Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Simpel goedkoop RVS vergistingsvat gemaakt van Menno pan  (gelezen 45130 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Simpel goedkoop RVS vergistingsvat gemaakt van Menno pan
« Reactie #125 Gepost op: 12-11-2019 17:29 u »
Maar welke maat binnenband paste goed? 14 inch denk ik?

Ik weet het niet helemaal zeker. Ik meen dat ik 20 inch had en dat die net niet strak genoeg zat en wat lekte. Inmiddels ben ik aan het experimenteren over naar een strip van siliconenfoam rondom de binnenrand van de deksel. En daarvan een ronde ring lijmen met siliconenkit. klemmen met 8 klemmetjes van hout met 17 mm afstand. Dat sluit goed af en is makkelijk te openen. Ik maak nog wel wat foto's als het klaar is.   

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #126 Gepost op: 12-11-2019 17:38 u »
Blijft zo'n plexiglas plaat een beetje lang goed geen problemen met krassen?
Het is nog altijd mijn eerste plaat en er staan geen krassen in. Reinigen doe ik met een doekje want echt vuil wordt dat niet. Mijn plaat is een van 8 mm dikte en de pan is een 70 L
Ik zal je eens een foto sturen zoals ze nu is.

Offline Erwin Warners

• Senior lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #127 Gepost op: 12-11-2019 17:43 u »
Het is nog altijd mijn eerste plaat en er staan geen krassen in. Reinigen doe ik met een doekje want echt vuil wordt dat niet. Mijn plaat is een van 8mm dikte en de pan is een 70L
Ik zal je eens een foto sturen zoals ze nu is.

Ok je kunt de vergisting wel mooi volgen zo :)

Online Ansius

• Super lid
  • Domme vragen bestaan.
« Reactie #128 Gepost op: 12-11-2019 18:34 u »
Voor nagisting is deze opstelling inderdaad niet geschikt je mag geen kopruimte hebben, dus overhevelen naar een volledig gevulde mandfles, met de uitstroom op de bodem van de fles.

Dan ben ik heel vaak in overtreding.
Kopruimte heb ik namelijk altijd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #129 Gepost op: 12-11-2019 22:24 u »
In mijn opstelling zit geen klein minuscuul spleetje door het doorvoeren van de draad. De draad van de voeler en de voeler zelf gaan in een gesloten buisje, wat vast zit in het deksel. Hier kan het koolzuur enkel langs de rand van de ketel ontsnappen.
Voor nagisting is deze opstelling inderdaad niet geschikt je mag geen kopruimte hebben, dus overhevelen naar een volledig gevulde mandfles, met de uitstroom op de bodem van de fles.

Of er nu langs de doorvoer van de draad of langs de rand van de ketel koolzuur er gassen kunnen diffuseren maakt niet uit. Zodra de heftigste vergisting voorbij is kan er zuurstof bij het bier. Dat moet voorkomen worden om het ontwikkelen van een oxidatiesmaak te voorkomen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #130 Gepost op: 13-11-2019 07:52 u »
Of er nu langs de doorvoer van de draad of langs de rand van de ketel koolzuur er gassen kunnen diffuseren maakt niet uit. Zodra de heftigste vergisting voorbij is kan er zuurstof bij het bier. Dat moet voorkomen worden om het ontwikkelen van een oxidatiesmaak te voorkomen.

En daarom hevelt Waldonk over naar een mandfles, en heeft hij geen last van dit probleem.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #131 Gepost op: 13-11-2019 08:11 u »
En daarom hevelt Waldonk over naar een mandfles, en heeft hij geen last van dit probleem.
Toch al een die het licht heeft gezien. Ik hevel altijd en nog nooit geoxideerd bier gehad en altijd mooi helder.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #132 Gepost op: 13-11-2019 09:37 u »
Toch al een die het licht heeft gezien. Ik hevel altijd en nog nooit geoxideerd bier gehad en altijd mooi helder.

:)

"Een probleem is pas een probleem, als het een probleem is."

Offline Erwin Warners

• Senior lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #133 Gepost op: 13-11-2019 16:25 u »

En daar gaat het uiteindelijk om :biersmile:

Offline ppuk

• t Wort Wat!
  • Vol lid
  • Lekker!
« Reactie #134 Gepost op: 13-11-2019 20:09 u »
De 33 liter pan heeft een diameter van 35 cm. Daarom heb ik een 16 inch (305 mm diameter) binnenbandje gehaald maar vind m niet strak genoeg zitten. Misschien ff omwisselen voor een 14 inch (288 mm diameter). 12 inch is 203 mm en dat lijkt mij echt te strak. Oppompen gaat niet want dan floept ie van de rand af. Hmmm ff denken nog...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #135 Gepost op: 13-11-2019 21:03 u »

Klopt. Als hij dat niet zou doen krijgt hij geen clean bier zoals hij zelf schrijft.

Bij een volledig gesloten gistvat, zoals zo veel anderen hebben, is de noodzaak om over te hevelen minder groot.

Offline justDick

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij 't Mallehuis
« Reactie #136 Gepost op: 13-11-2019 22:22 u »
Hier een tevreden gebruiker van een 33 ltr Mennopan.
Ik span eerst een slap elastiek van zo'n 3 cm breed om de rand van de pan.
Deze valt dan over de bovenrand.
Daarna sluit ik het deksel met een in de lengte doorgesneden binnenband van 12 inch.
Is voor een kinderfietsje, dus lekker breed.
Ben gestart zonder dat elastiek, maar dit sluit echt 100%.
 :brouwen: Dick

Tags: