Simpel goedkoop RVS vergistingsvat gemaakt van Menno pan

Gestart door Johannesdeloper, 22-05-2015 10:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Johannesdeloper op 07-10-2015  14:52 uja dat begreep ik al, maar dan moet ik ook op zoek naar een band met een iets krappere diameter dan die van een 33L pan.
klopt. misschieh kun je het wel lijmen, maar dan moet je zorgen voor een netjes aansluitende naad, bv door uiteinden exact tegen elkaar te schuiven en dan 2e stripje aan de buitenkant ertegenaan lijmen

Johannesdeloper

Blijft ook nog het punt, dat het deksel geklemd dient te worden. Wat in mijn experimenten nog het beste leek was een goeie
elastieken spin. Ook lijmklemmen geprobeerd en beugeltjes, maar het was het allemaal net niet.

Aanvankelijk leek me dit een leuk project, maar het viel allemaal vies tegen. Denk aan zo'n 30L vat van Brouwmarkt van 119 euro.
Of misschien zo'n italiaans vergistingsvat.

hansHalberstadt

mijn bedoeling was dat de band de zaak afsluit omdat hij er strak omheen gaat, dus geen klemmen van het deksel nodig.

Johannesdeloper


hansHalberstadt

Lijkt siliconenrubber. Vraag is even of het groot genoeg is om om het deksel heen te trekken. Als het lukt dan perfect.

David Steeman

Als je een fietsband neemt, neem hem dan maar zeker 30% kleiner dan de diameter van de pan. Je moet dat rubber flink rekken eer het voldoende afdicht.

Kleine_Schriek

Citaat van: Johannesdeloper op 07-10-2015  16:47 uBlijft ook nog het punt, dat het deksel geklemd dient te worden. Wat in mijn experimenten nog het beste leek was een goeie
elastieken spin. Ook lijmklemmen geprobeerd en beugeltjes, maar het was het allemaal net niet.

Aanvankelijk leek me dit een leuk project, maar het viel allemaal vies tegen. Denk aan zo'n 30L vat van Brouwmarkt van 119 euro.
Of misschien zo'n italiaans vergistingsvat.
Ik ga voor een Italiaans vat, en ondertussen ga ik verder met dit project. Want de Mennopan wordt mijn zuurbieren vat.

Erik Z

Bij Polsinelli verkopen ze zulke ringen in verschillende maten. Je moet wel in het Italiaans zoeken, anders zie je het niet.

http://www.polsinelli.it/shop/fermentatori-inox/guarnizione-per-fermentatore-370.html

beermenke

Gistvat gemaakt van een rvs melkemmer van 22 liter. Ik vergist er 15 liter in.
Zijn genoeg te koop op Marktplaats voor weinig.


Johannesdeloper

Citaat van: beermenke op 30-10-2015  22:20 uGistvat gemaakt van een rvs melkemmer van 22 liter. Ik vergist er 15 liter in.
Zijn genoeg te koop op Marktplaats voor weinig.
Heb je. Een foto? Hoe heb je een goed afsluitend deksel gemaakt?

Korteweg

Zojuist 2 vaten besteld (http://www.polsinelli.it/en/shop/products-on-sale/50-lt-stainless-steel-keg-grafted-bottom.html), incl 2x 1/2" rvs tapkraan en thuisbezorgd €154,-.

50 liter vaten zijn in de sale nu, scheelt weer een beetje  ;D

Johannesdeloper

Citaat van: Korteweg op 29-03-2016  10:09 uZojuist 2 vaten besteld (http://www.polsinelli.it/en/shop/products-on-sale/50-lt-stainless-steel-keg-grafted-bottom.html), incl 2x 1/2" rvs tapkraan en thuisbezorgd €154,-.

50 liter vaten zijn in de sale nu, scheelt weer een beetje  ;D

Ik heb die Polsinelli vaten in de 25 liter versie besteld. Prachtig materiaal het staal is veel beter dan dat van de menno-pannen.
Waar ik niet zo tevreden over ben, is dat je het deksel heel erg vast moet draaien om het luchtdicht te krijgen,
als het dan 2 weken als vergistingsvat gebruikt is, krijg je het vrijwel niet meer los.
Ik moest dan over gaan tot het 'paardemiddel' - vat leeghevelen, omkeren, handvat in bankschroef, hele vat losdraaien.


DJ


bjorri

Citaat van: DJ op 30-03-2016  10:10 uhttp://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/curiosa-en-brocante/m1017476904-brocante-antieke-zuivelreservoir-melkvat.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&lr_snippet=horizontalRichSnippet
Zoiets heb ik ook nog in de tuin gehad. Let wel op dat het geen RVS is maar geschilderd, de RVS exemplaren kwamen pas later. Ik pieker er niet over om iets te consumeren wat daar in heeft gezeten. Bovendien lasnaden en andere randjes.

Haagse Wouter


Korteweg

Citaat van: Johannesdeloper op 30-03-2016  08:32 uIk heb die Polsinelli vaten in de 25 liter versie besteld. Prachtig materiaal het staal is veel beter dan dat van de menno-pannen.
Waar ik niet zo tevreden over ben, is dat je het deksel heel erg vast moet draaien om het luchtdicht te krijgen,
als het dan 2 weken als vergistingsvat gebruikt is, krijg je het vrijwel niet meer los.
Ik moest dan over gaan tot het 'paardemiddel' - vat leeghevelen, omkeren, handvat in bankschroef, hele vat losdraaien.

Mocht dat probleem zich voordoen dan zal ik een hendel of zo maken om de deksel los te maken. Vergisten zal in ieder geval beter zijn dan in de plastic emmers die ik tot nog toe gebruikt heb.

DJ

Doelde ermee zo een vat en dan met klemmen een goede afsluiting te maken met afsluitring om hem luchtdicht te maken.
Volgende week ga ik eens zeuren om een oude pan, hoop dat de lassers tijd hebben, want ik vind dit toch wel een leuk project.

Serge VL

Waarom gewoonweg niet een goedkoop lager/gistinsvat van 50 L met vlottend deksel, dit kost ook nieuw maar € 177 en is bruikbaar voor elk volume.
http://www.vinitec.be/nl/7382940/econox-drijfdekselvat

Korteweg

Citaat van: Serge VL op 31-03-2016  12:37 uWaarom gewoonweg niet een goedkoop lager/gistinsvat van 50 L met vlottend deksel, dit kost ook nieuw maar € 177 en is bruikbaar voor elk volume.
http://www.vinitec.be/nl/7382940/econox-drijfdekselvat

Heb ik ook zien staan maar geen idee hoe deze dingen werken. Bovendien heb ik nu voor minder geld twee 50 L tanks die met een kleine aanpassing geschikt zijn.

Serge VL

Citaat van: Korteweg op 31-03-2016  12:57 uHeb ik ook zien staan maar geen idee hoe deze dingen werken. Bovendien heb ik nu voor minder geld twee 50 L tanks die met een kleine aanpassing geschikt zijn.

Als je ze niet lucht dicht krijgt misschien overwegen om een vlottend deksel te maken en dit in de Menno pannen te plaatsen.
Hoe het werkt hier wat uitleg https://www.Brouwland.com/content/docs/017/017%20Roestvrijstalen%20vaten/017.780.x-017.781.x_MAN_EN_assembling%20floating%20lids.pdf
En die lucht band kan je vervangen door een gewone fietsband. (dat heb ik trouwens ook al gedaan in mijn tank met vlottend deksel)

seed7

Heb me ook een "Mennopan" voor de gisting aangeschaft, zit een beetje naar jullie pogingen tot afdichten te kijken.

Het handvat van het deksel zit niet in het midden, en de bevestiging steekt boven de rand van de pan uit. Jammer. Het deksel is een beetje krom, te verwachten, en heeft niet voldoende aan het aandrukken bij de handvatten van de pan. Het idee was om twee balkjes over de pan te leggen en met een haak en een oog aan het handvat het deksel naar beneden te trekken. Dat is niet voldoende.

Dus, het juiste zoekwoord is... balkklem




Ingo

hansHalberstadt

Inmiddels een andere oplossing geprobeerd:
Menno pan+ binnenband fiets. Sluit mooi af. (Siliconenslang sluit toch niet altijd goed af en siliconen blijkt veel meer zuurstof door te laten dan rubber van binnenbanden)






Haagse Wouter

Nog een idee, zaag een deel van een plastic gistvat af.
Dat kit je om de RVS heen. Voila, dicht gistvat.

tdp

Hans,

Tijdje niet op het forum gekeken: oplossing ziet er simpel en doeltreffend uit!
Werkt het ook als zodanig?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.