Wat is de beste manier om suiker toe te voegen voor bottelen?

Gestart door erikwinkler, 08-05-2015 16:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erikwinkler

Ik heb twee kleine conische gistvaten met twee tri-clamp fittingen.
Nu heb ik de gist een paar dagen geleden gedumpt en wil ik morgen beginnen met bottelen vanuit de conische gistvaten door middel van een Blichmann flessenvuller vanuit het bovenste tri-clamp.

Mijn idee om dit aan te pakken is als volgt, echter heb ik zo mijn twijfels omtrent dit proces in verband met het oproeren van de laatste gistvlokken:
1. Laatste gistdump via onderste tri-clamp (zal minimaal zijn).
2. Suiker oplossen en 4 min laten koken.
3. Trechter ontsmetten en de suiker in het kleine gat (3,5cm diameter) van de bovenkant van het vat toevoegen aan het bier.
4. Voorzichtig roeren.... om de suikeroplossing gelijkmatig door het hele bier te laten verdelen.
5. 30 minuten wachten om de overgebleven gistvlokken die door het roeren losgekomen zijn te laten bezinken.
6. beginnen met bottelen vanuit de bovenste tri-clamp.

Is dit een goede procedure of heeft iemand een beter idee, om zo minder gistvlokken in mijn flessen te krijgen?

Henielma

Vlak voor het bottelen niet roeren in het gistvat. De gist die langs de wanden en op de bodem zit zal zich weer mengen met het jongbier. Beter eerst een schepje suiker (iets van 2 gram) in de flesjes doen en dan bottelen.

bierhenkie

Op dit forum staat ergens een mooi spreadsheet. Hierin staat hoeveel suiker en hoeveel water je moet mengen per flesje om de juiste hoeveelheid koolzuur te krijgen. Dit zuig je in een 5 ml spuitje van bij de apotheek en voila, altijd precies genoeg suiker in je fles.

udo

Al het bier overhevelen uit het vergistingsvat in de bottelemmer. (Gist blijft grotendeels achter in vat)
Daar uitrekenen hoeveel suiker er bij moet. (Zoveel gram per liter maal zoveel liter)
Suiker toevoegen aan bottelemmer en goed roeren.
Daarna flesjes vullen en kroonkurken er op.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.