Lagos stelt zich voor, vanuit het zuidelijke Andalucía.

Gestart door Hans (Lagos), 21-08-2005 15:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans (Lagos)

Lagos, vermoedelijk het meest zuidelijkste lid.

Hallo brouwers,

Mijn naam is Hans en ik heb mij hier aangemeld als Lagos, dit is een naam die ik op meer forums gebruik en komt van de naam van mijn huis Casa los Lagos.
Ik lees hier nu ongeveer een maandje mee en sta met verbazing te kijken wat jullie allemaal uit brouwen, mijn ervaring houdt op bij een goedgeslaagd pre pakket Duvel  :proost: nu al weer heel wat jaren terug.
Ik woon in Zuid Spanje in Andalucía sinds 1993 en ik durf na vele jaren experimenteren te beweren dat mijn paella door weinig Spanjaarden in smaak en presentatie wordt geëvenaard, al diverse malen werd ik door hun gevraagd om voor hun bevoordeeld ook een arros negro te maken tot zelfs op hun dorpsfeest aan toe, groot is de verbazing als men daar een buitenlander in de paella zien staan roeren. Ik hou er van om als ik iets doe het perfect te doen en ik zie hierin een vergelijking met het bier brouwen, echt heel moeilijk is het niet maar het heeft heel veel aandacht en de juiste ingrediënten nodig.
Een goede Spaanse vriend die mee op een rondtocht in België was ontdekte dat er meer biersoorten bestaan (Leffe is zijn favoriet) en dat deze niet in Coca cola glazen gedronken dienen te worden, kortom zodoende  kwamen we (na het drinken van veel goed bier)  :lekkerbier:  op het idee of wij niet zelf een echt locaal dorpsbiertje zouden kunnen brouwen met zoveel mogelijk plaatselijke ingrediënten, belangrijk detail is dat het hier om een dorpje gaat wat bekent staat om zijn ´nacíamentó de agua´ of wel hun waterbron waar het water al sinds mensenheugenis puur en fris spontaan tussen hun bergen in grote hoeveelheden omhoog komt en het dorp meer dan rijkelijk van water voorziet.
Kortom, bij het drinken van bier maakt men soms snel beloftes dus nu moet ik dus aan de slag, vele problemen komen op mijn af als hoe heet mout in het Spaans, waar haal ik hier Hop ofwel lúpelo vandaan? Noord Spanje schijnt er vol mee te staan.

Eerst heb ik dus nu maar een paar Brewferm pakketen en ruim genoeg gisting flessen, kroonkurken en wat al niet meer bestelt bij Brouwland, die leveren zelfs tot hier aan toe en dus kan ik vast wat oefenen met het gistingsproces en het lageren en bottelen. En niet onbelangrijk, mijn altijd zeer dorstige Spaanse gasten vast van genoeg bier voorzien dat op zijn minst met hun eigen water is "gebrouwen", en was het niet dat bier voor 80-90% uit water bestaat?

Ik las hier op het forum de omschrijving van een pizza uit de diepvries :neenee: of zelf gemaakt  en ik ben dus ook van plan om hierna direct aan het echte werk te gaan beginnen. Ik ben erg onder de indruk van de Herms en ik heb ondertussen zo een beetje alles gelezen wat ik er maar over kon vinden, veel dank aan de informatie van Adrie van de vier broeders, de pagina van Erwin Veltkamp (op zijn klompen) en ook de pagina van ´hoe werkt het´ http://home.hccnet.nl/e.vd.logt/htm/hoe_werkt_het.htm zijn allemaal zeer leerzaam.
Twee lege fusten van 60 liter staan al mijn garage en hulp op zaag en las gebied kom ik hier niet te kort, de March-pomp van Morebeer staat al op de `wish´ lijst maar de 109 € kostende wort koeler fabriceer ik hier zelf wel. (hoe lang moet die overigens zijn? 12mm koper intern maar nergens lees ik de lengte en de perfecte diameter van de wikkeling).

Kortom, ik ben blij dat ik jullie forum heb ontdekt en ik zal jullie hulp echt hard nodig hebben om dit idee te verwezenlijken. :shelp:

Groeten, Lagos ofwel Hans dus

MO

koeler is een meter of 13, de wikkels een stuk smaller dan de tank/vat waarin je wilt koelen

overigens welkom, succes, en houd ons op de hoogte. Er is nog een Nederlander woonachtig in Spanje actief op dit forum. Geen idee of jullie ver uit elkaar wonen. Kijk maar eens in de ledenlijst.

Herman

Hoi Hans,

Welkom! Hoe ben je van plan te gaan koelen? Een koelspiraal maken is niet moeilijk, maar ik kan me voorstellen dat het kraanwater ook niet erg koud is? Heb je een kelder o.i.d. om het bier te vergisten? Of ga je met koelkasten of zakken ijs in de weer?

Wellicht heb je nog wat aan de volgende links: http://cervezas.info/portal/Malta.htm, http://www.cervezasdelmundo.com/index.php,
http://www.aetcm.es/ , http://www.cerveart.com/web/links.htm


Hans (Lagos)

Bedankt voor jullie snelle reacties en links naar Spaanse sites  :groots:

Ik wist niet dat er hier toch nog zoveel Spaanse bier liefhebbers zijn, logische natuurlijk maar vind ze maar eens, ik heb al de link opgeslagen en zag even  snel dat in Barcelona een winkel op dit gebied zit, ik kom daar regelmatig dus eens onderzoeken wat zij allemaal hebben, kortom ik heb weer wat te lezen.

Bedankt voor de informatie voor de wortkoeler. Wat het koud gisten betreft heb ik een ruime bodega in mijn huis maar die komt nu in deze dagen ook niet onder de 20 graden, ik had gedacht aan een koelkast van 2 meter hoog (met zo´n glazen deur) die veel hier gebruikt worden in winkels om frisdrank, bier etc koel te houden, Ik denk/hoop dat die instelbaar zijn (of te maken) dat ze tussen de 4 tot 12 graden in te stellen zijn, deze week eens serieus een paar tweede hands winkels bezoeken.

Gr. en tot hoors

Hans

Edgar

Herman de link-man! Niet te geloven waar haalt 'ie ze vandaan.

Mijn tegenstroomkoeler is geen 12 maar 10 mm, dat koelt super maar stroomt iets minder. Voor een dompelkoeler is een dubbele constructie erg effectief. Kleine spiraal binnen, grotere eromheen. Dan ook dunnere buis nemen i.v.m. de scherpe bochten binnenin.

Zelf een thermostaat installeren in een bestaande koelkast is niet al te moeilijk. Let erop dat je een thermostaat neemt met een ruime marge naar onderen, sommige gisten hebben baat bij een lagering van vlak bij het vriespunt. Als je thermostaat tot 4° gaat, krijg je je bier niet snel onder de 5°.


Hans (Lagos)

Edgar,

Bedankt voor de tip, heb jij enig idee waar ik zo een thermostaat kan vinden?

Ik wil mijn ketel met zowel gas en een verwarmingselement gaan voorzien om zo een meer constante temp in de ketel te behouden na met gas snel opgewarmd te hebben. Ik heb heel vroeger gewerkt als monteur in de tv en video branche, en ik wil in de toekomst gaan experimenteren met de temperatuur regeltechniek, en mocht ik dan eens per ongeluk een lekker biertje brouwen  :proost: dan is dat zeer handig voor een reproductie.

Herman Holtrop,

Op een van je links zelfs een dag cursus gevonden in Barcelona, morgen eens bellen


Gr. Hans

Edgar

www.conrad.nl ? Zoeken naar thermostaten. 621870 - 89 ziet er goed uit. Of ze naar Spanje versturen weet ik niet (lijkt me wel), en goede kans dat er in Spanje zelf ook wel zo'n postorderbedrijfje zit. Maar de kosten voor verzending van zo'n klein ding zullen wel meevallen.


MO

mout in het spaans is malto d'orzo volgens het blikje amsterdam dat ik hier voor me heb staan (amsterdam is Grolsch kanon in het buitenland, dit blikje komt uit Polen)

Edgar

Amsterdam = Grolsch kanon? Ik ken ook Amsterdam bier (koop het bijna wekelijks in grote hoeveelheid in) en dat is een budget-pils. Niet eens zo belabberd.

MO

sorry voor de onvolledigheid: amsterdam maximator 11.6% wordt volgens het etiket gebrouwen door Dutch export breweries, postbus 55, Enschede. Het kanon heeft volgens Grolsch.nl ook 11.6%. Lijkt me duidelijk toch?

Edgar

Helemaal duidelijk. Grappig dat ze het kanon als een dubbelbok verkopen ('-ator'). Vind jij ook dat het dat is?

Voor de duidelijkheid: Amsterdam Pils koop ik niet voor mezelf.

RBE

Hoi Hans,
Leuk iets uit Spanje te lezen, het gevoel van jalouzie is een klein beetje langs gekomen. Wat zou ik graag naast je willen wonen, maar de vrouw wil niet meer. Ik heb een tijdje gewoont in Altea, vlak bij Benidorm, op een camping. Ik heb wat suggesties voor je, misschien heb je er wat aan. Wat je leert van het Forum wordt ook vaak na een tijdje vergeten. Meld je aan als donateur bij bierbrouw vereniging "De Roerstok"uit Tilburg. Adres vind je bij het Forum. Dan krijg je iedere maand hun verenigingsblad, die je dan als naslagwerk kunt bewaren. Daar staan leuke recepten in en veel nieuwe brouwmethoden. Je moet dan wel buiten je donateurs geld de extra kosten van de porto naar Spanje vergoeden, is ook logisch.
Koop bij hun het boekje "Bierbrouwen voor beginners"geschreven door Martin Hofhuis (5 Euro) verder het boek "De eerste stappen in gistkweken"geschreven door Pierre Rajotte ( 15,-- Euro). Voor andere brouwsels die je gaat maken kan je gebruiken het boekje "Biertypen gids"geschreven door Derek Walsh.Uigever Kosmos, Utrecht, isdn 90 215 3612 9, hieruit kan je toch eigen recepten samenstellen.
Als je gaat brouwen kijk dan goed uit voor je spullen want voor zover ik weet zit hat bron water vol met kalk. Ik hoop in de toekomst veel van jou te mogen lezen,
Met brouwersgroeten
RBE   

Hans (Lagos)

Bedankt voor de reacties en suggesties, ik zal ze te harte nemen.

Eduard

Hallo Lagos,

Misschien is het verstandig om het bronwater eens te laten testen door een laboratorium om er zo achter te komen welke mineralen en andere stoffen erin zitten. Bij hard water met veel kalk kan het nodig zijn om het water zachter te maken, voornamelijk als je pils en enkele andere lichtgekleurde bieren wilt brouwen. Zacht water hoef je in principe niet te behandelen.

Verder weet ik niet hoe dorstig je mededorpsbewoners zijn, maar kijk eens of misschien een diepvrieskist meer ruimte biedt aan bierfusten. De vaten zijn er gemakkelijker in- en uit te halen en ook een vriezer kun je geschikt maken om een temperatuur van 0 °C, 4 °C, 10 °C etc. aan te houden. Zo'n mooie horeca-koelkast met glazen deur is wellicht beter geschikt om je eigen flessenbier in uit te stallen :-)


Hans (Lagos)

Ik was al van plan om het water te laten testen, verder heb ik net deze dagen bij de Macro in Malaga 3 wijnkasten van 300 liter op de kop getikt, volgens hun waren de compresors stuk en ik kreeg ze alle drie mee voor in totaal 100€, Thuis gekomen (aanhanger vol) bleek dat er van een alleen in de stekker een draad los zat ;D , van de anderen lijkt het de compresor te zijn maar voor die 100€ heb ik al een super deal en een compresor kost ongeveer 90€

Eduard

Da's een mooie deal! Een goed begin in een warm land als Spanje. Ga je de wijnkasten gebruiken voor het gisten of het lageren, of wellicht allebei? Ga je op den duur bier leveren aan de lokale kroegjes, dat zou wel erg cool zijn :)

Hans (Lagos)

Ja, dat zou grappig zijn maar laat ik eerst maar eens proberen wat lekkers te brouwen, voorlopig wachten op de pomp en wortkoeler die ik dit weekend bij Morebeer heb besteld, voorlopig nog geen bevestiging van ze gehad, klopt dat wel? Amerikanen zijn normaal zeer snel in zaken.
De bierkits bij Brouwland heb ik kunnen afbestellen daar ik dat achteraf eigenlijk maar niks vond. 3x 20 liter pilsener mout/ hop pakketen besteld zodat ik zelf direct kan gaan maischen en de rest van het proces proberen te beheersen, ook heb ik om met 20 liter te experimenteren biergist Wyeast 2001 Urquell lager besteld. (nieuw bij Brouwland).
Pilsener Urquell is een van mijn favorieten en ik las dat ze op 0 graden gisten in open houten vaten, bij die temperatuur is er waarschijnlijk weinig besmetting gevaar. :-\  Misschien zet ik wel een 10 liter open vaatje in het 0 graden gedeelte van de koelkast (eerst goed ontsmetten uiteraard) en met een verbod aan moeder de vrouw om daar dan nog in te komen.

Kortom, meer plannen op het moment dan apparatuur dus afwachten en mij voorlopig veel in lezen, ook eens zien te begrijpen hoe ProMash werkt.  :leren:

Gr. Hans

Edgar

Ik ben jaloers op die koelkasten!

Heb je de Chilzilla of-hoe-heet-dat-ding besteld? De Chillminator, The Big Chill, zoiets.

Die moutpakketten van Brouwland zijn ideaal om mee tebeginnen, denk ik. Zeker als je er een goede gist bij gebruikt. Ben heel benieuwd naar je ervaring met de Wyeast 2001, hji ligt ook bij mij in de koelkast om getest te worden.

Ze gisten dacht ik niet op 0°, dat zal te koud zijn. Het zal de lagering zijn die bij die temperatuur platsvindt. Ik heb het niet opgezocht, maar dat lijkt me logisch. Gisting ook volgens Wyeast tussen de 9° en 14°. Open vergisting zou ik niet doen behalve in een ontsmette ruimte. Een vriezerdeur wil na openen nog wel eens condenseren/druppelen.

Leuk dat je eerste brouwsel een Tsjechische Pils wordt, dat was het mijne ook. Als je het doet, moet je het goed doen :)

Herman

Pilsner Urquell, of eigenlijk Plzensky Prazdroj, leuk en lekker! Ben er vorig jaar geweest. Heerlijk om dit bier uit een gistvat te mogen drinken. Hout wordt echter nog maar sporadisch gebruikt. Het dient nu enkel nog voor de smaakreferentie. De rest van het bier wordt in rvs vergist.

Op bijgaande foto zie je dat op de 1e dag de temperatuur 5C om de volgende 2 dagen steeds een half graadje te stijgen. De omgevingstemperatuur was meen ik wel wat frisser....




Overigens, om de smaak van zo'n bier te benaderen hoef je niet per se ook in houten kuipen, bij een bepaalde temperatuur te vergisten. Er zijn meer wegen die naar rome leiden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.