Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Luchtsteentje RVS van Brouwmarkt laat bijna geen lucht door!  (gelezen 4920 keer)

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • De elektrische brouwer
Re: Luchtsteentje RVS van Brouwmarkt laat bijna geen lucht door!
« Reactie #25 Gepost op: 30-08-2018 19:19 u »
Eigenlijk heb je geen luchtsteentje nodig bij het maken van een goede giststarter. Gewoon het slangetje op de bodem leggen en luchtbellen laten blazen. Ik doe het ook zo, en mijn starters hebben geen gebrek aan vermeerdering van de cellen.

Of het uiteinde dicht maken en kleine gaatjes in de slang smelten. Dit verdeelt iets meer de lucht/zuurstof maar natuurlijk minder dan een steentje.
Werkt mooi als je geen roerder hebt en het slangetje op de bodem ligt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #26 Gepost op: 30-08-2018 22:21 u »
Voor een giststarter op de roerder is het al voldoende als je de koolzuur verdrijft dus heb je alleen en luchtslangetje nodig met steriel luchtfilter omdat de zuurstof constant langzaam oplost en dat is als voldoende. Voor het beluchten van je brouwsel heb je een steriel luchtfilter en een bruissteentje nodig want daar wil je in een keer zoveel mogelijk zuurstof in je wort laten oplossen.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #27 Gepost op: 31-08-2018 00:16 u »
Ik gebruik wel een luchtfiltertje.
Fotootje? Hoe filter jij je lucht?

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #28 Gepost op: 31-08-2018 09:18 u »
Fotootje? Hoe filter jij je lucht?
Ik heb even geen foto van mijn opstelling, maar het is niet zo ingewikkeld :)

https://www.Brouwmarkt.nl/luchtfilter-steriel-0-2-micron-voor-wortbeluchter.html

Deze komt aan mijn aquarium pompje en het slangetje wat ik aan dit filtertje doe gaat naar de gistfles.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #29 Gepost op: 31-08-2018 10:31 u »
Ik heb even geen foto van mijn opstelling, maar het is niet zo ingewikkeld :)

https://www.Brouwmarkt.nl/luchtfilter-steriel-0-2-micron-voor-wortbeluchter.html

Nooit geweten dat zoiets bestaat...

Offline Joreb

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #31 Gepost op: 07-09-2018 14:39 u »
Zoals met alles, kan er verschil zijn in kwaliteit.
Toch kan goed reinigen met een alkalisch middel en daarna met een zuurreiniger een oplossing bieden.
Verder zitten er ook grote verschillen in de luchtpompjes. Bij een 'steentje' met een fijne gaatjes is er veel meer weerstand. Wanneer een pompje te weinig capaciteit heeft kan het zijn dat de weerstand niet overwonnen wordt.

Ik heb ook zo'n steentje en heb geen idee of er wel lucht uitkomt (ook van Brouwmarkt!)!  Moet er echt duidelijke luchtbellen zichtbaar zijn?

Offline snowdog2006

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #32 Gepost op: 07-09-2018 14:47 u »
Interesse vraag.. ik voel in inderdaad lucht uitkomen, maar is dat hard genoeg?

Laatst een keer 30 min belucht, maar ik zag op het oppervlakte weinig gebeuren.. blaast hij wel hard genoeg?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #33 Gepost op: 07-09-2018 17:16 u »
Interesse vraag.. ik voel in inderdaad lucht uitkomen, maar is dat hard genoeg?

Laatst een keer 30 min belucht, maar ik zag op het oppervlakte weinig gebeuren.. blaast hij wel hard genoeg?

Wat is hard genoeg?
Stel je hangt die steen in 2 liter water op een roerder, alles vol aan. Er verschijnen luchtbubbels op het wateroppervlak.
Of, zelfde situatie als hierboven, maar je ziet alleen maar fijne belletjes en geen grote bubbels aan het oppervlak?

Dat laatste is waar je naar op zoek bent, als je wel lucht het water in blaast maar er komt niets aan het oppervlak dan lost alles in het water op. In situatie 1 kunnen de bellen in het water zodanig groot zijn dat er vrijwel niets oplost. Hoe kleiner de belletjes in het gordijn hoe beter.

Voor het beluchten is dat wat minder belangrijk dan bij carboniseren, daarom de voorkeur voor 2 micron steenjes in het wort en 0,5 micron voor het carboniseren.

Ten slotte, het doel van de roerder is er voor te zorgen dat de bellen niet rechtstreeks omhoog gaan maar een spiraalbeweging maken met als gevolg een langere weglengte, dus contacttijd, en meer oplossen.

Ingo

Offline bordev

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 07-09-2018 18:36 u »
Probeer het steentje eens goed door te blazen met een fietspomp voor gebruik. Indien het steentje vol met vocht zit, bv bewaarvloeistof, dan heb je behoorlijk wat druk nodig om dit eruit te blazen. Een aquarium pompje lukt dat niet.

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #35 Gepost op: 14-09-2018 09:52 u »
Dit herhaal je een paar keer, de waarde waarbij de belletjes verschijnen is de "wetting pressure". Deze is afhankelijk van het materiaal van het steentje en de afmeting van de porositeit. 0,5mu steentjes hebben veel meer druk nodig dan 2 mu steentjes, o,5 mu werkt over het algemeen niet met een aquarium pompje.
Ingo

Bedoel je niet "pore pressure" ? ipv "wetting pressure" wettability is een hydrofoob/hydrofiel verschijnsel, waarbij de stroming in de porie wordt beinvloed. Maar water (met een hogere viscositeit dan kraanwater door het suiker) is hier de wetting fase en wordt niet beinvloed door druk, alleen de flow van het gas, wat de niet wetting fase is in dit geval.
 :brouwen:

Tags: