Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Roeren in Herms?  (gelezen 4587 keer)

Offline John

• Super lid
  • Land: nl
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
Roeren in Herms?
« Gepost op: 02-06-2015 09:02 u »
Zijn er mensen die niet constant pompen in hun Herms maar tussen het pompen door af en toe roeren?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Roeren in Herms?
« Reactie #1 Gepost op: 02-06-2015 09:12 u »
Heb ik wel een paar keer gedaan, ja. Vooral omdat de meetverschillen in de pan te groot waren. Uitloop had bijvoorbeeld een brix van 13, de vloeistof naast de binnenpan een Brix van 3, en er zat temperatuurverschil in van een paar graden.

Groet,
de TDP

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #2 Gepost op: 02-06-2015 09:20 u »
Ja, gewoon af en toe roeren. Tegen het einde filterbed laten vormen en een poosje rondpompen. Helder wort met Filterheks in de pan.

Offline John

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 02-06-2015 12:55 u »
Nooit geroerd. Zal een testen en rendementen vergelijken.

Offline pieter v

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 02-06-2015 19:43 u »
Ik heb zelf ook nooit geroerd, misschien gaat het rendement toch omhoog door af en toe een keertje te roeren.

Offline Maartennijhof

• Senior lid
    • Rigtersbier
« Reactie #5 Gepost op: 03-06-2015 08:22 u »
Hangt er vanaf of je inloop netjes een verdeling maakt qua "water" wij hebben in onze kleine herms alleen een ronde ring welke gaatjes aan de onderkant en binnenkant heeft. Wij merken ook verschillende waarden in het midden of net onder de ring. Roeren kan helpen indien je filter het toelaat of zorgen dat de inloop goed verdeeld is.

Offline John

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 03-06-2015 09:02 u »
Ik heb geen ring oid: heb me in het verleden verdiept in deze systemen. Ik heb toen begrepen dat al er een laag wort boven het maischbed blijft staan het niet zoveel uitmaakt of er een sproeikop iod aan het uiteinde van de manifold zit. Bij mij stroomt het wort gewoon via een (in hoogte verstelbaar) pijpje bovenin mijn beslagketel. Dus ZONDER sproeikopje...

Offline Maartennijhof

• Senior lid
    • Rigtersbier
« Reactie #7 Gepost op: 03-06-2015 14:29 u »
Ik heb geen ring oid: heb me in het verleden verdiept in deze systemen. Ik heb toen begrepen dat al er een laag wort boven het maischbed blijft staan het niet zoveel uitmaakt of er een sproeikop iod aan het uiteinde van de manifold zit. Bij mij stroomt het wort gewoon via een (in hoogte verstelbaar) pijpje bovenin mijn beslagketel. Dus ZONDER sproeikopje...
Klopt, dat is ook zo. Toch gaat het met de temperatuur niet helemaal goed als het wort maar op 1 punt uit komt is onze ervaringen. We hebben eens meerdere meters op verschillende punten in het beslag gestopt en de verschillen waren best groot tot 3 graden verschil.

Offline John

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 03-06-2015 15:58 u »
Hoe hebben jullie dat opgelost?

Offline Maartennijhof

• Senior lid
    • Rigtersbier
« Reactie #9 Gepost op: 04-06-2015 07:59 u »
Door in de inloopring een kruis te maken en vanuit het midden aan te voeren. Vervolgens zitten er zowel gaatjes aan de onderkant als binnenkant. Hiervoor krijg je een mooie verdeling.

Offline John

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 04-06-2015 08:45 u »
Heeft het wort niet de neiging om alleen dicht bij de invoer van de ring uit te stromen? Heb je daar een foto van: mijn Herms kan op dat gebied mi nog wel wat verbeterd worden.

Offline Maartennijhof

• Senior lid
    • Rigtersbier
« Reactie #11 Gepost op: 04-06-2015 10:53 u »
Ik heb een foto zal hem zo ff uploaden. De verdeling is aardig goed nu. We zaten nog ff te denken aan een systeem waarbij de inloopring zelfs ging ronddraaien maar dat was voor nu té veel werk.

Offline John

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 04-06-2015 11:49 u »
Zie geen foto

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #13 Gepost op: 04-06-2015 17:12 u »
Ik heb het wel héél simpel opgelost. De wortretour komt door het deksel van de MLT. Daar doe ik een dikke siliconenslang aan die ik in een cirkelvorm in de MLT leg. Hierdoor komt de wortlaag in beweging en is er een mooie egale temperatuur. Geen moeilijke kruizen, T-stukken etc. Ben er zeer tevreden mee. Simpel is hier voor mij het best!

Als antwoord op je vraag: roer je nog? Nee, hoogstens vlak na de stort een paar keer. Daarna niet meer.

Offline John

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 04-06-2015 17:35 u »
Om een soort "horizontaal circulerende" werking van het wort boven je maischbed te krijgen? Dat zal voor mij geen meerwaarde hebben: mijn terugstroompijp is van onderen gebogen en zorgt al voor zo'n beweging...

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #15 Gepost op: 04-06-2015 20:21 u »
Dan zal roeren ook niet zoveel toevoegen (behalve wat zuustof in je maisch), tenzij je een heel slecht geïsoleerde ketel hebt waardoor je veel temperatuurverschil hebr (maar dan kan je dát beter aanpakken)

Offline John

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 04-06-2015 21:49 u »
Gamel = dubbelwandig dus das geen probleem

Tags: herms/rims