Heeft iemand een kloonrecept voor Maallust 1818?

Gestart door PeterEngeltje, 09-06-2015 23:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PeterEngeltje

Heeft iemand al eens geprobeerd een kloon te brouwen van Maallust 1818 uit Veenhuizen?
En zo ja, wil je die ervaring/kennis delen?

ik vind hem erg lekker maar heb nog geen idee hoe dit recept er uit zou moeten zien.

Oscar

Citaat van: PeterEngeltje op 09-06-2015  23:26 u...maar heb nog geen idee hoe dit recept er uit zou moeten zien.

Maak eerst eens een recept gebaseerd op alcohol % en kleur van het bier een beetje rekening houden met wat je proeft. Of anders, stuur eens een mailtje naar Gert van Mommeriete... ;)

strokkie

Citaat van: Oscar op 10-06-2015  06:40 uOf anders, stuur eens een mailtje naar Gert van Mommeriete... ;)
Ik zou Bert van Gulzige Gans doen :-)
(Gert werkt al tijdje niet meer voor Maallust...)

PeterEngeltje

Citaat van: Oscar op 10-06-2015  06:40 uMaak eerst eens een recept gebaseerd op alcohol % en kleur van het bier een beetje rekening houden met wat je proeft.

De 10% alcohol en de zeer donkere kleur nabootsen lukt wel. Maar die smaak en aroma.
Misschien wacht ik nog even tot mijn lokale slijter het origineel weer op de plank heeft staan. Dan zal ik die wat beter onder de loep nemen.

Van de brouwers van het origineel verwacht ik weinig.
Een vriend van mij is bij de brouwerij geweest en vertelde me dat ze erg geheimzinnig doen over door hun gebruikte ingrediënten.

Oscar

Citaat van: PeterEngeltje op 10-06-2015  21:36 uVan de brouwers van het origineel verwacht ik weinig.

Nee heb je... ;)

arg

Ik ben ook zeer geïnteresseerd in de resultaten van een kloonpoging.

Ik vind hem heel lekker en mijn vrouw is helemaal weg van dit bier en het is maar beperkt verkrijgbaar.

PeterEngeltje

Ik ben dit weekende druk met o.a. Brouwen. Er staat een La Trappe quadrupel kloon in de steigers. Dit recept twee jaar geleden voor het eerst gebruikt, was erg succesvol en wordt dus nu herhaald met een paar kleine aanpassingen.
Zondag zal ik die Gert en Bert is een mailtje sturen met vragen over het recept van de 1818. Wie weet?
Ik hou jullie op de hoogte.




arg

Afgelopen weekend een rondleiding met proeverij gehad bij Maallust.
De 1818 kwam uiteraard ook ter sprake, het is niet heel veel info maar:

  • Ze gebruiken bij één van de bieren (kan haast alleen 1818 zijn) 8 verschillende soorten mout.
  • Er zit (zeer donkere) kandijsuiker in de 1818
  • Ze gebruiken voor elk bier een andere gistsoort

Verder koken ze het wort niet?!? Maar houden hem een tijd nét onder het kookpunt (97/98 graden) koken zou slecht zijn voor de hop...

@PeterEngeltje: heb jij nog een reactie op je mail gehad?

PeterEngeltje

Citaat van: arg op 13-07-2015  15:16 uAfgelopen weekend een rondleiding met proeverij gehad bij Maallust.
De 1818 kwam uiteraard ook ter sprake, het is niet heel veel info maar:

  • Ze gebruiken bij één van de bieren (kan haast alleen 1818 zijn) 8 verschillende soorten mout.
  • Er zit (zeer donkere) kandijsuiker in de 1818
  • Ze gebruiken voor elk bier een andere gistsoort

Verder koken ze het wort niet?!? Maar houden hem een tijd nét onder het kookpunt (97/98 graden) koken zou slecht zijn voor de hop...

@PeterEngeltje: heb jij nog een reactie op je mail gehad?

Arg, bedankt voor deze info. Wel apart dat het wort niet gekookt wordt.

En wat je vraag betreft over de mail:
Dat is alweer een tijdje geleden. Het laatste wat ik heb vernomen is geloof ik dat er al voldoende geïnteresseerden waren.




De discussie over het niet koken van het wort is afgesplitst.
Zie hier voor deze discussie.

edensan

Citaat van: strokkie op 10-06-2015  12:11 uIk zou Bert van Gulzige Gans doen :-)
(Gert werkt al tijdje niet meer voor Maallust...)

Ik denk dat je een beetje fout bent geïnformeerd...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.