Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Morgen ruim 30 graden: een bedreiging voor mijn vergisting?  (gelezen 7430 keer)

Offline JBL

• Senior lid
  • Land: nl
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip
Sinds maandag is mijn XX Bitter kloon in vergisting. Momenteel zie ik nog steeds minstens zes luchtbellen per minuut. Er is dus nog behoorlijk wat activiteit.
Als gist heb ik korrels fermentis S-04, met een vergistingsrange van 12 tot 25 graden C, ideale range 15 tot 20 graden C.
Morgen worden temperaturen van ruim 30 graden Celsius verwacht.
Ik vrees dag de temperatuur in het kamertje waar het staat te pruttelen morgen zal oplopen tot boven de 25 graden. Zeker na zo'n zonnige dag als vandaag (constructiewarmte).
Betekent dit dat het vergistingproces zal stilvallen, en de nog levende gistcellen mogelijk zullen afsterven?
Kortom: kan ik dan verdere vergisting en vergisting op de fles dan vergeten?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Morgen ruim 30 graden: een bedreiging voor mijn vergisting?
« Reactie #1 Gepost op: 04-06-2015 15:52 u »
Ik denk dat de zaak alleen maar sneller zal uitgisten. Je zou er iets isolerends omheen kunnen doen en dan een koelelement erbij en geregeld de te temperatuur controleren tot de warme periode over is. of zo laten en zien wat het wordt. Dan krijg je wat meer esters.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 04-06-2015 16:05 u »
Ik denk dat de zaak alleen maar sneller zal uitgisten. Je zou er iets isolerends omheen kunnen doen en dan een koelelement erbij en geregeld de te temperatuur controleren tot de warme periode over is. of zo laten en zien wat het wordt. Dan krijg je wat meer esters.

Geen enkel probleem dus? Ook niet voor de hergisting op fles?

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #3 Gepost op: 04-06-2015 16:18 u »
Geen enkel probleem dus? Ook niet voor de hergisting op fles?
Nee geen probleem, je krijgt alleen meer esters zoals Hans al aangaf.
Wat je nog kunt doen is het gistvat in een bak water of bad met water plaatsen, zodat de temperatuur redelijk constant blijft.

En binnenkort een klimaatkast maken natuurlijk!  ;)

Offline bob den Brouwer

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 04-06-2015 16:40 u »
Wat je nog kunt doen is het gistvat in een bak water of bad met water plaatsen, zodat de temperatuur redelijk constant blijft.

Of bij het tankstation/supermarkt een paar van die zakken met ijsblokjes halen en die in een bak doen en daar je vat in zetten

Offline Samv

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 04-06-2015 17:07 u »
Of bij het tankstation/supermarkt een paar van die zakken met ijsblokjes halen en die in een bak doen en daar je vat in zetten

Dat zou ik niet doen, dan ga de de temperatuur van het vat te sterk doen dalen. Gewoon in een vat met water zetten lijkt mij het beste idee omdat je dan een groter volume krijgt dat de warmte kan opnemen, het water zou ik dan regelmatig proberen te verversen met water tussen de 15 en de 20 graden. Of anders zou ik het zo laten, wat meer esters is op zich niet zo'n groot probleem, dat kan ook lekker zijn ;)

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #6 Gepost op: 04-06-2015 17:08 u »

Dat zou ik dus zeker niet doen want dan ga je flink koelen. Gewoon in een flinke hoeveelheid water van ca. 19 a 20 graden, dan blijft de temperatuur tenminste zo constant mogelijk

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #7 Gepost op: 04-06-2015 17:09 u »
Ik zie dat Samv net wat sneller was  ;)

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 04-06-2015 17:14 u »
Bedankt voor alle suggesties. Ik denk dat ik het maar gewoon laat gebeuren. Kijken waar het toe leidt...
Toch grappig: wr een factor die van invloed is op de smaakt. Er zijn zoveel variabelen dat de smaak blijkbaar nooit echt te voorspellen is, tenzij je - als de grote brouwerijen - alles tot in detail geconditioneerd hebt.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 04-06-2015 17:16 u »
Dat zou ik dus zeker niet doen want dan ga je flink koelen. Gewoon in een flinke hoeveelheid water van ca. 19 a 20 graden, dan blijft de temperatuur tenminste zo constant mogelijk

Grotere temperatuurschommelingen moet ik dus zoveel mogelijk zien te voorkomen? Geldt dat straks ook voor het nagisten op fles?

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #10 Gepost op: 04-06-2015 17:19 u »
Denk dat je een heel ander probleem krijgt:

Door de warmte krijg je zo veel dorst dat je het jongbier gewoon uit je gistvat drinkt! Probleem opgelost. :proost:

Offline bob den Brouwer

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #11 Gepost op: 04-06-2015 17:23 u »

Door de warmte krijg je zo veel dorst dat je het jongbier gewoon uit je gistvat drinkt! Probleem opgelost. :proost:

Hahaha  :proost: :proost: :proost:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 04-06-2015 17:50 u »
Ik denk dat ik het maar gewoon laat gebeuren. Kijken waar het toe leidt...

Door onverwachte omstandigheden krijg je soms goede resultaten die je anders zelf niet zelf had uitgeprobeerd.
Lijkt in dit geval een acceptabel avontuur. 

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 04-06-2015 18:11 u »

Haha... Nee hoor, ik heb nog wel een lekkere Guldenberg koud staan. Die wil ik trouwens ook nog eens klonen. Heeft iemand dat al eens geprobeerd?

door onverwachte omstandigheden krijg je soms goede resultaten die je anders zelf niet zelf had uitgeprobeerd.
Lijkt in dit geval een acceptabel avontuur. 

Okay. Maar dat maakt het dus tevens moeilijk een toppertje dat je gemaakt hebt, te evenaren. Sommige factoren kun je als hobbyist moeilijk benvloeden. Toch?

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #14 Gepost op: 04-06-2015 18:27 u »
Het nut en genot van een klimaatkast zie ik nu in. Gisteren gebrouwen en hij staat nu mooi te gisten in de koele klimaatkast. Iets anders. Is het zinvol om te bottelen met warm weer of toch maar enkele dagen wachten? Er staat een uitgegist witbiertje dat graag in de fles wil😊 ik wil gedeelte bottelen in 75 cl champagneflessen. Is hier 7 Gr bottelsuiker per liter zoals gewoonlijk teveel?

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #15 Gepost op: 05-06-2015 06:56 u »
Het nut en genot van een klimaatkast zie ik nu in. Gisteren gebrouwen en hij staat nu mooi te gisten in de koele klimaatkast. Iets anders. Is het zinvol om te bottelen met warm weer of toch maar enkele dagen wachten? Er staat een uitgegist witbiertje dat graag in de fles wil😊 ik wil gedeelte bottelen in 75 cl champagneflessen. Is hier 7 Gr bottelsuiker per liter zoals gewoonlijk teveel?
Ik heb nu ook een witbiertje op de nagisting staan en die ga ik gewoon zaterdag bottelen. Wat wel van belang is, dat er nu wat meer insecten rondvliegen, dus kun je beter de deuren dichthouden

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #16 Gepost op: 05-06-2015 08:48 u »

7 gram, geen probleem.
Bij witbier ligt de bottelsuikerhoeveelheid tussen ongeveer 4 en 7 gram per liter, je zit dus wel aan de bovengrens.
 :brouwen:

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 05-06-2015 10:07 u »
Sinds maandag is mijn XX Bitter kloon in vergisting. Momenteel zie ik nog steeds minstens zes luchtbellen per minuut.
Ik denk dat het hard mee zal vallen omdat de groei van de gist en de vergisting voor het grootste deel klaar zullen zijn en de smaak niet heel veel meer zal veranderen.

In een water bad zetten zoals hoerboven al genoemd (ik gebruikte een speciekuip voordat ik een gistingskast had) is wel een goed idee tegen de temperatuurschommelingen.

Groet,
Hans

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 05-06-2015 17:44 u »
Ik denk dat het hard mee zal vallen omdat de groei van de gist en de vergisting voor het grootste deel klaar zullen zijn en de smaak niet heel veel meer zal veranderen.

In een water bad zetten zoals hoerboven al genoemd (ik gebruikte een speciekuip voordat ik een gistingskast had) is wel een goed idee tegen de temperatuurschommelingen.

Groet,
Hans

Ik heb een ventilator gericht op het vergistingsvat. Blijft vooralsnog onder de 25 graden C.
Hij blijft overigens redelijk doorbubbelen, 3 tot 4 stevige bubbels per minuut.
Ben nu ruim vier dagen na de start. Kan het zijn dat door het overlopen met schuim van mijn waterslot de hele zaak een tijdje is gestagneerd? (S-04 heeft toch de naam snel binnen een paar dagen te zijn uitgegist?)

Offline JBL

• Senior lid
Kan wort te ver doorvergisten?
« Reactie #19 Gepost op: 07-06-2015 11:28 u »
In het vergistingsvat blijft blijft mijn XX Bitter kloon in wording bubbelen. Gist nog steeds actief, terwijl S-04 de naam heeft een snel uitgewerkt gist te zijn.
Dit is nu al de 6e dag, en nog steeds meer dan n bubbel per minuut. Al wordt heet wel wat ongegelmatiger...

Bestaat nu niet het gevaar dat het gist straks bij het bottelen al volkomen is uitgewerkt (en hergisting op de fles niet zal plaatsvinden)?
Ik zag op het Vlaams Hobbybrouw Forum een ervaring dat bier was uitvergist tot 1008, en hergisting op fles niet meer plaatsvond zodat plat bier ontstond.
Dat zou ik natuurlijk niet fijn vinden...

Ik realiseer me dat deze vraag eigenlijk niet thuis hoort in dit topic. Ik heb daarom een aparte thread geopend.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 13-06-2015 10:18 u »
Mijn XX Bitter kloon is gebotteld. Nu afwachten... (nieuwsgierig...  wachten duurt lang :-()
Omdat ik na het bottelen toch de hele zaak gereinigd had, bedacht ik dat ik net zo goed gelijk aan mijn volgende (tweede) batch kon beginnen en mijn 'lessons learned' in de praktijk brengen.
Ingegeven door wat ik in huis had heb ik gekozen voor iets wat richting een quadrupel gaat:

Totale hoeveelheid: 12 liter
2000 gram moutextractpoeder 'dark'
500 gram tarwemoutextractpoeder
500 gram kristalsuiker
25 gram honing toegevoegd bij het koken
25 gram honing toegevoegd in het vergistingsvat
20 gram Brewers Gold hopbloemen 60 minuten
20 gram Hallertau 60 minuten
15 gram Hallertau 15 minuten
10 gram Brewers Gold 15 minuten
4 gram gedroogde sinaasappelschillen laatste 5 minuten meegekookt
Begin SG: 1088
Gist: zakje T-58

Gaat dat wat worden?
Het geheel staat nu te borrelen.
Overigens kon ik gisteren - terwijl de hoofdvergisting volop gaande was - de omgevingstemperatuur van het vergistingsvat niet lager krijgen dan 25 graden C.
Wellicht heeft dat consequenties voor de smaak. Heeft iemand een idee wat hiervan de consequenties kunnen zijn?

Offline bastiaanD

• Vol lid
  • hmmmmmm, ik vind alles lekker
« Reactie #21 Gepost op: 13-06-2015 10:59 u »
Honing tijdens het koken levert je nauwelijks smaak op. Als het je gaat om de smaak zou ik het meer in het gistvat doen.

Mijn ervaring door brouwen van een paar honingbieren en  mede door tips op dit forum leert dat door het koken van honing de smaak grotendeels verloren gaat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 14-06-2015 15:31 u »
Overigens kon ik gisteren - terwijl de hoofdvergisting volop gaande was - de omgevingstemperatuur van het vergistingsvat niet lager krijgen dan 25 graden C.
Wellicht heeft dat consequenties voor de smaak. Heeft iemand een idee wat hiervan de consequenties kunnen zijn?

Een vergistingstemperatuur van 25 C geeft behoorlijk veel hogere alcoholen en esters. De hogere alcoholen kunnen voor een mindere schuimhoudbaarheid zorgen. Overigens geeft de T-58 sowieso veel hogere alcoholen. 

Tags: vergisting