Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Geschiktheid Menno pannen voor koken en maischen  (gelezen 14190 keer)

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Land: nl
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Serge VL

• Gast
Re: Geschiktheid Menno pannen voor koken en maischen
« Reactie #26 Gepost op: 16-02-2016 22:02 u »
Ik heb zo een pan, de binnen diameter is 304 mm,
Ik wil je toch even verwittigen lassen aan deze pannen is bijna onmogelijk daar deze echt dunwandig zijn 0.8mm!!!
Het materiaal waar deze uit vervaardigd zijn is Ferritisch roestvast staal EN 1.4016 / AISI 430​

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 16-02-2016 23:13 u »
Ik heb zo een pan, de binnen diameter is 304 mm.
Ik wil je toch even verwittigen lassen aan deze pannen is bijna onmogelijk daar deze echt dunwandig zijn 0.8mm!
Het materiaal waar deze uit vervaardigd zijn is Ferritisch roestvast staal EN 1.4016 / AISI 430​
Ik ga een gat in de bodem maken van ong. 20 cm, daar komt dan het filter op te liggen, in het midden zit een staaf metaal van de brouwketel zelf door het gat heen, deze zit daar in gelast. Het bovenste deel moet alleen wel helemaal passen want die ligt ik er los op.
Dat 0,8 is wel bizar dun, maar ook weer goed voor de warmte overdracht tussen de vloeistof in de PAN (Gamel) en de inhoud van de Menno pan.
Ieder geval bedankt want dan kan ik gewoon goed een 12"30 cm rond filter aanschaffen, die doe ik alvast want die levertijd is zo bizar lang uit het land van de rijzende zon.

AISI 430 was dat geen RVS voor constante warmtebelasting? Heb liever alles van 304. Het leidingwerk heb ik van A182 F51  even kijken of dat galvanisch kan ;D gelukkig wel gesponsord. (Duplex steel)

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #28 Gepost op: 16-02-2016 23:24 u »
Waarom een filter
Slijp heel dunne sleufjes
Heel fijn met schoonmaken, stevig en geen losse spullen

Serge VL

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 17-02-2016 05:56 u »
ASI 430 is eigenlijk meer voor lepels vorken en messen en ander goedkoop keukenmateriaal.
Het laswerk is uiteindelijk ook wel gelukt aan mijn ketels door een professionele lasser, maar die man heeft bloed zweet en tranen gelaten om dat te lassen. gewoon iets vastpinnen met een TIG was al zo moeilijk, onmiddellijk door gebrand.
Ik zou proberen niet te lassen aan die potten en het gat in de bodem met een huiddoorvoer (van een boot) maken en PTFE dichtingen er tussen, wat moet ook werken en vermoedelijk een betere constructie gaat zijn. Door het dunne plaatstaal en eventuele beweging van je staaf ben ik bang als je die gaat lassen deze snel gaat afscheuren net naast de lasnaad. Ik heb ook overal aan mijn kraantjes een versteviging moeten aanbrengen tegen het bewegen.

Hier enkele foto's van wat het resultaat is van laswerk aan deze ketels.
Verstevigingsbeugeltje aan de buitenzijde vast gelast

Gevolg aan de binnen zijde

Grote vilderklep 6/4 als uitlaat gelast.

Resultaat van de las aan de binnen zijde

Niet wat je echt mooi laswerk kan noemen.
Ik hoop dat je genoeg info hebt om verder te kunnen. ;)

Offline Paard

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #30 Gepost op: 17-02-2016 10:34 u »
Citaat
Ik heb zo een pan, de binnen diameter is 304 mm,
Ik wil je toch even verwittigen lassen aan deze pannen is bijna onmogelijk daar deze echt dunwandig zijn 0.8mm!!!

Dat klopt niet, daar geen van de menno pannen die ik gelast heb magnetisch waren, ik denk eerder dat het iets uit de 300 serie is,  verder is 0,8 gewoon goed te lassen als je weet hoe dat moet ;D gewoon 316L toevoegen.

Offline wilfred3871

• Vol lid
  • Nee,morgen kan ik niet,dan ga ik brouwen.
« Reactie #31 Gepost op: 17-02-2016 20:14 u »
Het lijkt er inderdaad op dat het scheurtje bij de lasnaad zit.

Menno heeft ondertussen zelf al even contact opgenomen, even afwachten wat de uitkomst daarvan is.

Menno heeft mij een zeer net voorstel gedaan. De kwaliteit is wellicht wat twijfelachtig, de service daarentegen top!

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 18-02-2016 18:38 u »
Nou ken ik wel een hele goede lasser, doet ook moeilijke exotische metalen lassen. Maar als het materiaal niet wilt dan houd het snel op.
Ik ben benieuwd, want ik vind de prijs van die pannen wel aantrekkelijk.

Offline Rich

• Super lid
  • Tonight let it be Schraderbräu
« Reactie #33 Gepost op: 19-02-2016 00:30 u »
Even lassen terzijde.

Voor doorsnee gebruik is het een prima pannetje, heb al een tijd een 33 L in gebruik. Enige tijd gebruikt met een kleine brander en daar had ik, omdat de brander continu op max stond, redelijk veel last van aanbranden. Daarna naar een mammoetbrander gegaan en toen was dat over. Prima prijs/kwaliteit verhouding.

Nu elektrisch systeem aan het bouwen met een Menno-pan, bewerken gaat prima.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #34 Gepost op: 19-02-2016 11:18 u »
omdat de brander continu op max stond, redelijk veel last van aanbranden
Wat brandde er aan? De Maisch neem ik aan en niet tijdens het koken?

Offline Nozem

• Senior lid
  • Zelf b(r)ouwen is leuker!
« Reactie #35 Gepost op: 19-02-2016 21:05 u »
De pannen van Menno zijn vervaardigd uit RVS-200 serie, althans die wie ik onderzocht heb. Veel diep getrokken huis tuin en keuken producten zijn uit dit type RVS vervaardigd. De chemische samenstelling van mijn pan:

Chroom 13.5%
Nikkel 1.0%
Mangaan 10.75%
Ijzer 73.8 %
Koper 0.85%
Sn 0.055%

Ik ben nog opzoek naar een Tig lasser die onderin in de bodem een draadsok kan lassen, wie zou dat kunnen?

Offline Paard

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #36 Gepost op: 19-02-2016 23:08 u »
He hoe heb je dit onderzocht de Menno pannen zijn niet diep getrokken maar gewoon gelast (de bodem is wel een rand opgezet) het lijkt mij dan ook onlogisch dat de producent een rvs 200 serie kiest ivm met het laswerk.

Verder las ik die pan wel voor je in ruil voor je beste biertjes ;D PB daarvoor

Offline Nozem

• Senior lid
  • Zelf b(r)ouwen is leuker!
« Reactie #37 Gepost op: 20-02-2016 00:11 u »
He hoe heb je dit onderzocht de Menno pannen zijn niet diep getrokken maar gewoon gelast (de bodem is wel een rand opgezet) het lijkt mij dan ook onlogisch dat de producent een rvs 200 serie kiest ivm met het laswerk.

Exacte productie methode is me niet geheel duidelijk maar de enigste las die ik kan zien loopt verticaal, in omtrekrichting zie ik geen las.
Maar over die chemische samenstelling heb ik geen twijfel, het is een RVS materiaal waarbij het nikkel 'vervangen' is door mangaan. Tevens is dit net zoals de 300 serie prima te lassen materiaal, mits het koolstofgehalte laag genoeg is. En dat is nu precies iets dat ik niet kan meten omdat ik het heb laten onderzoeken met een apparaat dan geen koolstof kan meten. Meting is volgens dit principe:
https://en.wikipedia.org/wiki/X-ray_fluorescence

Voor het lassen stuur ik nog een PM

Tags: brouwketel