Simpel goedkoop RVS vergistingsvat gemaakt van Menno pan

Gestart door Johannesdeloper, 22-05-2015 10:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 21-03-2017  13:24 uHans,

Tijdje niet op het forum gekeken: oplossing ziet er simpel en doeltreffend uit!
Werkt het ook als zodanig?
Ja het werkt. Heb er nu voor de eerste keer mee vergist. ik moet nog testen of het helemaal afsluit. Het waterslot borrelt wel prima dus hooguit een zeer klein lekje. Ik ga nog kijken wat er gebeurt als ik de band invet met wat Vaseline, maar dat doe ik even zonder gistend bier over een week of 2 als het is gebotteld. in feite trek je de band over zowel de rand van de pan als de rand van de deksel, dus moet wel afsluiten als hij voldoende strak zit.

DEVELUW

Ik begrijp de drukte om de afdichting niet helemaal. Dat bedoel ik niet aanmatigend maar ik zou graag willen weten wat de gedachte daar achter is. Het enige voordeel lijkt mij dat je de vergisting kunt volgen adhv de bubbels. Maar uiteindelijk zul je toch SG meting doen. Voor lucht bij je wash hoe je niet bang te zijn lijkt me, die wordt beschermd door een laag CO2 gas. Mits je de gistende wash met rust laat natuurlijk..

Mvg Jack

Jacques

Citaat van: DEVELUW op 21-03-2017  19:28 uVoor lucht bij je wash hoe je niet bang te zijn lijkt me, die wordt beschermd door een laag CO2 gas. Mits je de gistende wash met rust laat natuurlijk..

Wash? Ik denk dat je wort bedoeld?

DEVELUW

Citaat van: Jacques op 21-03-2017  21:13 uWash? Ik denk dat je wort bedoeld?

Eeh ja natuurlijk, beetje hobbydeformatie  ::)

Maar ook voor wort geldt toch dat deze beschermt wordt door de CO2 laag, of spelen hier andere factoren dat het luchtdicht afgesloten moet worden?

Jacques

Citaat van: DEVELUW op 21-03-2017  21:21 uEeh ja natuurlijk, beetje hobbydeformatie  ::)

Maar ook voor wort geldt toch dat deze beschermt wordt door de CO2 laag, of spelen hier andere factoren dat het luchtdicht afgesloten moet worden?

Zolang er geen sprake is van vergisting is het wort erg gevoelig voor infecties. Luchtdicht betekent dat er niets bij kan.
Na de vergisting is het belangrijk dat er geen zuurstof bij het jongbier kan komen. De koolzuurlaag geeft maar een beperkte bescherming. Overigens is het voor ons als hobbybrouwers heel lastig om zonder bijzondere maatregelen geheel zuurstofloos werken. Een klein beetje oxidatie kan niet voorkomen worden.

hansHalberstadt

Citaat van: DEVELUW op 21-03-2017  19:28 uIk begrijp de drukte om de afdichting niet helemaal. Dat bedoel ik niet aanmatigend maar ik zou graag willen weten wat de gedachte daar achter is. Het enige voordeel lijkt mij dat je de vergisting kunt volgen adhv de bubbels. Maar uiteindelijk zul je toch SG meting doen. Voor lucht bij je wash hoe je niet bang te zijn lijkt me, die wordt beschermd door een laag CO2 gas. Mits je de gistende wash met rust laat natuurlijk.
Gisting volgen is toch wel belangrijk, in ieder geval de indicatie dat het nog gist en dat het tegen het einde langzamer gaat zodat je weet wanneer je nog het laatste beetje suiker toe moet voegen als dat ingepland is, of wanneer je de temperatuur kunt gaan verlagen om de gist neer te laten slaan voor het bottelen. Een borrelend waterslot is daarvoor heel handig, zelfs als je ook nog op een andere manier de gisting volgt. (ik doe dat met een dun slangetje en injectiespuitje wat opzuigen en brix meten. zoal te zien op de foto van 5 maart)

Als de gisting stopt is het nog belangrijker om goed af te sluiten zodat geen zuurstof aangezogen wordt. Ik voeg dan van buitenaf koolzuur toe onder lichte overdruk ca 0.1-1 mbar zodat de afkoelende wort ook tijdens cold crash geen zuurstof aanzuigt, maar wel handig als die koolzuur dan niet vroegtijdig ontsnapt via lekkende deksel.

DEVELUW

Oké duidelijk, dan zal ik andere gistvaten moeten aanschaffen of mijn huidige 50 liter vaatjes luchtdicht moeten maken :-X

Bedankt voor de reacties :biersmile:

Richard3

Ik had dit idee dus ook, echter dmv een siliconen ring tussen pan en deksel en deksel te sluiten dmv eierkistsluitingen. Die zou ik er dan een viertal op laten lassen.
Maar ik bedacht me net dat een snelkookpan al een sluiting en afdichting heeft. Op marktplaats een 35 liter pan voor 70 euro, dat is net zo duur als een Menno pan plus de losse onderdelen.
Royal swiss snelkookpan 4,6,8,10,12,20,25,30 liter alluminiu
€ 20,00
http://link.marktplaats.nl/m1237085917

Het is wel aluminium, zou dat kunnen?

Knobby

Citaat van: Richard3 op 02-03-2018  12:39 uIk had dit idee dus ook, echter dmv een siliconen ring tussen pan en deksel en deksel te sluiten dmv eierkistsluitingen. Die zou ik er dan een viertal op laten lassen.
Maar ik bedacht me net dat een snelkookpan al een sluiting en afdichting heeft. Op marktplaats een 35 liter pan voor 70 euro, dat is net zo duur als een Menno pan plus de losse onderdelen.
Royal swiss snelkookpan 4,6,8,10,12,20,25,30 liter alluminiu
€ 20,00
http://link.marktplaats.nl/m1237085917

Het is wel aluminium, zou dat kunnen?
Door de verzuring van je bier door de gist is een aluminium gistvat niet aan te raden dacht ik.

Richard3

Inmiddels wat uren verder, ben ik toch weer terug met mijn idee om de Menno pan te gebruiken met seal. Maar dan wel de sluiting á la snelkookpan. Beugel over de deksel heen en bevestiging aan de hendels van de pan en dan druk uit laten oefenen op het deksel.

ppuk

Hoe bevalt de mennopan als vergistingsemmer nu? Welke maat binnenband heb je gebruikt?
Citaat van: hansHalberstadt op 05-03-2017  22:27 uInmiddels een andere oplossing geprobeerd:
Menno pan+ binnenband fiets. Sluit mooi af. (Siliconenslang sluit toch niet altijd goed af en siliconen blijkt veel meer zuurstof door te laten dan rubber van binnenbanden)




brouwerwaldonk

Ik vergist al sinds 2008 in een menno pan. Hier ligt een plexiglas plaat op de rand die perfect aansluit op de rand. Daar ontstaat condens waar de 2 elkaar raken zodat het vat helemaal is afgesloten van de buitenlucht maar het koolzuur kan er onderdoor.
Geen gedoe met sensors tegen het vat, hier meet ik de temperatuur in het wort zelf langs een buisje wat door het deksel tot in het gistende wort zit.

Doorheen het plexiglas zie ik hoever het zit met de gisting.

https://myalbum.com/photo/kWTzqFCeEwIf/540.jpg

Erwin Warners

Citaat van: Johannesdeloper op 22-05-2015  10:00 uIk vergist nu in plastic vaten, maar als ik er ondanks goed schoonmaken na een paar weken aan ruik geeft het een zoetige bierige geur, kennelijk worden ze al snel niet goed schoon meer en loop je danig het risico op besmettingen, vandaar inox/rvs.

Geurtjes willen niet zeggen dat het vuil is, ben niet zo bang voor besmetting.
RVS is wel mooi natuurlijk.

brouwerwaldonk

Citaat van: Erwin Warners op 10-11-2019  23:52 uGeurtjes willen niet zeggen dat het vuil is, ben niet zo bang voor besmetting.
RVS is wel mooi natuurlijk.
Die geur komt toch van bier, wat in minusule spleejtes en groefjes in het plastiek zit. Die gleufjes ontstaan tijdens het maken van het vat.
Vroeg of laat heb je prijs, een besmetting en mag je uw brouwsel in de gootsteen kieperen.

De oorzaak is het verschil in oppervlakte spanning van bier en waswater. Het bier zit heel diep in heel smalle gleufjes en het water waarmee je uw vat schoonmaakt kan niet zo diep doordringen, wat maakt dat er een beetje bier blijft zitten voor altijd, maar dat bier begint stilaan te schimmelen en zal vroeg of laat je brouwsel aansteken.
Veel succes met je plastiek vaten.

ppuk

Dat klinkt goed, maar ik zou ook graag de nagisting er in willen doen. Dus geen gedoe met overhevelen (indien < 4weken) en geen gedoe met vliegjes die er bij kunnen. Binnenband klinkt dan wel ok. Ik gebruik tot nu toe altijd die vaten met groen deksel of pet carboys, maar die vaten met groen deksel zijn inmiddels best veel gebruikt en het valt me op dat ik ze niet echt goed schoon krijg. Misschien een keer met wat met caustic (ipv oxi) schoonmaken of zo. Maar rvs lijkt me zoveel frisser...

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-11-2019 &nbsp;22:14 uIk vergist al sinds 2008 in een menno pan. Hier ligt een plexiglas plaat op de rand die perfect aansluit op de rand. Daar ontstaat condens waar de 2 elkaar raken zodat het vat helemaal is afgesloten van de buitenlucht maar het koolzuur kan er onderdoor.
Geen gedoe met sensors tegen het vat, hier meet ik de temperatuur in het wort zelf langs een buisje wat door het deksel tot in het gistende wort zit.

Doorheen het plexiglas zie ik hoever het zit met de gisting.

https://myalbum.com/photo/kWTzqFCeEwIf/540.jpg

ppuk

Die plexiglas oplossing ziet er op de foto wel mooi uit trouwens!

brouwerwaldonk

Citaat van: ppuk op 11-11-2019 &nbsp;13:04 uDat klinkt goed, maar ik zou ook graag de secundaire vergisting er in willen doen. Dus geen gedoe met overhevelen (indien < 4weken) en geen gedoe met vliegjes die er bij kunnen.

 Maar rvs lijkt me zoveel frisser...
Nochtans raad ik iedereen aan om over te hevelen na de hoofdgistng om clean bier te bekomen. Het is voor mij totaal geen moeite om over te hevelen naar mijn mandflessen van glas en daarin de nagisting te laten verlopen inclusief het drooghoppen. Voor oxidatie hoeft niemand bang te zijn als zijn/haar maischema volgens de regels verloopt.

Het is vooral tijdens het uitheffen en spoelen van de bostelmand of -zak dat er aan 100% oxidatie van het zeer  hete spoelwort plaatsvind. Bier van 10- 20°C overhevelen met uitstroom op de bodem zal hiervan geen oxodatie ondervinden.

Erwin Warners

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-11-2019 &nbsp;06:51 uDie geur komt toch van bier, wat in minusule spleejtes en groefjes in het plastiek zit. Die gleufjes ontstaan tijdens het maken van het vat.
Vroeg of laat heb je prijs, een besmetting en mag je uw brouwsel in de gootsteen kieperen.

De oorzaak is het verschil in oppervlakte spanning van bier en waswater. Het bier zit heel diep in heel smalle gleufjes en het water waarmee je uw vat schoonmaakt kan niet zo diep doordringen, wat maakt dat er een beetje bier blijft zitten voor altijd, maar dat bier begint stilaan te schimmelen en zal vroeg of laat je brouwsel aansteken.
Veel succes met je plastiek vaten.

Dank u maar ik reinig niet alleen met waswater voor gebruik eerst wat alcohol door het vat. En hoe zit het dan met gebruikte pakkingen en slang.
En tijdens het brouwen gebruik je dan ook alleen maar RVS leiding. Ik snap voorzichtigheid geboden en wat ik al zei RVS is een mooi produkt, maar maken we onszelf ook niet te bang over besmettingen. Mag ik vragen hoeveel besmette bieren je al hebt gehad?

brouwerwaldonk

Ik heb het één keer voorgehad toen ik nog plastiek durfde te gebruiken en dat was in het jaar 1995. Er kwam schimmel op mijn bier en heb het toen maar weggegooid. Nadien alles in glas of inox.

Erwin Warners

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-11-2019 &nbsp;16:50 uIk heb het één keer voorgehad toen ik nog plastiek durfde te gebruiken en dat was in het jaar 1995. Er kwam schimmel op mijn bier en heb het toen maar weggegooid. Nadien alles in glas of inox.

Ok maar met hoeveel procent zekerheid is dit te wijten aan het gebruik van kunststof?
Er kan ook op een ander moment of door een andere oorzaak besmetting plaatsvinden.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-11-2019 &nbsp;14:21 uNochtans raad ik iedereen aan om over te hevelen na de hoofdgisting om clean bier te bekomen. Het is voor mij totaal geen moeite om over te hevelen naar mijn mandflessen van glas en daarin de nagisting te laten verlopen inclusief het drooghoppen. Voor oxidatie hoeft niemand bang te zijn als zijn/haar maischschema volgens de regels verloopt.

Het is vooral tijdens het uitheffen en spoelen van de bostelmand of -zak dat er aan 100% oxidatie van het zeer  hete spoelwort plaatsvind. Bier van 10- 20°C overhevelen met uitstroom op de bodem zal hiervan geen oxodatie ondervinden.


Deze opstelling is prima voor de hoofdgisting, maar niet voor de nagisting.
Er is namelijk een klein minuscuul spleetje door het doorvoeren van de draad. (Moet ook om koolzuur door te laten.)
Wanneer bij een gistvat dat niet gasdicht niet wordt overgeheveld ga je gegarandeerd last krijgen van oxidatie van je bier. Langdurig contact met zuurstof is schadelijker dan een beperkte mate van oxidatie door overhevelen.

brouwerwaldonk

In mijn opstelling zit geen klein minuscuul spleetje door het doorvoeren van de draad. De draad van de voeler en de voeler zelf gaan in een gesloten buisje, wat vast zit in het deksel. Hier kan het koolzuur enkel langs de rand van de ketel ontsnappen.
Voor nagisting is deze opstelling inderdaad niet geschikt je mag geen kopruimte hebben, dus overhevelen naar een volledig gevulde mandfles, met de uitstroom op de bodem van de fles.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-11-2019 &nbsp;06:58 uIn mijn opstelling zit geen klein minuscuul spleetje door het doorvoeren van de draad.
Ik zat op dat antwoord te wachten met een timer in mijn hand.

ppuk

Maar welke maat binnenband paste goed? 14 inch denk ik?

Citaat van: hansHalberstadt op 12-11-2019 &nbsp;11:50 uIk zat op dat antwoord te wachten met een timer in mijn hand.

Erwin Warners

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-11-2019 &nbsp;22:14 uIk vergist al sinds 2008 in een menno pan. Hier ligt een plexiglas plaat op de rand die perfect aansluit op de rand. Daar ontstaat condens waar de 2 elkaar raken zodat het vat helemaal is afgesloten van de buitenlucht maar het koolzuur kan er onderdoor.
Geen gedoe met sensors tegen het vat, hier meet ik de temperatuur in het wort zelf langs een buisje wat door het deksel tot in het gistende wort zit.

Doorheen het plexiglas zie ik hoever het zit met de gisting.

https://myalbum.com/photo/kWTzqFCeEwIf/540.jpg

Blijft zo'n plexiglas plaat een beetje lang goed geen problemen met krassen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.