Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Trage vergisting : kan ik al beginnen met koudhoppen?  (gelezen 1743 keer)

Offline koffie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
Trage vergisting : kan ik al beginnen met koudhoppen?
« Gepost op: 18-05-2015 20:06 u »
Ik wil 12 juni een IPA op de tap hebben. Helaas is de vergisting niet je van het. In 10 dagen slechts van 1052 naar 1020 :(
Wil ik dit bier de 12e drinkbaar hebben, zal ik tussen nu en enkele dagen eigenlijk moeten beginnen met koudhoppen.
Gaat koudhoppen enige nadelige invloed op het verloop van gisten hebben?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
Re: Trage vergisting : kan ik al beginnen met koudhoppen?
« Reactie #1 Gepost op: 18-05-2015 20:55 u »
Ik wil 12 juni een IPA op de tap hebben. Helaas is de vergisting niet je van het. In 10 dagen slechts van 1052 naar 1020 :(
Wil ik dit bier de 12e drinkbaar hebben, zal ik tussen nu en enkele dagen eigenlijk moeten beginnen met koudhoppen.
Gaat koudhoppen enige nadelige invloed op het verloop van gisten hebben?

Weinig op het vergisten, wel op de kwaliteit van de drooghop, een deel van de aroma's verdwijnt met de CO2 door het waterslot.
 :(

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 18-05-2015 21:09 u »
Uiteindelijk uitvlokken en uitzakken van gist zal de koudhop deels bedekken en naar de bodem van het vat laten sedimenteren (vooral met pellets) waardoor het minder extractierendement geeft.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #3 Gepost op: 19-05-2015 07:04 u »
Dank voor de antwoorden. Ik zal nog ietsjes geduld moeten hebben :)