RIMS Klaar: Eerste keer brouwen

Gestart door Eric v B, 01-06-2015 14:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eric v B

Gisteren heb ik voor de eerste keer met mijn RIMS gebrouwen. Ten minste, in de uitvoering zoals deze nu is. Het is een met Armaflex geïsoleerde elektrische ketel van 2000 Watt. In de ketel ligt een geperforeerde plaat met gaatjes van Ø 2 mm. Het solarpompje zuigt het wort weg onder deze plaat. In de leiding heb ik een PT100 temperatuursensor als input voor de PID regelaar.

Gisteren heb ik een bovengistende dubbelbock gebrouwen met 500 gram zeeuwse keukenstrop ipv suiker. 

Mijn werkwijze voorheen was:
  • Water in de ketel en verwarmen naar de gewenste temperatuur
  • Verwarmingselement uit
  • Geschroot mout toevoegen en roeren
  • Even laten bezinken
  • Ongeveer een liter aftappen via de kraan om "grove delen" kwijt te raken
  • Pomp installeren, pomp aan en verwarmingselement weer inschakelen
  • Maischschema afwerken

Mijn werkwijze gisteren was (nadat ik een filmpje op internet heb gezien):
  • Water in de ketel en verwarmen naar de gewenste temperatuur
  • Pomp installeren, pomp aan en verwarmingselement aan
  • Geschroot mout toevoegen en roeren
  • Halverwege en na iedere maischstap roeren
  • Na de laatste maischstap (78 ºC) niet meer roeren
  • Verwarmingselement uit, pomp uit
  • Filteren en spoelen

Geen last gehad van "grove delen" in de pomp.
Mijn SG kwam een stuk hoger uit dan vooraf berekend. Normaal zit ik rond een rendement van 75%. Gisteren zat ik op 81%. Ik weet niet of dit door de andere werkwijze kwam. Misschien hebben anderen hier ervaring mee.
Ondanks het roeren had ik toch een heldere wort na afloop.

 



PT100



tdp

Mooie installatie! Ziet er goed uit!

Groet,
de TDP


dutch food geek

Heb je geen hogere temperatuur in de onderkant van je ketel omdat je de sensor helemaal bovenin hebt zitten?
Ik zou liever het t-stuk met de sensor onderin bij de uitstroom hebben, dan heb je de meest accurate temperatuur meting naar mijn bescheiden mening...

Verder... mooi systeem!

DFG

Eric v B

Citaat van: dutch food geek op 01-06-2015  17:01 uHeb je geen hogere temperatuur in de onderkant van je ketel omdat je de sensor helemaal bovenin hebt zitten?
Ik zou liever het t-stuk met de sensor onderin bij de uitstroom hebben, dan heb je de meest accurate temperatuur meting naar mijn bescheiden mening...

Verder... mooi systeem!

DFG
Klopt. Dit is een tussenoplossing. Ik wacht totdat de BrewPi software klaar is zodat ik met de BrewPi kan maischen. De BrewPi sensor komt in het T-stuk bij de kraan. Voorlopig werkt dit goed.

En bedankt voor het compliment!

Ronnie

Citaat van: Eric v B op 01-06-2015  14:50 u(in nieuwe werkwijze) Halverwege en na iedere maischstap roeren ...

... Gisteren zat ik op 81%. Ik weet niet of dit door de andere werkwijze kwam.

Welk was het probleem als je dat tussendoor roeren niet doet? De meesten Rimsen toch volledig "roerloos" ?
En is dat gewoon eens alles door elkaar halen met een roerspaan? (Met weerom troebel zijn tot gevolg?)

Dat je maischrendement nu hoger ligt t.o.v. niet-Rimsen is normaal.

Neetje


Eric v B

Citaat van: Ronnie op 01-06-2015  18:01 uWelk was het probleem als je dat tussendoor roeren niet doet? De meesten Rimsen toch volledig "roerloos" ?
En is dat gewoon eens alles door elkaar halen met een roerspaan? (Met weerom troebel zijn tot gevolg?)

Dat je maischrendement nu hoger ligt t.o.v. niet-Rimsen is normaal.
Roerloos, dat was ook mijn idee voordat ik de RIMS had gemaakt. Het was geen probleem om roerloos te RIMSen want dat was de opzet en het rendement lag rond de 75%. Vorige week kwam ik echter via het forum op een filmpje (volgens mij met een speler uit Startrek) uit waar ze ook een soort RIMS hadden en zij roerden ook een aantal keren het filterbed om. Roeren is een groot woord want het is zoals je zelf al schrijft, even het filterbed door elkaar halen.Na het roeren wordt het wort weer even troebel maar vrij snel daarna is het toch weer helder. Grootste angst had ik voor deeltjes in de pomp maar daarvan was geen sprake.
Alles bij elkaar vond ik het wel een prettige brouwsessie.

