Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hop in wortkoeler

Gestart door wolfaxwieler, 15-06-2015 13:37 u

Vorige topic - Volgende topic

wolfaxwieler

Drie vrienden van me en ik, hebben een 6-tal weken geleden een startpakket gekocht om ons eigen bier te maken. We drinken al graag eens een biertje, en we wouden dus zelf ook bier brouwen. Na onze eerste brouwdag  had ik gemerkt dat er hop (of daar lijkt het toch alleszinds op) in onze 24-platen RVS wortkoeler is blijven zitten. Ik vind dit heel raar aangezien we de hop in hopzakjes hadden gedaan, en hier zijn nadien geen scheurtjes of dergelijke in terug gevonden.
Nu komt onze volgende brouwdag eraan, en nu vraag ik me toch af hoe we die hop eruit kunnen krijgen. Ik heb er al gewoon de tuinslang op aangesloten, dan komt er wel wat uit, maar belange niet alles.
Ook vraag ik me af hoe we dit in het vervolg kunnen vermijden? Is de 'kolk' creëren op het einde van het koken voldoende? Ik had gelezen dat dit voor hoppellets was, en wij doen het met bloemen.
Ook vraag ik me af dat, indien we de hop er niet uitkrijgen, het wel verantwoord is om nog eens te brouwen ivm eventuele schimmels die zich kunnen vestigen op deze hoprestanten.

Ik had de zoekfunctie gebruikt op 'wortkoeler' maar heb hier geen info over gevonden.
Alvast bedankt
Mvg
Kwinten

matthew

Zet je platenkoeler in een grote pan. Vullen met water en laten koken. Zeker een half uur. Dan is alles wat schade aan je bier kan doen wel overleden. Ik doe het nu al 49 brouwels op die manier en heb nog geen problemen ondervonden. 1x per jaar spoel ik hem door met hete loog en daarna met heet water.

Jacques

Citaat van: matthew op 15-06-2015  13:49 uZet je platenkoeler in een grote pan. Vullen met water en laten koken. Zeker een half uur. Dan is alles wat schade aan je bier kan doen wel overleden. Ik doe het nu al 49 brouwels op die manier en heb nog geen problemen ondervonden. 1x per jaar spoel ik hem door met hete loog en daarna met heet water.

Door het koken worden wel schadelijke micro-organismen afgedood maar maak je je platenkoeler niet schoon. Het is maar wat je wilt, maar ik werk graag met spullen die schoon zijn. Minste kans op allerlei rare bijsmaakjes. In het geval van een platenkoeler heb je ook minder last op verstoppingen.

bert braadslee

Vroeger spoelde ik mijn koeler na het brouwen met heet water door tot ik op een keer velletje uit het ding zag komen. Daarna ben ik 'm eens in de ± 10x in een loogoplossing gaan weken, tegenwoordig eens in de 3x en dat is niet overbodig. Na de 3e x brouwen komen er echt troepjes uit.
Schoonmaken troef, na elke beurt minimaal met heet water spoelen, voor elke brouw in de oxi en naspoelen met heet water en zeer regelmatig dompelen in loogoplossing. (maar ieder heeft zo zijn eigen normen qua hygiëne)

Maar het plaatsen van een filter tegen hop & eiwitresten zorgt voor de eerste selectie tegen troep.
http://www.Brouwmarkt.nl/hopfilter-bazooka-rvs-15-cm.html
Om maar een voorbeeld te geven.
 :brouwen:

beermenke

Na elke brouwdag spoel ik de platenkoeler door met heet water in 2 richtingen. Vlak voor  elke koeling een kwartiertje uitkoken. Na 4 x gebruiken deed ik hem een halfuur doorspoelen met oxi maar er komt nooit viezigheid uit. Dit doe ik nu maar na ca 10 x en nog nooit gelukkig geïnfecteerd bier gehad.
Dus goed spoelen en voor gebruik koken. Bevalt prima.

bert braadslee

Citaat van: beermenke op 17-06-2015  00:01 uNa elke brouwdag spoel ik de platenkoeler door met heet water in 2 richtingen. Vlak voor  elke koeling een kwartiertje uitkoken. Na 4 x gebruiken deed ik hem een halfuur doorspoelen met oxi maar er komt nooit viezigheid uit. Dit doe ik nu maar na ca 10 x en nog nooit gelukkig geïnfecteerd bier gehad.
Dus goed spoelen en voor gebruik koken. Bevalt prima.

