Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwset voor de beginner, nu ook bij de HEMA (en Xenos) te koop  (gelezen 136214 keer)

Offline BrouwMout.nl

• Vol lid
  • Land: nl
  • Voor al je bieringrediŽnten
    • BrouwMout.nl
Re: Brouwset voor de beginner, nu ook bij de HEMA (en Xenos) te koop
« Reactie #175 Gepost op: 21-04-2016 08:16 u »
Citaat
Mijn ervaring is dat het geschroot mout van Brouwmout gewoon in dicht geknoopte plastic zakken toegestuurd word (dus niet vacuŁm verpakt). Of is dit inmiddels veranderd?
Citaat
Vorige week nog een pakket van brouwmout binnen gekregen en deze was mooi vacuŁm verpakt.

Jullie hebben allebei gelijk, mijn vacumeermachine kan tot ongeveer 2 kilo geschroot mout verpakken, grotere bestellingen gaan zonder vacuum in witte plastic zakken.

Overigens wordt ook de vacuum verpakte mout pas geschroot op de dag dat het pakket verzonden wordt.

:brouwen:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Fractus

• Vol lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #176 Gepost op: 09-05-2016 14:16 u »
Ik heb ook pas een brouwsessie gedaan met het HEMA/Brooklynbrewshop pakket. Tevens mijn eerste keer dat ik ging brouwen dus het was allemaal erg spannend. Van tevoren uitgebreid door het forum heen gegaan, meerdere keren de cursus bierbrouwen gelezen etc, dus ik had er eigenlijk wel vertrouwen in  :brouwen:

Nu ging alles best wel goed, behalve het filteren. Ik ben begonnen met een fijne zeef, hier paste de bostel geeneens in. Toen een groter vergiet gepakt met wat grotere gaten. Hier paste het wel in maar het filter sloeg meteen dicht, er kwam een straaltje doorheen een beetje het midden was tussen druppelen en een continue stroom.
Vervolgens maar een heel groot vergiet gepakt met nog grotere gaten, ik denk 2x2 mm. Helaas ook deze sloeg steeds dicht :(

Je kunt je voorstellen dat het onderhand een gigantische troep was in de keuken en dat het wort ook niet meer heet was. We hebben nog een beetje staan roeren in het filterbed waardoor er wel wort doorheen kwam maar er geen goede filtering was. Het bier uiteindelijk maar gekookt hoewel het nog erg troebel was, daarna nog een keer door de zeef waarbij er vooral een beetje hop uit kwam.

Het bier staat nu anderhalve week in de gistfles, onderin ligt een geelwitte laag van 2 cm, waarschijnlijk alle rotzooi die we eruit hadden moeten filteren... Na een halve dag gistte het heel heftig, na 2 dagen stopte dit sindsdien is er zo weinig activiteit dat het waterslot zo goed als stilstaat. Je kunt door de fles nog wel minuscule bubbeltjes omhoog ziet stromen langs het glas, dus er is nog wel een beetje activiteit. Het bier is erg troebel en doet een beetje denken aan koffie verkeerd, terwijl het een Belgisch blonde zou moeten worden  :weetniet:

Drie vraagjes:
- Hoe erg is het dat het filteren mislukt is?
- Is het normaal dat het bier er zo troebel uitziet na anderhalve week gisten?
- Hoe zou ik de volgende keer het filteren kunnen verbeteren?

Ik hoop dat jullie met de gigantische gezamenlijke brouwkennis die hier aanwezig is wat tips kunnen geven :)

Offline ceasar

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Thuisbrouwerij Hordeum Vulgaris
    • Hordeum Vulgaris
« Reactie #177 Gepost op: 09-05-2016 14:31 u »
Klinkt allemaal zeer herkenbaar.
Mijn tweede keer ging vele malen makkelijker omdat je lering trekt uit wat er de eerste keer fout ging.
Bij mij was het precies hetzelfde qua filteren, maar het resultaat was uiteindelijk top! En daar gaat het om.

Het gist is volgens mij gewoon nog zijn werk aan het doen, over een weekje bottelen en nog twee, drie weekjes geduld, een schone zaak zegt men  ;)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #178 Gepost op: 09-05-2016 18:52 u »
Leuk dat je gewoon begonnen bent. Hier leer je het meest en het snelst van. Voor filteren zou je eens kunnen denken aan BIAB. Dus in een zak maischen. Dan hoef je alleen de zak op te tillen om te filteren. Is ook een relatief goedkope oplossing.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #179 Gepost op: 09-05-2016 21:03 u »
Drie vraagjes:
- Hoe erg is het dat het filteren mislukt is?
- Is het normaal dat het bier er zo troebel uitziet na anderhalve week gisten?

Alleereest: geniet van je eerst gebrouwen bier. Het zal smaken (ook omdat je geen vergelijkingsmateriaal hebt...)

Een tijd geleden heb ook ik gebrouwen met zo'n pakket. Het filteren werd gedaan in een grote huishoudzeef en dat ging goed. Het paste er net in. Op de zeef stond een flinke berg.

Je kunt filteren met een zak zoals Adbrouwt voorstelt. Maar er zijn meer mogelijkheden, zeker als wat groter gaat brouwen is het de moeite waard om een hevelfilter te overwegen.

Het zal een tijdje duren maar na verloop van tijd zal je bier helder worden. Geduld dus.

Offline Fractus

• Vol lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #180 Gepost op: 10-05-2016 20:34 u »
Bedankt voor de reacties en de suggesties. Misschien toch maar een hevelfilter gaan klussen voor de volgende keer...

Jacques, toen jij met de grove huishoudzeef filterde, hoe snel liep het wort er toen doorheen?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #181 Gepost op: 10-05-2016 20:40 u »
Misschien toch maar een hevelfilter gaan klussen voor de volgende keer...
Goede keus, ik maak nog steeds met veel plezier gebruik van mijn zelf geknutselde hevelfilter. Met een middag knutselen was ik klaar.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #182 Gepost op: 10-05-2016 21:43 u »
Jacques, toen jij met de grove huishoudzeef filterde, hoe snel liep het wort er toen doorheen?

Heel snel.

Afgelopen zaterdag heb ik deze methode ook gebruikt bij een mini brouwsel. Ook toen een heel snelle filtering. Wel komen er veel grove deeltjes en eiwitten mee.

Offline KarmeFrank

• Vol lid
  • Brouwvereniging Rotterdam
    • brouwvereniging Rotterdam
« Reactie #183 Gepost op: 27-09-2017 17:00 u »
Hier hetzelfde probleem,

3 dagen geleden gebrouwen en er ligt een flinke laag "gruis" van zeker 3 cm op de bodem. Klinkt dit nog verder in? Want als ik het ga filteren met het bottelen filter ik ook de gist eruit dus dat lijkt me niet de bedoeling,maar het lijkt me ook niet dat je dit mee hevelt naar de flesjes.
Ik heb een foto toegevoegd ter illustratie

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #184 Gepost op: 27-09-2017 17:23 u »
Hier hetzelfde probleem,

3 dagen geleden gebrouwen en er ligt een flinke laag "gruis" van zeker 3 cm op de bodem. Klinkt dit nog verder in? Want als ik het ga filteren met het bottelen filter ik ook de gist eruit dus dat lijkt me niet de bedoeling,maar het lijkt me ook niet dat je dit mee hevelt naar de flesjes.

Voor het bottelen overhevelen (naar een bottelemmer bv) en dan de trub en gist op bodem van je gistfles laten liggen.
Overigens ziet dit er vooral uit als neergeslagen eiwit. Na het koken en koelen voorzichtiger hevelen zodat je dat niet meeneemt naar het gistvat.

Offline KarmeFrank

• Vol lid
« Reactie #185 Gepost op: 27-09-2017 19:26 u »
Voor het bottelen overhevelen (naar een bottelemmer bv) en dan de trub en gist op bodem van je gistfles laten liggen.
Overigens ziet dit er vooral uit als neergeslagen eiwit. Na het koken en koelen voorzichtiger hevelen zodat je dat niet meeneemt naar het gistvat.

Bedankt en lijkt me inderdaad meer dan alleen maar het gist. En ik moet het volgens de instructies toch al via een extra vat overhevelen (met 3 lepels honing) dus dan sla ik de neerslag voorzichtig over.. Afijn mooi leermomentje dus dat ik vanuit de pan nog voorzichtiger in de fles schenk .

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #186 Gepost op: 27-09-2017 21:16 u »
Hier hetzelfde probleem,

Wacht rustig af tot de vergisting is afgerond. Het ziet uit als eiwitten. Veel van deze eiwitten worden door de gist gebruikt of zakken uit na de vergisting door de daling van de pH-waarde.

Offline KarmeFrank

• Vol lid
« Reactie #187 Gepost op: 27-09-2017 21:53 u »
Wacht rustig af tot de vergisting is afgerond. Het ziet uit als eiwitten. Veel van deze eiwitten worden door de gist gebruikt of zakken uit na de vergisting door de daling van de pH-waarde.

Gaan we doen ;D we zitten per slot van rekening pas op dag 3 van de 2 weken.

Offline Xendelaar

• Junior lid
  • **
« Reactie #188 Gepost op: 29-09-2017 19:36 u »
ik heb vorige maand met dezelfde kit gebrouwen en liep tegen dezelfde problemen aan als jij. 
Het bier smaakte uiteindelijk prima!
Ik ben nu bezig met het opschalen naar een grotere installatie van 20 liter omdat 4 liter toch echt te snel op gaat.  

Offline KarmeFrank

• Vol lid
« Reactie #189 Gepost op: 30-09-2017 14:33 u »
ik heb vorige maand met dezelfde kit gebrouwen en liep tegen dezelfde problemen aan als jij. 
Het bier smaakte uiteindelijk prima!
Ik ben nu bezig met het opschalen naar een grotere installatie van 20 liter omdat 4 liter toch echt te snel op gaat.
Haha inderdaad ik wilde eigenlijk al voordat ik het pakket ging gebruiken naar groter. Maar ja het pakket had ik nu eenmaal. Ik ga eens kijken op de brouwvereniging in Rotterdam en daar mijn licht opsteken. Zit wel te denken om gelijk semiautomatisch te gaan met zo'n brew monk of vergelijkbaar scheelt veel gerommel met pannen en vergieten en daarmee voorkom ik dat bij inmaischen de temp naar 82 graden schoot zoals nu op mijn gasfornuis.

Offline Dugraph

• Vol lid
« Reactie #190 Gepost op: 30-09-2017 23:00 u »
Ik ga eens kijken op de brouwvereniging in Rotterdam en daar mijn licht opsteken.

Ik weet niet of je al contact hebt gehad maar komende maandag hebben we weer een bijeenkomst. Je bent van harte welkom! Informatie via de website.

Offline KarmeFrank

• Vol lid
« Reactie #191 Gepost op: 10-10-2017 09:17 u »
Gisteren na 2 weken en 1 dag gebotteld met 3 eetlepels honing  in 1x75cl 1x65cl en 4 Grolsch beugels. Het ruikt in ieder geval geweldig. Nu weer 2 weken wachten

Offline Xendelaar

• Junior lid
  • **
« Reactie #192 Gepost op: 10-10-2017 09:51 u »
Gisteren na 2 weken en 1 dag gebotteld met 3 eetlepels honing  in 1x75cl 1x65cl en 4 Grolsch beugels. Het ruikt in ieder geval geweldig. Nu weer 2 weken wachten
Laat je ons weten hoe het uiteindelijk smaakt?

Offline Berend Postema

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #193 Gepost op: 10-10-2017 11:29 u »
Ik heb hetzelfde probleem gehad met filteren toen ik voor het eerst brouwde. Ben ook begonnen het een Hema pakket. Direct daarna ben ik opgeschaald naar 20 liter en heb ik een hevelfilter gemaakt. Ook heb ik de kunst van een ervaren brouwer afgekeken, daar leer je enorm veel van!

Offline KarmeFrank

• Vol lid
« Reactie #194 Gepost op: 10-10-2017 11:42 u »
laat je ons weten hoe het uiteindelijk smaakt?

Dat zal ik zeker doen :biersmile:

Offline KarmeFrank

• Vol lid
« Reactie #195 Gepost op: 10-10-2017 11:46 u »
Ik heb hetzelfde probleem gehad met filteren toen ik voor het eerst brouwde. Ben ook begonnen het een Hema pakket. Direct daarna ben ik opgeschaald naar 20 liter en heb ik een hevelfilter gemaakt. Ook heb ik de kunst van een ervaren brouwer afgekeken, daar leer je enorm veel van!

Mooi om zo'n verhaal te horen Ik ben bezig te kijken naar een Brew Monk/Arsegan easybrew/Klarstein scheelt de nodige ketels en dus rommel in mijn kleine keuken. Ik ga ook lid worden van een brouwvereniging dus ik denk/hoop de nodige kennis en tips daar wel te verkrijgen. Mijn kennismakingsavond was in ieder geval geslaagd.  :proost:

Offline KarmeFrank

• Vol lid
« Reactie #196 Gepost op: 23-10-2017 21:56 u »
Laat je ons weten hoe het uiteindelijk smaakt?

Het is bijna zover  ;D
Ik zie wel vrij veel bezinksel in mijn fles en ook nog vlokken ronddrijven. Nu ben ik niet echt super voorzichtig geweest met bottelen dus het merendeel is eiwit vermoed ik. Kan dat kwaad en zo ja hoe krijg je dat eruit

En misschien wel de hamvraag: valt dit in de toekomst eruit te filteren voor het bottelen?

Offline Xendelaar

• Junior lid
  • **
« Reactie #197 Gepost op: 23-10-2017 22:03 u »
Het is bijna zover  ;D
Ik zie wel vrij veel bezinksel in mijn fles en ook nog vlokken ronddrijven. Nu ben ik niet echt super voorzichtig geweest met bottelen dus het merendeel is eiwit vermoed ik. Kan dat kwaad en zo ja hoe krijg je dat eruit

En misschien wel de hamvraag : valt dit in de toekomst eruit te filteren voor het bottelen?
Dat had ik ook bij mijn eerste brouwsel. Het zag er niet uit maar het smaakte behoorlijk goed.
Ik ben benieuwd hoe die van jou smaakt! Keep us posted

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #198 Gepost op: 23-10-2017 22:04 u »
Het is bijna zover  ;D

En misschien wel de hamvraag: valt dit in de toekomst eruit te filteren voor het bottelen?

ik heb het al eerder in dit topic geschreven. Heb geduld. Laat het bier wat langer staan zodat de gist en eiwitten kunnen uitzakken. Daarna het bier voorzichtig overhevelen in een bottelemmer. Pas daarbij op dat het uiteinde van je hevelslang zich steeds boven de afzetting op de bodem van je gistvat bevindt.

Offline KarmeFrank

• Vol lid
« Reactie #199 Gepost op: 24-10-2017 00:15 u »
ik heb het al eerder in dit topic geschreven. Heb geduld. Laat het bier wat langer staan zodat de gist en eiwitten kunnen uitzakken. Daarna het bier voorzichtig overhevelen in een bottelemmer. Pas daarbij op dat het uiteinde van je hevelslang zich steeds boven de afzetting op de bodem van je gistvat bevindt.
Klopt en daar is het ook fout gegaan. Het uiteinde is een keertje in de bodemafzetting gezakt en toen is een flinke hoeveelheid smurrie in de bottelemmer gekomen en van daaruit in mijn flesjes. Ik ga morgenavond de eerste proeven.  :proost:

Tags: