Brouwset voor de beginner, nu ook bij de HEMA (en Xenos) te koop

Gestart door Puck, 23-05-2015 10:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vazoem


Marcel_k

Kom op jongens, de instructies zijn best okay hoor ;-)    :police:
http://brooklynbrewshop.com/directions/Brooklyn_Brew_Shop_Bruxelles_Blonde_Instructions.pdf

Zo te zien moet je nog 3 eetlepels honing toevoegen, vlak voor het bottelen.

Sjaak_Deventer

Citaat van: Adbrouwt op 26-05-2015  22:58 uWaarschijnlijk is dit het alternatieve vuurwerkpakket voor het maken van echte bierbommen :pan:

Wordt leuk als dit volgend jaar naar het ONK wordt ingezonden.. Succes keurders!

hans_nwk

Citaat van: Marcel_k op 27-05-2015  14:30 uKom op jongens, de instructies zijn best okay hoor ;-)    :police:
http://brooklynbrewshop.com/directions/Brooklyn_Brew_Shop_Bruxelles_Blonde_Instructions.pdf
Uit de instructies:
Citeer"Pitch" yeast. (Toss the whole packet in.)
Heb ik het toch het altijd te moeilijk gedaan (pakje open maken en uitstrooien). Gewoon het hele pakje er in mikken  :nut: :proost: :weetniet:

Shaka

Dit pakket is, tenzij je compleet achterlijk bent, een top startpakket hoor. Het leert je alle basics van bier brouwen, in tegenstelling tot zo'n laf blikbrouwsel. Mijn eerste brouwsel was ook een Brooklyn brewshop pakket, en wel de Pale Ale. 3 Eetlepels honing was inderdaad wat veel, want het schuimde er wel uit, maar volgens mij was dat bier ook nog niet helemaal uitvergist toen ik ging bottelen.

Als je bier wilt leren brouwen, koop dan zoiets en niet zo'n waardeloos blik. Dat is net als leren koken met wereldgerechten van Knorr of pindasaus leren maken met een pot Wijko.

vanduijneveld

Citaat van: bert braadslee op 26-05-2015  22:51 uSuikerklontje of 3 per flesje  >:D

Daar kan ik wel over meepraten  :clownsmile:

Al met al wel een leuk setje.

Vazoem

Citaat van: Shaka op 27-05-2015  15:57 uDit pakket is, tenzij je compleet achterlijk bent, een top startpakket hoor. Het leert je alle basics van bier brouwen, in tegenstelling tot zo'n laf blikbrouwsel. Mijn eerste brouwsel was ook een Brooklyn brewshop pakket, en wel de Pale Ale. 3 Eetlepels honing was inderdaad wat veel, want het schuimde er wel uit, maar volgens mij was dat bier ook nog niet helemaal uitvergist toen ik ging bottelen.

Als je bier wilt leren brouwen, koop dan zoiets en niet zo'n waardeloos blik. Dat is net als leren koken met wereldgerechten van knorr of pindasaus leren maken met een pot Wijko.

Eens!

seed7

't is een samenzwering, Grolsch wil meer beugels verkopen ...

Citaat van: Marcel_k op 27-05-2015  14:30 uhttp://brooklynbrewshop.com/directions/Brooklyn_Brew_Shop_Bruxelles_Blonde_Instructions.pdf

Citeer(Swingtops such as Grolsch work great if you do not have the capper)

Ingo ;)


bob den Brouwer

Citaat van: Shaka op 27-05-2015  15:57 uAls je bier wilt leren brouwen, koop dan zoiets en niet zo'n waardeloos blik. Dat is net als leren koken met wereldgerechten van knorr of pindasaus leren maken met een pot Wijko.

Ik denk dat heel wat mensen hier op het forum zijn begonnen met blikbrouwen, het is dan ook wat kort door de bocht om dit als waardeloos af te schilderen. Er zijn genoeg extract pakketten waar je een prima biertje mee kan brouwen waar ook hop bij in zit of andere ingrediënten. Persoonlijk vind ik het helemaal geen verkeerde start als je met blikken begint en eerst kennis maakt met het goed schoon werken, vergistingsproces, lageren,bottelen en rijpen.

De kans dat je iets "verkeerd" doet met een pakket als dit is natuurlijk groter dan met een blik brouwsel zeker voor een beginner, ik denk dat velen hier het pakket bekijken vanuit de ervaring die ze al hebben met brouwen en vergeten dat de doelgroep nog nooit iets zelf heeft gebrouwen. Buiten dat als je bij elke willekeurige brouwwinkel (Van der Kooy, Brouwmarkt, Brouwland Hobbybrouwshop etc) de inhoud van dit pakket los optelt ben je veel goedkoper uit dan dat je dit pakket aanschaft. Er zit nauwelijks brouwspullen in een fles, hevel, waterslot en afvulpijpje.. Dat is het!  max 20 euro aan brouwspullen.. 25 euro ja nu in de actie 15 euro voor ingrediënten voor 3,4 liter bier is best fors...

Bob

foz


Jacques

Citaat van: Herman op 26-05-2015  23:14 uMe dunkt is de beschrijving op de doos wat simplistisch om kopers te lokken en staat het binnenin beter uitgelegd. Wellicht binnenkort ervaringen op dit forum?

Zie morgen EditieNL van RTL...

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 28-05-2015  23:13 uZie morgen EditieNL van RTL...
Een tipje van de sluier Jacques anders kan ik vannacht niet slapen. ;)

Fripel

Citaat van: Jacques op 28-05-2015  23:13 uZie morgen EditieNL van RTL...

Wat viel er te zien?

Mij is niks opgevallen wat met bier te maken had.

Nu heeft Ad voor niks wakker gelegen...

Jacques

Citaat van: Fripel op 29-05-2015  20:32 uWat viel er te zien?

Mij is niks opgevallen wat met bier te maken had...

Zie hier.

Fripel

Aha!

Nog even en je wordt overal herkend en kan niet meer zonder pet en zonnebril over straat  :)

vanduijneveld

Was wel kort  :-\

Jacques

Afgelopen vrijdag heb ik dus Joachim van Maaren geholpen bij het brouwen van het Hema brouwpakket. Hopelijk kan iedereen het filmpje zien via http://www.rtlxl.nl/#!/_editie-nl-216694/6e548723-e048-3c5d-abe4-92bb832d8ef6
Kijken vanaf 7 minuten en 15 seconden.
Overigens zijn er volgens mij heel wat meer hobbybrouwers in Nederland actief dan de 5.000 die genoemd worden.

rvvliet78

Leuk filmpje.

Als ik het zo zie zit het pakket er beter uit dan ik had verwacht, ik had een soort blikpakket verwacht.

Jacques

Citaat van: vanduijneveld op 01-06-2015  18:33 uWas wel kort  :-\

Dat weet je van te voren. Het opnemen heeft wel ruim 4 uur geduurd. Al de tijd dat er in een pannetje geroerd wordt hebben ze uiteraad weggelaten. Daar is de gemiddelde kijker helemaal niet in geïntresseerd.


Mijn ervaringen
Leuk dat de beginner meteen aan de gang gaat met een moutpakket. De samenstellers van het pakket gaan er wel van uit dat in ieder huishouden een houten lepel, een keukenzeef en een trechter aanwezig is. In dit geval was er geen trechter in huis. Dat maakte dat we wat moesten improviseren. De oplossing was het wort over te gieten in een maatbeker en daaruit in de fles.
Het koelen van het wort zou in de pan of in een metalen kom moeten gebeuren. Daardoor is het risico op infectie niet uit te sluiten. Gelet hierop hebben we daarvan afgezien. Maar in een afgesloten fles werkt deze methode natuurlijk goed, zeker omdat het maar om een beperkte hoeveelheid wort gaat. Het wort hebben we niet gefilterd. De keukenzeef die in huis was, was zodanig grofmazig dat de eiwitten en restanten van hoppellets er toch doorheen zouden gaan. Een grove filterdoek had uitkomst geboden maar die had ik niet bij mij.
Een puntje van aandacht is de thermometer. Die is niet erg betrouwbaar. Hij gaf bij het koken van het wort een temperatuur aan van 106 ºC...
Verder is het wel jammer dat er geen hydrometer bij het pakket zit. Ik heb geen idee op welk begin SG we uitgekomen zijn...

Voor alle duidelijkheid: ik had helemaal niets van thuis meegenomen. We moesten het doen wat bij het pakket zat en in huis was.

Jacques

Citaat van: rvvliet78 op 01-06-2015  20:15 uLeuk filmpje.

Als ik het zo zie zit het pakket er beter uit dan ik had verwacht, ik had een soort blikpakket verwacht.

De makers van het RTL programma zo te merken ook...
Men had er geen rekening mee gehouden dat er ook echt gemaischt en gekookt moest worden. Daardoor duurde de opnames veel langer dan gepland. Niet dat we erg lang overgedaan hebben 4 uur alles bij elkaar inclusief opruimen.

bierhenkie

Citaat van: Jacques op 01-06-2015  20:24 uDe makers van het RTL programma zo te merken ook...
Men had er geen rekening mee gehouden dat er ook echt gemaischt en gekookt moest worden. Daardoor duurde de opnames veel langer dan gepland. Niet dat we erg lang overgedaan hebben 4 uur alles bij elkaar inclusief opruimen.
Dan maar een Zwaar Blond tot besluit. :proost:

Marcel_k

Ik vond het een heel leuk stukje, Jacques. Goed gedaan.

foz

Het wordt tijd dat Jaques zijn eigen show krijgt  :brouwen:

Eric v B

Citaat van: foz op 02-06-2015  09:56 uHet wordt tijd dat Jaques zijn eigen show krijgt  :brouwen:
Laten we niet overdrijven...

John


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.