Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwset voor de beginner, nu ook bij de HEMA (en Xenos) te koop  (gelezen 138079 keer)

Offline Battum80

• Super lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
Re: Brouwset voor de beginner, nu ook bij de HEMA (en Xenos) te koop
« Reactie #150 Gepost op: 23-11-2015 12:11 u »
Ik geloof dat dit de bedoeling was:
"Attach sanitized screw-top stopper to bottle. Slide rubber tubing no more
than 1” (2.5 cm) into the stopper and place the other end in small bowl
of sanitizer solution. You’ve just made a “blow-off tube”. It allows CO2 to
escape"

De buis die je er nu aan hebt zitten is van de hevel.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline ceasar

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Thuisbrouwerij Hordeum Vulgaris
    • Hordeum Vulgaris
« Reactie #151 Gepost op: 23-11-2015 14:53 u »
Ik zag het op de pdf  :)

Ik heb het waterslot geïnstalleerd dus het jong bier veilig!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #152 Gepost op: 24-11-2015 22:08 u »
Raar dat er geen duidelijke gebruiksaanwijzing bij zat. Op internet staat er wel een. https://www.google.ch/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://brooklynbrewshop.com/directions/Brooklyn_Brew_Shop_Belgisch_Blond_Bier_Instructions.pdf&ved=0ahUKEwjz5PSknKTJAhXIthoKHR7-ADIQFggbMAA&usg=AFQjCNE9FuTTdclPUBNZQ_aJOL3jRjDZVQ

Kijk daar had ik wat aan gehad :-)
Lijkt mij dat ze hem in mijn doos vergeten waren.

Een link naar de gebruiksaanwijzing staat op de doos.
Kijk maar eens op de foto's die je hebt gepost...

Offline hertogjan

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Wat in t vat zit verzuurt niet
« Reactie #153 Gepost op: 04-12-2015 10:56 u »
Eens!
Had ook zo'n pakket gekregen voor de lol, en inderdaad een bierbom werd het met knallende beugels ipv kurken. Sta je 's nachts nog de keuken schoon te maken. Gelukkig wel 1 fles kunnen redden. Brouwen daarna is wel goed gegaan (geen honing maar rietsuiker gebruikt)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #154 Gepost op: 04-12-2015 23:22 u »
Had ook zo'n pakket gekregen voor de lol, en inderdaad een bierbom werd het met knallende beugels ipv kurken. Sta je 's nachts nog de keuken schoon te maken. Gelukkig wel 1 fles kunnen redden. Brouwen daarna is wel goed gegaan (geen honing maar rietsuiker gebruikt)

Bierbommen is een kwestie van te weinig geduld (te vroeg bottelen).
Als je bij Brouwmout geschrote mout koopt kun je in de herkansing. Maar je kunt natuurlijk ook een schrootmolen kopen.

Offline hertogjan

• *
« Reactie #155 Gepost op: 04-12-2015 23:26 u »
Bierbommen is een kwestie van te weinig geduld (te vroeg bottelen).
Als je bij Brouwmout geschrote mout koopt kun je in de herkansing. Maar je kunt natuurlijk ook een schrootmolen kopen.
Dat is mij inderdaad bekend, hier stond overigens niks over beschreven in recept ( gebruiksaanwijzing ) had het gedaan volgens beschrijving. Gelukkig nu iets wijzer geworden en van een 2e pakket een blueberry red ale gebrouwen ipv BlackBerry red ale.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #156 Gepost op: 05-12-2015 09:33 u »
Dat is mij inderdaad bekend, hier stond overigens niks over beschreven in recept ( gebruiksaanwijzing ) had het gedaan volgens beschrijving. Gelukkig nu iets wijzer geworden en van een 2e pakket een blueberry red ale gebrouwen ipv BlackBerry red ale.
Dat is vaak het probleem met beschrijvingen. Daar staat vooral wat je wel moet doen, maar meestal niet wat je niet moet doen. Dat komt vaak omdat de schrijver daarvan zich niet kan verplaatsen in de situatie van de (onervaren) brouwer. Je zult dus nog wel vaker ergens tegen aan lopen waar je niet voor gewaarschuwd bent. Maar dat leert des te sneller. dus veel lezen en meebrouwen met anderen en lid worden van een biergilde.

Offline hertogjan

• *
« Reactie #157 Gepost op: 05-12-2015 09:39 u »
Daarom heb ik het blackberry (blueberry ) red ale brouwsel ook langer laten staan en rietsuiker gebruikt ipv honing. Blueberry red ale is enigszins oranje uitgevallen, maar smaakt niet verkeerd. Momenteel bezig met blikbrouwen   gaat tot nu toe nog steeds goed.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #158 Gepost op: 05-12-2015 10:02 u »
Daarom heb ik het blackberry (blueberry ) red ale brouwsel ook langer laten staan en rietsuiker gebruikt ipv honing. Blueberry red ale is enigszins oranje uitgevallen, maar smaakt niet verkeerd. Momenteel bezig met blikbrouwen   gaat tot nu toe nog steeds goed.
Laat je niet weerhouden om ook met mout te brouwen als blijkt dat je brouwen leuk blijft vinden. Een van de belangrijkste risico's heb je nu onder de knie.

Offline hertogjan

• *
« Reactie #159 Gepost op: 05-12-2015 10:21 u »
Heb inderdaad al een leuk recept gevonden voor een mei (lente)bok, maar hierbij ontbreekt  helaas beslagdikte. Ben dus al wel  bezig met moutbrouwsels zoeken.

Offline sjoerdjump

• *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #160 Gepost op: 15-02-2016 17:02 u »
Ik weet niet of dit nog actueel is (kwam hier per ongeluk terecht opzoek naar info over een refill voor mijn bierbrouwsetje)

Ik heb zo een Hema ding gekregen voor Sinterklaar (met Belgisch blond) en het smaakte voortreffelijk. Het was ook erg leuk om te doen en, hoewel je op internet wel wat moet zoeken over temperatuur en andere dingen, op zich vrij simpel.
Hier een filmpje van mijn eerste fles die open ging.

Nogmaals, leuke ervaring :)

https://video.xx.fbcdn.net/hvideo-xtf1/v/t43.1792-2/12741284_232933940377128_1385266679_n.mp4?efg=eyJybHIiOjE1MDAsInJsYSI6MTAyNCwidmVuY29kZV90YWciOiJzdmVfaGQifQ%3D%3D&rl=1500&vabr=841&oh=ec558cc68870206b7b2858b8d2a2e9a6&oe=56C22327

En hier een afbeelding van het eerste glas :)

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-0/p75x225/12705669_1271341016215216_2755345605834000887_n.jpg?oh=5233d36fd1cfde98ca3f57ccb5717070&oe=5730408E

Offline Jukkie

• Senior lid
  • dol op leven in de brouwerij
« Reactie #161 Gepost op: 15-02-2016 17:14 u »
Leuk! En? Wordt vervolgd?

Offline Klepper

• Junior lid
  • **
  • Brouwen is monnikenwerk
« Reactie #162 Gepost op: 15-02-2016 17:47 u »
Ziet er goed uit sjoerdjump! Ik zou zeker verder gaan met brouwen. Het is echt een leuke hobby. Het hoeft niet veel te kosten. Gewoon klein beginnen met een molentje, een pan en een filter(emmer). Je kunt je brouwspullen in de loop der tijd uitbouwen door af en toe iets aan te schaffen. Op het forum vind je een schat aan informatie.  :degroeten:

Offline ceasar

• Junior lid
  • **
    • Hordeum Vulgaris
« Reactie #163 Gepost op: 01-03-2016 14:57 u »
Afgelopen weekend maar weer eens aan het brouwen geslagen en tijdens het brouwen vond ik het een mooi moment om het brouwsel van november maar een open te trekken.

Ook al ging het brouwproces niet helemaal volgens de regels en handleiding, het leverde een erg smakelijk bier op. Mijn vrouw, toch een echte fijnproever, gaf het glas om te proeven niet meer terug. Een goed teken. De toegevoegde gember was ook een lekkere toon.
Eerlijk gezegd, toen ik de fles ontkurkte en het psssjjt hoorde kreeg ik al kippenvel. Na het inschenken, ruiken en eerste slok maakte ik toch een sprongetje van blijdschap :-)
Nadat de fles op was, hadden we wel zoiets van, nu hoef ik de deur niet meer uit moment. Er zat toch een stevig alcoholpercentage in. Ik schat zo`n 8-9%.

Een nieuwe hobby is geboren :-)

Offline DJ

• Vol lid
« Reactie #164 Gepost op: 29-03-2016 16:53 u »
En een leuke hobby met een lekker eindresultaat... Ik genoot al bij het lezen, dus ik mijn zoon op pad gestuurd, die moest toch naar Hoorn... voor zo een meepakker.
Komt hij terug met enkel een doosje van de Xenos beer recipe kit, honey ale, tja vrijdag maar zelf even gaan.
Dacht vandaag, d.d. 29-03-2016, ff makkelijk.
Ach waarom makkelijk, als het ook moeilijk kan...

