Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 1 kg calciumchloride  (gelezen 11018 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: 1 kg calciumchloride
« Reactie #25 Gepost op: 15-06-2015 14:27 u »
Ik gebruik nu 10 gram calcium chloride per brouwsel en dat bevalt me prima, geen biersteenneerslag meer in de flesjes. dat is de voornaampste redden. Zo kan ik nog 100 brouwsels maken, dus nog een jaartje of 20 vooruit met mijn kg, heb ook nog Calcium sulfaat, ga dat ook nog proberen. komt goed uit, want ik heb ook nog 20 jaar voorrrad hopextract en voor 50 jaar luchtfiltertjes.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 15-06-2015 14:41 u »
Je kan het ook gebruiken om de stoep ijsvrij mee te houden, en om zo van die moleculaire-keuken-balletjes mee te maken: https://en.wikipedia.org/wiki/Spherification - dus zeker bijhouden!

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #27 Gepost op: 19-06-2015 12:16 u »
Jacques,

Ik neem aan dat je niet zomaar wat toevoegt. Hoe bepaal je hoeveel Calcium chloride je toevoegt?
Ik zou mijn Dubbel en blond wel een wat vollere en zoetere toets willen geven.

Louis

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 19-06-2015 15:26 u »
Jacques,

Ik neem aan dat je niet zomaar wat toevoegt. Hoe bepaal je hoeveel Calciumchloride je toevoegt?
Ik zou mijn Dubbel en blond wel een wat vollere en zoetere toets willen geven.

Louis

Gewoon afwegen. Afhankelijk van het gewenste effect toevoegen. Wat dat betreft is het niet veel anders dan met hop.

Ik voeg zo tussen de 0,3 en 1,5 g per liter toe. Het kan zijn dat jij door je watersamenstelling meer of minder moet gebruiken voor hetzelfde effect als wat ik heb.
Experimenteer er eens mee. Let daarbij op dat dat je bier bier geen zoute smaak krijgt (kwam ik laatst tegen bij een bierfestival...). Als dat het geval is heb je te veel toegevoegd.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 21-11-2016 14:27 u »
Ik heb vandaag het kraanwater rapport ontvangen van ons kraanwater, deze heb ik ingevuld in BrouwHulp:

Nu las ik dat wanneer je calciumchloride toevoegt aan maischwater:  Chloriden geven het bier een zachte, volmondige en meer zoete smaak, terwijl het calcium bijdraagt tot de uitvlokking van eiwitten en de stabilisatie van de smaak.

Dit wil ik wel graag bij mijn bieren.

Is het nodig om brouwzouten toe te voegen met het water wat hier uit de kraan komt? Als het inderdaad kan, met hoeveel zal ik beginnen?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #30 Gepost op: 21-11-2016 18:51 u »
.............. ingevuld in BrouwHulp..............

Is het nodig om brouwzouten toe te voegen met het water wat hier uit de kraan komt? Als het inderdaad kan, met hoeveel zal ik beginnen?

Ligt aan het biertype.
Als je in BrouwHulp het biertype kiest bij een nieuw recept, kun je het waterprofiel bijstellen binnen de norm van het type

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 21-11-2016 20:43 u »

Nu las ik dat wanneer je calciumchloride toevoegt aan maischwater:  Chloriden geven het bier een zachte, volmondige en meer zoete smaak, terwijl het calcium bijdraagt tot de uitvlokking van eiwitten en de stabilisatie van de smaak.

Dit wil ik wel graag bij mijn bieren.

In jouw kraanwater zit een redelijke hoeveelheid calciumchloride. Het valt mij op dat je de hoeveelheid bicarbonaten niet hebt ingevuld.

Het toevoegen van calciumchloride kun je doen geheel los van biertypen als je vollere en rondere smaak wilt hebben. 0,5 tot 1 g per 10 liter kraanwater is voldoende voor dat doel. Zie het als zout in brood.

Offline Dugraph

• Vol lid
  • Brouwvereniging Rotterdam
    • Brouwvereniging Rotterdam
« Reactie #32 Gepost op: 22-11-2016 11:17 u »
In jouw kraanwater zit een redelijke hoeveelheid calciumchloride. Het valt mij op dat je de hoeveelheid bicarbonaten niet hebt ingevuld.

Corrigeer me als ik ernaast zit maar dat is slechts een rekenhulp om de totale alkaliteit te bepalen. Komt bij mij trouwens niet overeen met de conversiewaarden uit mijn wateranalyse rapport...

Duitse graden 7.7 = 137mg/l CaCO3
Bicarbonaat 180mg/l = 148mg/l CaC03
 :weetniet:

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 22-11-2016 16:33 u »

Waar kan ik de bicarbonaten vinden?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 22-11-2016 21:30 u »
In het overzicht van de analyse is dat waterstofcarbonaat.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofcarbonaat

Online DoubleW

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #35 Gepost op: 02-01-2017 19:59 u »
CaCl is perfect om wat vollere bieren te brouwen als dubbels, porters en stouts. Less is more dus voeg niet te veel toe omdat chloor verbindingen ook niet zo prettig zijn voor de bierdrinker. Gebruik max 5 g op 20 liter en het geeft overall een beter bier in ons aangepast leidingwater. Ja je kan zonder ook goed bier maken maar met een klein beetje kan je al veel bereiken. Trouwens ik heb ook een kilo ( misschien toch handig om eens te delen met andere zoutloze brouwers);-)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 02-01-2017 21:34 u »
CaCl is perfect om wat vollere bieren te brouwen als dubbels, porters en stouts. Less is more dus voeg niet te veel toe omdat chloorverbindingen ook niet zo prettig zijn voor de bierdrinker. Gebruik max 5 g op 20 liter en het geeft overall een beter bier in ons aangepast leidingwater. Ja je kan zonder ook goed bier maken maar met een klein beetje kan je al veel bereiken. Trouwens ik heb ook een kilo ( misschien toch handig om eens te delen met andere zoutloze brouwers);-)

Chloride is het ion van chloor. Dit ion is ook onderdeel van keukenzout. Als je er te veel van gebruikt krijg je een zoute smaak in je bier. Dat is een heel andere smaak dan chloorfenol dat een veel lagere smaakdrempel heeft. Die zeer onaangename smaak krijg je van (kleine) restanten van chloorhoudende reinigingsmiddelen.

Het grote voordeel van CaCl2 ten opzichte van keukenzout is dat zoute smaal bij CaCl2 minder is maar ook dat je calciumionen toevoegt aan je wort. De calciumionen spelen een belangrijke rol bij het uitvlokken van de gist na de vergisting. Het gevolg hiervan is dat je bier eerder helder is.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #37 Gepost op: 03-01-2017 11:53 u »
Ik moest dit ook per kilo kopen... heb plm 2 gram nodig per keer ::)
Anyway, tupperware doosje volgemaakt (2/3e zak ?) en de rest maar weggeflikkerd.

Tags: