RIMS Klaar: Eerste keer brouwen

Gestart door Eric v B, 01-06-2015 14:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerlachus

De gisttank is 240 liter van Speidel, die vul ik tot een dikke 150 liter, meer krijg ik met de maischketel niet gemaakt.

De tank wordt eerst met de hogedrukreiniger schoongespoten, daarna pomp ik met een sproeibol Chempro Oxy rond, dan laat alle rommel los die er eventueel nog is. Vanuit de bodem pomp ik dat omhoog naar de sproeibol, de gebruikte slang is de slang die straks naar de pomp van de RIMS gaat.
Daarna spoel ik de tank even met schoon water en tot slot hetzelfde trucje met Star San. Ik gebruik maar 10 liter (ik maak een emmer warm water aan, die kiep ik boven in het vat) en die pomp ik rond. Contacttijd is zeer lang en het hele vat wordt ontsmet, evenals de slangen en pomp.

Na nogmaals naspoelen met water (moet van de NVWA) gaat de slang op de pomp van de RIMS en begint het vullen. Intussen loopt ook het koelwater door de mantel en koelt het wort super snel. Door de werveling die daardoor ontstaat, koelt het wort zeer gelijkmatig.

brouwjoh.

Hey Eric,
Mooie installatie hoor!
Hoe heb je de doorvoer gemaakt? Die pan is toch geëmailleerd? Geen problemen gehad met boren (uitbrokkeling van emaille) en roestvorming naderhand?

   :proost:

bierhenkie

Citaat van: brouwjoh. op 03-06-2015  17:05 uHey Eric,
Mooie installatie hoor!
Hoe heb je de doorvoer gemaakt? Die pan is toch geëmailleerd? Geen problemen gehad met boren (uitbrokkeling van emaille) en roestvorming naderhand?

   :proost:
Ik heb ook zo'n pan. Er zit al een gat in.

Eric v B

Bierhenkie heeft gelijk het is een RVS pan waar al een gat in zat.
Ik heb ook nog een geëmailleerde elektrische ketel waar ik een gat in wil maken maar ik ben er nog niet  uit hoe ik dat moet doen zonder brokkelen en roestvorming. Als er tips zijn...

bert braadslee

Citaat van: Eric v B op 03-06-2015  20:45 uBierhenkie heeft gelijk het is een RVS pan waar al een gat in zat.
Ik heb ook nog een geëmailleerde elektrische ketel waar ik een gat in wil maken maar ik ben er nog niet  uit hoe ik dat moet doen zonder brokkelen en roestvorming. Als er tips zijn...

ff met de zoekfunxy aan de slag, er is ooit gepost over dit onderwerp.
Strekking in volgens mij klein voorboren en vervolgens met een ruimer vergroten oid.
Maar pin me er niet op vast.

Eric v B

Citaat van: bert braadslee op 04-06-2015  01:27 uff met de zoekfunxy aan de slag, er is ooit gepost over dit onderwerp.
Strekking in volgens mij klein voorboren en vervolgens met een ruimer vergroten oid.
Maar pin me er niet op vast.
Ok, dan zoek ik ff verder. Ik heb in een gewone weckketel een gat gemaakt met een getrapte boor maar dat geeft afgebrokkelde emaille en roest.

Sander van Dijk

Citaat van: Eric v B op 04-06-2015  09:55 uOk, dan zoek ik ff verder. Ik heb in een gewone weckketel een gat gemaakt met een getrapte boor maar dat geeft afgebrokkelde emaille en roest.

Van wat ik gelezen heb, blijft het lastig om te boren in emaille. Ik heb over oplossingen gelezen met siliconen kit over de brokkelrandjes gesmeerd. Mij lijkt dat niet ideaal.
 
Als je een gat boort in geëmaileerd staal heb je altijd een stukje blootliggend staal. Afhankelijk van hoe netjes het boren gelukt is, is het gedeelt blootliggend staal groter of kleiner. Als dit in contact komt met vocht en zure wort gaat dit onherroepelijk roesten.
 
Er werden ook oplossingen met emaille uit een flesje aangedragen, maar dan was weer de vraag of dat voedselveilig was. Dus conclusie: je moet op de één of andere manier het staal afschermen van de buitenlucht en beschermen tegen vocht.

Pimmels

Gewoon een grote RVS ring erover heen met daar achter een siliconen ring (geknipt uit een sliconen oven form Lidl 4.95) zodat je de kale plek afdekt, dan heb je weinig last van roest. :brouwen:

Wel de rvs ring wel een beetje rond zetten anders trek je de wand van de pan vlak en krijg je lekkage.....   ::)

tdp

Citaat van: Sander van Dijk op 04-06-2015  10:41 uVan wat ik gelezen heb, blijft het lastig om te boren in emaille. Ik heb over oplossingen gelezen met siliconen kit over de brokkelrandjes gesmeerd. Mij lijkt dat niet ideaal.
 
Als je een gat boort in geëmaileerd staal heb je altijd een stukje blootliggend staal. Afhankelijk van hoe netjes het boren gelukt is, is het gedeelt blootliggend staal groter of kleiner. Als dit in contact komt met vocht en zure wort gaat dit onherroepelijk roesten.
 
Er werden ook oplossingen met emaille uit een flesje aangedragen, maar dan was weer de vraag of dat voedselveilig was. Dus conclusie: je moet op de één of andere manier het staal afschermen van de buitenlucht en beschermen tegen vocht.

Geduld is de sleutel in deze :). Ik heb het als volgt gedaan:
Pan in een hoek gezet, afgeplakt met plakband, gevuld met een laagje water. Met oplopende diameter boortjes het gat geboord, van binnen naar buiten. Grootste boortje was 14mm, de resterende mm gedaan met een taps toelopend rond ´iets´ (geen idee hoe ik dat noem ;)). Bij mij waren er geen stukjes emaille afgebrokkeld o.i.d. De doorvoer wel afgekit met siliconenkit, zekerheidshalve.

Groet,
de TDP

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.