Simpel goedkoop RVS vergistingsvat gemaakt van Menno pan

Gestart door Johannesdeloper, 22-05-2015 10:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Ik heb de dooevoer in de deksel voor de zekerheid uitgevijld op maat, om risico's op complicaties te voorkomen en een mooie rechte wand van het gat te krijgen.

Verder een hoop 'off topic' over andere oplossingen dan de menno pan.

Johannesdeloper

Voor mij leek het idee van het gebruik van een Menno pan als vergistingsketel aantrekkelijk.
Na wat experimenteren, schat ik dat het risico van lekkages te groot is.
Mijn deksel laat te makkelijk valse lucht door. Ook zag ik geen eenvoudige methode om
de rand goed dicht te klemmen.

Omdat ik toch geen grotere hoeveelheden dan 20 L wil gaan brouwen, ga ik voor een glazen vergistingsfles.
Dat lijkt me een goed alternatief voor dit project en zeker beter dan een plastic vat.

Kleine_Schriek

Ik heb ondertussen mijn gat gemaakt, maar dat doorvoerringetje werkte niet. De rand was ondanks mijn vijlen toch nog te scherp en toen ik het waterslot erdoor stak werd het rubber doorgesneden. Kan werken, maar dan moet het gat precies passen bij het doorvoerringtje. De mijn was iets te krap.

Ik ga nu een doorvoer alla caravanding maken met rubbertjes aan beide kanten en schroefdraad om te klemmen. Wordt vervolgd....

beermenke

Ik gebruik een rvs melkemmer van 22 liter. Brouwsels max 15 liter.
Goed schoon te maken en stevig en donker. Past perfect in koelkast annex vergistkast.

seed7

Dit soort kabeldoorvoeren werken prima voor een waterslot


Voor het klemmen van de deksel, zie de oplossing van Polsinelli (Duitse forum)

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: Kleine_Schriek op 08-06-2015  14:00 uIk heb ondertussen mijn gat gemaakt, maar dat doorvoerringetje werkte niet. De rand was ondanks mijn vijlen toch nog te scherp en toen ik het waterslot erdoor stak werd het rubber doorgesneden. Kan werken, maar dan moet het gat precies passen bij het doorvoerringtje. De mijn was iets te krap.

Ik ga nu een doorvoer alla caravanding maken met rubbertjes aan beide kanten en schroefdraad om te klemmen. Wordt vervolgd....
Waarom geen stukje siliconenslang zoals ik heb laten zien. Dat werkt wel.

Shaka

Heb je al bedacht wat voor sealing je gaat gebruiken om 'm luchtdicht te maken?

Kleine_Schriek

Citaat van: hansHalberstadt op 08-06-2015  18:09 uWaarom geen stukje siliconenslang zoals ik heb laten zien. Dat werkt wel.
Zal eerst even eenvoud proberen ;-) Maar dat RVS is zooooooooo mooi  :nut:

Kleine_Schriek

Ok, ik ga de doorvoer ook met siliconenslang maken. Eerst eenvoud proberen.
Maar over de siliconenslang als ring gebruiken. Moet je 100% siliconen kit gebruiken om de slang te lijmen? Ik heb ook siliconenlijm gevonden:
https://www.hazelaar.nl/product/1340808371

Die gebruiken hobbymodelbouwers om siliconen te lijmen en schijnt zeer goed spul te zijn. Maar ja, om dat speciaal aan te schaffen voor dit project... als kit ook werkt...

Trouwens ook erg leuk is deze link: hoe een eigen siliconen o-ring te maken:

http://www.instructables.com/id/Homemade-silicone-O-rings-and-tubing/?ALLSTEPS

En in het groot:


Ik ga toch maar voor eenvoud met de slangring

hansHalberstadt

De afdichtingsring heb ik gelijmd met normale siliconenkit. Nadeel is dat de verbinding niet zo sterk is als de slang zelf maar dat is ook niet nodig denk ik. anders moet je toch sliniconenlijm nemen. In beide gevallen is het belangrijk om goed te ontvetten met aceton en goed te klemmen zoals ik eerder had aangegeven zodat het lijmlaagje dus is en geheel opvult zonder bellen. Ook handig om eerst wat proefstukjes te lijmen om ervaring op te doen en als je zeker bent dat dat goed lukt dan pas de echte ring maken. Kostte mij wel 5 keer voor ik tevreden was.

Kleine_Schriek

Bedankt voor de tip om eerst proefstukjes te maken. Had ik nog niet bedacht  :P

tdp

Hans,

ik schiet dit draadje weer even omhoog, want ik ben erg benieuwd hoe het vergistingsvat bevalt! Zit nog steeds op eenzelfde idee te broeden, vandaar.

Groet,
de TDP

Peetski

Even wat betreft de zelf gemaakte siliconen afdichting; ik heb deze gemaakt van een neopreen U profiel, welke ik om de rand van de pan schuif. Omdat het zacht materiaal is, en voedselveilig, is het eenvoudig met wat druk af te dichten. Neopreen kan met secondenlijm verlijmt worden.

Johannesdeloper

Citaat van: Peetski op 13-08-2015  10:15 uEven wat betreft de zelf gemaakte siliconen afdichting; ik heb deze gemaakt van een neopreen U profiel, welke ik om de rand van de pan schuif. Omdat het zacht materiaal is, en voedselveilig, is het eenvoudig met wat druk af te dichten. Neopreen kan met secondenlijm verlijmt worden.
Kun je een foto maken? Het leek mij moeilijk het u profiel goed dicht te krijgen.
Verder is een Menno-pan niet echt makkelijk dicht te klemmen.
Het mooiste zou denk ik een band siliconenplastic zijn,
die je strak om de rand kan doen als ware het een stuk elastiek.

Peetski

ff geen foto voorhanden
Ik heb een normaal U rubber uit de handel gebruikt. Dit past op de rand van de pan en het deksel dicht daarop af.
(geen Menno-pan maar een koffieketel) Je kan het deksel aandrukken door een beugel te maken over het deksel en aan te trekken aan de handvatten.
Ik gebruik mijn ketel voor maischen en distilleren...

Kleine_Schriek

Ik heb ondertussen ook de pan omgebouwd naar vergistingsvat met de siliconenslang  (door de midden gesneden en om de rand gedaan). Getest, maar volgens mij is het niet dicht. Geen blubjes... Bij nadere inspectie is het probleem dat het deksel niet meer goed past als de o-ring op de rand zit. Dan is het binnenin te krap geworden. Eigenlijk zou de ring alleen tussen het deksel en de bovenkant van de rand moeten zitten, dus niet binnenin de pan. Iemand een idee?

hansHalberstadt

Citaat van: Kleine_Schriek op 21-09-2015  22:00 uBij nadere inspectie is het probleem dat het deksel niet meer goed past als de o-ring op de rand zit. Dan is het binnenin te krap geworden. Eigenlijk zou de ring alleen tussen het deksel en de bovenkant van de rand moeten zitten, dus niet binnenin de pan. Iemand een idee?
Dat betekent dus dat je het deksel er niet goed ingedrukt krijgt omdat er net te weinig ruimte overblijft tussen slang en binnenkant? Dat is inderdaad een passingsprobleem. Bij mij gaat het toevallig net goed. wat je nog kunt proberen is een slang door het gat in de deksel en dan met de mond wat vacuüm proberen te zuigen. dan wordt het deksel erin gezogen met al snel 100kg door de onderdruk die je met je mond kunt leveren. omgekeerd vliegt de deksel los door erop te blazen. (wel lange slang gebruiken anders vliegt het uiteinde tegen je tanden).

Kleine_Schriek

Citaat van: hansHalberstadt op 22-09-2015  12:57 uDat betekent dus dat je het deksel er niet goed ingedrukt krijgt omdat er net te weinig ruimte overblijft tussen slang en binnenkant? Dat is inderdaad een passingsprobleem. Bij mij gaat het toevallig net goed. wat je nog kunt proberen is een slang door het gat in de deksel en dan met de mond wat vacuüm proberen te zuigen. dan wordt het deksel erin gezogen met al snel 100kg door de onderdruk die je met je mond kunt leveren. omgekeerd vliegt de deksel los door erop te blazen. (wel lange slang gebruiken anders vliegt het uiteinde tegen je tanden).
Het lukt inderdaad om vacuüm te zuigen via het gat, als ik het deksel iets aandruk bij een bepaalde kant. Dus lichte druk is nodig om het te laten passen. Als het eenmaal vacuüm is, kan ik de hele pan optillen aan het deksel. Dus eenmaal vast is goed vast.
Maar om nu telkens na het vullen met de mond vacuüm te zuigen is niet ideaal...

 Een iets dunnere slang was dus misschien handiger geweest achteraf. Leer voor de volgende pan ;-)

bjorri

Citaat van: Kleine_Schriek op 21-09-2015  22:00 uEigenlijk zou de ring alleen tussen het deksel en de bovenkant van de rand moeten zitten, dus niet binnenin de pan. Iemand een idee?
Ik heb dit niet zelf getest maar zou het een idee zijn om de slang niet om de pan te doen maar juist om het deksel. Geen idee of het mis gaat als je te stevig aandrukt.

hansHalberstadt

Citaat van: bjorri op 06-10-2015  14:42 uIk heb dit niet zelf getest maar zou het een idee zijn om de slang niet om de pan te doen maar juist om het deksel. Geen idee of het mis gaat als je te stevig aandrukt.
Wat je ook kunt doen is een fietsbinnenband in de lengte open knippen zodat je een rubberen ring krijgt. Ring van ca 3 cm breed is wel genoeg denk ik. Se diameter van de band moet dan ca 10% kleiner zijn dan de diameter van de pan, zodat je hem strak om de deksel heen kunt trekken en over de pan. Rubber band gaat dan rondom deksel en bovenrand pan en sluit die van buiten af.

Kleine_Schriek

Citaat van: bjorri op 06-10-2015  14:42 uIk heb dit niet zelf getest maar zou het een idee zijn om de slang niet om de pan te doen maar juist om het deksel. Geen idee of het mis gaat als je te stevig aandrukt.
Dat had ik al geprobeerd en dat werkt ook niet.

@hans, dat is een idee. Dan moet je de fietsband diameter uitkiezen op de pandiameter. Ik ga eens meten.

Johannesdeloper

Citeer@hans, dat is een idee. Dan moet je de fietsband diameter uitkiezen op de pandiameter. Ik ga eens meten.

Ik heb een fietsband geprobeerd door te knippen en te lijmen. Op de las bleek een dergelijke pakking toch te lekken.
Probleem bleef bij mij het goed luchtdicht krijgen van de rand van de pan bij drukverschillen.

Je zou een deksel moeten hebben met een goede pakking en een klemmend deksel zoals in de volgende Brouwmarkt pan:
http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/gistingsvaten-emmers/gistingsvaten-rvs/vergistingsvaten-rvs-inox/vergistingsvat-vlakbodem-met-deksel-30-liter.html

hansHalberstadt

Citaat van: Johannesdeloper op 07-10-2015  10:05 uIk heb een fietsband geprobeerd door te knippen en te lijmen.
Je moet de fietsband ook niet lijmen, maar hem in de lengte knippen zodat je een soort ring krijgt met een diameter iets kleiner dan je pan.

Johannesdeloper

Citaat van: hansHalberstadt op 07-10-2015  11:01 uJe moet de fietsband ook niet lijmen, maar hem in de lengte knippen zodat je een soort ring krijgt met een diameter iets kleiner dan je pan.


Ja dat begreep ik al, maar dan moet ik ook op zoek naar een band met een iets krappere diameter dan die van een 33 L pan.

Amateurke

Vanwaar die obsessie van volledig luchtdicht afsluiten? (Om de blubjes te kunnen tellen?)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.