Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Voorstellen: Mark  (gelezen 2066 keer)

Offline Markus29

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Voorstellen: Mark
« Gepost op: 30-05-2015 16:19 u »
Hallo allemaal,

Ik ben Mark, ik ben 20 jaar en volg momenteel een opleiding Biomedisch Onderzoek in Breda.
Vanuit mijn opleiding hebben we al 2 keer bier gebrouwen, en ik vind vergisting wel een interessant onderwerp.
En ik houd ook wel van een biertje op z'n tijd. Vandaar dat het bierbrouwen mij ook wel tof lijkt.
Ik heb al een tijdje geleden een vergistingsvat van 30l gekocht. Daar heb ik, gewoon om wat te experimenteren een aantal liters limonade in gegooid.
Daar heb ik toen een English Ale gist bij gedaan (Safale S-04) en kleine week later had ik een enigszins drinkbare licht alcoholische limonade.

Daarna vond ik het wel tijd voor het echte werk, en heb ik maar gelijk een moutmolen aangeschaft en een Javal filter gemaakt.
Ik heb toen in januari een dubbelbock (op basis van een recept van Rick Linssen, waarvoor dank :D) gebrouwen.
Ik had toen nog geen mandfles, dus heb ook niet overgeheveld bij het lageren. Daardoor kreeg ik wel een bier met een goede centimeter bezinksel in ieder flesje.
Maar dit bier bleek toch erg goed te smaken. Toen ben ik op advies van mijn vriendin ook gelijk lid geworden van de Roerstok.

Daar heb ik gelijk al heel wat dingen geleerd. En nu zit mijn 2e biertje (een kloonbrouwsel van Anchor Liberty Ale) ook al op de fles, met een hoop verbeteringen. (mandfles, gistkast, en een goede hevel) En deze smaakt ook vrij aardig, het enige minpuntje is dat hij wat waterig is geworden omdat ik  teveel water na het koken had toegevoegd.

Bij het beginnen met brouwen bleek dit forum al cruciaal te zijn, en ik hoop hier nog veel meer te leren ;)
Ik brouw momenteel ongeveer 15 L per keer, bij mijn ouders in Oirschot, in een weckketel op het gasfornuis.
Maar ik ben wel van plan om op te schalen naar 40 L, aangezien ik meestal toch vrij snel door mijn bier heen ben.
Ook zijn ze hier niet zo blij wanneer ik in de keuken sta te brouwen, vooral na de hopgift  ;D

Dus ben ik nu aan het kijken voor een brander, om op propaan in de schuur te brouwen.
Ik heb hier nog een kleine geiser liggen. Weet iemand of ik dit nog als brander of als vlambeveiliging kan gebruiken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
Re: Voorstellen: Mark
« Reactie #1 Gepost op: 30-05-2015 17:02 u »
Welkom Mark en heel veel succes met deze mooie hobby

Groeten Ed (uit Boxtel)

Offline Reinout

• Vol lid
  • A meal without beer is called breakfast
« Reactie #2 Gepost op: 30-05-2015 21:17 u »
Welkom Mark!

Offline meindert.m

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 30-05-2015 22:18 u »
Welkom en veel brouwplezier

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #4 Gepost op: 31-05-2015 12:35 u »
Zo te zien heb je een Vaillant keukengeisertje. Weet je zeker dat het ding op propaan kan? Dan nog is het een hele toer om er een geschikte brander van te maken. Kijk liever uit naar een geschikte brander. Eentje op 4 poten waar je je pan zo op kunt zetten.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 01-06-2015 09:09 u »
Welkom op het forum!

Groet,
de TDP

Offline Markus29

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 01-06-2015 15:46 u »
Zo te zien heb je een Vaillant keukengeisertje. Weet je zeker dat het ding op propaan kan? Dan nog is het een hele toer om er een geschikte brander van te maken. Kijk liever uit naar een geschikte brander. Eentje op 4 poten waar je je pan zo op kunt zetten.
Dit geisertje kwam uit een stacaravan, en ik meende dat hier alleen flessengas aanwezig was. Maar een goede brander lijkt me zeker eens zo gemakkelijk in het gebruik. 

Tags: