Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergelijking 7 Mangrove Jack's gisten  (gelezen 24794 keer)

Offline Chilobrachys

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Vergelijking 7 Mangove Jack's gisten
« Reactie #25 Gepost op: 23-06-2015 23:30 u »
Het gaat mij vooral om een indicatie te krijgen van de vergistingsgraad van de verschillende gisten en om een indruk te krijgen van de smaken die deze gisten geven. Op de site van Mangove Jack's is geen informatie te vinden over de gemiddelde vergistingsgraad.

Door middel van de foto's laat ik verder de verschillen in gedrag van de gisten zien.

Overigens zijn er niet zo veel variabelen. Het wort is hetzelfde, de vergistingstemperatuur is hetzelfde, de hoeveelheid wort en de hoeveelheid gist per fles is hetzelfde. Voor een onderlinge vergelijking van de gisten lijkt mij dat voldoende.

Ja, maar het zegt dus vooral iets over de vergistingsgraad bij 18,4 șC met een wort met een start sg van 1070. Door maar 1 fles te gebruiken krijg je niet echt een beeld of er sprake is van een uitschieter in de mate van vergisting of dat het "gemiddeld" verloopt. Door 1 van de variabelen te veranderen kun je wel totaal andere resultaten krijgen...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #26 Gepost op: 23-06-2015 23:32 u »
Ja, maar het zegt dus vooral iets over de vergistingsgraad bij 18,4 șC met een wort met een start sg van 1070. Door maar 1 fles te gebruiken krijg je niet echt een beeld of er sprake is van een uitschieter in de mate van vergisting of dat het "gemiddeld" verloopt. Door 1 van de variabelen te veranderen kun je wel totaal andere resultaten krijgen...

n=1
We hebben een nieuwe Robin
 :)

Toch goed bezig Jacques!
Zouden meer van dit soort tests gedaan moeten worden.

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #27 Gepost op: 23-06-2015 23:33 u »

Offline Bennemans

• Super lid
  • Bier hier..... dank u wel.
« Reactie #28 Gepost op: 23-06-2015 23:34 u »
n=1

Toch goed bezig Jacques!
Ondanks ik denk dat je Robin te kort doet, heeft hij wel een punt

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 23-06-2015 23:45 u »
Ondanks ik denk dat je Robin te kort doet, heeft hij wel een punt

Van RobinB had ik een hoge pet op.
 :petje-af:

Niks dan lof voor dit soort onderzoeken, niks dan lof voor de wetenschappelijke toets zoeken in dit soort onderzoeken.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Vergelijking 7 Mangrove Jack's gisten
« Reactie #30 Gepost op: 24-06-2015 08:27 u »
Het gaat mij vooral om een indicatie te krijgen van de vergistingsgraad van de verschillende gisten en om een indruk te krijgen van de smaken die deze gisten geven. Op de site van Mangrove Jack's is geen informatie te vinden over de gemiddelde vergistingsgraad.

Ik vind het een mooi onderzoek. Het gaat om een indicatie, dus dan is n=1 toch een prima eerste stap?

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #31 Gepost op: 24-06-2015 14:33 u »
n=1

Toch goed bezig Jacques!

Tja...inderdaad een nieuwe Robin, daar lijkt het wel op.

Het is natuurlijk heel makkelijk om kritiek te hebben dat het allemaal geen exacte wetenschap is. Maar we mogen blij zijn dat Jacques dit soort testjes doet, ik zie hier verder weinig mensen die zo iets oppakken.
Langs de kant gaan staan en zeggen dat het niet goed is kan iedereen

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 24-06-2015 17:32 u »

Het klopt dat je met een andere wortsamenstelling, een andere hoeveelheid gist, een andere begin SG en een andere vergistingstemperatuur een andere vergistingsgraad kunt krijgen. Dat is ook het geval als op een andere wijze de vergistingsgraad wordt bepaald. Ook als dat gebeurt door de fabrikant van gedroogde gist. Die voeren ook geen 100 vergistingen uit maar gaan uit van een bepaalde standaardmethode. Zelf brouw je altijd op een andere wijze dan volgens de standaardmethode.

Voor de onderlinge vergelijking maakt dat het niet zo veel uit. En dat is wat ik hier doe.
Van Mangrove Jack's gisten zijn geen vergistingsgraden van de fabrikant bekend. Daarom is iets altijd beter dan niets.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 24-06-2015 17:35 u »
Die Chilobrachys steekt als een giftige spin!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 24-06-2015 17:38 u »
Een update.

Alleen bij de M27 Belgian Ale Yeast (saison) en de M44 US West Coast Yeast is nog volop activiteit. Bij de M44 US West Coast Yeast is de hoogte van de schuimlaag een stuk minder dan gisteren. Het waterslot van de M27 Belgian Ale Yeast gaat het vaakst.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 24-06-2015 17:41 u »

Even gegoogled...  :)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #36 Gepost op: 24-06-2015 18:22 u »
Laten we gewoon eens afwachten wat eruit komt. Overigens, ik zie dat in de flessen waarvan de bodem zichtbaar is dat er ca 1 cm gist op de bodem ligt. Die had bij mij nog meegedaan aan de vergisting  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 24-06-2015 20:43 u »
Overigens, ik zie dat in de flessen waarvan de bodem zichtbaar is dat er ca 1 cm gist op de bodem ligt. Die had bij mij nog meegedaan aan de vergisting  ;)

Heb jij al eens een vergelijkende test gedaan tussen geroerde en niet-geroerde vergisting met dezelfde hoeveelheden wort en gist bij gelijke temperatuur? Vooral dat laatste is lastig te verwezenlijken lijkt mij. Een roerder geeft warmte af...

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #38 Gepost op: 24-06-2015 21:37 u »
Volgens de fabrikant is het toch wel een ondergist...

Kijk naar de foto's zou ik zeggen. Die spreken boekdelen. Wat een marketingafdeling ervan maakt is weer iets heel anders. Deze gist is niet in staat om complexere suikers te vergisten en staat daarmee heel ver van een lagergist af. De enige overeenkomst ermee is dat hij bij lagere temperatuur ook nog vergist. Maar als dat het criterium is hebben we opeens wel heel veel lagergisten...

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #39 Gepost op: 24-06-2015 21:49 u »
Kijk naar de foto's zou ik zeggen. Die spreken boekdelen. Wat een marketingafdeling ervan maakt is weer iets heel anders. Deze gist is niet in staat om complexere suikers te vergisten en staat daarmee heel ver van een lagergist af. De enige overeenkomst ermee is dat hij bij lagere temperatuur ook nog vergist. Maar als dat het criterium is hebben we opeens wel heel veel lagergisten....

Ik heb er toch een prima pilsner mee gebrouwen... Of zou het dan toch een blond biertje zijn?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 24-06-2015 22:12 u »
Kijk naar de foto's zou ik zeggen. Die spreken boekdelen.

Aan de hand van schuim en de aanwezigheid van hopharsen kan ik niets zeggen over het feit dat het gaat om een onder- of bovengist. Omdat de temperatuur voor een ondergist relatief hoog is heb je meer schuim dan wanneer de temperatuur een stuk lager ligt.

Dat er ook bij een ondergist schuim en hopharsen op het bier komt kun je goed zien als je de toeristische rondleiding volgt door de Pilsner Urquell brouwerij. Hieronder een foto die ik vorig jaar in de vergistingskelder heb genomen.

Overigens laat men deze gistvaten aan alle toeristen zien. Foto's van deze vaten met gistend jongbier zijn overal op het web te vinden.
Wat het nut is van de hele grote omgedraaide apollo's, die je met wat moeite kunt zien vanuit de min of meer geblindeerde bussen van de rondleiding, wordt niet uit de doeken gedaan.  ;D

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #41 Gepost op: 24-06-2015 22:31 u »
Ik heb er toch een prima pilsner mee gebrouwen... Of zou het dan toch een blond biertje zijn?

Het zal ongetwijfeld een prima blond bier zijn geweest, maar beslist geen pils.

Van de documentatie van Mangrove heb ik het volgende knipsel gemaakt:

De M84 is dus Saccharomyces cerevisiae en dat is per definitie een bovengister. Een ondergist heeft daarnaast nog enzymen die complexe suikers af kan breken tot voor de gist eetbare stukken. Een echte ondergist zal dus weinig restsuiker over laten. De M84 laat behoorlijk wat restsuiker over.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #42 Gepost op: 24-06-2015 22:38 u »
Van de documentatie van Mangrove heb ik het volgende knipsel gemaakt:

Waar heb je deze documentatie gevonden?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #43 Gepost op: 24-06-2015 22:42 u »
Gevonden. Achteraf gezien had ik deze documentatie wel eerder gezien...

http://shop.humle.se/shop/11011/files/Mangrove_Jacks_Craft_Series__A5_Yeast_Booklet.pdf

Als ik naar de rest van de beschrijving lees dan lijkt het er op dat er sprake is van een verschrijving. Consequent wordt daarin gesproken over ondergist.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #44 Gepost op: 24-06-2015 23:31 u »

De M84 is dus Saccharomyces cerevisiae en dat is per definitie een bovengister. Een ondergist heeft daarnaast nog enzymen die complexe suikers af kan breken tot voor de gist eetbare stukken. Een echte ondergist zal dus weinig restsuiker over laten. De M84 laat behoorlijk wat restsuiker over.
Dat zou dan moeten blijken uit de eind SG metingen die Jacques straks gaat doen.

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #45 Gepost op: 25-06-2015 01:13 u »
Ik vind het een mooi onderzoek. Het gaat om een indicatie, dus dan is n=1 toch een prima eerste stap?

Een prima eerste stap inderdaad. Maar de meerwaarde ontstaat naar mijn idee vooral als dit onderzoekje navolging heeft of samengevoegd wordt met gegevens die door anderen zijn verzameld.

Tja...inderdaad een nieuwe Robin, daar lijkt het wel op.

Het is natuurlijk heel makkelijk om kritiek te hebben dat het allemaal geen exacte wetenschap is. Maar we mogen blij zijn dat Jacques dit soort testjes doet, ik zie hier verder weinig mensen die zo iets oppakken.
Langs de kant gaan staan en zeggen dat het niet goed is kan iedereen

@bert, EvdBroek, ik ken Robin niet en heb dus geen idee wat je met een dergelijke vergelijking bedoeld. :weetniet:
Beetje jammer dat dit direct als kritiek gezien wordt, ik wist niet dat ik alleen maar mocht plaatsen hoe geweldig iets is.

Het klopt dat je met een andere wortsamenstelling, een andere hoeveelheid gist, een andere begin SG en een andere vergistingstemperatuur een andere vergistingsgraad kunt krijgen. Dat is ook het geval als op een andere wijze de vergistingsgraad wordt bepaald. Ook als dat gebeurt door de fabrikant van gedroogde gist. Die voeren ook geen 100 vergistingen uit maar gaan uit van een bepaalde standaardmethode. Zelf brouw je altijd op een andere wijze dan volgens de standaardmethode.

Voor de onderlinge vergelijking maakt dat het niet zo veel uit. En dat is wat ik hier doe.
Van Mangove Jack's gisten zijn geen vergistingsgraden van de fabrikant bekend. Daarom is iets altijd beter dan niets.

Maar als de fabrikant dit bepaald met de standaardmethode zal dat toch wel op basis zijn van meerdere vergistingen? Ik heb geen idee hoe de standaardmethode er uit ziet, wordt dit ook gedaan met een start sg van 1070?
Ik ben het zeker met je eens dat iets beter is dan niets, maar het zou mij als beginner verontrusten als ik hier zou lezen dat de te verwachten vergistingsgraad bv. 85% is en ik zelf een heel eind lager uit zou komen.

Spinnen steken niet  :P
Maar dat is wel waar mijn nickname van komt, het houden van spinnen is een grote hobby van me  :)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #46 Gepost op: 25-06-2015 09:36 u »
Ik zou durven te beweren dat de 1070 een worst case experiment is en dat de "werkelijke" SVG waarde wat hoger kan liggen.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 25-06-2015 10:42 u »
Een prima eerste stap inderdaad. Maar de meerwaarde ontstaat naar mijn idee vooral als dit onderzoekje navolging heeft of samengevoegd wordt met gegevens die door anderen zijn verzameld.

@bert, EvdBroek, ik ken Robin niet en heb dus geen idee wat je met een dergelijke vergelijking bedoeld. :weetniet:
Beetje jammer dat dit direct als kritiek gezien wordt, ik wist niet dat ik alleen maar mocht plaatsen hoe geweldig iets is.

Maar als de fabrikant dit bepaald met de standaardmethode zal dat toch wel op basis zijn van meerdere vergistingen? Ik heb geen idee hoe de standaardmethode er uit ziet, wordt dit ook gedaan met een start sg van 1070?
Ik ben het zeker met je eens dat iets beter is dan niets, maar het zou mij als beginner verontrusten als ik hier zou lezen dat de te verwachten vergistingsgraad bv. 85% is en ik zelf een heel eind lager uit zou komen.

Spinnen steken niet  :P
Maar dat is wel waar mijn nickname van komt, het houden van spinnen is een grote hobby van me  :)

Geen probleem, geef er maar een flinke mep op.  De resultaten van Jacques' test zijn anecdotisch (om een lelijk woord te gebruiken), maar zoals hij zelf aangeeft: "Van Mangove  [MangRRRRRove Jacques!] Jack's gisten zijn geen vergistingsgraden van de fabrikant bekend. Daarom is iets altijd beter dan niets."

En dat spinnen niet steken wist ik  8)

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #48 Gepost op: 25-06-2015 13:28 u »
Ik zou zeggen ga je gang :D

Waardoor zou je meer verontrust zijn, dat je een svg van 70% hebt gehaald en totaal niet weet wat de standaard SVG zou zijn of dat je weet dat de SVG 85% is op basis van 1 proef.

In het eerste geval ben je natuurlijk niet verontrust, behalve dan op het moment dat de halve batch kwijt bent omdat er meerder flessen geëxplodeerd zijn.
In het tweede geval kun je in ieder geval actie ondernemen om een gestokte vergisting uit te sluiten.

Dacht het op het forum gelezen te hebben dat fabrikanten de SVG bepalen met een standaard wort (gespecificeerd SG, maisch temperaturen en maischtijden). Hier zullen ze wel meerdere vergistingen mee uitvoeren, maar ze hanteren geen meerdere verschillende begin sg's dacht ik.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 25-06-2015 14:29 u »

Of je moet beter lezen...
Zoals ik al schreef heb ik een hoge pet op van RobinB, hij benaderde alles altijd van de wetenschappelijke kant. Regelmatig is n=1 aan de orde gekomen omdat diverse tests slechts eenmalig worden uitgevoerd en de uitkomst als absoluutheid werden aangenomen. RobinB nam hier aanstoot aan en heeft hier diverse (hevige) discussies over gevoerd.
Ik zie het dus ook niet als kritiek maar als iets positiefs.
Steek die maar in je zak want ik ben een zeikerd.
 :biersmile: