Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Frambozenpils  (gelezen 10314 keer)

Offline bastiaanD

• Vol lid
  • Land: nl
  • hmmmmmm, ik vind alles lekker
Frambozenpils
« Gepost op: 25-05-2015 08:45 u »
Guys,

Gisteren eindelijk mijn experiment uitgeprobeerd. Frambozenpils, geinspireerd door de radler bieren. Hoewel ik er zelf niet zo dol op ben, maak ik mijn vrouw er erg blij mee.

Recept:
1 kg tarwemout
0,5 kg ambermout 50 ebc
4,5 kg pilsmout
25 liter water + 5 liter om te spoelen

Stijgende infusiemethode
Gestart om 13:30 op 50 gr C, tot 78 om 18:00
Uurtje gekookt met 32 gr huell melon hop 6,1 alpha.
Nu sg van 1047.

Staat nu op 12gr C met 3 pakjes saflager gist. Nog geen actie trouwens in het vat.

Voor de frambozensmaak:
1 ltr wodka met  625 gram frambozen. Dit mengsel laat ik een weekje staan en zo hoop ik alle smaak uit de frambozen te krijgen. Ik twijfel nog wel of dit litertje voldoende is om 20 liter bier een frambozensmaak mee te geven.

Wat denken jullie? Moet ik nog meer frambozen gebruiken? En moet dat dan in hetzelde wodka mengsel? Iemand ervaring hiermee?

Groet en laat ze smaken!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edwarff

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Frambozenpils
« Reactie #1 Gepost op: 25-05-2015 09:02 u »
Leuk experiment Bastiaan.  Ik kan geen antwoord op de vraag geven, maar ik ga dit draadje met interesse volgen.

Trouwens,  krijg je niet heeeel veel alcohol in je bier door die Wodka?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 25-05-2015 09:05 u »
Met wodka ga je smaak er wel uit extraheren. Het is eerder de vraag of die 625 gram framboos voldoende is. Ik denk dat het aan de lage kant is.

Je moet wel kwalitatief goede/ zuivere wodka gebruiken. Ik heb eens een wat mindere kwaliteit gebruikt (lees goedkoop) voor een abrikozen/dadel extract waarbij de schuimstabiliteit uiteindelijk beroerd was. Ik denk door de hogere alcoholen.

Meer wodka gebruiken zou ik zeker niet doen. Je krijgt alleen meer alcohol en het verdunt de frambozensmaak.

Persoonlijk had ik bij dit bier de frambozen bij het wort gedaan tijdens de lagering dus zonder wodka. Ik benieuwd of je zo de smaak en aroma weet te vangen.

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 25-05-2015 09:09 u »
Ik heb toevallen een goede maand geleden frambozen bier gemaakt. Ik heb een tarwebier gebrouwen (ongeveer net als jouw recept) vervolgens een week gisten. Toen geheveld en drie weken op de mandfles met de frambozen erin weggezet.

De frambozen waren verse frambozen van vorig jaar die uit de vriezer kwamen. Ik heb ze gewoon zo in het bier gedaan. Op tien liter bier had ik 3,5 kilo frambozen. Dus dat is wel echt aanzienlijk meer dan dat jij hebt. Met 600 gram op 20 liter heb je dus maar een tiende. Ik ben bang dat je wel de roze kleur aan je bier krijgt maar slechts een heel klein beetje smaak.

Persoonlijk zou ik even bij de LIDL of zo kijken of je nog een paar kilo diepvriesframbozen kan vinden. Voor die paar euro meer heb je dan zeker een veel beter bier voor de zomer.

Mijn bier is in ieder geval geweldig geworden. Super lekker!

Offline bastiaanD

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-05-2015 09:10 u »
Ik denk dat de hoeveelheid alcohol wel meevalt. Het is tenslotte maar 1 liter 40 % + 20 liter 4,5 %.

20 x 0,045 + 1 x 0,4
Delen door 21 liter
=
6,2 %

Offline bastiaanD

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 25-05-2015 09:13 u »
Goede tips! Ik denk dat ik het beide doe, dus de wodka en lidl.

Dus snel naar de lidl.

Offline robmalschaert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 25-05-2015 10:00 u »
Vanuit het hobbymatig destilleren weet ik dat hoe hoger je alcoholpercentage is, hoe beter (en sneller) je de aroma's extraheert.

Met 40% voelt een week wat te kort voor mij. Laat je niet foppen door de kleur, die is er zo uit, om de aroma's over te brengen zou ik langer wachten (minimaal 2 weken) of kijken of je aan wodka hoger in %-age kan komen.

Ter vergelijk: voor mijn limoncello, staan citroenen 2 weken in de 80% wodka.

Succes! Gaat wel gezellig worden; je vrouw aan frambozenbier van +6% :)

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 25-05-2015 10:24 u »
Ik vraag me af waarom je eigenlijk die wodka nodig hebt? Als die frambozen drie weken in het bier liggen dan is echt wel alle smaak eruit. Ik had nog een prakje licht roze frambozen na een paar weken en daar zat kraak nog smaak aan.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #8 Gepost op: 25-05-2015 12:07 u »
Wodka is niet nodig, want diep gevroren fruit is schoon genoeg naar mijn idee. Ga uit van minimaal 4-5 kg fruit op 20 liter. Laat het een paar weken lageren en bottelen maar.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #9 Gepost op: 25-05-2015 12:15 u »
Doorgaans zul je met een alcholisch extractiemiddel wat beter de apolaire geur en smaakstoffen vangen. Ik heb dit succesvol gedaan zuidvruchten, kruiden, pepers e.d. Daarom kan wodka (of geconcentreerder) een voordeel hebben.

Met reguliere vruchten zou ik wodka niet zo snel gebruiken vooral omdat je relatief veel wodka nodig hebt wat effect heeft op smaak en alcoholperecentage (en het is duur).

Voor besmetting vanuit de vruchten hoef je volgens mij niet bang te zijn zolang je het toevoegt op het moment dat er al veel alcohol aanwezig is.

Offline robmalschaert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 25-05-2015 12:15 u »
Ik denk ook dat frambozen er gewoon in kunnen.

Het in alcohol doen van de framboos is niet om schoon te maken, maar om de aroma's te onttrekken

Offline robmalschaert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 25-05-2015 12:17 u »
Aanvulling: en dan vooral bij wat hardere vruchten/schillen

Offline bastiaanD

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 25-05-2015 12:54 u »
Allen bedankt voor de tips. Ik ga de wodka toevoegen voor ik ga bottelen. Daarnaast ga ik bij het lageren, nog 3,5 kg diepvries frambozen toevoegen. Het lageren zal ik dan langer doen als gebruikelijk om zo lekker veel smaak uit de frambozen te onttrekken.

Volgens mij allemaal goede tips!

Thanks, ik zal laten weten hoe die gelukt is. :proost:

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #13 Gepost op: 25-05-2015 12:57 u »
Een suggestie voor een proefje: voeg bij het bottelen aan de helft geen wodka extract toe en aan de andere helft wel. Als wodka een negatief effect heeft (behalve een tipsie vrouw) dan heb je in ieder geval nog een helft goed bier.

Offline bastiaanD

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 25-05-2015 13:02 u »
Goed idee!

Ik zit toch een beeje te twijfelen over de wodka smaak.

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • ‹bung macht den Meister
« Reactie #15 Gepost op: 25-05-2015 15:24 u »
Heb pas een bier op met frambozen. Was ook een pils met zoals hierboven beschreven, gewoon de frambozen uit de vriezer toegevoegd. Smaakte erg goed en de smaak van frambozen zat er precies goed in. Niet te sterk, niet te licht, gewoon goed.

Zelf ook meerdere bieren gemaakt op basis met een wodka extractie voor extra smaak. Doe ik nooit meer en zou ik ook zeer afraden. Wodka geeft toch een andere smaak aan je extract en je proeft het heel anders (of amper) in je bier dan je zou willen.
Het zou wel een methode kunnen zijn als je de extractie kunt uitvoeren met pure alcohol. Maar wodka zou ik er echt niet voor gebruiken.

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 25-05-2015 19:48 u »
Ik zou hem puur natuur houden. Bier+framboos en voor de rest niets. Ook niet aanzoeten en zo gewoon kijken wat je krijgt, dan kan je vanuit daar gaan kijken wat je de volgende keer wilt veranderen.

Offline bastiaanD

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 31-05-2015 20:38 u »
Zaterdag 3 kg frambozen toegevoegd. Hij ruikt nu al heerlijk!

De frambozen wodka mix ziet er ook al goed uit hoewel ik nog steeds geen liefhebber ben van wodka.

Offline bastiaanD

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 10-06-2015 18:43 u »
Uit puur enthousiasme wil ik jullie toch graag meenemen in de proefnotitie. Zojuist door het kraantje alvast een klein glaasje geprobeerd.

Proefnotitie: al een prachtige roze kleur, nog steeds een pilssmaak maar nu met een beetje zure frambozensmaak, zou die een beetje een krieksmaak krijgen?

Ik vind hem nu al heeeel lekker, maar denk dat ik hem nog een weekje extra laat lageren met de frambozen. Wellecht krijg ik zo nog meer frambozensmaak. Tot nu erg enthousiast over dit experiment.

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 10-06-2015 19:05 u »
Heb je die wodka mix erbij of is ie nog puur natuur 😀

Offline bastiaanD

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 10-06-2015 19:11 u »
Nu is ie nog puur natuur. Ik denk dat ik maar een paar flesjes vul met de wodka mix. Ik twijfel toch of de wodka mix nou wel zo lekker gaat zijn, vandaar maar een paar flesjes.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • ‹bung macht den Meister
« Reactie #21 Gepost op: 11-06-2015 21:35 u »
zou die een beetje een krieksmaak krijgen?
Nee. Krieken zijn zure kersen dus dat is niet te hopen voor je ;)
Nu is ie nog puur natuur. Ik denk dat ik maar een paar flesjes vul met de wodka mix. Ik twijfel toch of de wodka mix nou wel zo lekker gaat zijn, vandaar maar een paar flesjes.
Probeer de wodkamix zelf eerst eens puur voordat je het in je bier kiepert. Dan heb je gelijk een idee.

Offline bastiaanD

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 01-08-2015 11:42 u »
Net een flesje geprobeerd, SPUITER!!! Twwede fles hetzelfde, derde ook....... :huilen: :huilen: :huilen:

Waarschijnlijk door de restsuikers van de frambozen teveel doorgegist in de fles. Smaak was in ieder geval goed. Nu de keus uit accepteren van 3 kratten spuitende flesjes, of opnieuw bottelen?

Offline bastiaanD

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 01-08-2015 11:44 u »
Ps misschien een beetje vroeg op de dag, maar ben net terug van vakantie en was zo nieuwsgierig

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #24 Gepost op: 01-08-2015 12:19 u »
Is het teveel restsuikers die in de fles zijn vergist of zijn het fruitdeeltjes die je meegebotteld hebt? Beide kunnen leiden tot veel schuim.

Heb je het flesje ook lang genoeg gekoeld in de koelkast voordat je het geopend hebt?

Wat was het eind SG bij bottelen (al is het effect lastig te bepalen omdat je fruit hebt toegevoegd)?

Tags: fruit