Danstar Munich Classic Ale Yeast

Gestart door seed7, 01-06-2015 20:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Citaat van: Jacques op 01-08-2017  22:58 u.

Dat denk ik niet. Ik heb veel testjes gedaan met wel of niet hydrateren. De bieren heb ik aan diverse mensen laten proeven. Ze zijn ook geproefd door een groep bierkeumeesters. Zij konden geen verschil proeven. De bieren zijn blind geproefd en net zo veel bierkeurmeesters gaven de voorkeur aan gehydrateerde gist als dat er bierkeurmeesters waren die de voorkeur gaven aan niet-gehydrateerde gist. Bij één gist werd bijna unaniem de voorkeur gegeven aan de niet-gehydrateerde gist.

Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij doet maar voor mij is het duidelijk dat hydrateren weinig toevoegt en een zwaar overgewaardeerde handeling is. Het enige verschil is dat de vergisting net wat sneller opgang komt, zo'n beetje de tijd die je nodig hebt om te hydrateren...  :)

Ik denk dat ik wel verschil merk, en niet enkel in het sneller opstarten. De gehele vergisting verloopt voorspoediger, zo zie ik aan de grafieken die ik maak met de TILT.
En ook in de smaak denk ik dat het bier frisser en uitgesprokener is.

Toegegeven, het verschil is niet extreem groot, het zijn de puntjes op de i. En daarom kan het verschil worden overschaduwd door andere 'afwijkingen' in het brouwsel.
Wellicht heb jij het hierdoor misschien niet opgemerkt in je bieren.

Ik zal een beginner aanraden om te strooien, maar een gevorderd brouwer kan met hydrateren toch een beetje beter resultaat halen.

Overigens zal door strooien bijna de helft van de gistcellen sterven. Daar ligt een mooie precursor voor de door jou zo gevreesde autolyse. Misschien heeft jouw strooien daarmee wel verband. Hydrateer nog eens, en kijk of je minder last hebt van autolyse, zou ik haast zeggen.

Maar goed, we zitten weer op het stokpaard. Ik zet het beestje nu weer op stal  :).

Jacques

Citaat van: EBC op 02-08-2017  00:14 uIk denk dat ik wel verschil merk, en niet enkel in het sneller opstarten. De gehele vergisting verloopt voorspoediger, zo zie ik aan de grafieken die ik maak met de TILT.
En ook in de smaak denk ik dat het bier frisser en uitgesprokener is.

Toegegeven, het verschil is niet extreem groot, het zijn de puntjes op de i. En daarom kan het verschil worden overschaduwd door andere 'afwijkingen' in het brouwsel.
Wellicht heb jij het hierdoor misschien niet opgemerkt in je bieren.

Ik zal een beginner aanraden om te strooien, maar een gevorderd brouwer kan met hydrateren toch een beetje beter resultaat halen.

Overigens zal door strooien bijna de helft van de gistcellen sterven. Daar ligt een mooie precursor voor de door jou zo gevreesde autolyse. Misschien heeft jouw strooien daarmee wel verband. Hydrateer nog eens, en kijk of je minder last hebt van autolyse, zou ik haast zeggen.

Maar goed, we zitten weer op het stokpaard. Ik zet het beestje nu weer op stal  :).
de aanwjj

Ik heb met meerdere gisten de vergelijking gemaakt. Daarbij ben ik zeer precies te werk gedaan zodat het enige verschil het wel of niet hydrateren was. Het hydrateren is precies volgens aanwijzingen van de fabrikant gedaan.

Ook het statische onderzoek dat ik gedaan heb aan de hand van zo'n 250  bieren bleek niet dat hydrateren zorgt voor een betere vergistingsgraad. Sterker nog de gehydrateerde gisten hadden een lagere vergistingsgraad. Hoewel de gegevens van dat onderzoek veel minder betrouwbaar zijn dan die van mijn secuur uitgevoerde tests zegt dat wel wat.

Het effect van hydrateren is maar heel beperkt. Veel minder dan sommigen ons willen laten geloven. Wat meer of minder gist enten heeft veel meer effect op de vergisting en de smaak van je bier.

Jules

Klinkt als een gist die ik toch eens ga proberen!
Mvg J

Juindorper

Citaat van: Jules op 04-08-2017  10:23 uKlinkt als een gist die ik toch eens ga proberen!
Mvg J
Best een aanrader inderdaad.  Het bier dat ik er mee gebrouwen heb begint steeds beter te smaken.

jaapz

Wat ouder topic maar omdat ik toch een vraag heb over dit specifieke gist toch maar hier een reactie geplaatst.

Ik was laatst wat nottingham en windsor aan het inslaan en toen zag ik deze gist liggen in jubbega, en aangezien ik hier en daar wel positieve berichten had gehoord over deze gist (met name dat dit een echte weizen gist zou zijn, in tegenstelling tot de danstar munich) heb ik een pakje meegenomen.

Afgelopen zaterdag een weizen gebrouwen en voor 10 liter wort 5 gram gist gerehydrateert (volgens de calculator van lallemand zelf de juiste hoeveelheid, verschillende calculators gaven me verschillende hoeveelheden).

Nu lijkt na 3 dagen als een malle gisten en schuimen de boel al aardig uitgegist. Was een goede keuze van me om direct een blowoff tube te installeren.

Met nottingham en winsor (de ale gisten die ik verder meestal gebruik) duurt het altijd toch tenminste een dag of 5 op om dit niveau te komen.

Is dit ook jullie ervaring met deze gist? Moet zeggen dat ik hem wel flink warm heb vergist dus dat zou ook de oorzaak kunnen zijn (22C).

Johan_vL

Hoi medebrouwers, gisteren heb ik een Weizen gebrouwen, super simpel met 60% tarwemout en 1 hopgist Hallertauer MF op 75 min.
De batch gesplitst en bij de een de korrelgist Danstar lallemand munich classic toegevoegd en bij de andere gisstam uit de vriezer, ooit opgekweekt uit Kapuziner kellerweizen. De kapuziner gist, heeft eerder al hele mooie weizen geproduceerd.

Vandaag stinkt de lallemand munich echt de pan uit, ik zou het bijna putlucht noemen. Terwijl de opgekweekte kapuziner dit niet heeft. Is er iemand die ook ervaring heeft met de lallemand munich en dat hij zo kan stinken tijdens de vergisting? is dat goedgekomen?

PS start temp. = 18 Celsius

brew on :brouwen:

Johan_vL

Het is helemaal goedgekomen met de Lallemand Danstar classic Munich, maar de opgekweekte Kulmbacher kellerweizen, bevalt wederom beter, subtieler...  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.