Bennemans

Mooi systeempje. En lijkt inderdaad op dat filmpje met Wil Wheaton... Vraagje: de regelaar die je hebt gebruikt? Wat is dat er voor 1?

Eric v B

Citaat van: Bennemans op 01-06-2015  20:17 uMooi systeempje. En lijkt inderdaad op dat filmpje met Wil Wheaton... Vraagje: de regelaar die je hebt gebruikt? Wat is dat er voor 1?
Yep dat was em. Het filmpje met Wil Wheaton.
De regelaar is een "STORK" PID regelaar. Die was over op het werk. Wat voor merk het echt is weet ik niet. Hij kan 3 A schakelen en daarom heb ik een er een relais tussen zitten van 16 A. Staat lekker te klappen in de klankkast  :-\ Voor een paar euro een PT100 gekocht en het werkt!

Bennemans

Om in gedachte te houden (die regelaar) eens kijken wat ik op mijn werk tegen kom. Naar aanleiding van het bewuste filmpje speel ik ook steeds meer met de gedachte zoiets in elkaar te knutselen. Jouw brouw configuratie ontloopt niets ten opzicht van die van mij, dus is jouw voorbeeld voor mij een mooie.
Hoe simpel kan het eigenlijk zijn. Ik neem aan dat je een simpele filterplaat op de bodem hebt liggen.

Eric v B

Inderdaad een simpele filterplaat. Gaatjes van Ø 2mm.




Neetje

Citaat van: Eric v B op 01-06-2015  21:45 uInderdaad een simpele filterplaat. Gaatjes van Ø 2mm.

Zet je de filter op de bodem zonder verdere afdichting aan de rand?
Zonder afdichting, indien de ruimte klein is, moet wel mogelijk zijn denk ik,

Eric v B

Citaat van: Neetje op 01-06-2015  21:56 uZet je de filter op de bodem zonder verdere afdichting aan de rand?
Zonder afdichting, indien de ruimte klein is, moet wel mogelijk zijn denk ik,
De filter past precies in de pan. De ruimte tussen de rand en plaat is kleiner dan de gaatjes. Ik heb geen rubber of silicone rand nodig.

Bennemans

Citaat van: Eric v B op 01-06-2015  22:10 uDe filter past precies in de pan. De ruimte tussen de rand en plaat is kleiner dan de gaatjes. Ik heb geen rubber of silicone rand nodig.
Zuigend dus...

Neetje

Nu moet ik roeren tijdens inkomen verwarming ter voorkoming van aanbranden.
Mijn idee,
Na toevoegen mout, één of twee liter tappen en terug gooien zodat weinig moutdeeltjes op de bodem liggen, niet meer roeren of rondpompen.
Met een rooster als het jouwe, zou dan aanbranden voorkomen kunnen worden tijdens inkomen verwarming?
(zonder rekening te houden met rendement).

Eric v B

Citaat van: Neetje op 01-06-2015  22:29 uNu moet ik roeren tijdens inkomen verwarming ter voorkoming van aanbranden.
Mijn idee,
Na toevoegen mout, één of twee liter tappen en terug gooien zodat weinig moutdeeltjes op de bodem liggen, niet meer roeren of rondpompen.
Met een rooster als het jouwe, zou dan aanbranden voorkomen kunnen worden tijdens inkomen verwarming?
(zonder rekening te houden met rendement).
Ik denk dat deze constructie zonder pompen niet werkt. De vloeistof onder de plaat wordt meer opgewarmd dan het filterbed daarboven. Van aanbranden heb ik nog geen last gehad maar ik heb pas 3 keer met vergelijkbare opstelling gebrouwen. Door het hete wort onder de plaat weg te pompen en boven het filter bed terug te pompen, verwarm je de massa boven de plaat. De temperatuur zal door het hele mengsel redelijk gelijk zijn. Als je alleen verwarmt zonder pompen zal er een groot temperatuurverschil zijn tussen onder de plaat en boven in je pan zijn. Dus pompen is noodzaak. Of je moet je pan heel goed isoleren en niet meer verwarmen en een éénstapsmaischschema aanhouden.

bert braadslee

Citaat van: Eric v B op 01-06-2015  23:01 uIk denk dat deze constructie zonder pompen niet werkt. De vloeistof onder de plaat wordt meer opgewarmd dan het filterbed daarboven. Van aanbranden heb ik nog geen last gehad maar ik heb pas 3 keer met vergelijkbare opstelling gebrouwen. Door het hete wort onder de plaat weg te pompen en boven het filter bed terug te pompen, verwarm je de massa boven de plaat. De temperatuur zal door het hele mengsel redelijk gelijk zijn. Als je alleen verwarmt zonder pompen zal er een groot temperatuurverschil zijn tussen onder de plaat en boven in je pan zijn. Dus pompen is noodzaak. Of je moet je pan heel goed isoleren en niet meer verwarmen en een éénstapsmaischschema aanhouden.

2 maanden geleden een niet vlot genoeg pompende pomp gehad met een soortgelijk machientje, gevolg : aangebrande rommel.
Devies: Als er niet wordt rondgepompt met deze opzet krijg je aangebrande zooi, voldoende rondpompen dus.
Als je blijft verwarmen onder je graanbed krijg je dampbellen die gaan opstijgen door je graan en bovenaan zeer onaangename effecten hebben. Denk aan te hevig kokende erwtensoep die door de keuken spettert.
Moet je nog meer schoonmaken als je uit het brandwondencentrum terug komt.

John

Citaat van: bert braadslee op 01-06-2015  23:22 uMoet je nog meer schoonmaken als je uit het brandwondencentrum terug komt.

Waar is dat ook alweer: Beverwijk of  Beverlo?

Pimmels

Zou je als je bang bent voor aanbranden een binnenpan kunnen gebruiken?

Het lijkt mij dat het wort naast en onder de binnen pan de massa genoeg verwarmt, misschien als je af en toe roert en wat wort aftapt en weer terug gooit?

Zo doe ik dat nu met een maischzak... gaat prima, ik ben van plan zo'n pan te maken... zou het bovenstaande werken?


seed7

Citaat van: Eric v B op 01-06-2015  14:50 u
  • Water in de ketel en verwarmen naar de gewenste temperatuur
  • Pomp installeren, pomp aan en verwarmingselement aan


Is er een reden dat je begint te verwarmen zonder pomp? Als je meteen met pomp begint gaat het opwarmen in principe sneller en heb je ook meteen je slangen en buizen opgewarmd.

Ingo

Gerlachus

Ik gebruik een RIMS opstelling voor mijn whiskybeslag en dat werkt uitstekend. Grote ketel met onderin de filterplaat. Reeds bij het opwarmen laat ik de pomp lopen, dan zorg ik voor een uniforme opwarming van die 150 liter water.
Daarna storten en flink roeren zodat overal de temperatuur goed daalt, de pomp blijft lopen. Na een tijdje roer ik de maisch nog eens goed door, dan wordt alles weer troebel maar dat is niet erg. Bij het opwarmen naar 78 graden roer ik niet meer in de maisch en vormt zich een filterbed. Dat duurt wel even (ik kom van 63 graden af, duurt een 20 minuten ongeveer) en in die tijd wordt alles fijn helder.
Daarna pomp ik met dezelfde pomp (solarpompje nog steeds, maar die is met dit volume net wat te krap) de gisttank vol, waarna ik koel in de gisttank (koelmantel). Een uurtje later kan de gist erbij, gaat vlot zat.

Ik merk wel enkele fenomenen waar je op bedacht moet zijn:

- Bij het tussentijds opwarmen (als de boel is afgekoeld of als je naar een volgende stap gaat) dwarrelt alles op dat op de bodem ligt, dus wat door de filterplaat paste maar wat niet in de stroming mee is genomen terug boven het filterbed. Die deeltje zijn klein en licht maar moeten wel door je pomp, dus die moet daar tegen kunnen.
- Als je tussentijds opwarmt moet je pompdebiet hoog genoeg zijn, dat de vloeistof niet teveel opwarmt. Je pompt dan anders veel te warm water naar boven, waardoor je andere enzymwerkingen krijgt dan je misschien wilt. Hoe sneller je pompt, hoe minder de vloeistof opwarmt waardoor de opwarming gelijkmatig gebeurt (immers, alle warmte komt in je beslag terecht, maar dan goed verdeeld).
- Het pompdebiet moet niet zo hoog zijn, dat je het filterbed dicht zuigt. Je kunt je voorstellen dat het filter een hoeveelheid vloeistof doorlaat en het best is als je net iest minder wegpompt dan door het filterbed "lekt". Een dichtgetrokken filterbed krijg je niet gemakkelijk weer open, dat wordt roeren en opnieuw beginnen.

Tot nu toe zeer tevreden over de tijdwinst en het rendement van de RIMS. Ik betwijfel zelfs of het rendement lager is dan van een andere maischmethode, afhankelijk ook van je manier van filteren en de temperatuur van het spoelwater en de gelijkmatigheid van het verwarmen tijdens het maischen...

Eric v B

Citaat van: seed7 op 02-06-2015  15:07 uIs er een reden dat je begint te verwarmen zonder pomp? Als je meteen met pomp begint gaat het opwarmen in principe sneller en heb je ook meteen je slangen en buizen opgewarmd.

Ingo

Eeh nee. Ga ik volgende keer doen. Bedankt voor de tip!

Neetje

Citaat van: Eric v B op 01-06-2015  23:01 uIk denk dat deze constructie zonder pompen niet werkt. De vloeistof onder de plaat wordt meer opgewarmd dan het filterbed daarboven. Van aanbranden heb ik nog geen last gehad maar ik heb pas 3 keer met vergelijkbare opstelling gebrouwen. Door de hete wort onder de plaat weg te pompen en boven het filter bed terug te pompen, verwarm je de massa boven de plaat. De temperatuur zal door het hele mengsel redelijk gelijk zijn. Als je alleen verwarmt zonder pompen zal er een groot temperatuurverschil zijn tussen onder de plaat en boven in je pan zijn. Dus pompen is noodzaak. Of je moet je pan heel goed isoleren en niet meer verwarmen en een éénstapsmaischschema aanhouden.

Citaat van: bert braadslee op 01-06-2015  23:22 u2 maanden geleden een niet vlot genoeg pompende pomp gehad met een soortgelijk machientje, gevolg : aangebrande rommel.
Devies: Als er niet wordt rondgepompt met deze opzet krijg je aangebrande zooi, voldoende rondpompen dus.
Als je blijft verwarmen onder je graanbed krijg je dampbellen die gaan opstijgen door je graan en bovenaan zeer onaangename effecten hebben. ....

Dacht dat het aanbranden op deze manier minder zou zijn. Niet dus.
Dan blijf ik voorlopig bij een ringfilter in de rand icm roeren tijdens verwarmen.

Neetje

Citaat van: Pimmels op 02-06-2015  09:37 uZou je als je bang bent voor aanbranden  een binnenpan  kunnen gebruiken?

Het lijkt mij dat het wort naast en onder de binnen pan de massa genoeg verwarmt, misschien  als je af en toe roert en wat wort aftapt en weer terug gooit?

Zo doe ik dat nu met een maisch zak.... gaat prima, ik ben van plan zo'n pan te maken....zou het bovenstaande werken?

Denk dat dat hetzelfde is als een filterplaat.

Neetje

Citaat van: Gerlachus op 02-06-2015  15:28 uIk gebruik een RIMS opstelling voor mijn whiskybeslag en dat werkt uitstekend. Grote ketel met onderin de filterplaat. Reeds bij het opwarmen laat ik de pomp lopen, dan zorg ik voor een uniforme opwarming van die 150 liter water.
Daarna storten en flink roeren zodat overal de temperatuur goed daalt, de pomp blijft lopen. Na een tijdje roer ik de maisch nog eens goed door, dan wordt alles weer troebel maar dat is niet erg. Bij het opwarmen naar 78 graden roer ik niet meer in de maisch en vormt zich een filterbed. Dat duurt wel even (ik kom van 63 graden af, duurt een 20 minuten ongeveer) en in die tijd wordt alles fijn helder.
Daarna pomp ik met dezelfde pomp (solarpompje nog steeds, maar die is met dit volume net wat te krap) de gisttank vol, waarna ik koel in de gisttank (koelmantel). Een uurtje later kan de gist erbij, gaat vlot zat.

Ik merk wel enkele fenomenen waar je op bedacht moet zijn:

- Bij het tussentijds opwarmen (als de boel is afgekoeld of als je naar een volgende stap gaat) dwarrelt alles op dat op de bodem ligt, dus wat door de filterplaat paste maar wat niet in de stroming mee is genomen terug boven het filterbed. Die deeltje zijn klein en licht maar moeten wel door je pomp, dus die moet daar tegen kunnen.
- Als je tussentijds opwarmt moet je pompdebiet hoog genoeg zijn, dat de vloeistof niet teveel opwarmt. Je pompt dan anders veel te warm water naar boven, waardoor je andere enzymwerkingen krijgt dan je misschien wilt. Hoe sneller je pompt, hoe minder de vloeistof opwarmt waardoor de opwarming gelijkmatig gebeurt (immers, alle warmte komt in je beslag terecht, maar dan goed verdeeld).
- Het pompdebiet moet niet zo hoog zijn, dat je het filterbed dicht zuigt. Je kunt je voorstellen dat het filter een hoeveelheid vloeistof doorlaat en het best is als je net iest minder wegpompt dan door het filterbed "lekt". Een dichtgetrokken filterbed krijg je niet gemakkelijk weer open, dat wordt roeren en opnieuw beginnen.

Tot nu toe zeer tevreden over de tijdwinst en het rendement van de RIMS. Ik betwijfel zelfs of het rendement lager is dan van een andere maischmethode, afhankelijk ook van je manier van filteren en de temperatuur van het spoelwater en de gelijkmatigheid van het verwarmen tijdens het maischen...

Goede info,

Hoeveel liter zit er dan in je gistvat (spoelen?). En tot hoever koel je dan?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.