Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Pan gezocht...  (gelezen 1309 keer)

Offline Jukkie

• Senior lid
  • Land: nl
  • dol op leven in de brouwerij
Pan gezocht...
« Gepost op: 04-03-2019 12:10 u »
Misschien een rare vraag, maar ik zoek een rvs pan van 50 / 56 L. Dikte bodem ong 8 mm en inhoudsmarkering (L, niet gallon) aan de binnenkant. En ZONDER kraan.
Ik heb een dergelijke pan gekocht een jaar of twee terug, van Arsegan en nu wil ik een tweede. Een dergelijke pan kan ik bij Braumarkt en Van der Kooy niet meer vinden...  Zoek ik nu zo'n bijzondere pan of zoek ik verkeerd? 

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
Re: pan gezocht . . .
« Reactie #1 Gepost op: 04-03-2019 12:18 u »
Nee hoor, bij een winkel gericht op de horeca zul je ze wel vinden (makro, sligro, hanos...)
Of misschien is dit wat: http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan50liter (edit: die heeft geen markering zie ik)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Pan gezocht...
« Reactie #2 Gepost op: 04-03-2019 12:30 u »
Misschien een rare vraag, maar ik zoek een rvs pan van 50 / 56 L. Dikte bodem ong 8 mm en inhoudsmarkering (L, niet gallon) aan de binnenkant. En ZONDER kraan.
Ik heb een dergelijke pan gekocht een jaar of twee terug, van Arsegan en nu wil ik een tweede. Een dergelijke pan kan ik bij Braumarkt en Van der Kooy niet meer vinden...  Zoek ik nu zo'n bijzondere pan of zoek ik verkeerd?

Zo iets misschien?
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/brouwketels/d/Brewferm-brouwketel-rvs-50-l-40-x-40-cm

Je kunt de pan aan de binnenkant graveren. En natuurlijk kun je ook met een meetlat de inhoud bepalen.

Offline Jukkie

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 04-03-2019 12:52 u »
Die had ik gezien Jacques, alleen heeft die een bodem van "slechts" 4 mm. Ik ben een beetje bang dat deze krom trekt bij mijn 8.5 kW brander...
En een peilstok is wellicht een alternatief inderdaad.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #4 Gepost op: 04-03-2019 13:52 u »
Mijn gistvat is zo een ketel http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan70liter
Na het koelen hevel ik het wort in die ketel (via een vergiet om een goede beluchting van het wort te bekomen) dus komt er een laag schuim op. Toch kan ik tot op 0,5L nauwkeurig aflezen hoeveel liter in de pan zit, ondanks die laag schuim. Ik gebruik daarvoor een filmdoosje (zoals op de foto) gevuld met een blokje piepschuim waarin een heel dun staafje steekt waarop ik maatstreepjes heb aangebracht.

Het filmdoosje drijft rechtop doorheen het schuim op het wort. Het staafje zorgt dat alles rechtop gehouden wordt door een lat met een buisje er onder (als zijsteun) die op de ketelrand ligt. De het dunne staatje wat door de lat steekt is het referentie punt.
Die ketel is perfect bruikbaar op een brander, je moet gewoon zorgen dat er steeds vloeistof in de ketel als er een vlam onder brand. De bodem zal niet krom trekken. Vůůr elk brouwsel doe ik enkele liter water in de ketel om de binnenkant steriel te maken door hevig koken met deksel.     

Offline Frank Cameron

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 04-03-2019 14:28 u »
Ik heb mogelijk wel iets wat je zou kunnen gebruiken, zeer zware kwaliteit. Erg dikke bodem.
Zal je vanavond wel even een foto sturen mocht je dat willen.

Ik hoor wel of je interesse hebt.

Groet Frank

Offline Jukkie

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 04-03-2019 14:39 u »

Ik hoor wel of je interesse hebt.

Groet Frank
Ik hoor graag van je!

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #7 Gepost op: 04-03-2019 17:43 u »
Die had ik gezien Jacques, alleen heeft die een bodem van "slechts" 4 mm. Ik ben een beetje bang dat deze krom trekt bij mijn 8.5 kW brander...

Ik gebruikte de 50 liter hobbybrouwshop pan met een bodem van wel 1 mm op een 9,5 kw brander tijdens het maischen. Mijn kookpan was een 50 liter horeca pan die ik uit de oudijzerhoop het getrokken. Die heeft een bodem van ongeveer 4 a 5 mm. Ik heb het niet gemerkt dat een van beide pannenkrom getrokken is.

Geen van beiden heeft echter een maatverdeling.

db

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 04-03-2019 17:47 u »

https://www.unibrew-Nederland.nl/rvs-brouwketel-50-liter.html

Prima ketel, wel zelf de inhoudsmaat nog aanbrengen

Offline BrouwMout.nl

• Vol lid
  • Voor al je bieringrediŽnten
    • BrouwMout.nl
« Reactie #9 Gepost op: 05-03-2019 09:16 u »

Als er vloeistof in je pan zit wordt de bodem niet warmer dan 100 graden. Je kunt ook koken in een plastic emmer.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 05-03-2019 10:48 u »
Ik heb zelfs ooit op TV in een programma gezien dat ze water aan de kook brachten in een papier zak op een brander.
Dus een dunwandige ketel trekt heus niet krom van de vlam tijdens het koken van wort.

Offline Jukkie

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 05-03-2019 11:06 u »
Ik heb zelfs ooit op TV in een programma gezien dat ze water aan de kook brachten in een papier zak op een brander.

Als ik mijn brander vol aan zet en de papieren zak erboven hang gaat die er aan hoor. Die papieren zak gaat het niet lukken om de 8.5 kW vlug genoeg door te geven aan het wort.
Ik heb een keer een rvs pan die ik normaal in de keuken op het gasfornuis gebruik op mijn brander gezet om snel nog wat spoelwater te verwarmen --> pan die al jarenlang meeging in de keuken in 15 minuten naar de kl*te  :huilen:

Dus een dunwandige ketel trekt heus niet krom van de vlam tijdens het koken van wort.

Het nevenschikkend voegwoord "Dus" is wat voorbarig denk ik  :)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 05-03-2019 12:34 u »
Heb je wel eens het proefje gezien waarbij ze in een kartonnen koffiebekertje water koken met een bunsenbrander eronder? conclusie uit dat proefje is dat de bodem van je pan gewoon 100 graden blijft als je wort kookt, ook al is die nog zo dun. Ik heb zelf zo'n pan van hobbybrouwshop van 100 liter met een 8 kW brander eronder. werkt perfect met koken. En het voordeel is dat de pan niets weegt en heel goedkoop is.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 05-03-2019 13:00 u »
Jukke heeft een heel sterke rug wil graag tillen en heeft geld op overschot.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #14 Gepost op: 05-03-2019 13:23 u »
Heb je wel eens het proefje gezien waarbij ze in een kartonnen koffiebekertje water koken met een bunsenbrander eronder? conclusie uit dat proefje is dat de bodem van je pan gewoon 100 graden blijft als je wort kookt, ookal is die nog zo dun. Ik heb zelf zo'n pan van hobbybrouwshop van 100 liter met een 8kw brander eronder. werkt perfect met koken. en het voordeel is dat de pan niets weegt en heel goedkoop is.
Met een ballon gevuld met water gaat het ook goed met een aansteker eronder.

Offline Jukkie

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 05-03-2019 13:33 u »
Jukke heeft een heel sterke rug wil graag tillen en heeft geld op overschot.

Heb een hekel aan tillen. En begrijp me niet verkeerd, ik ben een echte Hollander  ;) ; ik wil graag een zo goedkoop mogelijke pan.
Alleen is goedkoop vaak duurkoop, en heb altijd begrepen dat dunnere bodems sneller aanbranden en minder lang meegaan.
Dat is alles, niet de bedoeling om iemand tegen z'n schenen te schoppen

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #16 Gepost op: 05-03-2019 14:16 u »

.. heb altijd begrepen dat dunnere bodems sneller aanbranden en minder lang meegaan.

Dit is inderdaad het geval als er wat meer vaste deeltjes in de pan zitten. Bijvoorbeeld met pap koken of maischen is een dikkere bodem zeker prettig. Met alleen water of wort is het geen probleem. Dan wordt de warmte snel verdeeld.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #17 Gepost op: 05-03-2019 20:03 u »
Heb een hekel aan tillen. En begrijp me niet verkeerd, ik ben een echte Hollander  ;) ; ik wil graag een zo goedkoop mogelijke pan.
Alleen is goedkoop vaak duurkoop, en heb altijd begrepen dat dunnere bodems sneller aanbranden en minder lang meegaan.
Dit soort  discussies is juist goed zolang iedereen open staat om andermans redenaties te volgen en dan keuzes te maken. Vaak zeggen mensen iets omdat ze het gehoord hebben, maar ook degene van wie ze het gehoord hebben weet het weer niet zeker. Dat levert vaak hardnekkige misverstanden op die zichzelf in stand houden. Ik maisch ook in zo'n dunne ketel, maar voor het maischen krijg je wel aanbranden als je niet goed roert. Daarvoor gebruik ik een roermechanisme hat helemaal over de bodem veegt als een soort ruitenwisser. roeren met een lepel kan ook wel, maar dan moet je niet al te dik beslag hebben of heel goed blijven roeren. 
Hier met foto beslagketel met roerwerk

Offline Frank Cameron

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 05-03-2019 21:42 u »

Heb je mijn bericht met de foto's ontvangen?

Tags: