Washandjes en theedoeken

Gestart door JBL, 18-06-2015 15:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JBL

Na overheveling gisteravond zojuist mijn vergistingsemmer van kunststof schoongemaakt.
Ik begrijp dat je moet voorkomen dat er krassen in komen.
Daarom gisteravond het vat gevuld met lauw water om alle aangekoekte schuimresten en bodemprut een nachtje te laten weken.
Vanmiddag de geweekte aanslag met mijn vingers losgewreven tot het meeste was verwijderd.
Daarna de emmer gevuld met afwasmiddel en warm water. Met een washandje (krast volgens mij niet) alles nog eens goed schoongewreven. Afwaswater eruit, paar keer nagespoeld met schoon koud water en gedroogd - ook de binnenzijde - met een schone, droge theedoek.
Hoe doen anderen dat?

Overigens is denk ik geen enkel vat volkomen krasloos. Toen ik het vat nieuw ontving, zaten er al enkele kleine krasjes in, opgelopen in het traject van fabriek naar eindgebruiker.

Brouwers

Schoonspoelen en met de hand de gistresten verwijderen. Vaak komt de gist vrij makkelijk los, als het wat vaster zit gebruik ik een spons (zachte kant). Daarna vullen en nachtje in de OXI en volgende dag schoonspoelen (witte aanslag verwijderen) en afdrogen.
Om de 5 brouwsels een nachtje in de caustic.
Voor gebruik even vullen met starsan.

Tegenwoordig heb ik een RVS CCT. Deze maak ik eerst schoon met een borstel en water. Daarna haal ik de kranen en dergelijke uit elkaar halen en leg ik ze even in de oxi. Boel in elkaar zetten en dan nachtje in de OXI. Daarna droog maken.
Voor gebruik even vullen met Star San.

Neetje

Citaat van: JBL op 18-06-2015  15:40 u...
Overigens is denk ik geen enkel vat volkomen krasloos. Toen ik het vat nieuw ontving, zaten er al enkele kleine krasjes in, opgelopen in het traject van fabriek naar eindgebruiker.

Normaal gesproken zitten er geen krasjes in een nieuwe emmer.
Vaak lijken het krassen. Elke kras in de metalen matrijs maakt een visuele kras op de emmer. Niet echt een kras dus.
Soms ontstaan krassen tijdens ontvormen matrijs(lengterichting emmer) of stapelen in elkander.

Markiej87

Ik vul mijn gistvat met oxi en laat het een paar uur staan. Haalt alles weg. Daarna even naspoelen.

DenMaarten


Citaat van: Markiej87 op 22-06-2015  12:02 uIk vul mijn gistvat met oxi en laat het een paar uur staan. Haalt alles weg. Daarna even naspoelen.

Zelfde hier, laten staan varieert van enkele uren tot een nachtje. Dit afhankelijk van de zin die ik heb in poetsen :)

Ricoco

Huishoudelijk schoon met zachte kans spons en afwasmiddel, goed naspoelen en aan de lucht laten drogen tegen schimmel.

Voor mijn carboys met nauwe hals gewoon water met flink NaOH va de Kruidvat erin, vreet alle gist en troep (en vingers/ogen als je niet oplet) weg. Paar keer naspoelen en op zijn kop wegzetten. Bij volgend gebruik met oxi spoelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.