Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Pan op gasfornuis gemakkelijk isoleren  (gelezen 7939 keer)

Offline Reinout

• Vol lid
  • Land: nl
  • A meal without beer is called breakfast
Pan op gasfornuis gemakkelijk isoleren
« Gepost op: 03-06-2015 10:54 u »
Ik was op zoek naar een makkelijke manier om de temperatuur tijdens het maischschema constant te houden zonder telkens weer het gas open te hoeven draaien.

Na een zoektocht op dit forum kwam ik tot de conclusie dat een permanente oplossing (zoals bij de elektrische ketels) niet gaat lukken door de hoge temperaturen van het gasstel omdat dan de isolatie dan smelt of verbrandt.
Het gaat bij mij om een 33L "Menno" pan:

Ik verveelde mij gisteravond en besloot iets in elkaar te gaan knutselen.

Ik vond op zolder nog vloerisolatie van de verbouwing, bedoelt voor geluidsdemping en isolerende werking:

Van deze rol heb ik 370 cm afgeknipt en dit dubbelgevouwen. Alle openingen heb ik dichtgeplakt met Alu-tape om alles luchtdicht te houden:

Dit hele gevaarte ben ik om de pan heen gaan rollen. Bij ieder volledig rondje (3 in totaal) heb ik met zelfklevend klittenband ervoor gezorgd dat het strak eromheen blijft zitten en weer makkelijk los kan:

Het stuk isolatie wat boven de pan uitsteekt heb ik net als een kartonnen doos dichtgevouwen. Met een beetje isolatie en wat klittenband een kleine deksel gemaakt en deze erop gezet.
Het eindresultaat:

Toen was het natuurlijk tijd voor de test.
Ik heb de pan gevuld met 20L water en dit verhit naar 70 graden. Daarna 45 minuten laten staan en het verval opgemeten. Hierna het weer verhit naar 70 graden, isolatie erom en 45 minuten laten staan en wederom het verval opgemeten.

RESULTAAT

45 minuten zonder isolatie: van 70 naar 67 graden
45 minuten met isolatie: van 70 naar 69
10 uur met isolatie: van 69 naar 60

Ik ben blij met het resultaat. Het plaatsen van de isolatie kost me een half minuutje en de kosten van het materieel zijn laag. Hoop dat iemand hier iets aan heeft!  :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
Re: Pan op gasfornuis gemakkelijk isoleren
« Reactie #1 Gepost op: 03-06-2015 11:07 u »

RESULTAAT

45 minuten zonder isolatie: van 70 naar 67 graden
45 minuten met isolatie: van 70 naar 69
10 uur met isolatie: van 69 naar 60

Ik ben blij met het resultaat. Het plaatsen van de isolatie kost me een half minuutje en de kosten van het materieel zijn laag. Hoop dat iemand hier iets aan heeft!  :biersmile:

Mooie waarneming! Wat ik doe is dezelfde pan op een donzen dekbed zetten en dan omwikkelen, zou iemand weten wat meer isolatie waarde heeft, dit zilveren materiaal of mijn dekbed?
Volgens mij verlies ik met mijn methode in 45 minuten ook niet meer dan een enkele graad.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 03-06-2015 11:15 u »
Ik doe een combinatie van de twee: afneembare isolatie (poging om isolatie permanent te bevestigen mislukt wegens gesmolten) en een goedkope slaapzak met synthetisch materiaal gevuld (zo een waarin je je halfdood zweet), en ook max een graad verlies. Mijn vermoeden is dat de slaapzak beter isoleert...

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #3 Gepost op: 03-06-2015 11:34 u »
Handig systeem, vooral omdat je achteraf alles kan onderdompelen wegens afneembare isolatie.

Wat voor mij goed werkt is zo'n glaswol (= brandt niet) op rol. Wel een permanente isolatie.
-Ik kleef eerst onderaan rondom de ketel een dubbel vel alufolie met alutape, de helft laat je naar beneden hangen.
- Dan drapeer ik er glaswol-flensdeken over en rond die ik dicht-tape.
- Dan de alufolie langs de onderkant omhoogplooien en vastplakken met alutape.

Het is vooral de onderkant die brandgevoelig is. Op deze manier al 10 + keer gebrouwen. Voordeel is ook dat je sneller opwarmt. Idem voor de kookketel, zie foto (met oa mijn laatste 1/2 marathonprestatie;-)):

Offline Dante

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 03-06-2015 12:57 u »
Hier zag ik ook een erg goedkope en makkelijk te maken oplossing voor een goede isolatie, al zal hij dan ook wederom niet op het fornuis kunnen:
http://www.instructables.com/id/The-Tun-Cosy-removable-mash-tun-insulation-for-BIA/?ALLSTEPS

Iemand ervaring mee?

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
« Reactie #5 Gepost op: 03-06-2015 13:06 u »
Hier zag ik ook een erg goedkope en makkelijk te maken oplossing voor een goede isolatie, al zal hij dan ook wederom niet op het fornuis kunnen:
http://www.instructables.com/id/The-Tun-Cosy-removable-mash-tun-insulation-for-BIA/?ALLSTEPS

Iemand ervaring mee?

