Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergelijking 7 Mangrove Jack's gisten  (gelezen 24784 keer)

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Land: nl
  • www.debierkaai.net
Re: Vergelijking 7 Mangove Jack's gisten
« Reactie #50 Gepost op: 25-06-2015 14:36 u »
Gevonden. Achteraf gezien had ik deze documentatie wel eerder gezien...

http://shop.humle.se/shop/11011/files/Mangrove_Jacks_Craft_Series__A5_Yeast_Booklet.pdf

Als ik naar de rest van de beschrijving lees dan lijkt het er op dat er sprake is van een verschrijving. Consequent wordt daarin gesproken over ondergist.

Dat klopt. Waar Danstar voor zijn Nottingham spreekt over lager-stylebeer dat is gemaakt met hun gist spreekt Mangrove ronduit over lageryeast. Toch denk ik, op basis van een ervaring (n=1), dat dit niet juist is. We gaan het afwachten. Wat interessant is om na volledig uitgisten nog een echte ondergist te enten. Komt er weer een actieve gisting op gang dan weet je genoeg.

Ik wacht je resultaten af. Leuke vergelijking overigens.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Vergelijking 7 Mangrove Jack's gisten
« Reactie #51 Gepost op: 25-06-2015 19:52 u »
Een prima eerste stap inderdaad. Maar de meerwaarde ontstaat naar mijn idee vooral als dit onderzoekje navolging heeft of samengevoegd wordt met gegevens die door anderen zijn verzameld.

...

Maar als de fabrikant dit bepaalt met de standaardmethode zal dat toch wel op basis zijn van meerdere vergistingen? Ik heb geen idee hoe de standaardmethode er uit ziet, wordt dit ook gedaan met een start sg van 1070?
Ik ben het zeker met je eens dat iets beter is dan niets, maar het zou mij als beginner verontrusten als ik hier zou lezen dat de te verwachten vergistingsgraad bv. 85% is en ik zelf een heel eind lager uit zou komen.

Vergistingsgraden gegeven door fabrikanten zijn altijd richtwaarden. Het werkelijke eind SG is van diverse factoren afhankelijk. Al eerder heb ik dat vermeld.

De waarden die uit deze test komen zijn ook niet meer dan richtwaarden. Kan ook niet ander. Kijk eens voor de aardigheid naar dit wiki-artikel http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=vergisting:vergistingsgraad

In dit geval is sprake van een vrij hoog begin SG. Daarmee sluit ik aan bij de praktijk van veel hobbybrouwers. Eerdere experimenten die heb uitgevoerd hebben laten zien dat de vergistingsgraad bij een wort met een begin SG van 1070 ten opzichte van een wort met een begin SG van 1050 ongeveer 2,5% lager ligt. Maar daarbij moet ik de kanttekening maken dat dit per gist verschillende kan zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 26-06-2015 15:10 u »
Weer een update.

Op de M27 (fles 4) en M44 zit nog steeds een schuimlaag. Opvallend is het kleurverschil.

De watersloten van deze flessen bluppen nog heel regelmatig. Ook die van de M79 blubt nog zo nu en dan.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #53 Gepost op: 26-06-2015 15:43 u »
Weer een update.

Op de M27 (fles 4) en M44 zit nog steeds een schuimlaag. Opvallend is het kleurverschil.

Is er ook dan ook verschil in kleur van het sediment of is het vooral een verschil door troebeling?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #54 Gepost op: 27-06-2015 15:39 u »
Is er ook dan ook verschil in kleur van het sediment of is het vooral een verschil door troebeling?

Ja. Ook het sediment is bij de M44 US West Coast Ale lichter van kleur dan bij de M27 Belgian Ale.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 10-07-2015 23:22 u »
Dit experiment ben ik gestart bij een vergistingstemperatuur van 18,4 C. Op 2 juli heb ik de temperatuur verhoogd tot 19,5 C en op 7 juli verder verhoogd naar 20.0 C.
Sinds 2 dagen staan alle waterloten stil. De M27, M44 en M84 waren de gisten die lang nog activiteit lieten zien.

Vanavond alle bieren gebotteld. Het SG heb ik bepaald met een electronische refractometer en berekend met de rekentool van Hans Halberstadt. pH van alle bieren bepaald met een nauwkeurige pH-meter.

Ik had de begin pH voor de vergisting ook bepaald deze was 5,31.
Het begin SG was 1070.

En dit zijn de resultaten.

Het valt mij op dat de vergistingsgraad van drie gisten exact gelijk is.
De pH is wel bij alle bieren anders. Daar zit een behoorlijk verschil tussen van 4,17 bij de M27 Belgian Ale tot 4,74 bij de M84 Bohemian Lager.

Offline JBL

• Senior lid
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip
« Reactie #56 Gepost op: 11-07-2015 09:25 u »
Dit experiment ben ik gestart bij een vergistingstemperatuur van 18,4 C. Op 2 juli heb ik de temperatuur verhoogd tot 19,5 C en op 7 juli verder verhoogd naar 20.0 C.
Sinds 2 dagen staan alle waterloten stil. De M27, M44 en M84 waren de gisten die lang nog activiteit lieten zien.

Betekent dit dat de M27 18 dagen is doorgegaan, Jacques?
Ik heb hem zelf nog actief staan bij een hogere temperatuur (momenteel rond de 25 C, de eerste dagen rond de 28C met een zeer hevige hoofdvergisting). Inmiddels is dit de negende dag. Nog steeds activiteit (3 4 flinke blubjes per vier minuten). Het zal bij mij wellicht niet zo lang meer duren.
Ik houd als grens 2 blubjes per vier minuten aan. Daarna wil ik bottelen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #57 Gepost op: 11-07-2015 10:07 u »
Betekent dit dat de M27 18 dagen is doorgegaan, Jacques?

Ja. Deze gist heeft ook veruit de hoogste vergistingsgraad.
Al de tijd heeft het waterslot gewerkt. Het SG is in die tijd niet gemeten.

Offline Bennemans

• Super lid
  • Bier hier..... dank u wel.
« Reactie #58 Gepost op: 11-07-2015 11:19 u »
De Workhorse lijkt in dit experiment niet echt een werkpaard te zijn. Met een SVG van 63% blijft deze wel achter (samen met de M03).
Niet alles lijkt in een naam verscholen te zijn.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #59 Gepost op: 11-07-2015 15:05 u »
Dat is wel een heel groot verschil in SVG. Dat zou betekenen dat de M27 ook een hoop hogere suikers zou kunnen vergisten. Ik heb de M27 ook nog liggen. Als ik weer ga brouwen na de zomer zal ik de M44 en M27 eens naast elkaar zetten.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #60 Gepost op: 11-07-2015 17:10 u »
Dat is wel een heel groot verschil in SVG. Dat zou betekenen dat de M27 ook een hoop hogere suikers zou kunnen vergisten.

En dextrinen en misschien wel zetmeel. Zou toch gelijk(soortig) aan de Belle Saison zijn?

Ingo

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 11-07-2015 17:17 u »
Ja. Deze gist heeft ook veruit de hoogste vergistingsgraad.
Al de tijd heeft het waterslot gewerkt. Het SG is in die tijd niet gemeten.

Ik gebruikte deze gist voor een saison. Vergist bij 28 C zoals de fabrikant zegt (Sprinkle contents directly on up to 23 L (6 US Gal) of wort. For best results, ferment at 26-32 degrees C).

Bij mij van 1050 naar 1002.

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #62 Gepost op: 11-07-2015 23:32 u »
En dextrinen en misschien wel zetmeel. Zou toch gelijk(soortig) aan de Belle Saison zijn?

Volgens mij is het een saisongist. De smaak van dit bier is ook van een saison...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #63 Gepost op: 11-07-2015 23:38 u »
De Workhorse lijkt in dit experiment niet echt een werkpaard te zijn. Met een SVG van 63% blijft deze wel achter (samen met de M03).
Niet alles lijkt in een naam verscholen te zijn.

In dit topic wordt een vergistingsgraad gemeld van 74% voor de Workhorse.

En hier nog een overzicht. Daar worden vergistingsgraden gemeld van 65 tot 80%. Alleen weten we niet om wat voor brouwsels het gaat. Als er veel suiker zit in de stort wordt de vergistingsgraad groter...

Met de 63% die ik had zit ik dus aan de lage kant. Geen idee wat de alcoholtolerantie is van deze gist?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #64 Gepost op: 12-07-2015 00:20 u »
Ik denk niet dat je zoveel verschillen in vergistbare suiker zult hebben. Weet je iets van het flocculerende karakter van deze gist ?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #65 Gepost op: 12-07-2015 14:02 u »
Ik denk niet dat je zoveel verschillen in vergistbare suiker zult hebben. Weet je iets van het flocculerende karakter van deze gist ?

