Luchtsteentje RVS van Brouwmarkt laat bijna geen lucht door!

Gestart door Godefridus, 27-05-2015 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Neetje

Citaat van: brouwerwaldonk op 29-08-2018  22:15 uEigenlijk heb je geen luchtsteentje nodig bij het maken van een goede giststarter. Gewoon het slangetje op de bodem leggen en luchtbellen laten blazen. Ik doe het ook zo, en mijn starters hebben geen gebrek aan vermeerdering van de cellen.

Of het uiteinde dicht maken en kleine gaatjes in de slang smelten. Dit verdeelt iets meer de lucht/zuurstof maar natuurlijk minder dan een steentje.
Werkt mooi als je geen roerder hebt en het slangetje op de bodem ligt.

hansHalberstadt

Voor een giststarter op de roerder is het al voldoende als je de koolzuur verdrijft dus heb je alleen en luchtslangetje nodig met steriel luchtfilter omdat de zuurstof constant langzaam oplost en dat is als voldoende. Voor het beluchten van je brouwsel heb je een steriel luchtfilter en een bruissteentje nodig want daar wil je in een keer zoveel mogelijk zuurstof in je wort laten oplossen.

Heisenberg

Citaat van: Sander van Dijk op 30-08-2018  07:35 uIk gebruik wel een luchtfiltertje.
Fotootje? Hoe filter jij je lucht?

Sander van Dijk

Citaat van: Heisenberg op 31-08-2018  00:16 uFotootje? Hoe filter jij je lucht?
Ik heb even geen foto van mijn opstelling, maar het is niet zo ingewikkeld :)

https://www.brouwmarkt.nl/luchtfilter-steriel-0-2-micron-voor-wortbeluchter.html

Deze komt aan mijn aquarium pompje en het slangetje wat ik aan dit filtertje doe gaat naar de gistfles.

Heisenberg

Citaat van: Sander van Dijk op 31-08-2018  09:18 uIk heb even geen foto van mijn opstelling, maar het is niet zo ingewikkeld :)

https://www.brouwmarkt.nl/luchtfilter-steriel-0-2-micron-voor-wortbeluchter.html

Nooit geweten dat zoiets bestaat...

Jacques


Joreb

Citaat van: Jacques op 29-05-2015  21:57 uZoals met alles, kan er verschil zijn in kwaliteit.
Toch kan goed reinigen met een alkalisch middel en daarna met een zuurreiniger een oplossing bieden.
Verder zitten er ook grote verschillen in de luchtpompjes. Bij een 'steentje' met een fijne gaatjes is er veel meer weerstand. Wanneer een pompje te weinig capaciteit heeft kan het zijn dat de weerstand niet overwonnen wordt.

Ik heb ook zo'n steentje en heb geen idee of er wel lucht uitkomt (ook van Brouwmarkt!)!  Moet er echt duidelijke luchtbellen zichtbaar zijn?

snowdog2006

Interesse vraag.. ik voel in inderdaad lucht uitkomen, maar is dat hard genoeg?

Laatst een keer 30 min belucht, maar ik zag op het oppervlakte weinig gebeuren.. blaast hij wel hard genoeg?

seed7

Citaat van: snowdog2006 op 07-09-2018  14:47 uInteresse vraag.. ik voel in inderdaad lucht uitkomen, maar is dat hard genoeg?

Laatst een keer 30 min belucht, maar ik zag op het oppervlakte weinig gebeuren.. blaast hij wel hard genoeg?

Wat is hard genoeg?
Stel je hangt die steen in 2 liter water op een roerder, alles vol aan. Er verschijnen luchtbubbels op het wateroppervlak.
Of, zelfde situatie als hierboven, maar je ziet alleen maar fijne belletjes en geen grote bubbels aan het oppervlak?

Dat laatste is waar je naar op zoek bent, als je wel lucht het water in blaast maar er komt niets aan het oppervlak dan lost alles in het water op. In situatie 1 kunnen de bellen in het water zodanig groot zijn dat er vrijwel niets oplost. Hoe kleiner de belletjes in het gordijn hoe beter.

Voor het beluchten is dat wat minder belangrijk dan bij carboniseren, daarom de voorkeur voor 2 micron steenjes in het wort en 0,5 micron voor het carboniseren.

Ten slotte, het doel van de roerder is er voor te zorgen dat de bellen niet rechtstreeks omhoog gaan maar een spiraalbeweging maken met als gevolg een langere weglengte, dus contacttijd, en meer oplossen.

Ingo

bordev

Probeer het steentje eens goed door te blazen met een fietspomp voor gebruik. Indien het steentje vol met vocht zit, bv bewaarvloeistof, dan heb je behoorlijk wat druk nodig om dit eruit te blazen. Een aquarium pompje lukt dat niet.

Johan_vL

Citaat van: seed7 op 30-05-2015  10:04 uDit herhaal je een paar keer, de waarde waarbij de belletjes verschijnen is de "wetting pressure". Deze is afhankelijk van het materiaal van het steentje en de afmeting van de porositeit. 0,5mu steentjes hebben veel meer druk nodig dan 2 mu steentjes, o,5 mu werkt over het algemeen niet met een aquarium pompje.
Ingo

Bedoel je niet "pore pressure" ? ipv "wetting pressure" wettability is een hydrofoob/hydrofiel verschijnsel, waarbij de stroming in de porie wordt beinvloed. Maar water (met een hogere viscositeit dan kraanwater door het suiker) is hier de wetting fase en wordt niet beinvloed door druk, alleen de flow van het gas, wat de niet wetting fase is in dit geval.
 :brouwen:

Chipmunk03

Ik heb pasgeleden ook zo een steentje gekocht. Bij de eerste keer brouwen werkte het heel goed. kreeg mooie fijne belletjes. Gewoon mijn Tetra APS 50 aquarium pompje met luchtfilter en een kraantje om de lucht toevoer te knijpen. Werkte fantastisch en ik was erg tevreden.
Nu, bij mijn tweede brouwsel helemaal niet! ik heb het nog uitgekookt en gedroogd voordat ik het had opgborgen voor de volgende keer (deze keer dus) in de originele verpakking (plastic zakje).
Kwartiier tot 20 minuten uit laten koken en drogen. Geen resultaat. In Puro oxy. Geen reultaat. In azijn. Geen resultaat. Citroenzuur. Toen maar gegoogled op Engelstalige sites.
Toen maar in AntiCal. En ja hoor nu komen, heel langzaam, de belletjes weer te voorschijn.
Ik heb gelezen dat men het  bewaard in StarSan of in Alcohol. Misschien wel en ideetje om het te bewaren in Ethanol of Spiritus. Alkohol Ketanotus, meen ik, is de naam van de alkohol van de apotheek.
Hebben jullie er ervaring mee hoe dat RVS steentje schoon te houden?
Ik denk dat ik maar gewoon zo een aquarium steentje ga gebruiken. Of gewoon het slangetje met een stopje erop en kleine gaatjes in prikken met een naald. Dat RVS steentje geeft me toch wel wat onwenselijk veel werk en hoofdbrkens. Vind dat die 15 Euro niet waard.

seed7

Citaat van: Chipmunk03 op 04-03-2019  22:07 uHebben jullie er ervaring mee hoe dat RVS steentje schoon te houden?

Biotex.

Verder, als je de mogelijkheid hebt, eerst luchtdruk op het droge schone steentje en dan pas in de starsan en daarna in de starter. Al die tijd de luchtdruk er op houden. Dit voorkomt dat je de 'wetting pressure" of "pore pressure" moet overwinnen.
Als je met een droog steentje zonder luchtdruk een vloeistof in gaat neemt het steentje de vloeistof op, capillaire werking. Bij heel fijne steentjes heb je aardig wat druk nodig om die vloeistof er weer uit te persen.

ingo

Ingo

brouwerwaldonk

Ik belucht tegenwoordig gewoon via het slangetje zonder bruissteentje, dat gaat net zo goed.

https://myalbum.com/photo/xoYAC8esqZz3/360.jpg 

Brouwert

Na gebruik en schoonmaken laat ik het pompje lucht door het steentje blazen totdat die droog is. Daardoor droogt er niets op in het steentje en dus ook geen/minder kans dat er residu/kalk in achter blijft.
Met deze methode nog nooit verstoppingen gehad en ook geen noodzaak om antiCal  azijn of andere midelen te genbruiken.

lier

Ik heb altijd gedacht dat met het gebruik van een roerder het beluchten van een starter niet nodig was ik pleur hier van mijn stoel van verbazing, dat ga ik de volgende keer ook proberen

Koen S

Citaat van: lier op 05-03-2019  15:53 uIk heb altijd gedacht dat met het gebruik van een roerder het beluchten van een starter niet nodig was ik pleur hier van mijn stoel van verbazing, dat ga ik de volgende keer ook proberen
Als je roert, moet je inderdaad niet beluchten. Sinds ik een roerder gebruik, blijft mijn beluchtingsset mooi in de kast.

Brouwert

Citaat van: Koen S op 05-03-2019  16:04 uAls je roert, moet je inderdaad niet beluchten. Sinds ik een roerder gebruik, blijft mijn beluchtingsset mooi in de kast.

En andersom? Geeft een beluchter voldoende reuring om geen roerder te hoeven gebruiken?

Koen S

Citaat van: Brouwert op 05-03-2019  16:30 uEn andersom? Geeft een beluchter voldoende reuring om geen roerder te hoeven gebruiken?
Een beluchter is niet regelbaar en geeft veel schuim, met gevaar op overschuimen en infectie.
Van een roerder kan je de snelheid heel fijn regelen. Je begint wat harder, door de grotere vortex krijg je ook meer beluchting. Later zet je hem wat trager. Je kan ook beter de kleurverandering van de starter zien vind ik.

seed7

Citaat van: Brouwert op 05-03-2019  16:30 uEn andersom? Geeft een beluchter voldoende reuring om geen roerder te hoeven gebruiken?

Een paar postings hoger in de draad, laatste alinea.

Koen,

Verder is de beluchting met de juiste middelen prima te regelen:
1. een pomp die voldoende druk  en volume lucht levert, denk aan een air brush compressortje oid.
2. een flow meter / controller. Zo'n buis met een knopje om te regelen en een balletje dat de flow aan geeft (rotameter).


Dat bijna niemand het zo doet is een ander verhaal,

Ingo


Koen S

Citaat van: seed7 op 05-03-2019  17:11 uEen paar postings hoger in de draad, laatste alinea.

Koen,

Verder is de beluchting met de juiste middelen prima te regelen:
1. een pomp die voldoende druk  en volume lucht levert, denk aan een air brush compressortje oid.
2. een flow meter / controller. Zo'n buis met een knopje om te regelen en een balletje dat de flow aan geeft (rotameter).


Dat bijna niemand het zo doet is een ander verhaal,

Ingo
Met de juiste apparatuur en wat handigheid kan je natuurlijk veel, maar de meesten hebben gewoon een basis beluchtingsset vrees ik. Een roerder is makkelijker voor simpele zielen als ik. 😉

Brouwert

In mijn standaard Brouwmarkt beluchtingsset zit ook zo'n "buis met een knopje om te regelen". Dus dat is best te regelen.

Ik heb nu geen roerplaat en wel een beluchter... dus in mijn geval zou het juist simpeler zijn om dat te kunnen gebruiken en geen roeplaat aan te schaffen om starters te maken(p.s. ik gebruik nu nog uitsluitend korrelgist of pitch direct een pakje verse gist als de hoeveelheid en zwaarte van het wort dat toelaat).






Jacques

Citaat van: seed7 op 05-03-2019  09:59 uBiotex.

Verder, als je de mogelijkheid hebt, eerst luchtdruk op het droge schone steentje en dan pas in de starsan en daarna in de starter. Al die tijd de luchtdruk er op houden. Dit voorkomt dat je de 'wetting pressure" of "pore pressure" moet overwinnen.
Als je met een droog steentje zonder luchtdruk een vloeistof in gaat neemt het steentje de vloeistof op, capillaire werking. Bij heel fijne steentjes heb je aardig wat druk nodig om die vloeistof er weer uit te persen.

ingo

Ingo

Je zou het ook kunnen proberen met Enzybrew 10...

Verder hele goede tips.

Mijn ervaring is dat je verstopping kunt voorkomen door na gebruik deze eerst te reinigen door deze te dompelen in een oplossing van een reinigingsmiddel en daarna droog te blazen met je luchtpompje. Zo blijven de poriën open.

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 05-03-2019  16:04 uAls je roert, moet je inderdaad niet beluchten. Sinds ik een roerder gebruik, blijft mijn beluchtingsset mooi in de kast.
Wat is daar de gedachte achter? Is dat omdat door de beweging zuurstofopname via het oppervlak van de vloeistof sneller gaat? In dat geval ben ik het met je eens. Maar dan nog hang ik een luchtslangetje  boven het oppervlak om alle koolzuur boven de vloeistof te verdrijven, anders krijgt de gist alsnog geen zuurstof om te groeien zodra er koolzuur is gevormd. Bewegen door roervlo zorgt volgens mij alleen voor het niet neerslaan van gist, maar doet niets met de cellen op zich.


Koen S

Citaat van: hansHalberstadt op 06-03-2019  08:16 uWat is daar de gedachte achter? Is dat omdat door de beweging zuurstofopname via het oppervlak van de vloeistof sneller gaat? In dat geval ben ik het met je eens. Maar dan nog hang ik een luchtslangetje  boven het oppervlak om alle koolzuur boven de vloeistof te verdrijven, anders krijgt de gist alsnog geen zuurstof om te groeien zodra er koolzuur is gevormd. Bewegen door roervlo zorgt volgens mij alleen voor het niet neerslaan van gist, maar doet niets met de cellen op zich.


Door de vortex en de beweging die je creëert heb je inderdaad meer zuurstofopname dan in een stilstaande erlenmeyer of bokaal. Dat zuursofslangetje boven  het vloeistofniveau is een goed idee. Ik heb dit nog niet toegepast, maar de giststarters gaan toch altijd heel snel. Met een smackpack heb ik na 1 dag al een stevige giststarter, opkweek uit depot duurt natuurlijk wat langer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.