ONK 2015 V3 - Habanero Stout - Richard van Maurik

Gestart door Richard, 11-06-2015 18:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Richard

Hierbij het recept van de door mij ingezonden Habanero Stout.
3de plaats klasse V 86 punten.

Recept: Habanero Stout

Algemene Gegevens:
Begin SG: 1074    Eind SG: 1018    Bitterheid 83 EBU
Totaal:  22 liter
Moutstort:
6000 gram  Pale ale mout (Marris Otter) 69.9%
362 gram Geroosterde gerst 4.2%
500 gram Crystal mout 5.8%
120 Chocolade mout 1.4%
800 gram Gerstevlokken 9.3%
800 gram Havervlokken 9.3%
Water:
Maischwater 32 liter (20 gram 5.2 pH stabilizer)
Spoelwater:  8 liter
Maischschema:
Temperatuur in °C:   66
Tijd in minuten :   75
Hop:
Target - 23 gram - 60 min
Challenger – 50 gram – 60 min      
East Kent Goldings – 100 gram – 5 min
Kooktijd:
75 min.

Gist:
1084 Irish Ale (starter 1500 ml)
200 ml Candy suiker vloeibaar toegevoegd aan hoofdvergisting, na 8 dagen overgeheveld.
Navergisting na 5 dagen 1 Habanero peper (zeer heet eigen kweek doorgesneden met zaad) toegevoegd , vervolgens na 10 dagen gebotteld.
7gr./ltr. bottelsuiker. Eind SG 1018

William

Mooi recept en gefeliciteerd Richard.

Hoe heet/verwarmend was het bier?

Richard

Hallo William,
Dank je! Om je vraag te beantwoorden, zeer mild. De volgende die ik ga brouwen gaan meer pepers in.

bert braadslee

Was de hop een beetje te proeven?
 ;D

Best een hoop hop toegevoegd, moet lekker geworden zijn!
 :)

Jacques

Richard,

Bedankt voor het plaatsen van het recept. Je had bij het ONK nog niet eerder een prijs gewonnen en nu meteen twee keer. Goed gedaan!

kiekumgaon

Hoi Richard, heb je de pepers nog voor behandeld voor dat ze het vergistingsvat in gingen.

Richard

Citaat van: kiekumgaon op 14-01-2016  11:30 uHoi Richard, heb je de pepers nog voor behandeld voor dat ze het vergistingsvat in gingen.
Hoi kiekumgaon,

Verse pepers doorgesneden, daarna in een klein laboratorium glaasje gedaan met ongeveer 2 ml zuivere alcohol. Glaasje afgedekt met huishoudfolie en vervolgens geschut. Daarna ff wachten en vervolgens bij het jongbier gedaan. Ik heb dus zuivere alcohol gebruikt om een soort filmlaagje over de pepers te krijgen om de pepers te ontsmetten. Of het noodzakelijk is weet ik niet.

kiekumgaon

Super bedankt Richard  :groots:, dan gaat dit recept in de planning dit jaar. :proost:  hoe heter hoe beter... :nut: :nut:

Richard

Citaat van: kiekumgaon op 14-01-2016  16:18 uSuper bedankt Richard  :groots:, dan gaat dit recept in de planning dit jaar. [emoji14]roost:  hoe heter hoe beter... :nut: :nut:
Opmerking van keurmeester was dat de peper subtiel aanwezig was. Dus meer pepers gebruiken als je "heet" bier wil maken is mijn advies! Ik vond zelf dat er meer heet in had mogen zitten. Maar kijk uit niet iedereen zal dat waarderen. Succes!

HoppyBrewBoy

Hoi Richard, ten eerste gefeliciteerd! Ik heb ook wat eigen kweek pepers die ik voor mijn volgende bier wil gebruiken (Adjuma creme ale naar het recept van een jalapeno creme ale) en nu lees ik met interesse jouw prijswinnend bier recept, want volgens mij komt de adjuma peper qua scoville en smaak redelijk overeen met de habanero peper (adjuma lijkt op een madame jeanette). Mijn vraag is: proefde je nog iets terug van die typische fruitige chinense smaak of totaal niet?

Ik ga in ieder geval iets meer toevoegen zoals je hieronder adviseert, maar natuurlijk moet het wel drinkbaar blijven  >:D

Alvast bedankt!

Richard



Citaat van: HoppyBrewBoy op 14-01-2016  19:24 uMijn vraag is: proefde je nog iets terug van die typische fruitige chinense smaak of totaal niet?

Ik ga in ieder geval iets meer toevoegen zoals je hieronder adviseert, maar natuurlijk moet het wel drinkbaar blijven  >:D

Alvast bedankt!

Zeer weinig, subtiel aanwezig zoals de keurmeester aangaf.

De HaAn

Gefeliciteerd met het behalen van de prijs.
 
Citaat van: kiekumgaon op 14-01-2016  16:18 uSuper bedankt Richard  :groots:, dan gaat dit recept in de planning dit jaar. :proost:  hoe heter hoe beter... :nut: :nut:
eE is ook de mogelijkheid, wat ik wel is doe (om bv hop te vergelijken ) om het jongbier te splitsen en een extra hot en een mild er van te maken en na het bottelen kun je ze in gezelschap nog blenden.
 Kan iedereen naar Eigen smaak blenden.
Onvermijdelijk zal de vraag dan zijn: Sambal bij? >:D >:D


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.