Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Simpel goedkoop RVS vergistingsvat gemaakt van Menno pan  (gelezen 35266 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Simpel goedkoop RVS vergistingsvat gemaakt van Menno pan
« Reactie #100 Gepost op: 21-03-2017 16:47 u »
Hans,

Tijdje niet op het forum gekeken: oplossing ziet er simpel en doeltreffend uit!
Werkt het ook als zodanig?
Ja het werkt. Heb er nu voor de eerste keer mee vergist. ik moet nog testen of het helemaal afsluit. Het waterslot borrelt wel prima dus hooguit een zeer klein lekje. Ik ga nog kijken wat er gebeurt als ik de band invet met wat Vaseline, maar dat doe ik even zonder gistend bier over een week of 2 als het is gebotteld. in feite trek je de band over zowel de rand van de pan als de rand van de deksel, dus moet wel afsluiten als hij voldoende strak zit.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline DEVELUW

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brood, het graan dat geen bier mocht zijn
« Reactie #101 Gepost op: 21-03-2017 19:28 u »
Ik begrijp de drukte om de afdichting niet helemaal. Dat bedoel ik niet aanmatigend maar ik zou graag willen weten wat de gedachte daar achter is. Het enige voordeel lijkt mij dat je de vergisting kunt volgen adhv de bubbels. Maar uiteindelijk zul je toch SG meting doen. Voor lucht bij je wash hoe je niet bang te zijn lijkt me, die wordt beschermd door een laag CO2 gas. Mits je de gistende wash met rust laat natuurlijk..

Mvg Jack

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #102 Gepost op: 21-03-2017 21:13 u »
Voor lucht bij je wash hoe je niet bang te zijn lijkt me, die wordt beschermd door een laag CO2 gas. Mits je de gistende wash met rust laat natuurlijk..

Wash? Ik denk dat je wort bedoeld?

Offline DEVELUW

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #103 Gepost op: 21-03-2017 21:21 u »
Wash? Ik denk dat je wort bedoeld?

Eeh ja natuurlijk, beetje hobbydeformatie  ::)

Maar ook voor wort geldt toch dat deze beschermt wordt door de CO2 laag, of spelen hier andere factoren dat het luchtdicht afgesloten moet worden?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #104 Gepost op: 21-03-2017 22:02 u »
Eeh ja natuurlijk, beetje hobbydeformatie  ::)

Maar ook voor wort geldt toch dat deze beschermt wordt door de CO2 laag, of spelen hier andere factoren dat het luchtdicht afgesloten moet worden?

Zolang er geen sprake is van vergisting is het wort erg gevoelig voor infecties. Luchtdicht betekent dat er niets bij kan.
Na de vergisting is het belangrijk dat er geen zuurstof bij het jongbier kan komen. De koolzuurlaag geeft maar een beperkte bescherming. Overigens is het voor ons als hobbybrouwers heel lastig om zonder bijzondere maatregelen geheel zuurstofloos werken. Een klein beetje oxidatie kan niet voorkomen worden.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #105 Gepost op: 21-03-2017 22:06 u »
Ik begrijp de drukte om de afdichting niet helemaal. Dat bedoel ik niet aanmatigend maar ik zou graag willen weten wat de gedachte daar achter is. Het enige voordeel lijkt mij dat je de vergisting kunt volgen adhv de bubbels. Maar uiteindelijk zul je toch SG meting doen. Voor lucht bij je wash hoe je niet bang te zijn lijkt me, die wordt beschermd door een laag CO2 gas. Mits je de gistende wash met rust laat natuurlijk.
Gisting volgen is toch wel belangrijk, in ieder geval de indicatie dat het nog gist en dat het tegen het einde langzamer gaat zodat je weet wanneer je nog het laatste beetje suiker toe moet voegen als dat ingepland is, of wanneer je de temperatuur kunt gaan verlagen om de gist neer te laten slaan voor het bottelen. Een borrelend waterslot is daarvoor heel handig, zelfs als je ook nog op een andere manier de gisting volgt. (ik doe dat met een dun slangetje en injectiespuitje wat opzuigen en brix meten. zoal te zien op de foto van 5 maart)

Als de gisting stopt is het nog belangrijker om goed af te sluiten zodat geen zuurstof aangezogen wordt. Ik voeg dan van buitenaf koolzuur toe onder lichte overdruk ca 0.1-1 mbar zodat de afkoelende wort ook tijdens cold crash geen zuurstof aanzuigt, maar wel handig als die koolzuur dan niet vroegtijdig ontsnapt via lekkende deksel.

Offline DEVELUW

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #106 Gepost op: 22-03-2017 17:38 u »
Oké duidelijk, dan zal ik andere gistvaten moeten aanschaffen of mijn huidige 50 liter vaatjes luchtdicht moeten maken :-X

Bedankt voor de reacties :biersmile:

Offline Richard3

• Junior lid
  • **
« Reactie #107 Gepost op: 02-03-2018 12:39 u »
Ik had dit idee dus ook, echter dmv een siliconen ring tussen pan en deksel en deksel te sluiten dmv eierkistsluitingen. Die zou ik er dan een viertal op laten lassen.
Maar ik bedacht me net dat een snelkookpan al een sluiting en afdichting heeft. Op marktplaats een 35 liter pan voor 70 euro, dat is net zo duur als een Menno pan plus de losse onderdelen.
Royal swiss snelkookpan 4,6,8,10,12,20,25,30 liter alluminiu
€ 20,00
http://link.marktplaats.nl/m1237085917

Het is wel aluminium, zou dat kunnen?

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #108 Gepost op: 02-03-2018 15:39 u »
Ik had dit idee dus ook, echter dmv een siliconen ring tussen pan en deksel en deksel te sluiten dmv eierkistsluitingen. Die zou ik er dan een viertal op laten lassen.
Maar ik bedacht me net dat een snelkookpan al een sluiting en afdichting heeft. Op marktplaats een 35 liter pan voor 70 euro, dat is net zo duur als een Menno pan plus de losse onderdelen.
Royal swiss snelkookpan 4,6,8,10,12,20,25,30 liter alluminiu
€ 20,00
http://link.marktplaats.nl/m1237085917

Het is wel aluminium, zou dat kunnen?
Door de verzuring van je bier door de gist is een aluminium gistvat niet aan te raden dacht ik.

Offline Richard3

• Junior lid
  • **
« Reactie #109 Gepost op: 02-03-2018 16:36 u »
Inmiddels wat uren verder, ben ik toch weer terug met mijn idee om de Menno pan te gebruiken met seal. Maar dan wel de sluiting á la snelkookpan. Beugel over de deksel heen en bevestiging aan de hendels van de pan en dan druk uit laten oefenen op het deksel.

Tags: