ONK 2015 C1-Tripel-Marco Geilings

Gestart door Oxhead, 08-06-2015 11:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oxhead

Hierbij het met 90 punten winnende recept in klasse C.

Tripel 20 liter.

Moutstort:           6 kilo Pilsmout 3 ebc Dingemans
Suikerstort:         650 gram witte kristalsuiker

Hopbloemen:       24 gram Centenial               11,5 % alfazuur    90 min meekoken
                          24 gram Hallertau Mittelfruh   2,9% alfazuur     90 min meekoken
                          20 gram Hallertau Mittelfruh   2,9% alfazuur     10 min meekoken
                          20 gram East-Kent Goldings    5,5% alfazuur    10 min meekoken

Door Promash berekend op 37 ibu (Tinseth) en 8,4 ebc

Maischwater: 17 liter
Spoelwater:   16 liter

Maischschema: Temp 55-63-73-78 graden Celsius
                        Tijd   10-45-30-5  minuten

Gist:                Fermentis Safbrew Abbaye 11gram droog op het wort gestrooid.
Vergisting:       7 dagen op 20 graden in gistemmer(zo'n lekke ;) ) na overhevelen in mandfles 14 dagen op 15 graden.
Kooktijd:         90 minuten

Start sg:         1076
Eind sg:          1009

Gebotteld met 8 gram/liter kristalsuiker.

Geen waterbehandeling of pH correctie toegepast.

Groeten Marco  :brouwen:




Esterenbrouw

Proficiat Marco.
Prachtig dat je met een eenvoudig recept, gewone korrelgist en een gistemmer de 1e prijs wint.

Jan van den Hoogen

Fripel

Gefeliciteerd !

Ook opvallend dat juist de Safbrew Abbaye gist onderdeel is van dit winnende bier.
De meningen over de kwaliteiten van deze gist zijn toch wat verdeeld als ik me de discussies daarover goed herinner.

Ik heb nog een zakje in de koelkast liggen, brouwen er mee stond nog niet op de planning maar dat gaat nu veranderen  :brouwen: :proost:


KC

Van harte! Mooie gist in een tripel dat heb ik ook geprobeerd.

JeroenF

Hoi Marco,

Van harte proficiat met je eerste plaats. Een terecht winnaar in de koningsklasse.

JeroenF

William

Gefeliciteerd Marco. Still going strong!

Jacques

Bedankt Marco om als eerste prijswinnaar je recept hier te delen.

PietO

Citaat van: JeroenF op 08-06-2015  22:19 uVan harte proficiat met je eerste plaats. Een terecht winnaar in de koningsklasse.

JeroenF

Helemaal mee eens. Even rustig aan gedaan maar nu weer volle pulle. Jouw recept ga ik 1 op 1 nabrouwen.

PietO

Oxhead

Bedankt voor de felicitaties  :brouwen:
Maar de volgende tripel zal er toch weer een met Wyeast 1214 worden. Is naar mijn mening toch net wat lekkerder/interessanter. ;) :biersmile:

bert braadslee

Citaat van: Oxhead op 11-06-2015  19:39 uBedankt voor de felicitaties  :brouwen:
Maar de volgende tripel zal er toch weer een met Wyeast 1214 worden. Is naar mijn mening toch net wat lekkerder/interessanter. ;) :biersmile:

 :lol:
Wint ie de hoofdprijs, is ie niet zo blij met z'n gistkeuze...
 :biersmile:

Proficiat!

orangeloo

Citaat van: Oxhead op 08-06-2015  11:21 uGist:                Fermentis Safbrew Abbaye 11gram droog op het wort gestrooid.
Vergisting:       7 dagen op 20 graden in gistemmer(zo'n lekke ;) ) na overhevelen in mandfles 14 dagen op 15 graden.

Heb ook goede ervaring met een tripel en deze gist.
Op 20 graden in een lekke emmer.  ^-^ was het wel gecontroleerd vergist?

Oxhead


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.