Simpel goedkoop RVS vergistingsvat gemaakt van Menno pan

Gestart door Johannesdeloper, 22-05-2015 10:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannesdeloper

Kijkend op de sites van Brouwmarkt en Van der Kooy, kom je voor een RVS vergistingvat al gauw op een paar honderd euro uit.
In mijn schaal van brouwen, zeg 100 L per jaar niet echt rendabel.

Ik vergist nu in plastic vaten, maar als ik er ondanks goed schoonmaken na een paar weken aan ruik geeft het een zoetige bierige geur, kennelijk worden ze al snel niet goed schoon meer en loop je danig het risico op besmettingen, vandaar inox/rvs.

Mijn gedachte is nu op een Menno pan http://32349.static.securearea.eu/Files/2/32000/32349/ProductPhotos/MaxContent/130739095.jpg te gebruiken.
Ik wil de pan op 2 u-vormige houten steunen zetten. Dan in elk van de 4 uitstekende poten een gat boren en daar een keilbout in doen..

Vervolgens maak ik een bodemplaat met 4 gaten en klem die onder de pan vast aan een bodemplaat met vleugelmoeren.
Tussen het deksel en de pan wil ik een pakking of een open gewerkte siliconenslang plaatsen om de pan goed luchtdicht te maken.
Verder moet ik dan in het deksel een gat boren voor het waterslot.

Wat vinden jullie van dit plan?
- Zal het goed luchtdicht afsluitend zijn?
- Zal het deksel niet kromtrekken?
- is het te doen een mooi rond gat in het deksel van de Menno pan te boren?
- Zal een siliconen slang open gesneden om de rand werken?
- Zijn er andere ideeën voor het afsluiten van de pan? Elastieken, lijmklemmen, beugels?
- Heeft iemand dit ooit geprobeerd?

JAVAL

Johannes, als ik op de link klik zie ik geen Menno pan... en jij?
Jaap

Paide

Zal prima gaan. Heel dat onderstel is extra, je kunt ook iets zwaars op de deksel leggen. Gat boren in de deksel voor een rubber stop waar een waterslot in kan en gaan.

hansHalberstadt

Zelf loop ik ook al een tijd met dit idee rond. ik heb al een siliconenslang rond aan elkaar gelijmd als pakking en ga as zondag een 70 liter ketel halen bij Menno. Voor de afdichting zie ik 2 opties:
1) de slang heel laten, dan drukt de bovenkant van de slang het deksel dicht en de onderkant drukt tegen de ketel. daarvoor moet ik nog klemmentjes maken
2) de slang in de lengte doorknippen en rondom de rand van de pan leggen. de afdichting komt dan tussen het deksel en de pan als een laag silicone van 3 mm dik. als dit klent heb je ook geen aparte klemmen nodig.

Even kijken of optie 1 werkt, anders doe ik optie 2.
   

hansHalberstadt

Citaat van: Johannesdeloper op 22-05-2015  10:00 u- Zal het goed luchtdicht afsluitend zijn?
- Zal het deksel niet kromtrekken?
- is het te doen een mooi rond gat in het deksel van de Menno pan te boren?
- Zal een siliconen slang open gesneden om de rand werken?
- Zijn er andere ideeën voor het afsluiten van de pan? Elastieken, lijmklemmen, beugels?
- Heeft iemand dit ooit geprobeerd?

1 Ja, denk ik wel, zie boven voor opties
2 Nee denk ik niet
3 Ja heb ik al gedaan voor mijn maischketel, kolomboormachine,  onder het te boren deel hout ter ondersteuning, punt slaan met centerpons zodat de boor niet verschuift, rustig boren met wat olie, boor gaat dan over in het hout, voorkomt dat hij gaat happen.
4 Ja, maar wel kritisch qua passing tussen deksel en pan en je moet hem op de uiteinden aan elkaar lijmen met siliconemlijm
5 Slang aan elkaar lijmen als ring geeft geen passingsprobleem, maar wel kl3emmen nodig.
6 Na as zondag ga ik dit proberen ring heb ik al aan elkaar gelijmd.

Johannesdeloper

Citaat van: hansHalberstadt op 22-05-2015  10:49 u1 Ja, denk ik wel, zie boven voor opties
2 Nee denk ik niet
3 Ja heb ik al gedaan voor mijn maischketel, kolomboormachine,  onder het te boren deel hout ter ondersteuning, punt slaan met centerpons zodat de boor niet verschuift, rustig boren met wat olie, boor gaat dan over in het hout, voorkomt dat hij gaat happen.
4 Ja, maar wel kritisch qua passing tussen deksel en pan en je moet hem op de uiteinden aan elkaar lijmen met siliconemlijm
5 Slang aan elkaar lijmen als ring geeft geen passingsprobleem, maar wel kl3emmen nodig.
6 Na as zondag ga ik dit proberen ring heb ik al aan elkaar gelijmd.

Leuk Hans dat jij hier ook mee bezig bent, bedankt voor je antwoorden en ik ben reuze benieuwd naar jouw ervaringen hiermee!

seed7

Als je overhevelt kort na de hoofdgisting dan hoeft je je pan zelfs helemaal niet luchtdicht af te sluiten.

Ingo

Paide

Sterker nog, dan hoef je er niet eens een deksel op te doen :biersmile:

seed7

Citaat van: Paide op 22-05-2015  11:46 uSterker nog, dan hoef je er niet eens een deksel op te doen :biersmile:

Kleine stapjes Paide, kleine stapjes, evolutie in plaats van revolutie ;)

Ingo

mbroek

Als je de deksel lost op de slang op de rand van de pan laat liggen, heb je geen waterslot nodig. De druk kan dan gewoon weg en lucht van buiten kan toch niet naar binnen. Je mist wel het blublub maar daar kun je wel mee leven.

Chiel

bierhenkie

Citaat van: mbroek op 22-05-2015  11:57 uAls je de deksel lost op de slang op de rand van de pan laat liggen, heb je geen waterslot nodig. De druk kan dan gewoon weg en lucht van buiten kan toch niet naar binnen. Je mist wel het blublub maar daar kun je wel mee leven.

Chiel
Creëer je je eigen 'lekke-emmer' probleem. Er kan wel degelijk lucht van buiten naar binnen door temperatuur- en dus drukverschillen. Niet doen dus.

mbroek

Citaat van: bierhenkie op 22-05-2015  12:22 uCreëer je je eigen 'lekke-emmer' probleem. Er kan wel degelijk lucht van buiten naar binnen door temperatuur- en dus drukverschillen. Niet doen dus.

Niet als je afdichting goed vlak is. Die plastic emmers zijn nou niet bepaald goed vlak, daar moet je niet naar kijken. In dit geval is het een silicone slang op rvs = zacht op hard materiaal.

Ik zou het meer vertrouwen als een brouwemmer.

Chiel

tdp

Of je maakt een ring van een siliconenslang, aan elkaar 'gelijmt' welke is opengesneden. Deze fixeer je om het deksel en de rand van de pan, moet willen volgens mij.

Groet,
de TDP

Johannesdeloper

Citaat van: seed7 op 22-05-2015  11:52 uKleine stapjes Paide, kleine stapjes, evolutie in plaats van revolutie ;)

Ingo

Ik zit nog veel verder te denken. Je kunt van die siliconen bakplaat matjes kopen. Die zijn 36 bij 43 cm. Met wat rek erbij moet je die makkelijk om een Menno pan van 35 cm kunnen zetten. Die zet je daarna gewoon met een aluminiumring er om vast. Als je dan in het midden een gat stanst en daar een zeilring op zet (zo'n ring die in een dekzeil zit)moet dat gaan. Vervolgens doe je zo'n grijze siliconendop in dat ringgat en zet je een waterslot in de grijze stop.

Mooi bijkomend voordeel is dat je na het koelen van je wort in de Mennoan,je  je gist er in laat lopen en vervolgens zonder overgieten je kookpan gelijk als vergistingsvat kunt gebruiken.

Ergo als je al die Mennopan hebt, ben je voor een tientje klaar en kun je sneller en schoner werken. Laten we het maar een Johannesmat noemen, goed idee?

Wolter

Citaat van: Johannesdeloper op 22-05-2015  14:44 uMooi bijkomend voordeel is dat je na het koelen van je wort in de Mennoan,je  je gist er in laat lopen en vervolgens zonder overgieten je kookpan gelijk als vergistingsvat kunt gebruiken.


Ik weet niet of het wel handig is om in de kookpan ook te vergisten met al die eiwitresten etc...

Johannesdeloper

Citaat van: Wolter op 22-05-2015  15:46 uIk weet niet of het wel handig is om in de kookpan ook te vergisten met al die eiwitresten etc...
Daar heb je inderdaad wel een serieus punt. Ik denk dat het voor het overhevelen ook handig is een tweede menno pan bij de hand te hebben.

bierhenkie

Citaat van: Wolter op 22-05-2015  15:46 uIk weet niet of het wel handig is om in de kookpan ook te vergisten met al die eiwitresten etc...
Dat is heel handig. Wel hop koken in een zakje of zoiets. Die eiwitresten zakken wel uit en schijnen voor de vergisting helemaal niet zo slecht te zijn.

Wolter

Citaat van: bierhenkie op 22-05-2015  15:58 uDat is heel handig. Wel hop koken in een zakje of zoiets. Die eiwitresten zakken wel uit en schijnen voor de vergisting helemaal niet zo slecht te zijn.

Ik ben altijd blij dat ik die drab in mijn kookpan kan achterlaten.  :D

bierhenkie

Citaat van: Wolter op 22-05-2015  16:10 uIk ben altijd blij dat ik die drab in mijn kookpan kan achterlaten.  :D
Meningen verschillen  ;)

mbroek

Citaat van: Johannesdeloper op 22-05-2015  14:44 uMooi bijkomend voordeel is dat je na het koelen van je wort in de Mennoan,je  je gist er in laat lopen en vervolgens zonder overgieten je kookpan gelijk als vergistingsvat kunt gebruiken.

Na het koken is het niveau van je wort wel gezakt in de pan, vlak daarboven zit toch een flinke aanslag van het koken. En dan met vergisten komt het schuim weer over die drab en lost het misschien wel op in je vergistende wort.

Ik zou dan toch een aparte pan alleen voor het gisten gebruiken, dan maar een extra pan schoonmaken (en aanschaffen).

Het hele plan is niet verkeerd, er komt bij mij binnenkort een mennopan vrij.

Chiel.

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 22-05-2015  14:42 uOf je maakt een ring van een siliconenslang, aan elkaar 'gelijmt' welke is opengesneden. Deze fixeer je om het deksel en de rand van de pan, moet willen volgens mij.

Groet,
de TDP
Moet zeker willen, was mijn optie 2, maar komt we kritisch qua luchtdichte passing, vandaar ook optie 1: ring heel laten en in zijn geheel inklemmen tussen deksel en pan.

Jacques

Citaat van: bierhenkie op 22-05-2015  16:16 uMeningen verschillen  ;)

Klopt. Tegenwoordig filter ik niet meer zo scherp meer als in het verleden, maar ik wil het grootste gedeelte wel kwijt.

brouwjoh.

Wat te denken van een plexiglas plaat op de gistpan?

Heb dit ergens op het dit forum gezien  of het vlaams hobby forum of YouTube.
Sluit luchtdicht af door water (wort) condens.


hansHalberstadt

Citaat van: brouwjoh. op 22-05-2015  23:02 uWat te denken van een plexiglas plaat op de gistpan ?
Kan, maar plexiglas is in de eerste plaats niet levensmiddelenbestendig en het ging er nu juist om alles RVS te hebben. De deksel krijg je bij de pan geleverd, dus dan de deksel weer vervangen door iets wat kosten toevoegt kijkt me niet handig in dit geval.

hansHalberstadt

Inmiddels een 70 liter pan gekocht bij Menno (hobbybrouwshop) en de 2 opties bekeken voor afsluiten van de deksel.

Eerst de 1e optie met siliconenslang 8 mm inwendig, 12 mm uitwendig, ring strak passend rond de deksel en gelijmd met silicinenkit. (Moet eigenlijk met siliconenlijm, maar siliconenkit is ook voldoende, mits goed gelijmd: goed passend afsnijden, ontvetten met aceton, strak op elkaar lijmen geklemd en dag laten drogen). 8 houten klemmetjes gemaakt met 21 mm afstand die re ding tussen deksel en pan inklemmen. Dit principe werkt goed, sluit goed af, maar nadeel is dat de ring er spontaan afvalt als je de deksel optilt, niet zo handig dus.

2e optie: ring doorsnijden in de lengte: eerst ring op het deksel leggen en aftekenen met pen, dan 1e stukje insnijden met scherp mes en de rest knippen met een scherpe schaar.

gat 8 mm boren in deksel, eerst centerpunt slaan met priem (houten lat vertikaal eronder ter ondersteuning) dan rond aftekenen op 11 mm rond met viltstift en uitvijlen tot buitenkant viltstiftstreep en ontbramen. Dan krijg je een mooi recht gat.

Zo komt eea on de rand van de pan


De doorvoer voor het waterslot:


Het gaatje:


de ring:


Lijmen: als je de optie neemt waar bij je de ring opensnijdt kun je er iets instoppen ter ondersteuning voor het lijmen. ik gebruik iets van 8mm (lijmpatroom thermoglue) met wat teflontape op de lijmrand, dan het andere deel van de slang erover schuiven en je krijgt een perfect gladde passing.


eea getest op lekken, blijft een hele nacht vrijwel op 5 cm waterkolom staan. deksel klemt in ring, maar na een nacht er niet zo makkelijk uit te krijgen, opties: eerst insmeren met vaseline of eruit blazen door overdruk op het slangetje van het waterslot. bij 50-100 mbar schiet het deksel vanzelf los.

Met waterslot:


Erik Z

Bij Polsinelli in Italië heb ik 2 rvs-tanks gekocht, een van 20 liter en een van 30 liter. Ik gebruik ze als vergistingsvaten. De deksels sluiten luchtdicht af, ik heb in elke deksel een gat geboord voor het waterslot. Ze komen ook in 75 en 100 liter versies voor. Degelijk spul en makkelijk te reinigen.

http://www.polsinelli.it/en/shop/stainless-steel-drum.html

Puck

Citaat van: Erik Z op 25-05-2015  15:47 uBij Polsinelli in Italië heb ik 2 rvs-tanks gekocht, een van 20 liter en een van 30 liter. Ik gebruik ze als vergistingsvaten. De deksels sluiten luchtdicht af, ik heb in elke deksel een gat geboord voor het waterslot. Ze komen ook in 75 en 100 liter versies voor. Degelijk spul en makkelijk te reinigen.

http://www.polsinelli.it/en/shop/stainless-steel-drum.html

Mooie vaten, heb je de "crimped/crafted" of de "smooth/welded" versie aangeschaft?

bierhenkie

Dat zijn wat ze hier olijfolievaten noemen. Wel een stukkie goedkoper dan bij Brouwmarkt...

havu

Citaat van: Erik Z op 25-05-2015  15:47 uBij Polsinelli in Italië heb ik 2 rvs-tanks gekocht, een van 20 liter en een van 30 liter.

Ik had Polsinelli ook gezien. Zit alleen zo'n end weg ;)

Hoe heb je transport geregeld? Duur?

Erik Z

Citaat van: Puck op 25-05-2015  16:18 uMooie vaten, heb je de "crimped/crafted" of de "smooth/welded" versie aangeschaft?

Ik heb de crimped/crafted gekocht, smooth/welded is wellicht eenvoudiger schoon te krijgen maar ik heb met het schoonmaken tot nu toe geen problemen ondervonden.

Erik Z

Citaat van: havu op 25-05-2015  17:46 uIk had Polsinelli ook gezien. Zit alleen zo'n end weg ;)

Hoe heb je transport geregeld? Duur?

Als je een item in het winkelmandje hebt kun je Nederland uitkiezen als bestemming en dan zie je zo het tarief.

Neetje

Polsinelli heeft ook een kant en klare vergistingstank van 75 liter voor € 90,- Komt wel € 48,- verzendkosten bij.
Deze is compleet met kraantje en waterslot.

http://www.polsinelli.it/en/shop/stainless-steel-fermenters/75-l-stainless-steel-beer-fermenter.html

Kleine_Schriek

Geniaal idee. :groots:

 Ik ga ook aan de slag. Ik zocht al heel lang zoiets en deze optie is betaalbaar. En voor mij heel belangrijk dat er nu geen gat meer voor een kraantje zit in het vat.

Bedankt voor de foto beschrijving! Dat gat zal ik ook zo boren.  Ik zal ook eens broeden op de afdichting van het deksel. Deze manier misschien:

http://www.mausergroup.com/de/en/products_services/plastic_packaging/pe_drums.3363.html


orangeloo

Citaat van: Erik Z op 25-05-2015  15:47 uBij Polsinelli in Italië heb ik 2 rvs-tanks gekocht, een van 20 liter en een van 30 liter. Ik gebruik ze als vergistingsvaten. De deksels sluiten luchtdicht af, ik heb in elke deksel een gat geboord voor het waterslot. Ze komen ook in 75 en 100 liter versies voor. Degelijk spul en makkelijk te reinigen.

http://www.polsinelli.it/en/shop/stainless-steel-drum.html

Wat waren jou ervaringen met dit bedrijf?
Ging de verzending naar wens? Kreeg je wat je besteld had? Was het niet beschadigd? Wat was de levertijd?

orangeloo

Citaat van: Neetje op 25-05-2015  21:28 uPolsinelli heeft ook een kant en klare vergistingstank van 75 liter voor € 90,- Komt wel € 48,- verzendkosten bij.
Deze is compleet met kraantje en waterslot.

http://www.polsinelli.it/en/shop/stainless-steel-fermenters/75-l-stainless-steel-beer-fermenter.html

Iemand ervaring met dit product? Hoe is de afwerking? Of andere tips of meningen?

bierhenkie

Citaat van: Orangeloo op 26-05-2015  19:29 uIemand ervaring met dit product? Hoe is de afwerking? Of andere tips of meningen?
Geen ervaring maar wel een mening.
De bodem is er in gelast, dus het geheel is niet uit een stuk gestansd of gegoten. Naar mijn idee gaan er in de naad tussen zijwand en bodem beestjes zitten...

Erik Z

Citaat van: Orangeloo op 26-05-2015  19:24 uWat waren jou ervaringen met dit bedrijf?
Ging de verzending naar wens? Kreeg je wat je besteld had? Was het niet beschadigd? Wat was de levertijd?

De verzending ging geheel naar wens, de vaten zijn zwaar en degelijk uitgevoerd, daar kunnen je kleinkinderen nog mee brouwen.

De vaten waren zéér goed verpakt, geen beschadiging mogelijk (4 centimeter dik honingraatkarton op een houten pallet). De levertijd kan ik mij niet meer herinneren, maar ik zou het aan niemand aanbevelen als ik niet tevreden was.

orangeloo

Citaat van: Erik Z op 29-05-2015  13:12 uDe verzending ging geheel naar wens, de vaten zijn zwaar en degelijk uitgevoerd, daar kunnen je kleinkinderen nog mee brouwen.

De vaten waren zéér goed verpakt, geen beschadiging mogelijk (4 centimeter dik honingraatkarton op een houten pallet). De levertijd kan ik mij niet meer herinneren, maar ik zou het aan niemand aanbevelen als ik niet tevreden was.

Dank voor jou bevindingen.... Ben overstag. zojuist besteld:
!x 30 liter en 1x 50 liter voor de prijs van €146,- incl. verzendkosten.

http://www.polsinelli.it/en/shop/stainless-steel-drum-crimped-bottom/30-lt-stainless-steel-keg-grafted-bottom.html
http://www.polsinelli.it/en/shop/products-on-sale/50-lt-stainless-steel-keg-grafted-bottom.html

Kleine_Schriek

Ik heb mijn Menno pan binnen en denk dat ik zo'n rubber doorvoerdingetje ga hergebruiken  in het deksel. Die had ik in een emmerdeksel ooit gemaakt en daar past een waterslot dan precies in. Fijn dat de pan zo licht is en niet echt goed is om in de koken  :nut: Een heel verschil met mijn horeca RVS pan  :P

orangeloo

Citaat van: Kleine_Schriek op 29-05-2015  19:56 uIk heb mijn Menno pan binnen en denk dat ik zo'n rubber doorvoerdingetje ga hergebruiken  in het deksel. Die had ik in een emmerdeksel ooit gemaakt en daar past een waterslot dan precies in.

Goed idee van zo'n rubber doorvoerdingetje. Zijn die ergens los te koop?

hansHalberstadt

Citaat van: Kleine_Schriek op 29-05-2015  19:56 uniet echt goed is om in de koken
Waarom denk je dat? Ik heb er ook een en kookt prima. Van aanbranden is ook geen sprake want dat gebeurt alleen bij dikke inhoud zoals aardappelen, soep etc. Heb je wel eens dat filmpje gezien waarbij je water in een koffiebekertje kunt koken met een bunsenbrander eronder? 

Eric v B

Citaat van: Orangeloo op 29-05-2015  20:06 uGoed idee van zo'n rubber doorvoerdingetje. ijn die ergens los te koop?
Brouwland en zo. Volgens mij 25 cent.

orangeloo


Markiej87


ed

Vandaag zag ik bij de caravanboer een waterdoorvoer liggen. http://www.dewitschijndel.nl/ckw-haakse-waterdoorvoer/

Gat in de deksel boren van 20 mm en de doorvoer aanbrengen. Kan met een getrapte boor, maar die is vrij prijzig voor 1 gaatje. Ik kom elke dag langs een bedrijf dat RVS verwerkt. Ik denk dat ik er daar een gat in laat maken.

Je kunt hem op twee manieren plaatsen. Tuitje omhoog, stukje siliconenslang en daar waterslot op. Of tuitje gebogen en daar siliconenslang aan en die in het water stoppen (blowOff).

Wordt gebruikt voor watertanks in caravans, wordt bovendien het bij het vergisten niet warm, lijkt me voedselveilig.


Ed

Zooms

Citaat van: ed op 06-06-2015  21:25 uGat in de deksel boren van 20 mm en de doorvoer aanbrengen. Kan met een getrapte boor, maar die is vrij prijzig voor 1 gaatje.

Heb een getrapte boor van ebay gekocht. € 4,95 en thuisbezorgd... De prijs valt dus wel mee.

ed

Heb je hier een linkje van. Ik kan hem zo gauw niet vinden op Ebay.

Ed



Henielma

Idem hier, altijd handig zo'n ding lijkt me.

hansHalberstadt

Ik heb de dooevoer in de deksel voor de zekerheid uitgevijld op maat, om risico's op complicaties te voorkomen en een mooie rechte wand van het gat te krijgen.

Verder een hoop 'off topic' over andere oplossingen dan de menno pan.

Johannesdeloper

Voor mij leek het idee van het gebruik van een Menno pan als vergistingsketel aantrekkelijk.
Na wat experimenteren, schat ik dat het risico van lekkages te groot is.
Mijn deksel laat te makkelijk valse lucht door. Ook zag ik geen eenvoudige methode om
de rand goed dicht te klemmen.

Omdat ik toch geen grotere hoeveelheden dan 20 L wil gaan brouwen, ga ik voor een glazen vergistingsfles.
Dat lijkt me een goed alternatief voor dit project en zeker beter dan een plastic vat.

Kleine_Schriek

Ik heb ondertussen mijn gat gemaakt, maar dat doorvoerringetje werkte niet. De rand was ondanks mijn vijlen toch nog te scherp en toen ik het waterslot erdoor stak werd het rubber doorgesneden. Kan werken, maar dan moet het gat precies passen bij het doorvoerringtje. De mijn was iets te krap.

Ik ga nu een doorvoer alla caravanding maken met rubbertjes aan beide kanten en schroefdraad om te klemmen. Wordt vervolgd....

beermenke

Ik gebruik een rvs melkemmer van 22 liter. Brouwsels max 15 liter.
Goed schoon te maken en stevig en donker. Past perfect in koelkast annex vergistkast.

seed7

Dit soort kabeldoorvoeren werken prima voor een waterslot


Voor het klemmen van de deksel, zie de oplossing van Polsinelli (Duitse forum)

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: Kleine_Schriek op 08-06-2015  14:00 uIk heb ondertussen mijn gat gemaakt, maar dat doorvoerringetje werkte niet. De rand was ondanks mijn vijlen toch nog te scherp en toen ik het waterslot erdoor stak werd het rubber doorgesneden. Kan werken, maar dan moet het gat precies passen bij het doorvoerringtje. De mijn was iets te krap.

Ik ga nu een doorvoer alla caravanding maken met rubbertjes aan beide kanten en schroefdraad om te klemmen. Wordt vervolgd....
Waarom geen stukje siliconenslang zoals ik heb laten zien. Dat werkt wel.

Shaka

Heb je al bedacht wat voor sealing je gaat gebruiken om 'm luchtdicht te maken?

Kleine_Schriek

Citaat van: hansHalberstadt op 08-06-2015  18:09 uWaarom geen stukje siliconenslang zoals ik heb laten zien. Dat werkt wel.
Zal eerst even eenvoud proberen ;-) Maar dat RVS is zooooooooo mooi  :nut:

Kleine_Schriek

Ok, ik ga de doorvoer ook met siliconenslang maken. Eerst eenvoud proberen.
Maar over de siliconenslang als ring gebruiken. Moet je 100% siliconen kit gebruiken om de slang te lijmen? Ik heb ook siliconenlijm gevonden:
https://www.hazelaar.nl/product/1340808371

Die gebruiken hobbymodelbouwers om siliconen te lijmen en schijnt zeer goed spul te zijn. Maar ja, om dat speciaal aan te schaffen voor dit project... als kit ook werkt...

Trouwens ook erg leuk is deze link: hoe een eigen siliconen o-ring te maken:

http://www.instructables.com/id/Homemade-silicone-O-rings-and-tubing/?ALLSTEPS

En in het groot:


Ik ga toch maar voor eenvoud met de slangring

hansHalberstadt

De afdichtingsring heb ik gelijmd met normale siliconenkit. Nadeel is dat de verbinding niet zo sterk is als de slang zelf maar dat is ook niet nodig denk ik. anders moet je toch sliniconenlijm nemen. In beide gevallen is het belangrijk om goed te ontvetten met aceton en goed te klemmen zoals ik eerder had aangegeven zodat het lijmlaagje dus is en geheel opvult zonder bellen. Ook handig om eerst wat proefstukjes te lijmen om ervaring op te doen en als je zeker bent dat dat goed lukt dan pas de echte ring maken. Kostte mij wel 5 keer voor ik tevreden was.

Kleine_Schriek

Bedankt voor de tip om eerst proefstukjes te maken. Had ik nog niet bedacht  :P

tdp

Hans,

ik schiet dit draadje weer even omhoog, want ik ben erg benieuwd hoe het vergistingsvat bevalt! Zit nog steeds op eenzelfde idee te broeden, vandaar.

Groet,
de TDP

Peetski

Even wat betreft de zelf gemaakte siliconen afdichting; ik heb deze gemaakt van een neopreen U profiel, welke ik om de rand van de pan schuif. Omdat het zacht materiaal is, en voedselveilig, is het eenvoudig met wat druk af te dichten. Neopreen kan met secondenlijm verlijmt worden.

Johannesdeloper

Citaat van: Peetski op 13-08-2015  10:15 uEven wat betreft de zelf gemaakte siliconen afdichting; ik heb deze gemaakt van een neopreen U profiel, welke ik om de rand van de pan schuif. Omdat het zacht materiaal is, en voedselveilig, is het eenvoudig met wat druk af te dichten. Neopreen kan met secondenlijm verlijmt worden.
Kun je een foto maken? Het leek mij moeilijk het u profiel goed dicht te krijgen.
Verder is een Menno-pan niet echt makkelijk dicht te klemmen.
Het mooiste zou denk ik een band siliconenplastic zijn,
die je strak om de rand kan doen als ware het een stuk elastiek.

Peetski

ff geen foto voorhanden
Ik heb een normaal U rubber uit de handel gebruikt. Dit past op de rand van de pan en het deksel dicht daarop af.
(geen Menno-pan maar een koffieketel) Je kan het deksel aandrukken door een beugel te maken over het deksel en aan te trekken aan de handvatten.
Ik gebruik mijn ketel voor maischen en distilleren...

Kleine_Schriek

Ik heb ondertussen ook de pan omgebouwd naar vergistingsvat met de siliconenslang  (door de midden gesneden en om de rand gedaan). Getest, maar volgens mij is het niet dicht. Geen blubjes... Bij nadere inspectie is het probleem dat het deksel niet meer goed past als de o-ring op de rand zit. Dan is het binnenin te krap geworden. Eigenlijk zou de ring alleen tussen het deksel en de bovenkant van de rand moeten zitten, dus niet binnenin de pan. Iemand een idee?

hansHalberstadt

Citaat van: Kleine_Schriek op 21-09-2015  22:00 uBij nadere inspectie is het probleem dat het deksel niet meer goed past als de o-ring op de rand zit. Dan is het binnenin te krap geworden. Eigenlijk zou de ring alleen tussen het deksel en de bovenkant van de rand moeten zitten, dus niet binnenin de pan. Iemand een idee?
Dat betekent dus dat je het deksel er niet goed ingedrukt krijgt omdat er net te weinig ruimte overblijft tussen slang en binnenkant? Dat is inderdaad een passingsprobleem. Bij mij gaat het toevallig net goed. wat je nog kunt proberen is een slang door het gat in de deksel en dan met de mond wat vacuüm proberen te zuigen. dan wordt het deksel erin gezogen met al snel 100kg door de onderdruk die je met je mond kunt leveren. omgekeerd vliegt de deksel los door erop te blazen. (wel lange slang gebruiken anders vliegt het uiteinde tegen je tanden).

Kleine_Schriek

Citaat van: hansHalberstadt op 22-09-2015  12:57 uDat betekent dus dat je het deksel er niet goed ingedrukt krijgt omdat er net te weinig ruimte overblijft tussen slang en binnenkant? Dat is inderdaad een passingsprobleem. Bij mij gaat het toevallig net goed. wat je nog kunt proberen is een slang door het gat in de deksel en dan met de mond wat vacuüm proberen te zuigen. dan wordt het deksel erin gezogen met al snel 100kg door de onderdruk die je met je mond kunt leveren. omgekeerd vliegt de deksel los door erop te blazen. (wel lange slang gebruiken anders vliegt het uiteinde tegen je tanden).
Het lukt inderdaad om vacuüm te zuigen via het gat, als ik het deksel iets aandruk bij een bepaalde kant. Dus lichte druk is nodig om het te laten passen. Als het eenmaal vacuüm is, kan ik de hele pan optillen aan het deksel. Dus eenmaal vast is goed vast.
Maar om nu telkens na het vullen met de mond vacuüm te zuigen is niet ideaal...

 Een iets dunnere slang was dus misschien handiger geweest achteraf. Leer voor de volgende pan ;-)

bjorri

Citaat van: Kleine_Schriek op 21-09-2015  22:00 uEigenlijk zou de ring alleen tussen het deksel en de bovenkant van de rand moeten zitten, dus niet binnenin de pan. Iemand een idee?
Ik heb dit niet zelf getest maar zou het een idee zijn om de slang niet om de pan te doen maar juist om het deksel. Geen idee of het mis gaat als je te stevig aandrukt.

hansHalberstadt

Citaat van: bjorri op 06-10-2015  14:42 uIk heb dit niet zelf getest maar zou het een idee zijn om de slang niet om de pan te doen maar juist om het deksel. Geen idee of het mis gaat als je te stevig aandrukt.
Wat je ook kunt doen is een fietsbinnenband in de lengte open knippen zodat je een rubberen ring krijgt. Ring van ca 3 cm breed is wel genoeg denk ik. Se diameter van de band moet dan ca 10% kleiner zijn dan de diameter van de pan, zodat je hem strak om de deksel heen kunt trekken en over de pan. Rubber band gaat dan rondom deksel en bovenrand pan en sluit die van buiten af.

Kleine_Schriek

Citaat van: bjorri op 06-10-2015  14:42 uIk heb dit niet zelf getest maar zou het een idee zijn om de slang niet om de pan te doen maar juist om het deksel. Geen idee of het mis gaat als je te stevig aandrukt.
Dat had ik al geprobeerd en dat werkt ook niet.

@hans, dat is een idee. Dan moet je de fietsband diameter uitkiezen op de pandiameter. Ik ga eens meten.

Johannesdeloper

Citeer@hans, dat is een idee. Dan moet je de fietsband diameter uitkiezen op de pandiameter. Ik ga eens meten.

Ik heb een fietsband geprobeerd door te knippen en te lijmen. Op de las bleek een dergelijke pakking toch te lekken.
Probleem bleef bij mij het goed luchtdicht krijgen van de rand van de pan bij drukverschillen.

Je zou een deksel moeten hebben met een goede pakking en een klemmend deksel zoals in de volgende Brouwmarkt pan:
http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/gistingsvaten-emmers/gistingsvaten-rvs/vergistingsvaten-rvs-inox/vergistingsvat-vlakbodem-met-deksel-30-liter.html

hansHalberstadt

Citaat van: Johannesdeloper op 07-10-2015  10:05 uIk heb een fietsband geprobeerd door te knippen en te lijmen.
Je moet de fietsband ook niet lijmen, maar hem in de lengte knippen zodat je een soort ring krijgt met een diameter iets kleiner dan je pan.

Johannesdeloper

Citaat van: hansHalberstadt op 07-10-2015  11:01 uJe moet de fietsband ook niet lijmen, maar hem in de lengte knippen zodat je een soort ring krijgt met een diameter iets kleiner dan je pan.


Ja dat begreep ik al, maar dan moet ik ook op zoek naar een band met een iets krappere diameter dan die van een 33 L pan.

Amateurke

Vanwaar die obsessie van volledig luchtdicht afsluiten? (Om de blubjes te kunnen tellen?)

hansHalberstadt

Citaat van: Johannesdeloper op 07-10-2015  14:52 uja dat begreep ik al, maar dan moet ik ook op zoek naar een band met een iets krappere diameter dan die van een 33L pan.
klopt. misschieh kun je het wel lijmen, maar dan moet je zorgen voor een netjes aansluitende naad, bv door uiteinden exact tegen elkaar te schuiven en dan 2e stripje aan de buitenkant ertegenaan lijmen

Johannesdeloper

Blijft ook nog het punt, dat het deksel geklemd dient te worden. Wat in mijn experimenten nog het beste leek was een goeie
elastieken spin. Ook lijmklemmen geprobeerd en beugeltjes, maar het was het allemaal net niet.

Aanvankelijk leek me dit een leuk project, maar het viel allemaal vies tegen. Denk aan zo'n 30L vat van Brouwmarkt van 119 euro.
Of misschien zo'n italiaans vergistingsvat.

hansHalberstadt

mijn bedoeling was dat de band de zaak afsluit omdat hij er strak omheen gaat, dus geen klemmen van het deksel nodig.

Johannesdeloper


hansHalberstadt

Lijkt siliconenrubber. Vraag is even of het groot genoeg is om om het deksel heen te trekken. Als het lukt dan perfect.

David Steeman

Als je een fietsband neemt, neem hem dan maar zeker 30% kleiner dan de diameter van de pan. Je moet dat rubber flink rekken eer het voldoende afdicht.

Kleine_Schriek

Citaat van: Johannesdeloper op 07-10-2015  16:47 uBlijft ook nog het punt, dat het deksel geklemd dient te worden. Wat in mijn experimenten nog het beste leek was een goeie
elastieken spin. Ook lijmklemmen geprobeerd en beugeltjes, maar het was het allemaal net niet.

Aanvankelijk leek me dit een leuk project, maar het viel allemaal vies tegen. Denk aan zo'n 30L vat van Brouwmarkt van 119 euro.
Of misschien zo'n italiaans vergistingsvat.
Ik ga voor een Italiaans vat, en ondertussen ga ik verder met dit project. Want de Mennopan wordt mijn zuurbieren vat.

Erik Z

Bij Polsinelli verkopen ze zulke ringen in verschillende maten. Je moet wel in het Italiaans zoeken, anders zie je het niet.

http://www.polsinelli.it/shop/fermentatori-inox/guarnizione-per-fermentatore-370.html

beermenke

Gistvat gemaakt van een rvs melkemmer van 22 liter. Ik vergist er 15 liter in.
Zijn genoeg te koop op Marktplaats voor weinig.


Johannesdeloper

Citaat van: beermenke op 30-10-2015  22:20 uGistvat gemaakt van een rvs melkemmer van 22 liter. Ik vergist er 15 liter in.
Zijn genoeg te koop op Marktplaats voor weinig.
Heb je. Een foto? Hoe heb je een goed afsluitend deksel gemaakt?

Korteweg

Zojuist 2 vaten besteld (http://www.polsinelli.it/en/shop/products-on-sale/50-lt-stainless-steel-keg-grafted-bottom.html), incl 2x 1/2" rvs tapkraan en thuisbezorgd €154,-.

50 liter vaten zijn in de sale nu, scheelt weer een beetje  ;D

Johannesdeloper

Citaat van: Korteweg op 29-03-2016  10:09 uZojuist 2 vaten besteld (http://www.polsinelli.it/en/shop/products-on-sale/50-lt-stainless-steel-keg-grafted-bottom.html), incl 2x 1/2" rvs tapkraan en thuisbezorgd €154,-.

50 liter vaten zijn in de sale nu, scheelt weer een beetje  ;D

Ik heb die Polsinelli vaten in de 25 liter versie besteld. Prachtig materiaal het staal is veel beter dan dat van de menno-pannen.
Waar ik niet zo tevreden over ben, is dat je het deksel heel erg vast moet draaien om het luchtdicht te krijgen,
als het dan 2 weken als vergistingsvat gebruikt is, krijg je het vrijwel niet meer los.
Ik moest dan over gaan tot het 'paardemiddel' - vat leeghevelen, omkeren, handvat in bankschroef, hele vat losdraaien.


DJ


bjorri

Citaat van: DJ op 30-03-2016  10:10 uhttp://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/curiosa-en-brocante/m1017476904-brocante-antieke-zuivelreservoir-melkvat.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&lr_snippet=horizontalRichSnippet
Zoiets heb ik ook nog in de tuin gehad. Let wel op dat het geen RVS is maar geschilderd, de RVS exemplaren kwamen pas later. Ik pieker er niet over om iets te consumeren wat daar in heeft gezeten. Bovendien lasnaden en andere randjes.

Haagse Wouter


Korteweg

Citaat van: Johannesdeloper op 30-03-2016  08:32 uIk heb die Polsinelli vaten in de 25 liter versie besteld. Prachtig materiaal het staal is veel beter dan dat van de menno-pannen.
Waar ik niet zo tevreden over ben, is dat je het deksel heel erg vast moet draaien om het luchtdicht te krijgen,
als het dan 2 weken als vergistingsvat gebruikt is, krijg je het vrijwel niet meer los.
Ik moest dan over gaan tot het 'paardemiddel' - vat leeghevelen, omkeren, handvat in bankschroef, hele vat losdraaien.

Mocht dat probleem zich voordoen dan zal ik een hendel of zo maken om de deksel los te maken. Vergisten zal in ieder geval beter zijn dan in de plastic emmers die ik tot nog toe gebruikt heb.

DJ

Doelde ermee zo een vat en dan met klemmen een goede afsluiting te maken met afsluitring om hem luchtdicht te maken.
Volgende week ga ik eens zeuren om een oude pan, hoop dat de lassers tijd hebben, want ik vind dit toch wel een leuk project.

Serge VL

Waarom gewoonweg niet een goedkoop lager/gistinsvat van 50 L met vlottend deksel, dit kost ook nieuw maar € 177 en is bruikbaar voor elk volume.
http://www.vinitec.be/nl/7382940/econox-drijfdekselvat

Korteweg

Citaat van: Serge VL op 31-03-2016  12:37 uWaarom gewoonweg niet een goedkoop lager/gistinsvat van 50 L met vlottend deksel, dit kost ook nieuw maar € 177 en is bruikbaar voor elk volume.
http://www.vinitec.be/nl/7382940/econox-drijfdekselvat

Heb ik ook zien staan maar geen idee hoe deze dingen werken. Bovendien heb ik nu voor minder geld twee 50 L tanks die met een kleine aanpassing geschikt zijn.

Serge VL

Citaat van: Korteweg op 31-03-2016  12:57 uHeb ik ook zien staan maar geen idee hoe deze dingen werken. Bovendien heb ik nu voor minder geld twee 50 L tanks die met een kleine aanpassing geschikt zijn.

Als je ze niet lucht dicht krijgt misschien overwegen om een vlottend deksel te maken en dit in de Menno pannen te plaatsen.
Hoe het werkt hier wat uitleg https://www.Brouwland.com/content/docs/017/017%20Roestvrijstalen%20vaten/017.780.x-017.781.x_MAN_EN_assembling%20floating%20lids.pdf
En die lucht band kan je vervangen door een gewone fietsband. (dat heb ik trouwens ook al gedaan in mijn tank met vlottend deksel)

seed7

Heb me ook een "Mennopan" voor de gisting aangeschaft, zit een beetje naar jullie pogingen tot afdichten te kijken.

Het handvat van het deksel zit niet in het midden, en de bevestiging steekt boven de rand van de pan uit. Jammer. Het deksel is een beetje krom, te verwachten, en heeft niet voldoende aan het aandrukken bij de handvatten van de pan. Het idee was om twee balkjes over de pan te leggen en met een haak en een oog aan het handvat het deksel naar beneden te trekken. Dat is niet voldoende.

Dus, het juiste zoekwoord is... balkklem




Ingo

hansHalberstadt

Inmiddels een andere oplossing geprobeerd:
Menno pan+ binnenband fiets. Sluit mooi af. (Siliconenslang sluit toch niet altijd goed af en siliconen blijkt veel meer zuurstof door te laten dan rubber van binnenbanden)






Haagse Wouter

Nog een idee, zaag een deel van een plastic gistvat af.
Dat kit je om de RVS heen. Voila, dicht gistvat.

tdp

Hans,

Tijdje niet op het forum gekeken: oplossing ziet er simpel en doeltreffend uit!
Werkt het ook als zodanig?

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 21-03-2017  13:24 uHans,

Tijdje niet op het forum gekeken: oplossing ziet er simpel en doeltreffend uit!
Werkt het ook als zodanig?
Ja het werkt. Heb er nu voor de eerste keer mee vergist. ik moet nog testen of het helemaal afsluit. Het waterslot borrelt wel prima dus hooguit een zeer klein lekje. Ik ga nog kijken wat er gebeurt als ik de band invet met wat Vaseline, maar dat doe ik even zonder gistend bier over een week of 2 als het is gebotteld. in feite trek je de band over zowel de rand van de pan als de rand van de deksel, dus moet wel afsluiten als hij voldoende strak zit.

DEVELUW

Ik begrijp de drukte om de afdichting niet helemaal. Dat bedoel ik niet aanmatigend maar ik zou graag willen weten wat de gedachte daar achter is. Het enige voordeel lijkt mij dat je de vergisting kunt volgen adhv de bubbels. Maar uiteindelijk zul je toch SG meting doen. Voor lucht bij je wash hoe je niet bang te zijn lijkt me, die wordt beschermd door een laag CO2 gas. Mits je de gistende wash met rust laat natuurlijk..

Mvg Jack

Jacques

Citaat van: DEVELUW op 21-03-2017  19:28 uVoor lucht bij je wash hoe je niet bang te zijn lijkt me, die wordt beschermd door een laag CO2 gas. Mits je de gistende wash met rust laat natuurlijk..

Wash? Ik denk dat je wort bedoeld?

DEVELUW

Citaat van: Jacques op 21-03-2017  21:13 uWash? Ik denk dat je wort bedoeld?

Eeh ja natuurlijk, beetje hobbydeformatie  ::)

Maar ook voor wort geldt toch dat deze beschermt wordt door de CO2 laag, of spelen hier andere factoren dat het luchtdicht afgesloten moet worden?

Jacques

Citaat van: DEVELUW op 21-03-2017  21:21 uEeh ja natuurlijk, beetje hobbydeformatie  ::)

Maar ook voor wort geldt toch dat deze beschermt wordt door de CO2 laag, of spelen hier andere factoren dat het luchtdicht afgesloten moet worden?

Zolang er geen sprake is van vergisting is het wort erg gevoelig voor infecties. Luchtdicht betekent dat er niets bij kan.
Na de vergisting is het belangrijk dat er geen zuurstof bij het jongbier kan komen. De koolzuurlaag geeft maar een beperkte bescherming. Overigens is het voor ons als hobbybrouwers heel lastig om zonder bijzondere maatregelen geheel zuurstofloos werken. Een klein beetje oxidatie kan niet voorkomen worden.

hansHalberstadt

Citaat van: DEVELUW op 21-03-2017  19:28 uIk begrijp de drukte om de afdichting niet helemaal. Dat bedoel ik niet aanmatigend maar ik zou graag willen weten wat de gedachte daar achter is. Het enige voordeel lijkt mij dat je de vergisting kunt volgen adhv de bubbels. Maar uiteindelijk zul je toch SG meting doen. Voor lucht bij je wash hoe je niet bang te zijn lijkt me, die wordt beschermd door een laag CO2 gas. Mits je de gistende wash met rust laat natuurlijk.
Gisting volgen is toch wel belangrijk, in ieder geval de indicatie dat het nog gist en dat het tegen het einde langzamer gaat zodat je weet wanneer je nog het laatste beetje suiker toe moet voegen als dat ingepland is, of wanneer je de temperatuur kunt gaan verlagen om de gist neer te laten slaan voor het bottelen. Een borrelend waterslot is daarvoor heel handig, zelfs als je ook nog op een andere manier de gisting volgt. (ik doe dat met een dun slangetje en injectiespuitje wat opzuigen en brix meten. zoal te zien op de foto van 5 maart)

Als de gisting stopt is het nog belangrijker om goed af te sluiten zodat geen zuurstof aangezogen wordt. Ik voeg dan van buitenaf koolzuur toe onder lichte overdruk ca 0.1-1 mbar zodat de afkoelende wort ook tijdens cold crash geen zuurstof aanzuigt, maar wel handig als die koolzuur dan niet vroegtijdig ontsnapt via lekkende deksel.

DEVELUW

Oké duidelijk, dan zal ik andere gistvaten moeten aanschaffen of mijn huidige 50 liter vaatjes luchtdicht moeten maken :-X

Bedankt voor de reacties :biersmile:

Richard3

Ik had dit idee dus ook, echter dmv een siliconen ring tussen pan en deksel en deksel te sluiten dmv eierkistsluitingen. Die zou ik er dan een viertal op laten lassen.
Maar ik bedacht me net dat een snelkookpan al een sluiting en afdichting heeft. Op marktplaats een 35 liter pan voor 70 euro, dat is net zo duur als een Menno pan plus de losse onderdelen.
Royal swiss snelkookpan 4,6,8,10,12,20,25,30 liter alluminiu
€ 20,00
http://link.marktplaats.nl/m1237085917

Het is wel aluminium, zou dat kunnen?

Knobby

Citaat van: Richard3 op 02-03-2018  12:39 uIk had dit idee dus ook, echter dmv een siliconen ring tussen pan en deksel en deksel te sluiten dmv eierkistsluitingen. Die zou ik er dan een viertal op laten lassen.
Maar ik bedacht me net dat een snelkookpan al een sluiting en afdichting heeft. Op marktplaats een 35 liter pan voor 70 euro, dat is net zo duur als een Menno pan plus de losse onderdelen.
Royal swiss snelkookpan 4,6,8,10,12,20,25,30 liter alluminiu
€ 20,00
http://link.marktplaats.nl/m1237085917

Het is wel aluminium, zou dat kunnen?
Door de verzuring van je bier door de gist is een aluminium gistvat niet aan te raden dacht ik.

Richard3

Inmiddels wat uren verder, ben ik toch weer terug met mijn idee om de Menno pan te gebruiken met seal. Maar dan wel de sluiting á la snelkookpan. Beugel over de deksel heen en bevestiging aan de hendels van de pan en dan druk uit laten oefenen op het deksel.

ppuk

Hoe bevalt de mennopan als vergistingsemmer nu? Welke maat binnenband heb je gebruikt?
Citaat van: hansHalberstadt op 05-03-2017  22:27 uInmiddels een andere oplossing geprobeerd:
Menno pan+ binnenband fiets. Sluit mooi af. (Siliconenslang sluit toch niet altijd goed af en siliconen blijkt veel meer zuurstof door te laten dan rubber van binnenbanden)




brouwerwaldonk

Ik vergist al sinds 2008 in een menno pan. Hier ligt een plexiglas plaat op de rand die perfect aansluit op de rand. Daar ontstaat condens waar de 2 elkaar raken zodat het vat helemaal is afgesloten van de buitenlucht maar het koolzuur kan er onderdoor.
Geen gedoe met sensors tegen het vat, hier meet ik de temperatuur in het wort zelf langs een buisje wat door het deksel tot in het gistende wort zit.

Doorheen het plexiglas zie ik hoever het zit met de gisting.

https://myalbum.com/photo/kWTzqFCeEwIf/540.jpg

Erwin Warners

Citaat van: Johannesdeloper op 22-05-2015  10:00 uIk vergist nu in plastic vaten, maar als ik er ondanks goed schoonmaken na een paar weken aan ruik geeft het een zoetige bierige geur, kennelijk worden ze al snel niet goed schoon meer en loop je danig het risico op besmettingen, vandaar inox/rvs.

Geurtjes willen niet zeggen dat het vuil is, ben niet zo bang voor besmetting.
RVS is wel mooi natuurlijk.

brouwerwaldonk

Citaat van: Erwin Warners op 10-11-2019  23:52 uGeurtjes willen niet zeggen dat het vuil is, ben niet zo bang voor besmetting.
RVS is wel mooi natuurlijk.
Die geur komt toch van bier, wat in minusule spleejtes en groefjes in het plastiek zit. Die gleufjes ontstaan tijdens het maken van het vat.
Vroeg of laat heb je prijs, een besmetting en mag je uw brouwsel in de gootsteen kieperen.

De oorzaak is het verschil in oppervlakte spanning van bier en waswater. Het bier zit heel diep in heel smalle gleufjes en het water waarmee je uw vat schoonmaakt kan niet zo diep doordringen, wat maakt dat er een beetje bier blijft zitten voor altijd, maar dat bier begint stilaan te schimmelen en zal vroeg of laat je brouwsel aansteken.
Veel succes met je plastiek vaten.

ppuk

Dat klinkt goed, maar ik zou ook graag de nagisting er in willen doen. Dus geen gedoe met overhevelen (indien < 4weken) en geen gedoe met vliegjes die er bij kunnen. Binnenband klinkt dan wel ok. Ik gebruik tot nu toe altijd die vaten met groen deksel of pet carboys, maar die vaten met groen deksel zijn inmiddels best veel gebruikt en het valt me op dat ik ze niet echt goed schoon krijg. Misschien een keer met wat met caustic (ipv oxi) schoonmaken of zo. Maar rvs lijkt me zoveel frisser...

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-11-2019  22:14 uIk vergist al sinds 2008 in een menno pan. Hier ligt een plexiglas plaat op de rand die perfect aansluit op de rand. Daar ontstaat condens waar de 2 elkaar raken zodat het vat helemaal is afgesloten van de buitenlucht maar het koolzuur kan er onderdoor.
Geen gedoe met sensors tegen het vat, hier meet ik de temperatuur in het wort zelf langs een buisje wat door het deksel tot in het gistende wort zit.

Doorheen het plexiglas zie ik hoever het zit met de gisting.

https://myalbum.com/photo/kWTzqFCeEwIf/540.jpg

ppuk

Die plexiglas oplossing ziet er op de foto wel mooi uit trouwens!

brouwerwaldonk

Citaat van: ppuk op 11-11-2019  13:04 uDat klinkt goed, maar ik zou ook graag de secundaire vergisting er in willen doen. Dus geen gedoe met overhevelen (indien < 4weken) en geen gedoe met vliegjes die er bij kunnen.

 Maar rvs lijkt me zoveel frisser...
Nochtans raad ik iedereen aan om over te hevelen na de hoofdgistng om clean bier te bekomen. Het is voor mij totaal geen moeite om over te hevelen naar mijn mandflessen van glas en daarin de nagisting te laten verlopen inclusief het drooghoppen. Voor oxidatie hoeft niemand bang te zijn als zijn/haar maischema volgens de regels verloopt.

Het is vooral tijdens het uitheffen en spoelen van de bostelmand of -zak dat er aan 100% oxidatie van het zeer  hete spoelwort plaatsvind. Bier van 10- 20°C overhevelen met uitstroom op de bodem zal hiervan geen oxodatie ondervinden.

Erwin Warners

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-11-2019  06:51 uDie geur komt toch van bier, wat in minusule spleejtes en groefjes in het plastiek zit. Die gleufjes ontstaan tijdens het maken van het vat.
Vroeg of laat heb je prijs, een besmetting en mag je uw brouwsel in de gootsteen kieperen.

De oorzaak is het verschil in oppervlakte spanning van bier en waswater. Het bier zit heel diep in heel smalle gleufjes en het water waarmee je uw vat schoonmaakt kan niet zo diep doordringen, wat maakt dat er een beetje bier blijft zitten voor altijd, maar dat bier begint stilaan te schimmelen en zal vroeg of laat je brouwsel aansteken.
Veel succes met je plastiek vaten.

Dank u maar ik reinig niet alleen met waswater voor gebruik eerst wat alcohol door het vat. En hoe zit het dan met gebruikte pakkingen en slang.
En tijdens het brouwen gebruik je dan ook alleen maar RVS leiding. Ik snap voorzichtigheid geboden en wat ik al zei RVS is een mooi produkt, maar maken we onszelf ook niet te bang over besmettingen. Mag ik vragen hoeveel besmette bieren je al hebt gehad?

brouwerwaldonk

Ik heb het één keer voorgehad toen ik nog plastiek durfde te gebruiken en dat was in het jaar 1995. Er kwam schimmel op mijn bier en heb het toen maar weggegooid. Nadien alles in glas of inox.

Erwin Warners

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-11-2019  16:50 uIk heb het één keer voorgehad toen ik nog plastiek durfde te gebruiken en dat was in het jaar 1995. Er kwam schimmel op mijn bier en heb het toen maar weggegooid. Nadien alles in glas of inox.

