Help!

Gestart door JBL, 02-06-2015 07:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JBL

Ik heb gistermiddag mijn high gravity kloon van XX Bitter gebrouwen (zie topic http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28704.0.html ).
Aangevuld tot 20 liter in mijn 25 liter brouwemmer. Twee zakjes S-04 erover heen gesprenkeld.
Begon na een paar uur fors te borrelen.
Maar tot mijn grote schrik zag ik vanmorgen dat een enorme schuimlaag zich had ontwikkeld en mijn waterslot was binnengedrongen. Resultaat: wort en schuim in mijn waterslot en een behoorlijke troep op het deksel.
Wat kan ik nu het beste doen?

seed7

Ontspannen. Vat schoonmaken dan waterslot er uit en schoon maken, waterslot er weer in. Volgende keer meer kopruimte in het vat houden.

Ingo

GeBaxke

Of de volgende keer een blow of gebruiken:

JBL

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb deksel en waterslot schoongemaakt, daarna opnieuw waterslot geinstalleerd. Maar in no time zelfde verhaal: opstuwend schuim waardoor het opnieuw een grote janboel werd.
In totaal heb in zeker 5 maal hetzelfde ritueel herhaald. Uiteindelijk heb ik bij de laatste keer het deksel ingeduwd, zodat er nog meer schuim door het waterslot ging, maar mogelijk ook wat ruimte tussen bovenkant schuimkraag en ingang waterslot zou kunnen ontstaan. Dit lijkt te helpen. Er komt nu nog minimaal schuim, maar hij staat als een razende te borrelen, met als gevolg dat ik veel water via de bovenkant van het waterslot verlies (ondanks het kapje).
Hoe lang blijft de vergisting zo intensief?
En is er door het zoveel keer vervangen van het waterslot niet teveel lucht in het vat gekomen? En kan dat kwaad?
Het water in het waterslot wordt steeds minder. Gewoon weer bijvullen na verloop van tijd?
Veel vragen, maar ja... Eerste keer, hè...
Gr.

homoeccentricus

Doe wat Seed7 schrijft terwijl het probleem zich voordoet.

broeder

Citaat van: GeBaxke op 02-06-2015  08:19 uOf de volgende keer een blow of gebruiken:


Hoi JBL,
Geen paniek, kan je niet even tijdelijk bovenstaande oplossing toepassen?
Slang op de plek van waterslot of desnoods aansluiten op je waterslot.
Slang in bakje of glas water (neemt dus de functie van het waterslot over).
Als de hevige vergisting achter de rug is kan de slang weg en het waterslot er weer (Schoongemaakt) op.
Voor infectie hoef je je nog niet al te veel druk te maken, want boven je gistende massa ligt ook nog een mooi dekentje van koolzuur als beschermende laagje.
Succes ermee.
Overigens gebruik ik deze slangmethode altijd tijdens de eerste hevige vergisting, scheelt een hoop narigheid.

Groet,
broeder Willem

John

Wat is het voordeel van waterslot? Ik gebruik altijd een blow off.

JBL

Bedankt, broeder. Ik heb helaas geen geschikte slang, maar zal er zeker eentje aanschaffen.
Ik heb een dekselemmer met een gat met een diameter van 12 mm. Wat kan ik het best aanschaffen? Gewoon een siliconenslang diameter 12 mm? Moet ik die dan niet borgen als ik hem in het gat stop?

Hoe lang duurt zoals de meest hevige periode van vergisting. S-04 is een vrij snel werkend gist (zou binnen een dag of vier al kunnen zijn uitgegist).
Gaat dit de hele periode zo door?

Iets anders: ik heb stiekem van het schuim geproefd (dat uit het waterslot kwam). Was wel zéér bitter. Volgens mij bitterder dan de XX Bitter.
Is dit schuim enigszins representatief voor de uiteindelijke biersmaak? (Er was ook nog behoorlijk wat zoet te proeven, dus met de suikeromzetting zal best nog een en ander wijzigen...)

Dante

Citaat van: John op 02-06-2015  12:57 uWat is het voordeel van waterslot? Ik gebruik altijd een blow off.
volgens mij heeft het exact dezelfde functie, enige voordeel is mogelijk het ruimtegebruik.

JBL

Er zit een gaatje met een diameter van 12 mm in de deksel van mijn vergistingsemmer, hier zit een plug in om het waterslot te plaatsen. Als ik de plug eruit haal, heb ik dus weer een ruw gaatje van 12 mm. Kan ik hier gewoon een siliconenslang diameter 12 mm inprikken?

Dante

Citaat van: JBL op 02-06-2015  14:18 uEr zit een gaatje met een diameter van 12 mm in de deksel van mijn vergistingsemmer, hier zit een plug in om het waterslot te plaatsen. Als ik de plug eruit haal, heb ik dus weer een ruw gaatje van 12 mm. Kan ik hier gewoon een siliconenslang diameter 12 mm inprikken?
Aangezien dat waarschijnlijk niet helemaal lekker afsluit zou je dat nog wel luchtdicht moeten maken weer.
Persoonlijk denk ik dat je prima gewoon het waterslot erin kan laten, gewoon een oude handdoek of zo op het deksel zodat die de zooi wat kan opnemen. zolang er nog water in het waterslot zit, kan er geen lucht naar binnen en zal die het prima blijven doen. Als hij echt helemaal droog komt te staan zou je er voorzichtig wat schoon water weer in kunnen laten lopen.
De hevige vergisting zal toch vanzelf minder worden, en de hele tijd aan het deksel/waterslot gaan zitten rommelen lijkt me niet verstandig.

seed7

Citaat van: Dante op 02-06-2015  14:24 uPersoonlijk denk ik dat je prima gewoon het waterslot erin kan laten, gewoon een oude handdoek of zo op het deksel zodat die de zooi wat kan opnemen. zolang er nog water in het waterslot zit, kan er geen lucht naar binnen en zal die het prima blijven doen.

Ja, zolang er schuim naar buiten stroomt kruipt er niets ongewenst naar binnen, gewoon lekker laten schuimen en af en toe de omgeving een beetje poetsen.

Ingo

JBL

Okay. Bedankt beiden.
Ik heb het schuim geproefd. Was heel erg bitter... Iets té. Wil dat zeggen dat het bier zelf ook zo gaat worden? Of speelt de hoge concentratie koolzuur hier ook een rol?

homoeccentricus


Jacques

Citaat van: JBL op 02-06-2015  15:00 uOkay. Bedankt beiden.
Ik heb het schuim geproefd. Was heel erg bitter... Iets té. Wil dat zeggen dat het bier zelf ook zo gaat worden? Of speelt de hoge concentratie koolzuur hier ook een rol?

Inderdaad zoals homoeccentricus al aangeeft. Komt goed. In het schuim zitten veel bitterstoffen die vlokken uit en komen onder op de bodem te liggen. Met andere woorden: je bier is niet zo bitter als het schuim.

vanduijneveld

Citaat van: Dante op 02-06-2015  13:39 uvolgens mij heeft het exact dezelfde functie, enige voordeel is mogelijk het ruimtegebruik.

Voor mij kwam ik met een waterslot juist ruimte tekort (te hoog gistvat en waterslot paste er niet meer op). Daarom een blowoff genomen dat wel paste.

JBL

Citaat van: homoeccentricus op 02-06-2015  17:02 u

Helder! Ben benieuwd straks...
De vergisting gaag inmiddels een stuk trager. De schuimlaag lijkt weg. Op de bodem ligt nu een dikke laag lichtkleurig bezinksel.

Welk eind SG zou ik na de hoofdvergisting moeten hebben om direct - zonder te lageren - nog wat suiker(water) toe te voegen en te bottelen?

Ik ben begonnen met 3 kg moutextract poeder (blond) en 500 gram brouwsuiker. Begin SG was 1061.

JanEric

Tussen de 1010 en 1020 zou je kunnen verwachten.  Maar: meet het twee maal met een paar tussendagen. Als het SG constant is dan kun je bottelen.

ciesvandekwis

Voor een blowoff is een gewone kunststof slang voldoende, hoeft geen silicone te zijn. Ik dacht dat de standaardbinnenmaat van een gat voor waterslot eerder 9 mm was.
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/flessen-en-vaten/watersloten/d/waterslot-slangmodel-rode-kap#.VW7Nec_tlHw

JBL

Citaat van: ciesvandekwis op 03-06-2015  11:48 uVoor een blowoff is een gewone kunststof slang voldoende, hoeft geen silicone te zijn. Ik dacht dat de standaardbinnenmaat van een gat voor waterslot eerder 9 mm was.
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/flessen-en-vaten/watersloten/d/waterslot-slangmodel-rode-kap#.VW7Nec_tlHw

Klopt, maar ruw gat in deksel is 12 mm. Daarr zit een siliconenstop in met gaatje 9 mm om waterslot in te prikken. Als je de siliconenstop eruit haalt heb je weer gat van 12 mm.
Ik weet niet wat het slimste is: slang med diameter 12 mm of slang met diameter 9 mm door siliconenstop trekken.

bierhenkie

Citaat van: JBL op 03-06-2015  15:16 uKlopt, maar ruw gat in deksel is 12 mm. Daarr zit een siliconenstop in met gaatje 9 mm om waterslot in te prikken. Als je de siliconenstop eruit haalt heb je weer gat van 12 mm.
Ik weet niet wat het slimste is: slang med diameter 12 mm of slang met diameter 9 mm door siliconenstop trekken.
Stop laten zitten. Die zorgt namelijk voor een luchtdichte afsluiting tussen deksel-rubber-slang.

JBL

Uiteindelijk vandaag gebotteld. Had hoge verwachtingen maar smaak viel me tegen. Ik heb geproefd uit het meetglas voor de sg-meter. Sg bleek flink gedaald (van 61 naar 12). Mooie vergistingsgraad dus (ruim 80%), maar alle suikers waren ook weg. Lauw en zonder koolzuur is natuurlijk nooit lekker, maar ben benieuwd naar smaak over twee weken.

brouwmus

Na twee weken is er al wel zicht op het resultaat :)

Wel heb ik nog een tip voor het proeven van het maatglasmonster: ik zet zelf altijd een limonadeglas in de diepvries voordat ik ga bottelen.
Dat is dan goed koud tegen de tijd dat ik het monster uit het vergistingsvat heb gehaald + gemeten met de hydrometer.
Ik giet het bier dan in het glas en laat het koude glas het lauwe bier wat koelen (~30 sec).

Dan krijg je ook al een klein beetje een indruk van het jongbier - het is dan rond de 10 graden i.p.v. 20.

JBL

Citaat van: brouwmus op 11-06-2015  08:59 uNa twee weken is er al wel zicht op het resultaat :)

Wel heb ik nog een tip voor het proeven van het maatglasmonster: ik zet zelf altijd een limonadeglas in de diepvries voordat ik ga bottelen.


Goeie tip. Bedankt!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.