Ik gebruik een RIMS opstelling voor mijn whiskybeslag en dat werkt uitstekend. Grote ketel met onderin de filterplaat. Reeds bij het opwarmen laat ik de pomp lopen, dan zorg ik voor een uniforme opwarming van die 150 liter water.
Daarna storten en flink roeren zodat overal de temperatuur goed daalt, de pomp blijft lopen. Na een tijdje roer ik de maisch nog eens goed door, dan wordt alles weer troebel maar dat is niet erg. Bij het opwarmen naar 78 graden roer ik niet meer in de maisch en vormt zich een filterbed. Dat duurt wel even (ik kom van 63 graden af, duurt een 20 minuten ongeveer) en in die tijd wordt alles fijn helder.
Daarna pomp ik met dezelfde pomp (solarpompje nog steeds, maar die is met dit volume net wat te krap) de gisttank vol, waarna ik koel in de gisttank (koelmantel). Een uurtje later kan de gist erbij, gaat vlot zat.
Ik merk wel enkele fenomenen waar je op bedacht moet zijn:
- Bij het tussentijds opwarmen (als de boel is afgekoeld of als je naar een volgende stap gaat) dwarrelt alles op dat op de bodem ligt, dus wat door de filterplaat paste maar wat niet in de stroming mee is genomen terug boven het filterbed. Die deeltje zijn klein en licht maar moeten wel door je pomp, dus die moet daar tegen kunnen.
- Als je tussentijds opwarmt moet je pompdebiet hoog genoeg zijn, dat de vloeistof niet teveel opwarmt. Je pompt dan anders veel te warm water naar boven, waardoor je andere enzymwerkingen krijgt dan je misschien wilt. Hoe sneller je pompt, hoe minder de vloeistof opwarmt waardoor de opwarming gelijkmatig gebeurt (immers, alle warmte komt in je beslag terecht, maar dan goed verdeeld).
- Het pompdebiet moet niet zo hoog zijn, dat je het filterbed dicht zuigt. Je kunt je voorstellen dat het filter een hoeveelheid vloeistof doorlaat en het best is als je net iest minder wegpompt dan door het filterbed "lekt". Een dichtgetrokken filterbed krijg je niet gemakkelijk weer open, dat wordt roeren en opnieuw beginnen.
Tot nu toe zeer tevreden over de tijdwinst en het rendement van de RIMS. Ik betwijfel zelfs of het rendement lager is dan van een andere maischmethode, afhankelijk ook van je manier van filteren en de temperatuur van het spoelwater en de gelijkmatigheid van het verwarmen tijdens het maischen...