ONK 2015 A2 Kölsch Anton Hoogland

Gestart door ATHOOGLAND, 15-06-2015 14:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ATHOOGLAND

Hierbij het recept van de Kölsch, goed voor een tweede plaats met 87 punten.

Commentaar keurmeester: Mooi bier, goed gebrouwen. Voor een Kölsch mag er een tikkeltje minder restsuikers inzitten en een klein beetje meer hopbitter

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk55
Naam receptKölsch 2
Brouwdatum23-03-2015
BiertypeKölsch
Volume28,0
Begin SG1,047 SG
Eind SG1,008 SG
Schijnbare vergistingsgraad83,0%
Berekende kleur (Morey)6 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)26 IBU
Brouwzaalrendement88,2 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
17,30 lWater uit Pompstation De Groeve 20145,00 mlMelkzuur2,00 gMgSO422,42 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
62 mg/l16 mg/l28 mg/l173 mg/l45 mg/l62 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,400 kgPilsmoutDingemans3 EBC88,9 %
0,550 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC11,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.3,5 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C12 min.15 min.3,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gHallertau Perlebellen8,1%75 min.10,9 IBU
11,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,1%75 min.3,1 IBU
15,0 gHallertau Perlebellen8,1%45 min.9,6 IBU
30,0 gHallertau Hersbrucker bellen2,1%10 min.2,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
300 ml slurryW-34/70 Saflager Lager ondergist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting13,0 °C
Min. temp. hoofdvergisting10,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting12,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,008 SG
Schijnbare vergistingsgraad83,0%
Temp. nagisting12,0 °C
Temp. lagering12,0 °C
Alcoholgehalte5,1 vol.%

Het bier is voor de nagisting niet overgeheveld naar een ander vat.
Het bier is op 7 april gebotteld.
Bij het bottelen heb ik nog 1,5 liter water toegevoegd om het alcoholgehalte iets te verlagen.

Jacques

Bedankt voor het plaatsen van het recept Anton.

Vorig jaar won je de eerste prijs met een Dubbel bij het OBBK. En nu dus een tweede prijs bij het ONK. Je hebt het brouwen kennelijk in de vingers. Brouw je al lang? En hoe heb je het brouwproces geleerd?

ATHOOGLAND

Bedankt voor het compliment.
In februari 2013 heb ik bij het Gronings Biergilde een Brouwcursus gevolgd. Daarvoor het boek van Adrie, Verander water in bier, gelezen. Vervolgens de spullen aangeschaft, waaronder gistkasten met STC 1000's. Inmiddels toe aan mijn 61ste brouwsel (morgen een Porter). In 2013 direct lid geworden van het Groningse Biergilde en veel discussies en adviezen van de ervaren leden gehad. Mijn opleiding als chemisch technoloog helpt natuurlijk ook wel bij het begrijpen van de stappen van het brouwen. Ook veel gelezen op dit forum.
Altijd bieren ingezonden voor de wedstrijden in Nederland. De opmerkingen van de keurmeesters gebruikt voor het verbeteren van de recepten. Met inderdaad leuke resultaten.


Herman

Gefeliciteerd Anton! Heb ik deze van je geproefd op een clubavond dit jaar?

Jacques

Citaat van: ATHOOGLAND op 15-06-2015  22:18 uBedankt voor het compliment.
In februari 2013 heb ik bij het Gronings Biergilde een Brouwcursus gevolgd. Daarvoor het boek van Adrie, Verander water in bier, gelezen. Vervolgens de spullen aangeschaft, waaronder gistkasten met STC 1000's. Inmiddels toe aan mijn 61ste brouwsel (morgen een Porter). In 2013 direct lid geworden van het Groningse Biergilde en veel discussies en adviezen van de ervaren leden gehad. Mijn opleiding als chemisch technoloog helpt natuurlijk ook wel bij het begrijpen van de stappen van het brouwen. Ook veel gelezen op dit forum.
Altijd bieren ingezonden voor de wedstrijden in Nederland. De opmerkingen van de keurmeesters gebruikt voor het verbeteren van de recepten. Met inderdaad leuke resultaten.

Bedankt voor jouw antwoord. Het is interessant te lezen welk pad iemand gevolgd heeft die nog niet zo heel lang aan het brouwen is en al een paar belangrijke prijzen gewonnen heeft.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.