Dubbel-bok

Gestart door Edgar, 16-08-2005 08:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

De afgelopen week heb ik twee brouwsels gemaakt met gelijkt stort, maar verschillende brouwwijze en gisten. De stort is:

Voor 35 liter:

Münchener 15:        4,5 kilo   43,5%
Vienna 7:                4,5 kilo   43,5%
Caramunich 100:     0,6 kilo     5,8%
Melanoïdine 80:       0,2 kilo    1,9%
Special B 350:         0,15 kilo   1,4%
Carared 60:            0,4 kilo     3,9%

Hopstorting:

Northern Brewer en Hallertau Hersbrücker als FWH, 80 min en 25 min kooktijd. Totale kooktijd 90 min.

SG 1064 bij 70% rendement (weinig en geen spoeling).
EBC 31
IBU 32

Gisten: Wyeast 3522 slurry van vorig brouwsel en Wyeast 2000 Budvar starter.

Eerste brouwsel met directe verhitting, tweede brouwsel met infusie van heet water verhit.

Maischschema (ongeveer):

53°:     15 min
63°:     25 min
73°:     30 min
78°:      5 min


Relatief lange eiwitrust om helderheid te testen.

Eerste brouwsel vergist in rvs cylindrokonisch vat, tweede in plastic.
Eerste met kraanwater, tweede met osmosewater, misschien beter passend bij de ondergist.

Het eerste brouwsel nadert de lagerfase met een SG van nu 1020. Van het tweede moet de gisting nog op gang komen, is pas gisteravond gepitcht bij nogal lage temperatuur.


Ik verwacht twee totaal verschillende bieren. Ook al omdat de pap in het tweede bier veel dunner is door de infusiemethode. Hopelijk blijft er nog wat body over na de vrij lange eiwitrust. We zullen zien.


MO

Stijpolitie zegt: dubbelbock begint bij 1068. Mijn favoriete dubbelbocken kennen SG's van 1077-1025. Zou jij dat ook lusten?

Edgar

Het zijn geen dubbelboks maar een (flauw) woordspeling: dubbel-bok. Twee bokjes dus.

Je kent me al een beetje zeker: zo zwaar is inderdaad niet direct voor mij. Zeker niet als ze dan ook nog branderig en zoet zijn. En een ondergister van die zwaarte zou denk ik beter bevallen dan een bovengister.

MO

De genoemde favoriete bocken zijn allen Duitsers en in die Heimat zijn alleen weizens bovengistend. Lekker dus. En nogmaals: twee maanden lageren en nog 2 maanden op fles of zo en de branderigheid zou wel weggetrokken moeten zijn.

Edgar

Namen van die bieren?

Ik wil wel eens een dubbelbok proberen te brouwen, maar dan inderdaad een ondergister.

En wat denk je van die stort hierboven?

Adrie

Met de stort lijkt me niet zoveel mis. Het lijkt wat op de stort die wij hebben gebruikt voor onze bok, maar wij hebben nog wat meer Special B gebruikt. Interessant experiment trouwens. Met al die bokken moeten we toch maar weer eens een proeverij organiseren. Ga je ze ook insturen voor het BONK?

MO

Hier een herhaling van een bericht van juli 2005 van mij.

St. Stephansbock
Herkomst:   Zötler Bräuerei
Internet   http://www.zoetler.de
Internet info   Doppelbock. Hoort bij de sterkste bieren van Bayern
      18.6 °P: 1077-1025
Alcohol:                   7.1%

Ritterbock
Herkomst:   Kaltberg Schlossbräuerei
Internet   http://www.koenig-ludwig.de/koenig_ludwig.asp?lang=de
Internet info   brouwt ook König Ludwig bieren Totaal 5 bieren
      Im Herzen von Bayern, 40 Kilometer westlich von München, liegt Schloss Kaltenberg, Residenz Seiner Königlichen Hoheit, Luitpold Prinz von Bayern und eine der letzten echten Schlossbrauereien.
Alcohol:   9.0%, 21,5 °P, 1090-1024

Doppel-Hirsch
Herkomst:   Der Hirschbräu, Privatbräurei Hoss, Sonthofen, Allgäu
Internet   http://www.hirschbraeu.de/index_frame.htm
Info internet   7 bieren
Alcohol:   7,2%
Etiket info   18,5 °P: 1076-1021


De 2e is niet zo heel lekker (wat te gebrand) maar de eerste en de derde zijn geniaal!

Edgar

Waar staat het recept van jullie bok, Adrie? Ik heb de Special B wat verminderd t.o.v. mijn dubbel en eerste bok vanwege een toch wat rauw randje aan de smaak ervan. Ik merk wel dat het sterk vermindert met de tijd, zoals MO zegt. Maar eigenlijk ben ik niet zo blij met zo'n sterke en lange smaakontwikkeling. Afijn.

Of ik ze instuur zal afhangen van hoe tevreden ik erover ben en of ze op een bok gaan lijken. Ik betwijfel dat eigenlijk een beetje, maar we zullen zien.

Jammer dat België niets heeft met Duits bier. Ten onrechte! De bieren die je noemt zijn hier moeilijk te vinden, vrees ik. Als ik nog eens bij de bierkoning ben, zal ik ze zoeken.


Edgar

De ondergister is goed vertrokken op 11°. Het gistend wort heeft een uitgesproken frisse moutsmaak, kafsmaak zelfs. Ontzettend lekker!

Het is een beetje tricky om de temperatuur constant te houden, vooral door de eigen warmteproductie van het brouwsel. Maar met nauwlettend in de gaten houden lukt dat wel. Momenteel ongeveer 4° verschil tussen koelruimte en bier (wort, jongbier, whatever). Als de activiteit afneemt, zal dat verschil kleiner moeten worden.

Edgar

Voor de (paar) mensen die gisteren mijn Onderbokje geproefd hebben: Dat was het bier van deze thread; de Budvar-versie. Het osmosewater met de ondergist verklaren samen misschien Hoppie's reactie: "Pils!"

Adrie

Ik vond het een mooi bier, Edgar. Mooi clean, moutig en karamellig. Zacht en zoetig. Beter dan onze bok. Klasse.  Mooie gist ook voor een bok, dat blijkt maar weer.

Het verbaast me trouwens dat onze bokken bijna even donker waren, terwijl jij een stuk minder caramouten en ook nog eens een groot deel viennamout hebt gebruikt.  Je hebt een kwartier langer gekookt dan wij, maar zou het daar aan kunnen liggen?

Jacques

Hoi Adrie,

Dat zou wel eens heel goed kunnen, zeker als er een grote brander gebruikt wordt onder de kookketel!

Persoonlijk vind ik het heel jammer dat ProMash bij de kleurberekening geen rekening houdt met de invloed van de kooktijd terwijl dit toch een belangrijke factor is.

Adrie

Ik denk dat dat heel verstandig is van ProMash, omdat dat niet te modelleren valt. Er spelen denk ik teveel installatieafhankelijke aspecten mee om een betrouwbare schatting te kunnen maken.

Jacques

Dat geldt eigenlijk ook voor de mouten. Niet elke mout van 50 EBC is ook exact 50 EBC. Kleurberekeningen blijven weinig betrouwbare schattingen.

Edgar

De donkere kandijsuiker voor de hergisting zal een paar puntjes kleur hebben bijgedragen.

Edgar

Ik vond jullie bok Adrie zeker genietbaar, maar echt wel teveel Special-B in de smaak. En flink bitter voor een bok. 'Bokbier' is een wel heel breed gebruikte term, maar eigenlijk vond ik het geen bokbier ('moutig, niet zeer bitter, niet hoppig' dacht ik, volgens Walsh). Heb je het recept hier nu ergens op het forum staan?

Jacques

Poeh Edgar,

Wat is nu een echte bok? Ik heb afgelopen vrijdag tijdens de PINT jubileumbijeenkomst in Amsterdam begrepen dat er maar liefst 50 bokbieren op dit moment te vinden zijn op de Nederlandse markt. Die bieren variëren enorm in smaak. Van mierenzoet, waterig, zurig tot stevig moutig.

Wel vind ik dat je een beetje gelijk hebt voor wat het bokbier dat gisteren verkrijgbaar was bij Maasland. Het bier had geen zoet/moutig karakter maar eerder een droog en hoppig karakter. In zoverre is het een echte uitzondering.

Hopmans

CiteerVoor de (paar) mensen die gisteren mijn Onderbokje geproefd hebben: Dat was het bier van deze thread; de Budvar-versie. Het osmosewater met de ondergist verklaren samen misschien Hoppie's reactie: "Pils!"

Lekker bier Edgar top!
Ik zei het gisteren al: meedoen voor de eerste prijs man.
Een juist gebruik van ondergist.
Dit bier is nog lekkerder als die van mij.

 :degroeten:

Edgar

Citaat van: jacbier op 16-10-2005  13:55 uPoeh Edgar,

Wat is nu een echte bok?

Dat is helemaal waar, bok is een vergaarbak van allerlei min of meer donkere bieren met vaaglijk als gemeenschappelijk kenmerk dat ze, meestal, íets zoetigs hebben. Ik houd me ook alleen maar 'voor het gemak' aan Walsh' richtlijn.

Ben blij dat je het lekker vindt Hop! Maar een eerste prijs lijkt me uitgesloten: Niet gebrand/bitter/donker genoeg voor wat ik denk dat de meeste keurmeesters 'bok' zullen vinden.

Johannes

We hebben het er verder niet meer over gehad gisteren maar ik vond het ook een zeer mooi bier, alleen was ik niet helemaal meer in staat om objektief te proeven  ::)

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 16-08-2005  08:51 uHet zijn geen dubbelboks maar een (flauw) woordspeling: dubbel-bok. Twee bokjes dus.
Als je dan toch aan het spelen met woorden bent, dus geen twee bokjes maar een Dubbel en een Bok??

Je schrijft "Relatief lange eiwitrust om helderheid te testen".
Maar je varieert de gistsoort, de manier van verhitten tijdens maischen, het materiaal vh gistingsvat en het gebruikte water.
Hoe weet je nu, als er helderheidsverschillen zijn, wat de oorzaak was?

Nog een vraag: in het recept staat dat beide hoppen als FWH toegevoegd zijn. Hoe klopt dat met de twee verschillende kooktijden?

Hans Hans

Edgar

Hoi Hans, leuk om een paar vragen over mijn bier te krijgen. Daar gaan we:

Citaat van: Hoorns Hopbier op 16-10-2005  19:35 uAls je dan toch aan het spelen met woorden bent, dus geen twee bokjes maar een Dubbel en een Bok??

Welja, die bovengister mag je best een dubbel noemen. Maar er zit geen suiker in.

CiteerJe schrijft "Relatief lange eiwitrust om helderheid te testen".
Maar je varieert de gistsoort, de manier van verhitten tijdens maischen, het materiaal vh gistingsvat en het gebruikte water.
Hoe weet je nu, als er helderheidsverschillen zijn, wat de oorzaak was?

Het was niet de bedoeling om een verschil in helderheid te testen. Wel om te zien of een kwartier eiwitrust in twee verschillende bieren een helder bier oplevert. Niet zo ingewikkeld toch?

CiteerNog een vraag: in het recept staat dat beide hoppen als FWH toegevoegd zijn. Hoe klopt dat met de twee verschillende kooktijden?

Da's ook al simpeler dan het lijkt: Beide hoppen zijn op 3 momenten toegevoegd. De receptweergave hierboven is nogal beknopt, ik weet het.

Maar als je nog eventjes wacht, zal ik zodadelijk het .brw file posten. Dat zou toch wel alles moeten ophelderen.

MO

mmh, ik was dus de enige die jouw bok niet zo top vond. maar dat lag kennelijk aan mij, want ik was de enige die hem licht zepig vond. maar dat heb ik wel vaker met ondergisters; het is dus meer een afwijking in mijn manier van proeven. A3 zijn bock staat bij de driespan tripel. lekker, een moderator, zelfs administrator die zijn eigen onderwerp volledig vervuilt...

Edgar

Had je nog een flesje meegenomen om thuis te proeven? Nee geloof ik. Moet wel gezegd worden dat het bier pas 2 weken op fles zit en wat mij betreft dus niet volledig klaar is. Maar ik ben wel heel benieuwd naar wat de oorzaak van zo'n zepige smaak volgens jou zou kunnen zijn.

Ik heb die Driespan thread nog eens doorgefietst en inderdaad, daar wordt de BroederBok genoemd, maar geen recept! Ik denk dat het geheim moet blijven :)

Adrie

Ach jongens, ik post hierbij wel even het Promash bestand.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.