Spoel hem eens een half uurtje met loogoplossing en zie wat voor rans er uit komt en hoe de kleur van de oplossing verandert.
Niet om moraalridder te zijn of belerend of zo maar nadat ik hem een keer behandeld heb met loog heb ik mij leven gebeterd.
Eiwittroep kook je niet uit je koeler, daar is chemische troep voor nodig.
 :weetbeter:

wolfaxwieler

Bedankt voor de tips!
Ontsmetten zouden we sowieso doen.
De hop zou ik er dus uitkrijgen door de koeler gewoon in een loogoplossing te laten weken zeg je?

bert braadslee

Citaat van: wolfaxwieler op 17-06-2015  10:47 uBedankt voor de tips!
Ontsmetten zouden we sowieso doen.
De hop zou ik er dus uitkrijgen door de koeler gewoon in een loogoplossing te laten weken zeg je?

En daarna flink door te spoelen met heet water. De meeste troep is dan echt wel weg.

hansHalberstadt

Ik denk wel dat je  met een filter moet proberen te vookomen dat hop in je platenkoeler komt. Heeft iemand geprobeerd of je hopresten (bellen etc.) helemaal kunt oplossen met hete natronloog van een paar %? zo niet dan heb je toch een problem om het ooit nog uit je koeler te krijgen vrees ik, want je kunt er niet bij komen als het van binnen tussen de platen zit.

bert braadslee

Citaat van: hansHalberstadt op 17-06-2015  12:14 uIk denk wel dat je  met een filter moet proberen te vookomen dat hop in je platenkoeler komt. Heeft iemand geprobeerd of je hopresten (bellen etc.) helemaal kunt oplossen met hete natronloog van een paar %? zo niet dan heb je toch een problem om het ooit nog uit je koeler te krijgen vrees ik, want je kunt er niet bij komen als het van binnen tussen de platen zit.

Ze hoeven niet helemaal op te lossen, dat lukt niet. Het is de bedoeling dat ze aan de wand blijven plakken of blijven hangen. Logen & heet spoelen is een goede manier om het grootste deel weg te krijgen.
Maar het gebruik van een hopfilter is de beste remedie tegen hop in je koeler inderdaad.

bert braadslee

Citaat van: hansHalberstadt op 17-06-2015  12:14 uHeeft iemand geprobeerd of je hopresten (bellen etc.) helemaal kunt oplossen met hete natronloog van een paar %?

Natronloog 3% na 3.5 uur.
Het bladmoes is flink aangevreten maar nog niet weg, de nerven zijn nog intact.
De kleur is verdwenen.

Muldermans

De bovengenoemde ellende is voor mij een reden geweest om weer terug te gaan naar de dompelkoeler. Wat een rust... En koelen gaat nog steeds zo snel.

Pim

Citaat van: Muldermans op 17-06-2015  18:16 uDe bovengenoemde ellende is voor mij een reden geweest om weer terug te gaan naar de dompelkoeler. Wat een rust... En koelen gaat nog steeds zo snel.
Eens! Hoe je het ook wendt of keert... in een platenkoeler kan je nu eenmaal nooit zien of echt alles weg is ook al heb je je best gedaan met loog of andere chemische middelen. Met een dompelkoeler kan je dat wel.

Neetje

Citaat van: Muldermans op 17-06-2015  18:16 uDe bovengenoemde ellende is voor mij een reden geweest om weer terug te gaan naar de dompelkoeler. Wat een rust... En koelen gaat nog steeds zo snel.

En veel sneller schoon.

hansHalberstadt

Citaat van: Pim op 17-06-2015  18:19 uEens! Hoe je het ook wendt of keert... in een platenkoeler kan je nu eenmaal nooit zien of echt alles weg is ook al heb je je best gedaan met loog of andere chemische middelen. Met een dompelkoeler kan je dat wel.
Ja, maar toch gebruikt bijna elke prof. brouwerij een platenkoeler, dus gewoon een goed filter ervoor en je kunt gebruik maken van de voordelen van een platenkoeler.

Pim

Citaat van: hansHalberstadt op 17-06-2015  19:21 uJa, maar toch gebruikt bijna elke prof. brouwerij een platenkoeler, dus gewoon een goed filter ervoor en je kunt gebruik maken van de voordelen van een platenkoeler.
Klopt Hans maar zij gebruiken een platenkoeler welke helemaal demontabel is. En natuurlijk helpt een goed filter ook veel.

Zelf heb ik inmiddels zowel platenkoeler als dompelkoeler gebruikt en met name ivm schoonmaak en het niet goed kunnen zien wat zich in de platenkoeler afspeelt heeft mij inmiddels overtuigd van de voordelen van de dompelkoeler.

Maar zo zal iedereen zijn/haar eigen voorkeuren hebben   :biersmile:

dennisbier

Alleen stuur ik het hete wort door de dompelkoeler die in een waterbak met stromend water ligt.
Dan kan het er nog in zitten..
Als je de leidingen cipped is het wel schoon en steriel.
Met hete loog van 80 graden op 2% is het meeste leed geleden in een half uur.
Industriele reiniging.

hansHalberstadt

Citaat van: bert braadslee op 17-06-2015  16:27 uNatronloog 3% na 3.5 uur.
Het bladmoes is flink aangevreten maar nog niet weg, de nerven zijn nog intact.
De kleur is verdwenen.
is dat hete of koude loog. moet 80 ºC zijn om goed alles op te kunnen lossen

bert braadslee

Citaat van: hansHalberstadt op 17-06-2015  20:29 uis dat hete of koude loog. moet 80 ºC zijn om goed alles op te kunnen lossen

Voor mijn eigen veiligheid 55 ºC.
De hop staat nu in 6% loog.

wolfaxwieler

Hoe maak ik dan zo een loogoplossing? of waar kan ik dat evt kopen? Mijn chemische kennis is niet zo groot.
Voor de hopfilter heb ik het even bekeken, ik heb het kraantje af onze brouwketel gedaan om te zien of zo een hopfilter er wel in past.
Blijkt dat deze kraan geen vrouwelijke aansluiting bevat, waardoor ik er de hopfilter niet op zal kunnen aansluiten.

Het betreft de kraan uit deze brouwketel: http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/brouwketels/elektrische-brouwketels/brouwketel-rvs-elektrisch-met-rvs-bolkraan-inhoud.html
Als ik de kraan monteer is er niet echt veel plaats over voor een eventuele adapter, dus ik zie hier niet direct een andere oplossing voor

Ook is ons budget redelijk beperkt, dus een nieuwe brouwketel, waar de filter wel op zou passen, van meer dan 200 euro is momenteel geen optie.

Neetje

Citaat van: wolfaxwieler op 18-06-2015  10:53 u...
Blijkt dat deze kraan geen vrouwelijke aansluiting bevat, waardoor ik er de hopfilter niet op zal kunnen aansluiten.
...
Als ik de kraan monteer is er niet echt veel plaats over voor een eventuele adapter, dus ik zie hier niet direct een andere oplossing voor
...
Ook is ons budget redelijk beperkt, dus een nieuwe brouwketel, waar de filter wel op zou passen, van meer dan 200 euro is momenteel geen optie.

Moer vervangen door een bus met inwendige schroefdraad.

wolfaxwieler

Deze vatl wel veel breder uit dan de opening van de kraan zelf. Er is ook niet gespecificeerd hoe breed de aansluiting van de filter is, waardoor ik denk dat die normaal gezien op de kraan zou passen ipv op zo een 'verlengde moer'.

wolfaxwieler

Ik heb het even opgezocht, zou beide 1/2" moeten zijn dus zou dat inderdaad wel moeten werken.

Vergelijkbare Topics (7)

40190

Reacties: 1
Gelezen: 797

19555

Reacties: 16
Gelezen: 7277

11621

Gestart door dennis

Reacties: 14
Gelezen: 6494

35477

Reacties: 21
Gelezen: 4663

33578

Gestart door rajd

Reacties: 7
Gelezen: 2868

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.