Dat is door Mangrove Jack's behoorlijk goed gedocumenteerd.
Zie http://shop.humle.se/shop/11011/files/Mangrove_Jacks_Craft_Series__A5_Yeast_Booklet.pdf

Ze gebruiken een schaal die loopt van 1 naar 5. 1 is zeer weinig flocculent en 5 is zeer flocculent.
Het zelfde voor de vergistingsgraad, waarbij mij het opvalt dat mijn bevindingen niet helemaal overeenkomen met die van Mangrove Jack's.

Overigens zou ik de M27 Belgian Ale zeker niet voor alle Belgische biertypen gebruiken zoals gesuggereerd wordt. Deze gist heeft daarvoor een veel te hoge vergistingsgraad en is in een saisongist.

Offline Ansius

• Super lid
  • Domme vragen bestaan.
« Reactie #66 Gepost op: 19-07-2015 17:30 u »
En dit zijn de resultaten.

Vandaag mijn M03 versie overgeheveld naar lagervat.
Dit is wel een donkerder bier maar toch.
SG is 1026 na een zeer heftige hoofdgisting.
Qua smaak zelfde idee als Jacques.
Zuurgraad is iets lager.
Vooralsnog tevreden.

Offline joosting87

• Senior lid
  • je moet ergens beginnen...
« Reactie #67 Gepost op: 19-07-2015 17:54 u »
Ik heb dit topic vol interesse gevolgd en het is een heel leuk verkennend onderzoekje om een indicatie te krijgen hoe deze gisten zich gedragen bij het gebrouwen wort van Jacques.
Grappig om te zien hoe anders de vergisting verloopt op de foto's.

Verder jammer dat een kritische wetenschappelijke noot van Chilobrachys toch op stevige reacties en verdedigingsreacties komt te staan. In mijn idee had RobinB vaak gelijk wat onderzoekjes betrof. (Ik ben een tijdje afwezig geweest op het forum, maar is RobinB ermee opgehouden?).

Het is een mooie eerste stap en indicatie, maar om er echt iets over te zeggen zullen er veel meer gegevens nodig zijn. Herhaling, andere brouwers, ander wort, replica's enz. enz. Als ik de capaciteit had zou ik zeker mee doen, want hiermee kan je een gedegen kennisdatabase opbouwen van gisten.

vooralsnog hoop ik dat andere brouwers, die wel die capaciteit hebben aansluiten en ook experimenten doen. dat stelt mij weer in de gelegenheid om ook eens de gist te proberen in en recept. Waarvoor alvast hartelijk dank Jacques met dit mooie begin!  :proost:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #68 Gepost op: 19-07-2015 22:26 u »
Het is een mooie eerste stap en indicatie, maar om er echt iets over te zeggen zullen er veel meer gegevens nodig zijn. Herhaling, andere brouwers, ander wort, replica's enz. enz. Als ik de capaciteit had zou ik zeker mee doen, want hiermee kan je een gedegen kennisdatabase opbouwen van gisten.

Vooralsnog hoop ik dat andere brouwers, die wel die capaciteit hebben aansluiten en ook experimenten doen. Dat stelt mij weer in de gelegenheid om ook eens de gist te proberen in en recept. Waarvoor alvast hartelijk dank Jacques met dit mooie begin!  :proost:

Het doel van mijn test was een vergelijking te maken tussen verschillende Mangrove Jack's gisten. Niet om de vergistingsgraad te bepalen van geteste gisten. De vergistingsgraad van een gist bestaat namelijk niet. Met behulp van gestandaardiseerde methoden kunnen fabrikanten een reproduceerbare vergistingsgraad behalen.

Hobbybrouwers zullen nooit volgens de standaardmethode brouwen. Ze brouwen steeds anders, met andere apparatuur, moutsamenstelling en maischmethoden, enthoeveelheden en vergistingstemperaturen. In de praktijk zul je bijna altijd een andere vergistingsgraad halen dan hetgeen een fabrikant bepaald heeft.

Het delen van ervaringen helpt ons om een beter beeld te krijgen van het gedrag van gisten. Voor de Mangrove Jack's gisten hebben we daar ook een speciaal topic voor.

Ik kan iedereen aanraden dit soort testjes te doen. Het is bijzonder leerzaam.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #69 Gepost op: 20-07-2015 09:28 u »
Mooie resultaten Jacques! Bedankt!