Luchtsteentje RVS van Brouwmarkt laat bijna geen lucht door!

Gestart door Godefridus, 27-05-2015 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Godefridus

Deze week heb ik mijn aangekochte luchtsteentje RVS van Brouwmarkt aangesloten op mijn aquariumpompje, maar er kwam bijna geen lucht uit. Met de bruissteentjes die ik hiervoor gebruikte had ik daar geen last van. Heeft iemand ervaring met dit RVS luchtsteentje? Welke luchtpomp zou wel geschikt zijn?

Dund

Je zou eens moeten proberen om je steentje in een schoonmaakoplossing te leggen. Die van mij zit ook wel een dicht. Even een paar minuutjes in een citroen schoonmaakmiddel (voor de afwas) en hij bruist weer.

DenMaarten


Citaat van: Dund op 28-05-2015  07:28 uJe zou eens moeten proberen om je steentje in een schoonmaakoplossing te leggen. Die van mij zit ook wel een dicht. Even een paar minuutjes in een citroen schoonmaakmiddel (voor de afwas) en hij bruist weer.

Had je dat ook meteen met een nieuwe? Ik krijg er ook vanaf het begin bijna geen lucht doorheen.

hetspook

Ik zou gewoon enven naar Brouwmarkt bellen, straks kan je hem niet meer terugsturen omdat je er aan hebt gezeten.

Braumarkt BV

Citaat van: hetspook op 28-05-2015  08:20 uIk zou gewoon enven naar Brouwmarkt bellen, straks kan je hem niet meer terugsturen omdat je er aan hebt gezeten.

Probeer het bovenstaande maar :) dat werkt in 90% van de gevallen. Terug sturen mag altijd.

Dund

Ik kan me niet herinneren of ik het had met een nieuwe. Ik weet wel dat ik een nieuw pompje moest kopen. Die ouwe had het toen begeven of hij had te weinig kracht ( dat weet ik nie meer) Die rvs steentjes hebben wel een krachtigere motor nodig. Het lijkt me sterk dat het aan het steentje ligt. Die dingen zijn allemaal hetzelfde. Maar goed, effe met Brouwmarkt bellen kan geen kwaad.

bob den Brouwer

Citaat van: Dund op 28-05-2015  18:36 uIk kan me niet herinneren of ik het had met een nieuwe. Ik weet wel dat ik een nieuw pompje moest kopen. Die ouwe had het toen begeven of hij had te weinig kracht ( dat weet ik nie meer) Die rvs steentjes hebben wel een krachtigere motor nodig. Het lijkt me sterk dat het aan het steentje ligt. Die dingen zijn allemaal hetzelfde. Maar goed, effe met Brouwmarkt bellen kan geen kwaad.

Die steentjes willen nog welleens dichtzitten met vet of residu goed reinigen voor gebruik eventueel uitkoken of een ontvettend middel gebruiken is dan ook aan te bevelen.
Maar het is uiteraard ook mogelijk dat het gebruikte pompje niet sterk genoeg is de keramische steentjes hebben veel minder kracht nodig. Zelf gebruik ik het liefst de keramische vind ze beter bubbelen en na 2 a 3 keer gebruiken neem ik gewoon een nieuwe Better safe then sorry :D buiten dat 45 euro voor een RVS steentje best duur is.

Ronnie

Hebben ze terug dat spotgoedkope lot van internet binnengehaald misschien?
Niks vet of vuil!
Waardeloze prul, slechte sintering!
Was x jaar geleden ook zo!
Forumlid HermanH heeft zich toen ook laten bedodden.

Jacques

Citaat van: Ronnie op 28-05-2015  19:39 uHebben ze terug dat spotgoedkope lot van internet binnengehaald misschien?
Niks vet of vuil!
Waardeloze prul, slechte sintering!
Was x jaar geleden ook zo!
Forumlid HermanH heeft zich toen ook laten bedodden.

Zoals met alles, kan er verschil zijn in kwaliteit.
Toch kan goed reinigen met een alkalisch middel en daarna met een zuurreiniger een oplossing bieden.
Verder zitten er ook grote verschillen in de luchtpompjes. Bij een 'steentje' met een fijne gaatjes is er veel meer weerstand. Wanneer een pompje te weinig capaciteit heeft kan het zijn dat de weerstand niet overwonnen wordt.

homoeccentricus

Ik heb er zo twee doorgejaagd in een half jaar tijd. Rommel.

seed7

Steentjes hebben een zogenaamde "wetting pressure" (Capillaire druk?). Om die te bepalen sluit je een O2/CO2 fles aan op het steentje en verhoogt langzaam de druk tot je belletjes ziet verschijnen. Dan ga je weer terug tot de belletjes verdwijnen, om de hysteresis van het systeem te bepalen.  Dit herhaal je een paar keer, de waarde waarbij de belletjes verschijnen is de "wetting pressure". Deze is afhankelijk van het materiaal van het steentje en de afmeting van de porositeit. 0,5mu steentjes hebben veel meer druk nodig dan 2 mu steentjes, o,5 mu werkt over het algemeen niet met een aquarium pompje.

Steentjes, zeker de 0,5 mu, mag je nooit aan het poreuze deel vastpakken, het vet van je vingers smeert de gaatjes dicht en je krijgt niet meer over de hele steen belletjes. Als dat toch gebeurt is, heel erg goed schoonmaken en ontvetten dan spoelen, spoelen, spoelen en steriliseren in de snelkookpan. Keramische steentjes met een kunststof aansluiting overleven deze behandeling niet.

M.i. hebben hobbybrouwers niets aan 0,5 mu steentjes tenzij je per se het wort middels een O2 fles wilt beluchten.

Ingo

homoeccentricus

Waar kan je zuivere zuurstof vinden om aan wort toe te voegen?

bert braadslee

Citaat van: homoeccentricus op 30-05-2015  14:14 uWaar kan je zuivere zuurstof vinden om aan wort toe te voegen?

Zuurstof vind je bij een lokaal gasleveringsbedrijf/gasvulstation of bij een betere gereedschapszaak waar ze lasapperatuur verkopen.
Bij de zelfde winkels kan je ook flessen halen.
Prijs voor een 10KG vulling zuurstof licht tussen de 40 & 50 euro ex BTW.

Dund

Ik vraag me echt af of het toevoegen van zuurstof echt zoden aan de dijk gaat zetten qua smaak. Gewone lucht lijkt me goed zat.

Godefridus

Bedankt voor de reacties, ga er mee aan de slag em laat weten hoe het verdere verloop zal zijn.

Ronnie

Citaat van: homoeccentricus op 29-05-2015  23:36 uIk heb er zo twee doorgejaagd in een half jaar tijd. Rommel.

Klopt.
Er is enkele jaren geleden een heel slecht lot op de markt geweest, vanuit de US op sommige sites verdacht goedkoop, eveneens bij Brouwmarkt toen, zelfde periode.
Is hoogst waarschijnlijk weerom zo (of hebben ze nog es geprobeerd bij opruiming?)
Schoonmaken had geen zin, waren trouwens nieuwe producten, waar geen spiertje lucht doorkwam. Of toch... middels een compressor op 5 bar ...

ElmerVDM

Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik wil toch mijn ervaring met het RVS steentje van Brouwmarkt (gekocht in 2018) delen.

Toen ik dit steentje wilde gebruiken, heb ik het eerst gesteriliseerd in kokend water. Het steentje bleek niet te werken icm een Trixie AP120.

Contact gehad met Brouwmarkt en een nieuwe gekregen. Direct uitgeprobeerd en deze werkte. Wat schetst mijn verbazing: na het uitkoken werkte deze ook niet meer. Kennelijk zijn de gaatjes (2 micron) verstopt door water. Ik dacht dmv afwasmiddel de oppervlaktespanning te verlagen, maar helaas was dat niet genoeg.

Toen een paar drupjes 80% alcohol in het steentje gedrupt (via de slangaansluiting), pomp aangezet en tada, hij werkte weer.

brouwerwaldonk

Eigenlijk heb je geen luchtsteentje nodig bij het maken van een goede giststarter. Gewoon het slangetje op de bodem leggen en luchtbellen laten blazen. Ik doe het ook zo, en mijn starters hebben geen gebrek aan vermeerdering van de cellen.


haicoterbeek

Citaat van: seed7 op 30-05-2015  10:04 uSteentjes hebben een zogenaamde "wetting pressure" (Capillaire druk?). Om die te bepalen sluit je een O2/CO2 fles aan op het steentje en verhoogt langzaam de druk tot je belletjes ziet verschijnen. Dan ga je weer terug tot de belletjes verdwijnen, om de hysteresis van het systeem te bepalen.  Dit herhaal je een paar keer, de waarde waarbij de belletjes verschijnen is de "wetting pressure". Deze is afhankelijk van het materiaal van het steentje en de afmeting van de porositeit. 0,5mu steentjes hebben veel meer druk nodig dan 2 mu steentjes, o,5 mu werkt over het algemeen niet met een aquarium pompje.

Steentjes, zeker de 0,5 mu, mag je nooit aan het poreuze deel vastpakken, het vet van je vingers smeert de gaatjes dicht en je krijgt niet meer over de hele steen belletjes. Als dat toch gebeurt is, heel erg goed schoonmaken en ontvetten dan spoelen, spoelen, spoelen en steriliseren in de snelkookpan. Keramische steentjes met een kunststof aansluiting overleven deze behandeling niet.

M.i. hebben hobbybrouwers niets aan 0,5 mu steentjes tenzij je per se het wort middels een O2 fles wilt beluchten.

Ingo
Spijker op zn kop!

snowdog2006

Citaat van: brouwerwaldonk op 29-08-2018  22:15 uEigenlijk heb je geen luchtsteentje nodig bij het maken van een goede giststarter. Gewoon het slangetje op de bodem leggen en luchtbellen laten blazen. Ik doe het ook zo, en mijn starters hebben geen gebrek aan vermeerdering van de cellen.



Dat steentje zit er toch juist om troep in de lucht er uit te filteren? Of is dat juist het luchtfilter wat dus niet in het wort zit, maar er ruim voor. Hmm dubbel bescherming dus?


Heisenberg

Citaat van: snowdog2006 op 29-08-2018  22:38 uDat steentje zit er toch juist om troep in de lucht er uit te filteren?

Ik denk niet dat zo´n steentje de lucht filtert. Denk dat het meer bedoeld is om kleinere luchtbelletjes te krijgen.

Jacques

Citaat van: ElmerVDM op 29-08-2018  22:03 uIk weet dat dit een oud topic is, maar ik wil toch mijn ervaring met het RVS steentje van Brouwmarkt (gekocht in 2018) delen.

Toen ik dit steentje wilde gebruiken, heb ik het eerst gesteriliseerd in kokend water. Het steentje bleek niet te werken icm een Trixie AP120.

Contact gehad met Brouwmarkt en een nieuwe gekregen. Direct uitgeprobeerd en deze werkte. Wat schetst mijn verbazing: na het uitkoken werkte deze ook niet meer. Kennelijk zijn de gaatjes (2 micron) verstopt door water. Ik dacht dmv afwasmiddel de oppervlaktespanning te verlagen, maar helaas was dat niet genoeg.

Toen een paar drupjes 80% alcohol in het steentje gedrupt (via de slangaansluiting), pomp aangezet en tada, hij werkte weer.

Altijd uitkoken met zuur om kalkafzetting te voorkomen.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 29-08-2018  22:15 uEigenlijk heb je geen luchtsteentje nodig bij het maken van een goede giststarter. Gewoon het slangetje op de bodem leggen en luchtbellen laten blazen. Ik doe het ook zo, en mijn starters hebben geen gebrek aan vermeerdering van de cellen.

Door het gebruik van een bruissteentje los er meer zuurstof op. Hoe kleiner de bellen des te beter het is.

Jacques

Citaat van: snowdog2006 op 29-08-2018  22:38 uDat steentje zit er toch juist om troep in de lucht er uit te filteren? Of is dat juist het luchtfilter wat dus niet in het wort zit, maar er ruim voor. Hmm dubbel bescherming dus?

Nee, het steentje dient niet om troep uit de lucht te filteren. Daarvoor heb je inderdaad een luchtfiltertje voor nodig.

Sander van Dijk

Misschien niet relevant voor dit topic, maar ik gebruik geen bruissteentje. Ik hang het lucht slangetje vlak boven de vortex die de roerder veroorzaakt. Daardoor heb ik geen last van schuim en wordt de lucht zo de draaikolk in geblazen. Ik gebruik wel een luchtfiltertje.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.