Ok maar met hoeveel procent zekerheid is dit te wijten aan het gebruik van kunststof?
Er kan ook op een ander moment of door een andere oorzaak besmetting plaatsvinden.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-11-2019  14:21 uNochtans raad ik iedereen aan om over te hevelen na de hoofdgisting om clean bier te bekomen. Het is voor mij totaal geen moeite om over te hevelen naar mijn mandflessen van glas en daarin de nagisting te laten verlopen inclusief het drooghoppen. Voor oxidatie hoeft niemand bang te zijn als zijn/haar maischschema volgens de regels verloopt.

Het is vooral tijdens het uitheffen en spoelen van de bostelmand of -zak dat er aan 100% oxidatie van het zeer  hete spoelwort plaatsvind. Bier van 10- 20°C overhevelen met uitstroom op de bodem zal hiervan geen oxodatie ondervinden.


Deze opstelling is prima voor de hoofdgisting, maar niet voor de nagisting.
Er is namelijk een klein minuscuul spleetje door het doorvoeren van de draad. (Moet ook om koolzuur door te laten.)
Wanneer bij een gistvat dat niet gasdicht niet wordt overgeheveld ga je gegarandeerd last krijgen van oxidatie van je bier. Langdurig contact met zuurstof is schadelijker dan een beperkte mate van oxidatie door overhevelen.

brouwerwaldonk

In mijn opstelling zit geen klein minuscuul spleetje door het doorvoeren van de draad. De draad van de voeler en de voeler zelf gaan in een gesloten buisje, wat vast zit in het deksel. Hier kan het koolzuur enkel langs de rand van de ketel ontsnappen.
Voor nagisting is deze opstelling inderdaad niet geschikt je mag geen kopruimte hebben, dus overhevelen naar een volledig gevulde mandfles, met de uitstroom op de bodem van de fles.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-11-2019  06:58 uIn mijn opstelling zit geen klein minuscuul spleetje door het doorvoeren van de draad.
Ik zat op dat antwoord te wachten met een timer in mijn hand.

ppuk

Maar welke maat binnenband paste goed? 14 inch denk ik?

Citaat van: hansHalberstadt op 12-11-2019  11:50 uIk zat op dat antwoord te wachten met een timer in mijn hand.

Erwin Warners

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-11-2019  22:14 uIk vergist al sinds 2008 in een menno pan. Hier ligt een plexiglas plaat op de rand die perfect aansluit op de rand. Daar ontstaat condens waar de 2 elkaar raken zodat het vat helemaal is afgesloten van de buitenlucht maar het koolzuur kan er onderdoor.
Geen gedoe met sensors tegen het vat, hier meet ik de temperatuur in het wort zelf langs een buisje wat door het deksel tot in het gistende wort zit.

Doorheen het plexiglas zie ik hoever het zit met de gisting.

https://myalbum.com/photo/kWTzqFCeEwIf/540.jpg

Blijft zo'n plexiglas plaat een beetje lang goed geen problemen met krassen?

hansHalberstadt

Citaat van: ppuk op 12-11-2019  13:38 uMaar welke maat binnenband paste goed? 14 inch denk ik?

Ik weet het niet helemaal zeker. Ik meen dat ik 20 inch had en dat die net niet strak genoeg zat en wat lekte. Inmiddels ben ik aan het experimenteren over naar een strip van siliconenfoam rondom de binnenrand van de deksel. En daarvan een ronde ring lijmen met siliconenkit. klemmen met 8 klemmetjes van hout met 17 mm afstand. Dat sluit goed af en is makkelijk te openen. Ik maak nog wel wat foto's als het klaar is.   

brouwerwaldonk

Citaat van: Erwin Warners op 12-11-2019  17:06 uBlijft zo'n plexiglas plaat een beetje lang goed geen problemen met krassen?
Het is nog altijd mijn eerste plaat en er staan geen krassen in. Reinigen doe ik met een doekje want echt vuil wordt dat niet. Mijn plaat is een van 8 mm dikte en de pan is een 70 L
Ik zal je eens een foto sturen zoals ze nu is.

Erwin Warners

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-11-2019  17:38 uHet is nog altijd mijn eerste plaat en er staan geen krassen in. Reinigen doe ik met een doekje want echt vuil wordt dat niet. Mijn plaat is een van 8mm dikte en de pan is een 70L
Ik zal je eens een foto sturen zoals ze nu is.

Ok je kunt de vergisting wel mooi volgen zo :)

Ansius

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-11-2019  06:58 uVoor nagisting is deze opstelling inderdaad niet geschikt je mag geen kopruimte hebben, dus overhevelen naar een volledig gevulde mandfles, met de uitstroom op de bodem van de fles.

Dan ben ik heel vaak in overtreding.
Kopruimte heb ik namelijk altijd.


Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-11-2019  06:58 uIn mijn opstelling zit geen klein minuscuul spleetje door het doorvoeren van de draad. De draad van de voeler en de voeler zelf gaan in een gesloten buisje, wat vast zit in het deksel. Hier kan het koolzuur enkel langs de rand van de ketel ontsnappen.
Voor nagisting is deze opstelling inderdaad niet geschikt je mag geen kopruimte hebben, dus overhevelen naar een volledig gevulde mandfles, met de uitstroom op de bodem van de fles.

Of er nu langs de doorvoer van de draad of langs de rand van de ketel koolzuur er gassen kunnen diffuseren maakt niet uit. Zodra de heftigste vergisting voorbij is kan er zuurstof bij het bier. Dat moet voorkomen worden om het ontwikkelen van een oxidatiesmaak te voorkomen.

tdp

Citaat van: Jacques op 12-11-2019  22:24 uOf er nu langs de doorvoer van de draad of langs de rand van de ketel koolzuur er gassen kunnen diffuseren maakt niet uit. Zodra de heftigste vergisting voorbij is kan er zuurstof bij het bier. Dat moet voorkomen worden om het ontwikkelen van een oxidatiesmaak te voorkomen.

En daarom hevelt Waldonk over naar een mandfles, en heeft hij geen last van dit probleem.

brouwerwaldonk

Citaat van: tdp op 13-11-2019  07:52 uEn daarom hevelt Waldonk over naar een mandfles, en heeft hij geen last van dit probleem.
Toch al een die het licht heeft gezien. Ik hevel altijd en nog nooit geoxideerd bier gehad en altijd mooi helder.

tdp

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-11-2019  08:11 uToch al een die het licht heeft gezien. Ik hevel altijd en nog nooit geoxideerd bier gehad en altijd mooi helder.

:)

"Een probleem is pas een probleem, als het een probleem is."

Erwin Warners

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-11-2019  08:11 uToch al een die het licht heeft gezien. Ik hevel altijd en nog nooit geoxideerd bier gehad en altijd mooi helder.

En daar gaat het uiteindelijk om :biersmile:

ppuk

De 33 liter pan heeft een diameter van 35 cm. Daarom heb ik een 16 inch (305 mm diameter) binnenbandje gehaald maar vind m niet strak genoeg zitten. Misschien ff omwisselen voor een 14 inch (288 mm diameter). 12 inch is 203 mm en dat lijkt mij echt te strak. Oppompen gaat niet want dan floept ie van de rand af. Hmmm ff denken nog...

Jacques

Citaat van: tdp op 13-11-2019  07:52 uEn daarom hevelt Waldonk over naar een mandfles, en heeft hij geen last van dit probleem.

Klopt. Als hij dat niet zou doen krijgt hij geen clean bier zoals hij zelf schrijft.

Bij een volledig gesloten gistvat, zoals zo veel anderen hebben, is de noodzaak om over te hevelen minder groot.

justDick

Hier een tevreden gebruiker van een 33 ltr Mennopan.
Ik span eerst een slap elastiek van zo'n 3 cm breed om de rand van de pan.
Deze valt dan over de bovenrand.
Daarna sluit ik het deksel met een in de lengte doorgesneden binnenband van 12 inch.
Is voor een kinderfietsje, dus lekker breed.
Ben gestart zonder dat elastiek, maar dit sluit echt 100%.
 :brouwen: Dick

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.