CO2 meter verbeterde bellenteller

Gestart door hansHalberstadt, 15-06-2015 21:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Op dit moment ben ik bezig om een CO2 meter te maken die 1 puls geeft per 10 ml. ik ga daar nog een stukje software voor schrijven met daarin de rekenroutines uit de refractometertool en rekendemo die de pulsen verwerkt tot berekende waarden voor oa:
vergistingspiek via grafiek, huidig SG, huidige Brix, huidig alcoholvol% SVG, etc evt ook in grafiekvorm.
Je kunt het begin volume of gewicht opgeven van je wort en begin SG of beginBrix waarde en dat is voldoende om alles te berekenen op basis van getelde CO2 als het goed is.
Een en ander ziet er als volgt uit:
 


Ik ben op dit moment bezig met de elektronica. Die leest de 3 vorksensoren uit en stuurt daarmee het motortje voor het injectiespuitje aan. De motor krijgt een stroomsturing zodat het een goed gedefinieerd koppel krijgt en geen probleem met lage toerentallen.

De werking is zodanig dat de balg een kleine overdruk detecteert en dan komt er een schuifje voor de lichtsensor. Daarmee maakt het spuitje 1 x een heen en weer gaande slag en pompt via de 2 ventielen 10 ml CO2 vanuit de aanvoer naar de afvoer. Via finetuning van de plaats van de 2 sensors kun je het volume als het goed is exact op bijvorbeeld 10 ml afstellen.

William

Het ziet er weer ingenieus uit Hans :).

Is er een bovengrens aan CO2 productiesnelheid die je op deze wijze kunt meten. Kun je 50 liter per uur meten (grofweg 1,4 puls/s)

hansHalberstadt

Het motortje loopt bij 5V (USB adaptertje) zo snel (en trekt ca 500 mA) dat het in een flits van de ene naar de andere kant gaat ,dus zeg 10 ml verpompen in 0.5 sec schat ik is zeker wel haalbaar maar zou ook best 0.2 sec kunnen zijn. Zal blijken als de elektronica werkt. 0.5 sec dat is dus 72 liter koolzuur per uur = ca 140 gram/uur CO2= ca 280 gram suiker vergisten per uur. Een zwaar brouwsel van 50 liter bevat ca 7 kg vergistbare suiker dus als dat in 1 dag volledig vergist kan ik het nog wel bijhouden.

ps, je kunt geloof ik ook glazen spuiten kopen van een liter  :)     

Nozem

Waarom is deze beter en wat is er mis met de oude?
Ik heb wel een vermoeden wat er gebeurd maar het is een beetje lastig te volgen, zelfs voor de techneuten ben ik bang.

hansHalberstadt

Citaat van: Nozem op 19-06-2015  01:08 uWaarom is deze beter en wat is er mis met de oude?
Ik heb wel een vermoeden wat er gebeurd maar het is een beetje lastig te volgen, zelfs voor de techneuten ben ik bang.
Verbetering is dat het volume per meetpuls nauwkeurig vastligt via glazen injectiespuit met maatverdeling en goed vastgelegde slaglengte.

Huidige methodes gebruiken ballonnetje waarvan het volume waarschijnlijkt verloopt bij veroudering of andere method gebruikt overdruk in combinatie met volume boven de vloeistof. volume boven de vloeistof is lasting te bepalen en steeds anders per brouwsel.
Daarnaast zal de software er straks voor zorgen dat je direct alle variabelen kunt volgen, naast vergistingspiek dus ooks alcohol%, SVG, SG, Brix etc. Er zijn ook geen tuningsfactorem meer nodig vanwege het goed gedefinieerde slagvolume en onderliggende formules. 

hansHalberstadt

Inmiddels is de elektronica ook klaar. Hij kan 30 ml per seconde (108 liter per uur) aan CO2 verpompen met de huidige waarde voor de stroombronnen. De rest gaat via een Arduino bordje en een programma'tje om de zaak te verwerken.





de aansluitingen lm,lp, ml10, ml100 en positie op de motor zitten niet in het echte schema, maar hiermee kan ik het geheel simuleren met LTspice







William

Ik herhaal:

Citaat van: William op 15-06-2015  22:14 uHet ziet er weer ingenieus uit Hans :).

En ben benieuwd naar de eerste vergistingscurve!

hansHalberstadt

Zover is het nog niet. Ik weet hoe ik de communicatie moet doen tussen Arduino en programmaatje, maar het programma moet nog geschreven worden. Op zich niet zo lastig, maar kan nog even op zich laten wachten ivm de effectieve tijd die ik eraan kan besteden. Zodra ik wat te melden heb laat ik het weten.

orangeloo

Zier er veelbelovend uit.  :brouwen:

Ik heb nu 1,5 jaar Tcontrol met CO2 teller, maar helaas nog geen 1 keer een goede meting gehad.
De bellenteler stopt er iedere keer mee. Er is al een nieuwe klep op gegaan maar nog steeds niet het gewenste resultaat.
Mijn laatste brouwsessie heb ik hem niet eens meer aangesloten. Ik zit er zelfs aan te denken de boel maar in de verkoop te doen.
Heel erg jammer want ik vind het een prachtig speeltje voor in de brouwerij, maar dan moet het wel werken.

Gaat deze ook werken met Tcontrol? Dan mag hij van mij in productie  ;)

William

Citaat van: Orangeloo op 27-06-2015  13:22 uIk heb nu 1,5 jaar Tcontrol met CO2 teller, maar helaas nog geen 1 keer een goede meting gehad.
De bellenteler stopt er iedere keer mee. Er is al een nieuwe klep op gegaan maar nog steeds niet het gewenste resultaat.)

Dan moet je toch nog maar eens goed naar jouw set-up kijken. Ik gebruik TControl (met bellenteller) al vanaf 2009 en eigenlijk nooit problemen ondervonden (>50 brouwsels). De enige keer dat ik problemen heb gehad kwam door electromagnetische interferentie van het 12 V  en 220 V gedeelte. Kwestie van draden fysiek goed scheiden en alles zoveel mogelijk aarden.

Een tevreden TControlende bellenteller!

orangeloo

Citaat van: William op 27-06-2015  15:27 uDan moet je toch nog maar eens goed naar jouw set-up kijken. Ik gebruik TControl (met bellenteller) al vanaf 2009 en eigenlijk nooit problemen ondervonden (>50 brouwsels). De enige keer dat ik problemen heb gehad kwam door electromagnetische interferentie van het 12 V  en 220 V gedeelte. Kwestie van draden fysiek goed scheiden en alles zoveel mogelijk aarden.

Een tevreden TControlende bellenteller!

Misschien toch eens een idee om alles terug uit elkaar te halen.
Begrijp mij goed, ik vind het een prachtig stukje speelgoed, wat ik eigenlijk niet wil missen.
Maar bij werkt het vanaf het begin niet goed.

Ik kreeg in het begin inderdaad wel een paar opmerkingen over mogelijke problemen op het gebied van 12 V en 220 V.
Ik heb namelijk alles in een oude PC gebouwd:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24710.0/all.html#top

hansHalberstadt

Citaat van: Orangeloo op 27-06-2015  13:22 uGaat deze ook werken ism Tcontrol? Dan mag hij van mij in productie  ;)
Dat moet wel lukken denk ik. Wat gebruikt de Tcontrol als ingang om het signaal van de bellenteller te meten? Ik gebruik nu een "open collector" uitgang, zie 'signal out' op het schema.

Henielma

De bellentelleringang van Tcontrol-IO kan met een open collector uitgang aangestuurd worden. Dus dat zou moeten werken.

hansHalberstadt

Inmiddels weer wat verder. Het blijkt dat ik mijn refractometertooltje (wat in feite een zeer uitgebreide rekentool is, maar slechts enkele variabelen naar buiten gebracht) simpel kan aanpassen zodat hij ook de hoeveelheid koolzuur berekent, inclusief wat er aan het begin oplost in het wort dus wel al SG afname, maar nog geen CO2 ontwikkeling.

Als ik een maal de CO2 heb als variabele dan kan ik heel simpel het omgekeerde doen, nl de gemeten CO2 (via telpulsen naar het programma met arduino bordje) bijhouden en van het tooltje de geproduceerde CO2, maw: status van de vergisting via enkele iteratieslagen daaraan gelijk maken. dan heb ik meteen de waardes van alle variabelen, zoals huidig Sg, huidige brix, huidige SVG, alcohol.

Er komt dan een extra invoerwindow waar je de gegevens van het brouwsel op kunt geven die nodig zijn om het geheel te laten werken, zoals hoeveelheid wort of totaal gewicht (net wat je handig vind), begin SG of beginBrix en instelling voor CO2 volume per puls.

Je kunt ook gebruik maken van de optie om tijdens de gisting extra suiker toe te voegen. Misschien ga ik nog een optie toevoegen om dat in meerdere stappen te kunnen doen. Je kunt ook halverwege de gisting beginnen te tellen, want het tooltje kan zalf de startwaarde van CO2 berekenen als het weet wat je begins en huidig SG is bijvoorbeeld.

Op dit moment heb ik het puls meten eringestopt en de CO2 productie in de formules toegevoegd. 

Hier een tussenversie, let niet op de opmaak, eea zit nog een beetje door elkaar



Mocht iemand nog voorstellen hebben wat handig is om erin te stoppen, laat maar weten, dan kan ik kijken of dat uitvoerbaar is.

Robin K

Ik wist niet dat er zoveel CO2 per liter werd geproduceerd tijdens de vergisting, klopt dit wel?

hansHalberstadt

In dit voorbeeld heb je ongeveer  74 gram suikers vergist per liter wort. daarmee krijg je ca 35 gram alcohol en 35 gram koolzuur. Daar koolzuur 2 gram per liter weegt heb je ongeveer 17 liter.
 

Robin K

Dan gaat er veel meer door mijn waterslot dan ik tot nu toe had gedacht  ;D

Bedankt voor de uitleg Hans  :petje-af:

hansHalberstadt

Ja het is net een druppelende kraan. Dat lijkt ook niets, maar is al snel 10 liter per dag.

hansHalberstadt

Inmiddels weer wat verder. De bellenteller is klaar en het computerprogramma is voor ca 75% klaar. Hieronder een impressie wat het tot nu toe kan:

Hier de schermen:
hoofdscherm kan de gisting volgen via CO2 pulsen via arduino.
via instellingen kom je bij het instelvenster waarmee je je brouwsel in kunt voeren mbt de belangrijke data.
daarna kun je het meten starten. tijdens de gisting kun je suiker,water toevoegen en blowoff verlies invoeren, waarbij het rekenen dan doorgaat met deze gewijzigde invoer.


Het programma genereert een text data file met de logging data elke minuut. die dat is gekoppeld aan een Excel bestand die elke minuut deze data inleest en er grafiekjes van maakt, zoals CO2 productie, CO2 per uur (gefilterd op ruis), % vgb suiker vergist, SVG, huidige brix, huidig SG, huidig alcvol%, suiker, water toegevoegd tijdens gisting.
(Je ziet mooi dat er een sprong ontstaat in SVG, SG en Brix op het moment dat je suiker toevoegt)

Nog niet geimplementeerd: temperatuurmeting vat + omgeving. Hiermee gaat het programma ook rekening houden met opgelost CO2 in het wort als de temperatuur verloopt.

Zolang er nog geen CO2 is kun je al wel de brix meten en invoeren zodat programma al SVG kan volgen. (brix begint al te zakken voordat er CO2 ontstaat omdat CO2 eerst oplost in het wort) zonder dat begint SVG bij ca 2%= SVG bij begin CO2 vorming

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.