Dat is misschien wel de beste oplossing.na het legen van het vaatje pils direct je eigen brouwsel erin laten stromen.Als het goed is is het zakje nog steeds bacterievrij of niet?
Ik heb hier gelezen dat je het bier het beste met verse gist kan bottelen,maar als je bier niet genoeg is uitgegist, is het zakje dan wel bestand tegen de druk die ontstaat van het hergisten?  :weetniet:


roco

hans100w

Hallo Iedereen, ik heb het voor elkaar, terwijl ik dit typ zit ik te genieten van een zelfgebrouwen late meibok getapt uit een PD vaatje.
Ik heb van het vulproces een paar foto's gemaakt zodat het nog duidelijker wordt hoe simpel een vaatje te vullen is.

   
Dit is de opstelling: bottelvat, hevel, vulnippel op het PD vaatje.             De rode pen dient om de ontluchtingsnippel in te drukken


Detail van de zelfgemaakte knutsel/klem om de vulnippel in de vulopening te houden.


De tapnippel zoals je hem bij een nieuw vaatje krijgt.


Het zwarte slangetje moet je verwijderen door de zwarte ring er af te schuiven.


ziehier het resultaat


als het slangetje er af is zie je aan het uiteinde het reduceergedeelte zitten, die moet je er uit trekken met een tangetje oid. (dus niet uitboren....)


Hier is het reduceerstukje er al gedeeltelijk uit.


Het reduceerstukje bestaat uit 2 helften. Als je de hevelslang (met dezelfde diameter als het zwarte slangetje) met behulp van de zwarte ring op de tapnippel schuiftheb je een goede aansluiting.
Zorg er voor dat vóór het vullen, de slang geen of weinig lucht bevat, zo voorkom je dat er lucht in de zak komt. Waar lucht zit kan geen bier zitten...
Druk tijdens het instromen telkens even de ontluchtingsnippel in. Zodra er geen lucht meer ontsnapt (gesiss) is het vaatje vol met ongeveer 6 liter bier.

Met deze opstelling heb ik het vaatje in zo'n 5 minuten gevuld. Ik heb 4 gr suikeroplossing per liter gebruikt op een totaal uitgegist brouwsel.
Na een week heb ik een redelijke schuimkraag en iets te weinig koolzuur, dus ik denk dat 5 gr./l beter is.

De PD koelt tot 3 á 4 graden en dat is te koud voor een bovengister. Ik ga nog kijken hoe de PD zo te modificeren dat hij tot zo'n 10 graden koelt, wordt vervolgd....

Ik heb het vaatje nadat het pils er uit was na een paar dagen gevuld met kraanwater en weer leeggetapt (dat kun je overigens beter in stappen doen dan in één keer, want dan wordt volgens mij de pomp oververhit en kan defect raken) en daarna gevuld met eigenbrouwsel. Nog geen infectie geproefd, maar dat kan nog komen, hoewel bij een alcoholpercentage van 6,5% zal dat wel meevallen, ik wacht af..

Goodgoan,
Hans Domburg

Oscar

Citaat van: hans100w op 09-08-2006  00:29 uNog geen infectie geproefd, maar dat kan nog komen, hoewel bij een alcoholpercentage van 6,5% zal dat wel meevallen, ik wacht af..

Niet afwachten maar doordrinken zolang ie nog lekker is....  ;)  Mooie foto sessie !! en duidelijk !!

Groeten en gezondheid
Oscar

hans100w

Bij mijn vorige bericht zei ik dat ik nog een aanpassing aan de PD zou verzinnen om de temperatuur van 3 naar ongeveer 10oC te brengen.
Welnu, het dagenlang offline zijn van het forum heeft mij de tijd gegeven er aan te werken  :idea:
Wederom met foto's is hier te zien hoe dit erg simpel is te realiseren.

Een bovengister is meestal het lekkerst bij ongeveer 10oC. De PD koelt altijd tot 3oC. (als hij het haalt  :stom:)
De electronica in de PD kun je niet aanpassen: SMD techniek waarvan het schema onbekend is.

Draai de 4 schroeven, die zichtbaar zijn als je de "deuren" van de PD open draait, los en trek daarna de achterkant naar achteren zodat je het binnenwerk kunt zien.