Offline Krönenbier

• *
« Reactie #165 Gepost op: 16-04-2016 23:22 u »
Ik lees van veel Brouwers hier op het forum dat geschroot mout maar 1 dag houdbaar is, zo ook het gist is niet lang houdbaar. Zijn die pakketten van de Hema dan niet allang over datum? Die liggen daar soms weken / maanden in de winkel.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #166 Gepost op: 16-04-2016 23:47 u »
Ik lees van veel Brouwers hier op het forum dat geschroot mout maar 1 dag houdbaar is, zo ook het gist is niet lang houdbaar. Zijn die pakketten van de Hema dan niet allang over datum? Die liggen daar soms weken / maanden in de winkel.

Is niet geschroot mout maar moutextract.
Die van de xenos zit ook een klein beetje mout bij, maar niet geschroot. Die voeg je ongeschroot toe waardoor een deel van de kleur en smaken erin gaan.

Offline sunlight

• Senior lid
  • Misschien wort het nog eens bier.
    • ut smouske
« Reactie #167 Gepost op: 17-04-2016 07:44 u »
Is niet geschroot mout maar moutextract.
Die van de xenos zit ook een klein beetje mout bij, maar niet geschroot. Die voeg je ongeschroot toe waardoor een deel van de kleur en smaken erin gaan.

Nee, van de Hema is vacuüm verpakt geschroot mout.

Offline Fractus

• Vol lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #168 Gepost op: 17-04-2016 10:22 u »
Op de website van brooklyn brewshop, waar de pakketten vandaan komen, staat dat ze 1 jaar houdbaar zijn.

Citaat
Bright light, extreme heat, and oxygen can be enemies to beer making ingredients, but thankfully we pack our ingredient mixes really well. As long as your mix is not kept in extreme conditions (ie: hot car or cold freezer), your Beer Making Mix will be good for up to a year after you received it.

http://brooklynbrewshop.com/faq onder beer making questions

Offline Krönenbier

• *
« Reactie #169 Gepost op: 17-04-2016 12:05 u »
Ah oke bedankt. Zou ik er dan ook van uit kunnen gaan dat de receptservice van Brouwmout ook een jaar houdbaar is. Deze zijn op dezelfde wijze verpakt. Kon namelijk niet vinden wat de houdbaarheid daarvan is.

Offline Battum80

• Super lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
« Reactie #170 Gepost op: 17-04-2016 15:48 u »
Ook van producten die langer houdbaar zijn gaat de kwaliteit achteruit naarmate de tijd verstrijkt. Een waarom zou je mout een jaar willen laten liggen... lekker brouwen zou ik zeggen.

Offline errr

• Junior lid
  • **
« Reactie #171 Gepost op: 18-04-2016 09:32 u »
Ah oke bedankt. Zou ik er dan ook van uit kunnen gaan dat de receptservice van Brouwmout ook een jaar houdbaar is. Deze zijn op dezelfde wijze verpakt. Kon namelijk niet vinden wat de houdbaarheid daarvan is.

Mijn ervaring is dat het geschroot mout van Brouwmout gewoon in dicht geknoopte plastic zakken toegestuurd word (dus niet vacuüm verpakt). Of is dit inmiddels veranderd?

Offline ceasar

• Junior lid
  • **
    • Hordeum Vulgaris
« Reactie #172 Gepost op: 18-04-2016 10:36 u »
Vorige week nog een pakket van brouwmout binnen gekregen en deze was mooi vacuum verpakt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #173 Gepost op: 18-04-2016 20:40 u »
Vorige week nog een pakket van brouwmout binnen gekregen en deze was mooi vacuüm verpakt.

Dat is perfect!

Overigens vacuumeer ik mijn ongeschote speciale mouten ook. Op die manier bewaren ze beter. Je hebt er immers relatief gezien weinig van nodig en met bijvoorbeeld 1 kg chocolademout doe je heel lang als je brouwsels niet groter zijn 20 à 25 liter.

Offline MarcoD.

• *
« Reactie #174 Gepost op: 20-04-2016 22:08 u »
Ik heb recent ook een recept voor 5 liter besteld bij Brouwmout en dat was allemaar keurig vacuüm verpakt en de hop ook beschermd tegen licht :-)

Tags: