Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Is Citra wel citrusachtig?  (gelezen 8313 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Is Citra wel citrusachtig?
« Reactie #25 Gepost op: 20-07-2015 06:21 u »
Zou het kunnen dat je de citrussmaak vooral krijgt (en behoudt) als je dryhopping doet. Sommige stoffen zijn erg vluchtig.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 20-07-2015 11:27 u »
http://fifthseasongardening.com/citra-a-brief-history-of-an-exceptional-hop - hierin staat dat citra zeer rijk is aan "geraniol and linalool, two compounds known to biotransform to create citronellol." Citronellol komt o.a. voor in citronella en citroengras. In citrusvruchten zit een ander terpeen, met name limoneen. Chemisch verschillend dus aan citronellol, maar qua perceptie verwant.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #27 Gepost op: 20-07-2015 21:29 u »
Even los van de discussie of deze hop naar citrus smaakt of niet. Geloof niet altijd wat fabrikanten op hun website zetten. Die moeten ook verkopen en citrus is nu eenmaal hot in hopland.

Zei ik hot? Ik bedoel.. Hip.

Dus, citrus is hip in hopland. Dat verkoopt. En smaak is bij 9 van de 10 mensen best makkelijk. Als je zegt dat je iets proeft, halen ze het er meestal wel uit. Heeft meer met perceptie dan met smaak te maken :)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #28 Gepost op: 20-07-2015 22:44 u »
[...] maar qua perceptie verwant.

En daar kan het hem precies in zitten. Bij een en dezelfde stof DMS verbaas ik me er al over hoe verschillend de associaties zijn. Vaak hoor ik groentesoep, terwijl het dat voor mij helemaal niet is. Voor mij is het een blikje mas dat net open gemaakt is. Bij twee verschillende maar gelijkende stoffen kan ik me heel goed voorstellen dat de impressies nog veel verder uit elkaar liggen.

Daarnaast denk ik dat EBC's opmerking over de kwaliteit van de hop hel erg belangrijk is, daar trekken wij als Europese hobbybrouwers voor Amerikaanse hop aan het kortste eindje.

Ingo

Tags: