Gezocht: recept kloon Grolsch Zomergoud

Gestart door Marcel_k, 18-06-2015 22:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel_k

Ik weet niet of Grolsch Zomergoud nog verkrijgbaar is, maar ik herinner me het als een lekker biertje. Begin jaren '00 of zo?
Met googelen kan ik nog wel een omschrijving vinden, maar geen recept.

Heeft iemand die, of heeft iemand tips hoe ik dit recept zelf kan samenstellen?

"Grolsch Zomergoud is het bier voor de lange, warme dagen buitenshuis. Zoals de zomer zelf heeft dit bier een zonnig karakter, een rijke verse geur en een zuivere, heldere kleur.
Grolsch Zomergoud is een verleidelijk bier. Sprankelend fris en fruitig van smaak, met een vleugje vlierbloesem en lindebloesem en een ietsje citroen. Bier waarbij de brouwer de zomer in het hoofd had. Het is dan ook alleen verkrijgbaar in de zomermaanden.
Grolsch Zomergoud bevat 5% alcohol en is het lekkerst op een drinktemperatuur van 6-8º C."

Oscar

Citaat van: Marcel_k op 18-06-2015  22:39 uHeeft iemand die, of heeft iemand tips hoe ik dit recept zelf kan samenstellen?

Lastig, zelfs Grolsch had moeite om dat bier in een constante kwaliteit op de markt te zetten (toen dus). Maar begin met een simpel bier van 5% alcohol met voornamelijk pilsmout en zoek een lekkere hop uit....

Zomergoud was een bovengistend bier   :brouwen:

Herman

Zat hier geen vlierbloesem in? Even googlen bevestigt dit, ook lindebloesem en wat citroen.

Oscar

ja...volgens mij wel....en lindebloesem en citroen (maar dat zal de hop zijn, of toch de schil..)

Marcel_k

Citaat van: Oscar op 18-06-2015  22:47 uZomergoud was een bovengistend bier   :brouwen:
Grappig! Wist ik niet.

Wat zijn goede hoppen hierbij ("vlierbloesem en lindebloesem en een ietsje citroen")? Simcoe? Smaragd?
en gist?

Herman

Simcoe hadden ze toen nog niet, als je het uit hop wilt halen zou ik Citra proberen. Maar Zomergoud was geen bitter bier. Vlier staat nu in bloei, let er op dat je vlierschermen niet naar urine ruiken. Pluk ze maar eens.

Lange Möpper

Vond het toen ook een heerlijk biertje.
Vooral van de tap was het heerlijk fris.
Kan me de smaak en de geur nog wel voor de geest halen. maar stel er maar eens een recept samen.

Lijkt mij dat het 100% pilsmout was toch?
Voor de hop dacht ik aan styrian goldings / record / Saaz

Maar kom er net achter dat het een bovengister was.
Met welke gist zouden we in de buurt kunnen komen?

En de vlier / linde / citroen? Hoe kan ik dat het beste doen?

Marcel_k

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29092.msg445899.html#msg445899

ik heb er 3 gebrouwen, 1 met alleen Hersbrucker  , 1 met Equinox+Hersbrucker  , 1 met Simcoe+Styrian. en met citroen resp. 2x sinaasappelschil.
alledrie goed!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.