De temperatuursensor is de pen die in het midden tegen het vaatje drukt, aan de achterkant (als de achterkap verwijderd is) zie je van die sensor 2 rode draden naar een connector op het printplaatje lopen.



Hier is één van de draden onderbroken en gesoldeerd aan een stukje snoer.
Het snoertje loopt naar een weerstand van 6k8 (of 6800 ohm) die met een schakelaar te overbruggen is.



Voor de techneuten onder ons: de sensor is een NTC weerstand, door de weerstand bij 10oC. af te trekken van de weerstand bij 3oC. weet je welke weerstand je in serie moet opnemen om het regelcircuit op 10oC. te laten koelen.
Als de schakelaar gesloten is wordt de weerstand van 6800 ohm overbrugd en zal de PD weer naar 3 oC. koelen.
Let op: de display zal ook 3oC. aangeven als je de schakelaar open staat (dus de weerstand in serie staat met de NTC)
Door de schakelaar te sluiten kun je zien wat de werkelijke temperatuur is.
Als de schakelaar in een andere stand wordt gezet duurt het een tijdje voordat het display de andere waarde aangeeft.



Hier is te zien dat ik een mini schakelaar heb gebruikt die aan de achterkant gemonteerd is. De weestand van 6800 ohm is er één van 1/8 watt, dus ook een mini  ;D

Het werkt perfect  :proost2: het vaatje is inmiddels leeg en ik vraag mij nu af hoe vaak ik moet spoelen voor de opslag, het zal een aantal weken, zo niet maanden duren voordat ik weer ga brouwen.

Goodgoan,
Hans

Johannes

Geniaal! Ik snap er geen hout van wat je allemaal hebt geschreven. Maar zo wordt een perfectdraft wel een heel aantrekkelijke aankoop. Knap gedaan.

:degroeten:

Johannes


Edgar

Inderdaad petje af. Schitterend stuk huisvlijt!

Hans (Lagos)

Geniale oplossing Hans !  :duimop:

Ik ben zo vrij geweest om het met een tekening te verduidelijken.



Let's make things better !

En zoals ik het begrijp kan hier tussen elke temparatuur gekozen worden, door voor elke graad lager dan 10 oC een 1000 ohm lagere weerstand te gebruiken.

Gr. Hans


Adrie

Leve dit forum en alle genieën die het bezoeken en hun vondsten posten! Ik begrijp het maar half, maar het klinkt logisch en duidelijk. Gelukkig heb ik een vriend die vroeger veel met weerstanden en dergelijke vogelde, dus als ik ooit zo'n ding aanschaf komt het helemaal goed.

oud-bruin

Vorig jaar een Perfect Draft aangeschaft met het idee er ook zelf gebrouwen bier mee te kunnen tappen
Een adapter van PVC gemaakt om het fust zelf te kunnen vullen en spoelen.


Dit gaat heel aardig.
Alleen weet je niet of het spoelen van de zak goed gebeurd.

Daarom het fust open gemaakt en de zak van de leiding gesneden.
Er blijft nog wat restand achter en dit kan uiteindelijk gaan schimmelen als je het fust enige tijd niet gebruikt.
Het fust zonder zak gevuld met 2 liter water en daarna weer in het apparaat gezet.
Fust leeg getapt en weer open gemaakt. Er blijft 1 dl. vloeistof over als je deze gebruikt zonder zak.
Doordat ik het bericht over de instelbare temperatuur had gelezen ben ik hiermee verder gegaan.

Ik heb nu een regelbare weerstand van 0-10 kOhm en een schakelaar gebruikt om de temperatuur traloos te kunnen regelen tussen 3 en ongeveer 12 graden.

De schakeling zit tegen de achterkant bevestigd omdat er verder geen ruimte is of het op een minder fraaie plaats zit.
Dmv. een stekker is de achterkant volledig te verwijderen indien het koelblok stofvrij gemaakt moet worden of andere "werkzaamheden"gedaan moeten worden.


Het instellen van de temperatuur gaat de eerste keer proefondervindelijk.
Door een sticker rond het instelwiel van de weerstand te plakken kun je daarop de temperaturen aangeven.
Een volgende keer kun je dan direct de juiste temperatuur kiezen.
Door de schakelaar in de normale stand te zetten wordt de werkelijke temperatuur weergegeven.
Als de schakelaar naar de stand met extra weerstand gezet wordt dan geeft de display na +/- 30 sec. een andere temperatuur aan.
Dit is afhankelijk van de ingestelde temperatuur dmv. de regelbare weerstand.
Als de temperatuur is ingesteld gaat de display ook naar 3 graden. Schakel je dan terug naar de normale stand dan geeft de display de juiste (ingestelde) temperatuur aan.
Wil je dat het fust op deze temperatuur blijft dan zet je deze terug op de instelbare stand.
Het display geeft dan weer 3 graden aan wat eigenlijk wil zeggen dat deze niet verder meer zal koelen. De temperatuur blijft dan gehandhaaft.

Rest mij alleen nog het aluminium fust eerst grondig te kunnen reinigen en te spoelen zodat het ook echt schoon is.
Ik zat te denken om dit eerst met amonia te reinigen en daarna met soda goed uit te spoelen zodat de amonia resten eruit gaan.
Daarna is het fust klaar voor gebruik. Eenmaal leeg kun je het fust weer eenvoudig spoelen en laten drogen op de verwarming.
Als het eenmaal droog is kun je deze weer afsluiten en kun je het droog en zonder dat er rommel in komt bewaren tot de volgende vulling.

Henielma

Oud-Bruin,

Ikzelf heb geen ervaring met de perfectdraft maar wel met de beertender die op hetzelfde principe werkt.

Het idee van de adapter en de uitvoering daarvan vind ik mooi en is waarschijnlijk ook handig.

Je idee om de zak te verwijderen is niet goed. Je moet bier volgens mij niet in aluminium bewaren en tijdens het tappen komt er lucht bij het bier waardoor het oxideert (bederft).

Je idee van de potmeter is handig. Voor de beertender heb ik ook iets dergelijks gemaakt. Helaas werkt het bij de beertender niet zo goed omdat die een bepaald percentage van het koelvermogen minimaal aan laat staan. Als ik de beertender in de bijkeuken plaats (16 ºC) dan wordt het bier ondanks de potmeter toch kouder dan 11 ºC.


Hans (Lagos)

Wat mij betreft ben ik klaar met de perfectdraft, hij gaat de berging in tot dat er zakken met stijgbuis op de markt komen voor hobbybrouwers, het schoonspoelen kost te veel tijd en is denk ik zeker niet aan te bevelen met reeds eerder gevulde zakken.

kyrill

Ik heb de hele thread gelezen :)

Als je een koeler hebt zoals de Wunderbar die zowel 5 l vaatjes als PD vaatjes kan koelen dan is het enige voordeel van PD dus die ene extra liter? En daarvoor moet je al die risico's nemen van hoe je die PD zakjes steriel houdt voor (menig) hergebruik?

OK, als je een PD koeler hebt , dan kan je niet anders en dan is al bovengenoemde extra werk verklaarbaar.

Maar zoals de zaken nu staan lijkt voor die ene liter verschil ( als je de zakjes perfect tot 6 liter weet te vullen) het extra werk wel erg veel

Of mis ik iets?
: )

RobinB

Citaat van: kyrill op 26-07-2008  16:24 uOf mis ik iets?

Ja: in de Wunderbar passen ook PerfectDraft vaatjes... ;)

Hoppeplukkertje

Kunnen de vaatjes van Brouwland (5 l) in een perfectdraft ?
Iemand daar ervaring mee?

RobinB

Nee, die kunnen wel in een Wunderbar.

Barneys

Beste mensen,
Ik ben al drie weken bezig met zoeken om de draft te hervullen, (Phillips en Inbev zullen wel lachen) maar het is me wel gelukt!
En ja bedankt inbev om mijn kapotte vaatjes terug te nemen. >:D
In ieder geval is het een hele karwei, ik heb dan ook de bedenking om de zakken te hergebruiken.
Volgens mij zijn deze stuk bij het leegpompen, inventief van inbev.
Maar geen probleem, heb nog een ander plan.
Idee
Bier: diepvrieszakjes, met twee aan sluitingen één voor te vullen en één voor de draft.
Lucht: kraantje om de lucht uit te laten
Vat: herbruikbaar maken met luchtdichte sluiting.
Wie tips heeft, laat maar komen,
grtz Frank

sandman

Citaat van: hans100w op 09-08-2006  00:29 u...
   
...
Goodgoan,
Hans Domburg

Ik zie nu ineens die kratjes... waar zijn die kratjes verkrijgbaar?
Ik zit nu met die Grolsch kratten, iets wat lomp... :)

sandman

Na lezen van dit topic en het zien van een hoop tussen oplossingen..

Iemand toevallig een vat / binnenwerk in bezit waar een patent nummer of zo opstaat?
Zo kunnen we precies het binnenwerk bestuderen en kijken waar mogelijkheden zijn voor aanpassingen naar hervul  :proost:

hans100w

Citaat van: sandman op 18-07-2011  18:03 uIk zie nu ineens die kratjes... waar zijn die kratjes verkrijgbaar?
Die zijn Duits, ook de flessen zijn Duitse halve liters. Van welke brouwerij weet ik niet meer, ik heb de stickers verwijderd.  >:D

Inopia

Wat voor een processor zit er eigenlijk in zo'n perfectdraft? Ik kan aan het plaatje niet echt iets zien. Service manual, overigens:

http://www.digisellers.nl/HD362020.pdf

masterdigi

Hallo iedereen. Effe een vraagje van een beginner. De vaatjes van de perfect draft zou je die ook kunnen navullen zonder de zak? Zo nee wat zijn hier de problemen van? Ik heb namelijk net zo'n ding gekocht en heb een makkelijk navulsysteem voor gemaakt en ben benieuwd hoe vaak je de zak kan hervullen en als die stuk zou zijn of ik de vat gewoon kan hervullen (zak eruit halen dus).

Nico Henrard

Klinkt misschien wat als mosterd na de maaltijd, maar heb mezelf 'n perfect draft aangeschaft die hier ( Noord-Frankrijk ) goed gebruikt kan worden omdat de vaatjes met goed Belgisch bier hier allemaal te koop zijn.
Was ook verbaasd om te zien dat de temperatuur vast was op 3 graden, veeeels te koud.
Heb, met dank aan reactie 153, 'n temperatuur regeling ingebouwd d.m.v. 'm 6-stappen schakelaar, die weerstanden 0, 2.2K, 3.3K, 3.9K,5.6K, en 6.8K tussen de sensor en de print schakelt. Werkt erg goed en kan het aanbevelen. Eindelijk Leffe blond op de goede temperatuur. En, op stand 1 kun je de echte temperatuur aflezen.

Chiefjop

Goedemiddag Hobbybrouwers!

Ik vroeg me af of het mogelijk is om ook gewone fusten via de Perfect draft te tappen? Ik weet dat het met de Beertender van Heineken kan maar kan nergens vinden hoe ik dit eventueel in zou kunnen zetten via de Perfect draft.

Hebben mensen daar ervaring mee?

RobinB

Nee, dat kan niet.
Met de Beertender ook niet overigens. :)

De enige die overweg kan met 5 liter partyfustjes is de Wunderbar en daar past (qua diameter) ook een NC-keg in (naast Beertender en Perfectdraft).
Gewone fustjes kan je met geen van allen tappen.

Jebierbrouwerroen

Hallo allen,
Met het schaamrood op mijn wangen trap ik hier een thread met als laatste reactie ouder dan vier jaar weer open.
In een wilde aankoop kocht op marktplaatst een Perfect draft. Pas na betaling kwam ik erachter dat de vaatjes lang niet zo makkelijk te hervullen zijn met zelfgemaakt bier als voorheen gedacht.
De handleiding van hans100w gaf mij hoop. Helaas ben ik zonder zijn afbeeldingen niet in staat om zijn handleiding te volgen.
Zou iemand deze naar mij kunnen sturen?

Alvast heel erg bedankt.

Groet,
Jeroen

Jacques

Citaat van: Jebierbrouwerroen op 24-11-2017  11:59 uZou iemand deze naar mij kunnen sturen?

Het snelste is denk ik Hans een persoonlijk bericht te sturen.

Jebierbrouwerroen

Citaat van: Jacques op 24-11-2017  13:26 uHet snelste is denk ik Hans een persoonlijk bericht te sturen.

Dank voor je snelle reactie. Dit heb ik enkele dagen geleden gedaan. Tot nu toe heb ik daar geen reactie op ontvangen vandaar dat ik het via deze weg besloot te proberen  ^-^.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.