Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Idee voor recirculerende installatie  (gelezen 3827 keer)

Offline Lenx

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
Idee voor recirculerende installatie
« Gepost op: 22-05-2015 20:58 u »
Hallo,

Ik denk al een tijdje aan het bouwen van een installatie, in de richting van een HERMS. Hoewel het perfect z'n werk doet, is een HERMS naar mijn gevoel te groot, te complex en te omslachtig. Zodoende zit ik in mijn achterhoofd constant te broeden over mogelijkheden om deze te vereenvoudigen. Gisteren had ik een leuk idee voor een systeem met slecht twee kookpotten. Deze afbeelding toont schematisch wat ik in gedachten heb.

Het systeem bestaat uit twee potten, boven elkaar gemonteerd.
- In de bovenste pot bevindt zich het graanbed tijdens maischen. In de onderste pot bevindt zich enkel wort.
- Enkel de onderste pot wordt verwarmd. Temperatuurmeting en eventueel automatische controle gebeurt in de onderste pot.
- Een pomp circuleert het wort van de onderste ketel naar de bovenste, waar het door het graanbed vloeit en d.m.v. zwaartekracht terug naar de onderste ketel. Tijdens het maischen is er dus continue circulatie.
- Na de pomp kan een klep geplaatst worden die door een vlotter in de bovenste ketel bediend wordt, zodat de niveaus in de ketels constant blijven. (principe van een toilet reservoir)
- Circulatiesnelheid kan geregeld worden door de uitstroom van het graanbed te regelen.
- Na het maischen wordt de pomp afgezet en kan de bovenste pot leeglopen in de onderste. Eventueel kan hier nog spoelwater toegevoegd worden.
- Het koken kan nu onmiddelijk starten in de onderste pot, de bovenste pot is niet meer nodig.
- De onderste pot kan groter zijn dan de bovenste. Ergens bestaat hier wel een optimale verhouding denk ik.

Voordelen die ik zie:
- Eenvoudig, dus goedkoop
- Compact
- Slechts 1 pomp nodig
- Geen meters koper nodig voor warmtewisselaar
- Weinig gaten nodig in de ketels voor doorvoer
- Snellere opwarmingstijd dan HERMS aangezien het wort direct verwarmd wordt
- Slechts 1 brander nodig, en die hoeft niet verplaatst te worden
- Na maischen kan je onmiddellijk doorgaan met koken, zelfs terwijl het filter nog uitloopt
- De hete lucht die langs de onderste ketel stroomt zal ook de bovenste nog omgeven met warmte, zodat deze beter op temperatuur blijft (afhankelijk van de constructie)
- Betere benutting van ketel capaciteit dan HERMS

Nadelen die ik zie:
- Spoelwater moet apart voorzien worden. Ikzelf zou echter niet spoelen, rendement is niet mijn hoogste prioriteit.
- Vlottersysteem is misschien moeilijker te maken, al is dit niet verplicht. Zonder vlotter zul je wel de kraantjes in evenwicht moeten doen lopen, wat aandacht zal vereisen.
- Bovenste ketel zou er best af genomen worden tijdens koken, al moet dit sowieso gebeuren om hem schoon te maken.

Na wat rondzoeken heb ik gevonden dat een gelijkaardig, maar niet hetzelfde, systeem al eens bedacht is, maar het krijgt verrassend weinig 'coverage'. Het is meest bekend onder naam brutus 20.

Wat denken jullie hiervan?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Idee voor recirculerende installatie
« Reactie #1 Gepost op: 22-05-2015 23:14 u »
Prima idee!

Vergelijk de Blichmann Brew-Easy, die wordt live gedemonstreerd tijdens de Open Deur Dagen van Brouwland dit weekend.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
« Reactie #2 Gepost op: 22-05-2015 23:39 u »
Ziet er goed uit. Naast het voordeel van 1 bander zie ik nog voordelen tov de ouderwetse methode: maischketel+kookketel met hevelfilter in de maischketel dat je geen roerwerk nodig hebt. Ik vraag me wel af hoe snel je een opwarmstap kunt doen, immers je wilt de enzymen niet beschadigen en die zitten vooral in de vloeistof in de onderste ketel en het beslag in de bovenste ketel moet je opwarmen door circulatie, te vergelijken met spoelen, dus relatief traag proces. Ik zou dan eerder van onderaf het wort inpompen in de bovenste ketel.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #3 Gepost op: 22-05-2015 23:50 u »
Wat is het voordeel tov een standaard RIMS?
1 pan om in te maischen...
1 pan om in te koken...
1 pan voor het spoelwater...
Na het rondpompen gaat de uitgang van de maischketel op de slang naar de kookketel en gaat de ingaande slang van de pomp op de uitgang van de spoelketel.
Drie ketels dus, maar in jouw opzet zou je die ook nodig hebben omdat je ook aangeeft dat je wilt spoelen.

In de door jou beoogde opzet heb je veel meer moeite om de temperatuur constant te houden, en veel meer onderdelen om een systeem in de lucht te houden.
Is een RIMS niet makkelijker?
 :brouwen:

Offline Lenx

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 22-05-2015 23:56 u »
Prima idee!

Vergelijk de Blichmann Brew-Easy, die wordt live gedemonstreerd tijdens de Open Deur Dagen van Brouwland dit weekend.

Inderdaad, de Brew-Easy ziet er helemaal hetzelfde uit, inclusief de vlotter! Grappig, ik had dit nog niet eerder gezien. Nu ben ik zeker overtuigd om zoiets te gaan bouwen.

Offline Lenx

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 23-05-2015 00:00 u »
Wat is het voordeel tov een standaard RIMS?
1 pan om in te maischen...
1 pan om in te koken...
1 pan voor het spoelwater...
Na het rondpompen gaat de uitgang van de maischketel op de slang naar de kookketel en gaat de ingaande slang van de pomp op de uitgang van de spoelketel.
Drie ketels dus, maar in jouw opzet zou je die ook nodig hebben omdat je ook aangeeft dat je wilt spoelen.

In de door jou beoogde opzet heb je veel meer moeite om de temperatuur constant te houden, en veel meer onderdelen om een systeem in de lucht te houden.
Is een RIMS niet makkelijker?
Het nadeel van rims vind ik ook de complexiteit en er is de kans op aanbranden. Je hebt ook twee manieren van verwarmen nodig, 1 voor maischen en 1 voor koken.

Spoelen hoeft voor mij niet, dus dat is geen probleem.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #6 Gepost op: 23-05-2015 07:24 u »
Het nadeel van rims vind ik ook de complexiteit en er is de kans op aanbranden. Je hebt ook twee manieren van verwarmen nodig, 1 voor maischen en 1 voor koken.

Spoelen hoeft voor mij niet, dus dat is geen probleem.

Rims is zeer eenvoudig en de kans op aanbranden is gering, kwestie van voldoende stroomsnelheid.
Pan, filterplaat, pomp, uitstroomverdeler.
Enige nadeel (?) is dat je inderdaad 2 verwarmpunten hebt...

Als je je ding gebouwd hebt, laat je zeker wel weten of ie gelukt is, met foto's ervaringen etc.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #7 Gepost op: 23-05-2015 08:39 u »
Een dergelijk systeem wordt ook hier gedemonstreerd:

Leuk om te zien dat ook ex-Star Trek acteurs brouwen.  ;)

Offline Lenx

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 23-05-2015 09:30 u »
Het is moeilijk te volgen in de video, maar ik denk dat ze maischen, circuleren en verwarmen in slechts 1 ketel. Leuk om te zien dat die mannen ook brouwen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #9 Gepost op: 23-05-2015 09:46 u »
Ben benieuwd hoe dat werkt met een dikke maisch voor een SG 1090+, dan heb je maar weinig wort in de onderste ketel en zul je snel moeten "rondpompen" of er toch weer een temperatuurregeling op bouwen. Dunner maischen en (veel) langer koken kan natuurlijk ook.

Als je spoelt ontkom je niet aan een derde "pan" of je moet een boiler hebben die 80C levert.

Ingo

Offline Bennemans

• Super lid
  • Bier hier..... dank u wel.
« Reactie #10 Gepost op: 23-05-2015 09:48 u »
Het is moeilijk te volgen in de video, maar ik denk dat ze maischen, circuleren en verwarmen in slechts 1 ketel. Leuk om te zien dat die mannen ook brouwen.

In ieder geval wel heel heldere wort

Tags: