Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Zijn er ook experimentele gistkwekers in Nederland? Ik geloof dat er in de VS en Scandinavië een paar zijn... Ik zal eens opzoeken welke dat ook alweer zijn.
Potje wort buiten zetten ga ik zeker ook nog eens doen. Of eerder op verschillende plekken in en rondom het huis om te checken of het iets smakelijks oplevert. Ook iets goedkoper natuurlijk. Hoewel je ook kan repitchen.
Hee hallo, Het kan aan mij liggen maar het schijnt in Nederland blijkbaar nogal lastig te zijn om aan verschillende soorten Brettanomyces, Lactobacillus en andere wilde dieren te komen. Maar wellicht zoek ik niet goed. Dus mijn vraag aan jullie: mis ik iets, of kan het gewoon niet?
Ik zie het. Schreeuwend duur wel. Ligt dat aan een gebrek aan interesse voor bederfelijke waar? *zich verdiept in opkweken van gisten/gistbank aanleggen*
Wat een prijzen!Is het niet voordeliger om een scheutje yoghurt, yakult, biogarde of soortgelijks aan de nagisting toe te voegen?
Ik gebruik lactobacillus niet vaak, maar tot nu toe een aantal keer eerst een deel wort vergist met alleen lactobacillus, daarna met biergist. Vervolgens een paar maanden laten lageren. Dit geeft een prettige mildzure smaak.
Kun je met melkkefir korrels iets?
Brekeriet vergist alles met wilde gisten. http://www.brekeriet.se/valkommen/ .Als ik wat moet vertalen hoor ik het wel.
Jongens, karnemelk geeft toch echt een andere smaak dan Lactobacillus brevis/delbrueckii. Het is geen alternatief.
6,95 bij Brouwmarkt en Van der Kooij.