Dit is eigenlijk een nieuwe versie van de hooikist, die generatieslang is gebruikt.

(http://nl.wikipedia.org/wiki/Hooikist)

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #6 Gepost op: 03-06-2015 13:49 u »
Dit is eigenlijk een nieuwe versie van de hooikist, die generatieslang is gebruikt.

(http://nl.wikipedia.org/wiki/Hooikist)
In een keer goed!

Je zou je pannetje ook in de niet draaiende vaatwasser kunnen zetten. Die dingen isoleren ook als een gek. De vaat is 's morgens nog behoorlijk warm als het apparaat om 23:00 heeft gedraaid.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 03-06-2015 15:40 u »
Gek idee, je zou er ook en grotere maat Menno-pan (kookketel?) op de kop overheen kunnen zetten en daarna pas het gas uit doen.

Ingo

Offline Reinout

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 03-06-2015 16:24 u »
Wat voor mij goed werkt is zo'n glaswol (= brandt niet) op rol. Wel een permanente isolatie.
-Ik kleef eerst onderaan rondom de ketel een dubbel vel alufolie met alutape, de helft laat je naar beneden hangen.

Mooi systeem! Helaas werk ik in de keuken en gebruik ik meerdere pitten waardoor de vlamůmen ook de zijkant van de pan behoorlijk verwarmen. Geen optie voor mij dus.

Gek idee, je zou er ook en grotere maat Menno-pan (kookketel?) op de kop overheen kunnen zetten en daarna pas het gas uit doen.

Ingo

Zou prima werken maar dan zitten de handgrepen wel in de weg denk ik. Verschil in diameters is namelijk maar 5 cm tussen de 33 en 50L Menno pan.
Ook is dat een stuk duurder dan deze oplossing.  ;)

Offline Dante

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 03-06-2015 17:06 u »

Ingo
Voor dat geld kan ok ook nog wel andere manieren bedenken ;) de uitdaging is natuurlijk om het te maken met spullen die je nog hebt liggen in en rondom het huis, of met minimale uitgaven  ^-^

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #10 Gepost op: 03-06-2015 17:59 u »
Handig systeem, vooral omdat je achteraf alles kan onderdompelen wegens afneembare isolatie.

Het is vooral de onderkant die brandgevoelig is. Op deze manier al 10 + keer gebrouwen. Voordeel is ook dat je sneller opwarmt. Idem voor de kookketel, zie foto (met oa mijn laatste 1/2 marathonprestatie;-)):

Glaswol is niet zo best voor je gezondheid.
Raad je dan ook sterk aan om het niet te gebruiken.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #11 Gepost op: 03-06-2015 19:59 u »
Glaswol is niet zo best voor je gezondheid.
Raad je dan ook sterk aan om het niet te gebruiken.

Steenwol is beter dan glaswol & het jeukt minder.
Glaswol is geen asbest. Als je de glaswol gewoon normaal inpakt met tape plakband of zo is er geen vuiltje aan de lucht.
 :degroeten:

Offline mr.chelsea

• Senior lid
  • "Boeckelder, het andere bier uit het Oosten!"
« Reactie #12 Gepost op: 03-06-2015 20:43 u »
Hallo,

Ik heb dezelfde "Menno"pan (mooi woord voor de scrabble  ;) ) van 33 liter. Ik heb mijn "uitvinding" al eens eerder gepubliceerd,
maar bij deze wel leuk om het nog een keer te doen. Ik heb afval spouwplaten 60 mm dik van Kingspan van mijn werk meegenomen
en heb daar een mantel van in mekaar geknutseld, vast gelijmd in een mal met pur. Ik moet toegeven, een pens vol werk, ook al dat
plakken met alu-tape. Maar het werkt snel tijdens het brouwen, mijn verlies is 0,3 graden per uur. Niet slecht dacht ik  :D
Ik moet erbij zeggen met water zakt de temperatuur sneller dan met beslag.
Groeten!

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 03-06-2015 22:13 u »
Netjes. Vooral voor de elektrische brouwer.

Offline Reinout

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 03-06-2015 22:36 u »
Hallo,

Ik heb dezelfde "Menno"pan (mooi woord voor de scrabble  ;) ) van 33 liter. Ik heb mijn "uitvinding" al eens eerder gepubliceerd,
maar bij deze wel leuk om het nog een keer te doen. Ik heb afval spouwplaten 60 mm dik van Kingspan van mijn werk meegenomen
en heb daar een mantel van in mekaar geknutseld, vast gelijmd in een mal met pur. Ik moet toegeven, een pens vol werk, ook al dat
plakken met alu-tape. Maar het werkt snel tijdens het brouwen, mijn verlies is 0,3 graden per uur. Niet slecht dacht ik  :D
Ik moet erbij zeggen met water zakt de temperatuur sneller dan met beslag.
Groeten!

Wauw! Moet zeggen dat jou oplossing nog makkelijker plaatsen is. Als ik dat op zolder gevonden had was ik er misschien ook op gekomen!  ;)

Ik was voor mijn creatie iets langer dan een uur bezig, vind knutselen leuk maar brouwen leuker!

Tags: