Simpel goedkoop RVS vergistingsvat gemaakt van Menno pan

Gestart door Johannesdeloper, 22-05-2015 10:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Johannesdeloper

Kijkend op de sites van Brouwmarkt en Van der Kooy, kom je voor een RVS vergistingvat al gauw op een paar honderd euro uit.
In mijn schaal van brouwen, zeg 100 L per jaar niet echt rendabel.

Ik vergist nu in plastic vaten, maar als ik er ondanks goed schoonmaken na een paar weken aan ruik geeft het een zoetige bierige geur, kennelijk worden ze al snel niet goed schoon meer en loop je danig het risico op besmettingen, vandaar inox/rvs.

Mijn gedachte is nu op een Menno pan http://32349.static.securearea.eu/Files/2/32000/32349/ProductPhotos/MaxContent/130739095.jpg te gebruiken.
Ik wil de pan op 2 u-vormige houten steunen zetten. Dan in elk van de 4 uitstekende poten een gat boren en daar een keilbout in doen..

Vervolgens maak ik een bodemplaat met 4 gaten en klem die onder de pan vast aan een bodemplaat met vleugelmoeren.
Tussen het deksel en de pan wil ik een pakking of een open gewerkte siliconenslang plaatsen om de pan goed luchtdicht te maken.
Verder moet ik dan in het deksel een gat boren voor het waterslot.

Wat vinden jullie van dit plan?
- Zal het goed luchtdicht afsluitend zijn?
- Zal het deksel niet kromtrekken?
- is het te doen een mooi rond gat in het deksel van de Menno pan te boren?
- Zal een siliconen slang open gesneden om de rand werken?
- Zijn er andere ideeën voor het afsluiten van de pan? Elastieken, lijmklemmen, beugels?
- Heeft iemand dit ooit geprobeerd?

JAVAL

Johannes, als ik op de link klik zie ik geen Menno pan... en jij?
Jaap

Paide

Zal prima gaan. Heel dat onderstel is extra, je kunt ook iets zwaars op de deksel leggen. Gat boren in de deksel voor een rubber stop waar een waterslot in kan en gaan.

hansHalberstadt

Zelf loop ik ook al een tijd met dit idee rond. ik heb al een siliconenslang rond aan elkaar gelijmd als pakking en ga as zondag een 70 liter ketel halen bij Menno. Voor de afdichting zie ik 2 opties:
1) de slang heel laten, dan drukt de bovenkant van de slang het deksel dicht en de onderkant drukt tegen de ketel. daarvoor moet ik nog klemmentjes maken
2) de slang in de lengte doorknippen en rondom de rand van de pan leggen. de afdichting komt dan tussen het deksel en de pan als een laag silicone van 3 mm dik. als dit klent heb je ook geen aparte klemmen nodig.

Even kijken of optie 1 werkt, anders doe ik optie 2.
   

hansHalberstadt

Citaat van: Johannesdeloper op 22-05-2015  10:00 u- Zal het goed luchtdicht afsluitend zijn?
- Zal het deksel niet kromtrekken?
- is het te doen een mooi rond gat in het deksel van de Menno pan te boren?
- Zal een siliconen slang open gesneden om de rand werken?
- Zijn er andere ideeën voor het afsluiten van de pan? Elastieken, lijmklemmen, beugels?
- Heeft iemand dit ooit geprobeerd?

1 Ja, denk ik wel, zie boven voor opties
2 Nee denk ik niet
3 Ja heb ik al gedaan voor mijn maischketel, kolomboormachine,  onder het te boren deel hout ter ondersteuning, punt slaan met centerpons zodat de boor niet verschuift, rustig boren met wat olie, boor gaat dan over in het hout, voorkomt dat hij gaat happen.
4 Ja, maar wel kritisch qua passing tussen deksel en pan en je moet hem op de uiteinden aan elkaar lijmen met siliconemlijm
5 Slang aan elkaar lijmen als ring geeft geen passingsprobleem, maar wel kl3emmen nodig.
6 Na as zondag ga ik dit proberen ring heb ik al aan elkaar gelijmd.

Johannesdeloper

Citaat van: hansHalberstadt op 22-05-2015  10:49 u1 Ja, denk ik wel, zie boven voor opties
2 Nee denk ik niet
3 Ja heb ik al gedaan voor mijn maischketel, kolomboormachine,  onder het te boren deel hout ter ondersteuning, punt slaan met centerpons zodat de boor niet verschuift, rustig boren met wat olie, boor gaat dan over in het hout, voorkomt dat hij gaat happen.
4 Ja, maar wel kritisch qua passing tussen deksel en pan en je moet hem op de uiteinden aan elkaar lijmen met siliconemlijm
5 Slang aan elkaar lijmen als ring geeft geen passingsprobleem, maar wel kl3emmen nodig.
6 Na as zondag ga ik dit proberen ring heb ik al aan elkaar gelijmd.

Leuk Hans dat jij hier ook mee bezig bent, bedankt voor je antwoorden en ik ben reuze benieuwd naar jouw ervaringen hiermee!

seed7

Als je overhevelt kort na de hoofdgisting dan hoeft je je pan zelfs helemaal niet luchtdicht af te sluiten.

Ingo

Paide

Sterker nog, dan hoef je er niet eens een deksel op te doen :biersmile:

seed7

Citaat van: Paide op 22-05-2015  11:46 uSterker nog, dan hoef je er niet eens een deksel op te doen :biersmile:

Kleine stapjes Paide, kleine stapjes, evolutie in plaats van revolutie ;)

Ingo

mbroek

Als je de deksel lost op de slang op de rand van de pan laat liggen, heb je geen waterslot nodig. De druk kan dan gewoon weg en lucht van buiten kan toch niet naar binnen. Je mist wel het blublub maar daar kun je wel mee leven.

Chiel

bierhenkie

Citaat van: mbroek op 22-05-2015  11:57 uAls je de deksel lost op de slang op de rand van de pan laat liggen, heb je geen waterslot nodig. De druk kan dan gewoon weg en lucht van buiten kan toch niet naar binnen. Je mist wel het blublub maar daar kun je wel mee leven.

Chiel
Creëer je je eigen 'lekke-emmer' probleem. Er kan wel degelijk lucht van buiten naar binnen door temperatuur- en dus drukverschillen. Niet doen dus.

mbroek

Citaat van: bierhenkie op 22-05-2015  12:22 uCreëer je je eigen 'lekke-emmer' probleem. Er kan wel degelijk lucht van buiten naar binnen door temperatuur- en dus drukverschillen. Niet doen dus.

Niet als je afdichting goed vlak is. Die plastic emmers zijn nou niet bepaald goed vlak, daar moet je niet naar kijken. In dit geval is het een silicone slang op rvs = zacht op hard materiaal.

Ik zou het meer vertrouwen als een brouwemmer.

Chiel

tdp

Of je maakt een ring van een siliconenslang, aan elkaar 'gelijmt' welke is opengesneden. Deze fixeer je om het deksel en de rand van de pan, moet willen volgens mij.

Groet,
de TDP

Johannesdeloper

Citaat van: seed7 op 22-05-2015  11:52 uKleine stapjes Paide, kleine stapjes, evolutie in plaats van revolutie ;)

Ingo

Ik zit nog veel verder te denken. Je kunt van die siliconen bakplaat matjes kopen. Die zijn 36 bij 43 cm. Met wat rek erbij moet je die makkelijk om een Menno pan van 35 cm kunnen zetten. Die zet je daarna gewoon met een aluminiumring er om vast. Als je dan in het midden een gat stanst en daar een zeilring op zet (zo'n ring die in een dekzeil zit)moet dat gaan. Vervolgens doe je zo'n grijze siliconendop in dat ringgat en zet je een waterslot in de grijze stop.

Mooi bijkomend voordeel is dat je na het koelen van je wort in de Mennoan,je  je gist er in laat lopen en vervolgens zonder overgieten je kookpan gelijk als vergistingsvat kunt gebruiken.

Ergo als je al die Mennopan hebt, ben je voor een tientje klaar en kun je sneller en schoner werken. Laten we het maar een Johannesmat noemen, goed idee?

Wolter

Citaat van: Johannesdeloper op 22-05-2015  14:44 uMooi bijkomend voordeel is dat je na het koelen van je wort in de Mennoan,je  je gist er in laat lopen en vervolgens zonder overgieten je kookpan gelijk als vergistingsvat kunt gebruiken.


Ik weet niet of het wel handig is om in de kookpan ook te vergisten met al die eiwitresten etc...

Johannesdeloper

Citaat van: Wolter op 22-05-2015  15:46 uIk weet niet of het wel handig is om in de kookpan ook te vergisten met al die eiwitresten etc...
Daar heb je inderdaad wel een serieus punt. Ik denk dat het voor het overhevelen ook handig is een tweede menno pan bij de hand te hebben.

bierhenkie

Citaat van: Wolter op 22-05-2015  15:46 uIk weet niet of het wel handig is om in de kookpan ook te vergisten met al die eiwitresten etc...
Dat is heel handig. Wel hop koken in een zakje of zoiets. Die eiwitresten zakken wel uit en schijnen voor de vergisting helemaal niet zo slecht te zijn.

Wolter

Citaat van: bierhenkie op 22-05-2015  15:58 uDat is heel handig. Wel hop koken in een zakje of zoiets. Die eiwitresten zakken wel uit en schijnen voor de vergisting helemaal niet zo slecht te zijn.

Ik ben altijd blij dat ik die drab in mijn kookpan kan achterlaten.  :D

bierhenkie

Citaat van: Wolter op 22-05-2015  16:10 uIk ben altijd blij dat ik die drab in mijn kookpan kan achterlaten.  :D
Meningen verschillen  ;)

mbroek

Citaat van: Johannesdeloper op 22-05-2015  14:44 uMooi bijkomend voordeel is dat je na het koelen van je wort in de Mennoan,je  je gist er in laat lopen en vervolgens zonder overgieten je kookpan gelijk als vergistingsvat kunt gebruiken.

Na het koken is het niveau van je wort wel gezakt in de pan, vlak daarboven zit toch een flinke aanslag van het koken. En dan met vergisten komt het schuim weer over die drab en lost het misschien wel op in je vergistende wort.

Ik zou dan toch een aparte pan alleen voor het gisten gebruiken, dan maar een extra pan schoonmaken (en aanschaffen).

Het hele plan is niet verkeerd, er komt bij mij binnenkort een mennopan vrij.

Chiel.

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 22-05-2015  14:42 uOf je maakt een ring van een siliconenslang, aan elkaar 'gelijmt' welke is opengesneden. Deze fixeer je om het deksel en de rand van de pan, moet willen volgens mij.

Groet,
de TDP
Moet zeker willen, was mijn optie 2, maar komt we kritisch qua luchtdichte passing, vandaar ook optie 1: ring heel laten en in zijn geheel inklemmen tussen deksel en pan.

Jacques

Citaat van: bierhenkie op 22-05-2015  16:16 uMeningen verschillen  ;)

Klopt. Tegenwoordig filter ik niet meer zo scherp meer als in het verleden, maar ik wil het grootste gedeelte wel kwijt.

brouwjoh.

Wat te denken van een plexiglas plaat op de gistpan?

Heb dit ergens op het dit forum gezien  of het vlaams hobby forum of YouTube.
Sluit luchtdicht af door water (wort) condens.


hansHalberstadt

Citaat van: brouwjoh. op 22-05-2015  23:02 uWat te denken van een plexiglas plaat op de gistpan ?
Kan, maar plexiglas is in de eerste plaats niet levensmiddelenbestendig en het ging er nu juist om alles RVS te hebben. De deksel krijg je bij de pan geleverd, dus dan de deksel weer vervangen door iets wat kosten toevoegt kijkt me niet handig in dit geval.

hansHalberstadt

Inmiddels een 70 liter pan gekocht bij Menno (hobbybrouwshop) en de 2 opties bekeken voor afsluiten van de deksel.

Eerst de 1e optie met siliconenslang 8 mm inwendig, 12 mm uitwendig, ring strak passend rond de deksel en gelijmd met silicinenkit. (Moet eigenlijk met siliconenlijm, maar siliconenkit is ook voldoende, mits goed gelijmd: goed passend afsnijden, ontvetten met aceton, strak op elkaar lijmen geklemd en dag laten drogen). 8 houten klemmetjes gemaakt met 21 mm afstand die re ding tussen deksel en pan inklemmen. Dit principe werkt goed, sluit goed af, maar nadeel is dat de ring er spontaan afvalt als je de deksel optilt, niet zo handig dus.

2e optie: ring doorsnijden in de lengte: eerst ring op het deksel leggen en aftekenen met pen, dan 1e stukje insnijden met scherp mes en de rest knippen met een scherpe schaar.

gat 8 mm boren in deksel, eerst centerpunt slaan met priem (houten lat vertikaal eronder ter ondersteuning) dan rond aftekenen op 11 mm rond met viltstift en uitvijlen tot buitenkant viltstiftstreep en ontbramen. Dan krijg je een mooi recht gat.

Zo komt eea on de rand van de pan


De doorvoer voor het waterslot:


Het gaatje:


de ring:


Lijmen: als je de optie neemt waar bij je de ring opensnijdt kun je er iets instoppen ter ondersteuning voor het lijmen. ik gebruik iets van 8mm (lijmpatroom thermoglue) met wat teflontape op de lijmrand, dan het andere deel van de slang erover schuiven en je krijgt een perfect gladde passing.


eea getest op lekken, blijft een hele nacht vrijwel op 5 cm waterkolom staan. deksel klemt in ring, maar na een nacht er niet zo makkelijk uit te krijgen, opties: eerst insmeren met vaseline of eruit blazen door overdruk op het slangetje van het waterslot. bij 50-100 mbar schiet het deksel vanzelf los.

Met waterslot:


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.