Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zelfbouw tafel kroonkurkapparaat  (gelezen 3779 keer)

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Land: nl
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
Zelfbouw tafel kroonkurkapparaat
« Gepost op: 23-05-2015 13:12 u »

Ik was tot nu toe heel tevreden met mijn hand kroonkurkapparaat die bij mijn startset zat, maar die is gesloopt tijdens het geforceerd doppen van de Brandflesjes. Dit ging eigenlijk niet, maar na heel lang proberen ging het wel. Daarna ging het doppen bij de euroflesjes ook niet meer goed.

Toen werd het tijd om wat nieuws te regelen. Ik had nog een losse kop van 26 mm liggen. Deze had M18x1,5 buitendraad. Ik heb op Marktplaats een boorstatief a 7,50 gekocht. Op mijn werk kon ik een M18x1.5 moer regelen. Dus was het vrij simpel.

Ik heb een gat geboord van 18 mm. Daar het draadgedeelte van de losse kop doorheen en aan de andere kant de moer erop gedraaid. En klaar was kees. Ik heb hem al even getest en hij werkt super.

[size=78%]
[/size]

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Lenx

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
Re: Zelfbouw tafel kroonkurkapparaat
« Reactie #1 Gepost op: 23-05-2015 13:23 u »
Goed gemaakt! Ik werk ook nog met een handaparaat, die ook al een beetje gebarsten is door grote doppen te nijpen, en ik was ook al aan het denken aan iets in die richting. Een boorstatief heb ik al, maar ik ben bang dat ik hem kapot zal maken met die grote krachten. Ik gebruik hem nog om te boren namelijk en wil dat ook zo houden. Hoe bevalt bij jou de robuustheid van het statief?

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 23-05-2015 13:29 u »
Goed gemaakt! Ik werk ook nog met een handaparaat, die ook al een beetje gebarsten is door grote doppen te nijpen, en ik was ook al aan het denken aan iets in die richting. Een boorstatief heb ik al, maar ik ben bang dat ik hem kapot zal maken met die grote krachten. Ik gebruik hem nog om te boren namelijk en wil dat ook zo houden. Hoe bevalt bij jou de robuustheid van het statief?

Het statief is stevig genoeg naar mijn mening. Ik heb bewust de losse kop wat dichter naar de kolom van het statief geplaatst, waardoor de krachten wat minder groot worden. Ik had ook de losse kunnen bevestigen op de plek waar normaal de boormachine komt, maar dan moet je er meer kracht op zetten.

En ik wilde het boorstatief inderdaad ook nog kunnen gebruiken om te boren.

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #3 Gepost op: 23-05-2015 13:58 u »

Het statief is stevig genoeg naar mijn mening. Ik heb bewust de losse kop wat dichter naar de kolom van het statief geplaatst, waardoor de krachten wat minder groot worden. Ik had ook de losse kunnen bevestigen op de plek waar normaal de boormachine komt, maar dan moet je er meer kracht op zetten.

En ik wilde het boorstatief inderdaad ook nog kunnen gebruiken om te boren.
En je kunt er ook altijd nog een boormachine inzetten. Multifunctioneel dus. :D

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #4 Gepost op: 23-05-2015 16:29 u »
Ik gebruik dezelfde standaard, dat werkt prima en gaat niet kapot door het doppen. Als je ook een 29 mm cap hebt het mechaniek op zijn kop op de zeskant zetten en je kunt ook grote flessen doppen.

Bij mij zit de cap op dezelfde plaats, alleen ik had caps met binnendraad.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 23-05-2015 18:39 u »
En je kunt er ook altijd nog een boormachine inzetten. Multifunctioneel dus. :D
Dat was inderdaad het idee.