Geschiktheid Menno pannen voor koken en maischen

Gestart door hansHalberstadt, 04-06-2015 23:45 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Onlangs heb ik bij Menno zowel een maischketel als een kookketel gekocht.
Omdat de bodem erg dun is is de pan erg licht wat ik heel handig vind met schoonmaken.
Nadeel zou kunnen dat de pannen daardoor zouden kunnen aanbranden bij het maischen of te veel kleuring kunnen geven bij het koken. Zelf ben ik na een brouwsel nog steeds erg tevreden. De maischpan is bij mij voorzien van een roerwerk, dus brand alleen daardoor al niet aan. De kookketel brand bij mij ook niet aan omdat het wort vloeibaar is dus stroomt en daardoor zoals het lijkt de warmte goed verdeeld. extra donkerkleuring ga ik nog eens testen als ik een licht bier brouw.

Zou echter graag ook de ervaringen van anderen horen.   

Bassie

Als je tijdens het verwarmen bij het maischen goed roert, brandt er niets aan. Hoe groter je moutstort hoe lastiger dat wordt om te voorkomen. Gewoon goed roeren in ieder geval. Bij het koken geen enkel probleem.

bierhenkie

Citaat van: hansHalberstadt op 04-06-2015  23:45 uOnlangs heb ik bij Menno zowel een maischketel als een kookketel gekocht.
Omdat de bodem erg dun is is de pan erg licht wat ik heel handig vind met schoonmaken.
Nadeel zou kunnen dat de pannen daardoor zouden kunnen aanbranden bij het maischen of te veel kleuring kunnen geven bij het koken. Zelf ben ik na een brouwsel nog steeds erg tevreden. De maischpan is bij mij voorzien van een roerwerk, dus brand alleen daardoor al niet aan. De kookketel brand bij mij ook niet aan omdat het wort vloeibaar is dus stroomt en daardoor zoals het lijkt de warmte goed verdeeld. extra donkerkleuring ga ik nog eens testen als ik een licht bier brouw.

Zou echter graag ook de ervaringen van anderen horen.
Hans,

Hoe bevallen de pannen tot heden? En hoe verwarm jij?

seed7

Een gelijke dikte van wand en bodem zorgen er voor dat je inhoud niet zo snel aanbrand, de dikte is niet zo heel erg van belang. Aanbranden gebeurt juist snel bij (goedkope) pannen met een dikke bodem en een dunne wand waarbij de overgang van bodem naar wand niet goed geconstrueerd is. Op die overgang ontstaat hitte stuwing en dus verbrand er e.a. Bij een slechte pan staat de wand net iets buiten de bodem, alsof je een "Menno-pan" neemt en er een net iets te kleine dikke bodem onder "plakt".

Bij een dunne bodem is de warmteverdeling slechter dan bij een dikke, je ziet dan ook in de lokale karamelisatie op de bodem het patroon van de vlam terug.

Ingo

brouwmus

Zou je dan, om dat te voorkomen, een vlamverdeler kunnen gebruiken? Ik had er vroeger zo een maar die is bij een van de verhuizingen kwijt geraakt.

Of zou hierdoor de warmteoverdracht van de vlam teveel gereduceerd worden?

seed7

Citaat van: brouwmus op 15-06-2015  13:31 uZou je dan, om dat te voorkomen, een vlamverdeler kunnen gebruiken?

Ja.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 15-06-2015  11:30 uje ziet dan ook in de lokale karamelisatie op de bodem het patroon van de vlam terug.

Heb je het dan over je maischketel of kookketel. in de maishketel heb ik een roerwerk wat continue roert, geen karamelisatie gezien zoals jij beschrijft, bij koken ook niet. Menno pannen lijken dus goed te werken bij mij.

bierhenkie

Citaat van: hansHalberstadt op 15-06-2015  14:20 uHeb je het dan over je maischketel of kookketel. in de maishketel heb ik een roerwerk wat continue roert, geen karamelisatie gezien zoals jij beschrijft, bij koken ook niet. Menno pannen lijken dus goed te werken bij mij.
Vraag 2 was welke brander je er dan onder gebruikt.

Markiej87

Ik maisch met een koelbox maar heb al een brouwseltje of 30 gemaakt met die Menno pan en ik ben nog steeds dik tevreden :)

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 15-06-2015  14:20 uHeb je het dan over je maischketel of kookketel.

Kookketel met wokbrander en ik heb er geen probleem mee,

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 15-06-2015  16:57 uKookketel met wokbrander en ik heb er geen probleem mee,

Ingo
Heb je geen problem met karamelisatie of het je geen karamelisatie in de menno pan?

seed7

Geen probleem met het beetje karamellisatie dat optreed en op bepaalde plaatsen op de bodem een bruine waas achter laat. Overigens zie ik dat ook in een zware geƫmailleerde ijzeren weckketel.

Ingo

hansHalberstadt

Ok, maar zelfs dat heb ik niet gezien toen ik in zo'n pan van Menno heb gekookt, alleen wel eens gezien in een maischketel bij onvoldoende roeren. Dat was inderdaad een weckketel toen.

wilfred3871

Dat de kwaliteit niet heel geweldig was, dat wist ik van tevoren. Toch is het teleurstellend om te concluderen dat de pan na 22 keer brouwen lek is. In dit geval toch goedkoop is duurkoop  :(

rajd

Citaat van: wilfred3871 op 11-02-2016  10:51 uDat de kwaliteit niet heel geweldig was, dat wist ik van tevoren. Toch is het teleurstellend om te concluderen dat de pan na 22 keer brouwen lek is. In dit geval toch goedkoop is duurkoop  :(

Hoe is de pan lek? Wellicht even contact zoeken met Menno? Wellicht heb je een blauwe maandag model? Ik zou denken dat indien dit een structureel probleem zou betreffen, dat meer mensen alhier zouden klagen over de kwaliteit van deze pannen. Ik heb weliswaar geen Menno pan, ik schat echter dat er honderden Menno-pannen in omloop zijn bij de leden van dit forum?

hansHalberstadt

Citaat van: wilfred3871 op 11-02-2016  10:51 uDat de kwaliteit niet heel geweldig was, dat wist ik van tevoren. Toch is het teleurstellend om te concluderen dat de pan na 22 keer brouwen lek is. In dit geval toch goedkoop is duurkoop  :(

Kun je een foto'tje posten van wat er aan de hand is?

wilfred3871

Citaat van: hansHalberstadt op 11-02-2016  12:06 uKun je een foto'tje posten van wat er aan de hand is?

Ik heb de pannen niet hier staan dus een foto gaat niet lukken. Er zit een haarscheurtje in die met het blote oog nauwelijks te zien is, zeker niet als de pan koud is. Toen de pan op het vuur stond hoorde je elke keer dat er een druppel op de vlammen viel. Een haarscheurtje op zich is nog geen probleem maar deze worden natuurlijk groter. En wellicht zitten er nog meer aan te komen.

Sander van Dijk

Ik zou even bij de leverancier (Menno) aankloppen met dit probleem. Dan geef je hem ook de kans om het probleem op te lossen.

abroeders

Citaat van: wilfred3871 op 11-02-2016  13:00 uEr zit een haarscheurtje in die met het blote oog nauwelijks te zien is, zeker niet als de pan koud is. Toen de pan op het vuur stond hoorde je elke keer dat er een druppel op de vlammen viel.

Als er koud water in je pan zit, en je een flinke brander eronder plaatst dan condenseert het vocht wat in je verbrandingsgassen zit tegen de koude pan. Dit condens loopt naar beneden en druppelt in de vlam. Ptsss... Ptsss... Eenmaal het water in de ketel warmer is, is dit gedrag over.

Ik durf bijna stellig te beweren dat dit het geval is, zonder het gezien te hebben. De eerste keer dat ik dit meemaakte dacht ik ook dat mijn pan lek was. Inmiddels al wel 20 keer gebruikt. Het effect treedt alleen op als er echt koud water in de pan zit.

hansHalberstadt

Citaat van: abroeders op 11-02-2016  20:31 uAls er koud water in je pan zit, en je een flinke brander eronder plaatst dan condenseert het vocht wat in je verbrandingsgassen zit tegen de koude pan. Dit condens loopt naar beneden en druppelt in de vlam. Ptsss... Ptsss... Eenmaal het water in de ketel warmer is, is dit gedrag over.

Ik durf bijna stellig te beweren dat dit het geval is, zonder het gezien te hebben.
Ja dat zou een hele goede verklaring kunnen zijn. Maar is dat de eerste 21 keer dan niet opgetreden? Als je echt wilt weten of de pan lekt dan moet je hem op een krant zetten en vullen met water. dan na een dagje kijken of de krant nat is.

abroeders

Citaat van: hansHalberstadt op 11-02-2016  20:35 uJa dat zou een hele goede verklaring kunnen zijn. Maar is dat de eerste 21 keer dan niet opgetreden? Als je echt wilt weten of de pan lekt dan moet je hem op een krant zetten en vullen met water. dan na een dagje kijken of de krant nat is.

Bij mij treedt het ook niet altijd op. Afhankelijk van temperatuur van het water in de pan en de grootte van de vlam, wellicht ook de luchtvochtigheid. Op het moment de inhoud van de pan echt iets warmer is (is schat al bij een graad of 20) dan stopt het 'lekken'. IJskoud water met een vlam vol open heeft meteen het 'lek effect' tot gevolg.

Brouwers

Heb zelf een ongebruikte mennopan in de schuur staan. Heb geprobeerd om er een gat in te boren, gevolg dat er zo 1-2 cm van de bodem een mooie horizontale rechte scheur is ontstaan die niet in het midden van het gat zit. De bodem is op die plek aan de rest van de pan vastgelast.

Dus denk dat er wel degelijk een lek zit, waarschijnlijk tijdens het lassen niet goed gegaan. Tijdens het opwarmen zet de pan uit en is het gat net groot genoeg om rustig te lekken. Gewoon even contact opnemen met Menno.

wilfred3871

Het lijkt er inderdaad op dat het scheurtje bij de lasnaad zit.

Menno heeft ondertussen zelf al even contact opgenomen, even afwachten wat de uitkomst daarvan is.

Biertje1985

Heeft er iemand een Menno 21 literpan, die wil ik als moutpijp verbouwen, grainfather principe. Nu kan ik wel
op ebay een inlegfilter (RVS) en bovenfilter kopen, maar wat is de exacte binnen diameter? Volgens mij is 30 cm de buitendiameter.
Ik moet de pan zelf namelijk nog even bestellen.

rajd

Citaat van: Biertje1985 op 16-02-2016  21:02 uHeeft er iemand een Menno 21 literpan, die wil ik als moutpijp verbouwen, grainfather principe. Nu kan ik wel
op ebay een inlegfilter (RVS) en bovenfilter kopen, maar wat is de exacte binnen diameter? Volgens mij is 30 cm de buitendiameter.
Ik moet de pan zelf namelijk nog even bestellen.

Heb je toevallig een linkje van die eBay filters?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.