Mangrove Jack's M44 US West Coast

Gestart door Brambo, 18-05-2015 20:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brambo

Hey,

Heeft er al iemand ervaringen met deze gist? En met welk bier?
Wat zijn de bevindingen? is hij te vergelijken met de US-05?
Hoe ver gist hij door?
Ik ben van plan om er iets "IPA-achtigs" mee te brouwen.


Bennemans

Ik heb er geen ervaring mee en weet ook niet ofe het te vergelijken is met de US-05.

Dit staat op de site van Mangrove Jack's:

A top fermenting ale strain suitable for American style ales. This yeast produces an exceptionally clean flavour, ideal for when you want the hop character to really punch through.
Suitable for American style pale ale, American double IPA, American style imperial stout and more.
Attenuation: High
Flocculation: High
Usage Directions: Sprinkle contents directly on up to 23 L (6 US Gal) of wort. For best results ferment at 18-23 degrees C (59-74 degrees F).
Storage Recommendations: Store in the fridge
- See more at: http://mangrovejacks.com/products/u-s-west-coast-yeast-10g-coming-soon#sthash.JRWyWtbN.dpuf

bert braadslee

Citaat van: Bennemans op 18-05-2015  20:05 uIk heb er geen ervaring mee en weet ook niet ofe het te vergelijken is met de us-05.

Dit staat op de site van Mangrove Jack's:

A top fermenting ale strain suitable for American style ales. This yeast produces an exceptionally clean flavour, ideal for when you want the hop character to really punch through.
Suitable for American style pale ale, American double IPA, American style imperial stout and more.
Attenuation: High
Flocculation: High
Usage Directions: Sprinkle contents directly on up to 23 L (6 US Gal) of wort. For best results ferment at 18-23 degrees C (59-74 degrees F).
Storage Recommendations: Store in the fridge
- See more at: http://mangrovejacks.com/products/u-s-west-coast-yeast-10g-coming-soon#sthash.JRWyWtbN.dpuf

Eerder de BRY-97 misschien, die lijkt erg op de US-05 maar flocculeert eerder en beter uit. Smaken zijn vrijwel gelijk.
Met de US-05 & BRY-97 heb ik IPA's gemaakt en zijn prima bieren geworden.
Waarom kies je specifiek voor deze gist? Uitproberen?

Brambo

Ja gewoon eens iets nieuws proberen en die M44 spreekt me wel aan dus gewoon er mee brouwen!

Is eens iets anders dan de us-05 want die gebruik ik wat te veel vind ik en ik wil wel eens weten wat de bevindingen zijn van deze mangrove...

Bennemans

Er is best al veel gesproken over de Mangrove Jack's.
Misschien dat je wat aan het linkje hebt.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27042.175.html

PeterEngeltje

Reden om deze ruim twee jaar oude topic nieuw leven in te blazen is dat ik vorige week deze gist heb gebruikt voor een Rye IPA met 19% Roggemout in de stort.
Het is een batch van 23 liter met een begin SG 1.072.
Ik heb 10 gram van deze korrelgist M44 niet gehydrateerd met het wort gemengd en de vergistingstemperatuur op 20 graden gezet.
De gisting kwam na 14 uur op gang en werd zeer fel.
Na twee dagen heb ik de blow off vervangen door een waterslot (90 plopjes per minuut).

Wat mij verbaasd is dat de gisting zo lang door blijft gaan en heel langzaam afneemt:
Dag 2 dus 90 plopjes per minuut.
Dag 4: 70 ppm
Vandaag dag 6: 52 ppm

De gist staat bekend om zijn hoge vergistingsgraad en ik ben nu bang dat het doorschiet tot onder het gewenste eind SG van 1.013.

Heeft iemand hier ervaring mee?

hans_nwk

Citaat van: PeterEngeltje op 19-08-2017  13:27 uIk heb 10 gram van deze korrelgist M44 niet gehydrateerd met het wort gemengd ...
Op je eigenlijke vraag kan ik geen antwoord geven maar korrelgist moet je over het algemeen over het wort strooien en laten liggen (als je niet hydrateert), niet mengen (heb ik tenminste altijd begrepen).

Geen idee of het kwaad kan.

Groet,
Hans

PeterEngeltje

Citaat van: hans_nwk op 19-08-2017  13:57 uOp je eigenlijke vraag kan ik geen antwoord geven maar korrelgist moet je over het algemeen over het wort strooien en laten liggen (als je niet hydrateert), niet mengen (heb ik tenminste altijd begrepen).

Geen idee of het kwaad kan.

Groet,
Hans

Er zijn veel ideeën en theorieën over korrelgisten. Ook op dit forum zijn mooie experimenten beschreven met gehydrateerd/niet gehydrateerd en de invloed van verschillende doseringen.

Droge korrelgist op het wort strooien of door het wort mengen?
Ik denk niet dat het veel uitmaakt want dit brouwsel gist als een tierelier en ik ben eerder bang dat hij te ver doorgist.

Hay

Je hebt ook redelijk weinig gist gebruikt volgens mr malty had je 19 gram moeten hebben.

PeterEngeltje

Citaat van: Hay op 19-08-2017  18:54 uJe hebt ook redelijk weinig gist gebruikt volgens mr malty had je 19 gram moeten hebben.

Volgens de instructies op het zakje is 10 gram genoeg voor maximaal 23 liter. Hij gist ook best wel goed, dat is het probleem niet.
En eerdere testen met korrelgisten beschreven op dit forum gaven aan dat lagere doseringen alleen de aanloopsnelheid van de gisting beïnvloeden, en niet of nauwelijks de SVG. Een bier met lage gistdosering werd kwalitatief als beste beoordeeld.

Ik heb wel een beetje lopen slapen want zonet vond ik elders op dit forum een prachtig document over mangrove Jack gisten. Voor wie dit ook heeft gemist:
 http://mangrovejacks.com/collections/craft-series-yeasts

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0195/8620/files/72539_V3_MJ_CS_Yeast_Bk_WEB.pdf?5432139801183846214


Jacques

Citaat van: PeterEngeltje op 19-08-2017  19:24 uVolgens de instructies op het zakje is 10 gram genoeg voor maximaal 23 liter. Hij gist ook best wel goed, dat is het probleem niet.
En eerdere testen met korrelgisten beschreven op dit forum gaven aan dat lagere doseringen alleen de aanloopsnelheid van de gisting beïnvloeden, en niet of nauwelijks de SVG. Een bier met lage gistdosering werd kwalitatief als beste beoordeeld.

Het ligt er maar aan wat voor smaakprofiel je wilt hebben. Het enten van weinig gist betekent dat je meer gistgroei krijgt. Dit heeft de vorming van meer hogere alcoholen en esters tot gevolg. Bij sommige bieren is dat gewenst. Vooral Belgische bierstijlen zijn gebaat bij meer esters. Als je wilt dat de gebruikte mout en hop meer naar voren komt kun je beter meer gist enten.

Bijkomend voordeel van meer gist enten is dat de vergisting vlot op gang komt waardoor je minder kans hebt op infecties en ook dat je veel minder kans hebt op een stokkende vergisting. Door de grotere gistgroei bij het enten van weinig gist komt het eerder voor dat de gist voedingstoffen tekort komt. Daarom altijd je wort goed beluchten (vorming sterolen) en gistvoeding gebruiken als je er voor kiest om weinig gist te gebruiken.

Dat de vergisting zo lang doorgaat komt doordat je te weinig gist hebt geënt. Zowel de hoofd- als de nagisting gaan dan langzaam.

Overigens wordt de Mangrove Jack's M44 US West Coast vooral gebruikt voor IPA's en andere Amerikaanse bierstijlen. Daar past geen uitgesproken gistprofiel in (hogere alcolholen en esters).

PeterEngeltje

Citaat van: Jacques op 19-08-2017  23:31 uDat de vergisting zo lang doorgaat komt doordat je te weinig gist hebt geënt. Zowel de hoofd- als de nagisting gaan dan langzaam.

Overigens wordt de Mangrove Jack's M44 US West Coast vooral gebruikt voor IPA's en andere Amerikaanse bierstijlen. Daar past geen uitgesproken gistprofiel in (hogere alcolholen en esters).

Ik ben inderdaad een IPA met deze gist aan het brouwen, om precies te zijn een Rye IPA.
Ik heb niet veel ervaring met korrelgisten, heb er alleen veel over gelezen.
Ik heb in het verleden uitsluitend met vloeibare gisten gewerkt en pas dit jaar met korrelgisten.
Dit is mijn derde brouwsel met korrelgist.
De keer daarvoor dat ik met korrelgist werkte was in de jaren 80 van de vorige eeuw (geen grap). Ik moet zeggen dat er veel is verbeterd aan de huidige korrelgisten.

Dat van te weinig gist kan kloppen.
Jammer dat op de verpakking van M44 staat dat 10 gram genoeg is voor max 23 liter, terwijl in de eerder vernoemde documentatie van Mangrove Jack extra wordt vermeld dat de dosis bij wort met een S.G. van meer dan 1.050 moet worden verdubbeld.
Tja, als ik dat eerder had gelezen.
Maar misschien komt het allemaal toch nog goed, in het document staat namelijk ook dat deze gist twee weken nodig heeft om zijn eind S.G. te halen.
Met een week onderweg lijkt dat aardig te kloppen.

Ik zal nu alleen het koudhoppen en bottelen moeten uitstellen.

Hay

Wat Jacques zegt bedoelde ik ook.
Kan er wel op staan van die 23 liter maar het maakt nogal wat uit of het begin sg 1050 of 1073 is.
Daarom kijk ik altijd ff op mr malty.

PeterEngeltje

Citaat van: Hay op 20-08-2017  12:05 uWat Jacques zegt bedoelde ik ook .
Kan er wel op staan van die 23 l maar het maakt nogal wat uit of het begin sg 1050 of 1073 is.
Daarom kijk ik altijd ff op mr malty.

Ja, ik heb de MrMalty App zojuist op mijn IPad geinstaleerd.

Citaat van: Hay op 19-08-2017  18:54 uJe hebt ook redelijk weinig gist gebruikt volgens mr malty had je 19 gram moeten hebben.

Gek, met 23 liter wort S.G. 1.072 voor Ale kom ik uit op 17 gram. Klein verschil maar toch?

Nog een vraag:
Wat vul je voor korrelgisten in bij de Viability (Date)?
Ik neem aan dat je daar de productiedatum (bijvoorbeeld van Wyeast) moet invullen en niet de vervaldatum want ik kan geen datum in de toekomst invullen. Op mijn korrelgisten zie ik alleen een vervaldatum.

Hay


Haagse Wouter

Ik heb deze gist gebruikt voor een IPA dit jaar.

Start SG: 1,058
Eind SG: 1,012
Schijnbare vergistingsgraad: 79,4%
Werkelijke vergistingsgraad: 65,1%

20 g gist op 25L.

Is een goed bier geworden.

TymonK

Citaat van: PeterEngeltje op 20-08-2017  12:44 uJa, ik heb de MrMalty App zojuist op mijn IPad geinstaleerd.

Gek, met 23 liter wort S.G. 1.072 voor Ale kom ik uit op 17 gram. Klein verschil maar toch?

Nog een vraag:
Wat vul je voor korrelgisten in bij de Viability (Date)?
Ik neem aan dat je daar de productiedatum (bijvoorbeeld van Wyeast) moet invullen en niet de vervaldatum want ik kan geen datum in de toekomst invullen. Op mijn korrelgisten zie ik alleen een vervaldatum.
Korrelgist heeft - indien goed gekoeld bewaard - een erg lange houdbaarheid (tientallen jaren volgens het boek "yeast"). Dus ik zou daar bijv een datum kort in het verleden voor kiezen (ook eens kijken wat het verschil is tussen 1-2-3 maanden of jaren terug...

Jacques

Citaat van: TymonK op 21-08-2017  12:35 uKorrelgist heeft - indien goed gekoeld bewaard - een erg lange houdbaarheid (tientallen jaren volgens het boek "yeast"). Dus ik zou daar bijv een datum kort in het verleden voor kiezen (ook eens kijken wat het verschil is tussen 1-2-3 maanden of jaren terug...

Ligt wel aan de bewaaromstandigheden. Je mag er van uit gaan / hopen dat deze bij onze leveranciers goed is.
Bij mij liggen alle korrelgisten in een koelkast.

PeterEngeltje

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben weer iets meer te weten gekomen over de korrelgisten.

De gisting van de Rye IPA is nu volgens mij toch behoorlijk verlopen.
Gisteren nog 25 plopjes per minuut, nu 15.
Toen ik de koudhop toevoegde heb ik een paar druppels geproefd. Er was nog een heel licht zoetje is de smaak. Zaterdag, na 5 dagen met koudhop, ga ik bottelen.

Allemaal veel brouwplezier gewenst.

Oscar

Citaat van: bert braadslee op 18-05-2015  20:52 uEerder de BRY-97 misschien,

Ik ben fan van deze gist!   :brouwen: ^-^

tdp

Citaat van: Oscar op 23-08-2017  00:20 uIk ben fan van deze gist!   :brouwen: ^-^

Fijne gist inderdaad, alleen start deze zo langzaam!

chthon

Goed om te weten, ik heb er twee zulke liggen die ooit verkeerd geleverd waren.

PeterEngeltje

Ik heb gisteren mijn Rye IPA gebotteld. De vergisting is toch goed verlopen, eind SG 1.012.
De gisting duurde wel erg lang (9-10 dagen) door de te lage dosering gist.
Normaal duurt de hoofdgisting bij mij afhankelijk van de gistsoort 2 tot 5 dagen.

De M44 staat bekend als een gist die goed uitvlokt, maar 5 dagen lageren (met koudhop) was misschien toch iets te kort. Het bier was tijdens het bottelen nog behoorlijk troebel.
Smaak en geur waren prima.

carlo de vries

Ik heb ook de Mangrove Jack's gist gebruikt ook de Westcoast M44. Bij mij stokt ie op 1020 na 7 dagen.
Begin sg was 1072. Er zit weinig beweging in het waterslot. Hoe lang moet ik de gist er nog op laten zitten.
Of wat kan ik eraan doen om de sg wat te laten dalen.

Jacques

Citaat van: carlo de vries op 08-10-2017  13:24 uIk heb ook de Mangrove Jack's gist gebruikt ook de Westcoast M44. Bij mij stokt ie op 1020 na 7 dagen.
Begin sg was 1072. Er zit weinig beweging in het waterslot. Hoe lang moet ik de gist er nog op laten zitten.
Of wat kan ik eraan doen om de sg wat te laten dalen.

Ik raad je aan de tags te gebruiken. Zie de tag gestokte vergisting.
Maar via de zoekfunctie kun je nog veel meer topics vinden over dit onderwerp.

carlo de vries

Oke bedankt. Ik denk dat het met de temperatuur te maken heeft.
's Avonds is het maar een graad of 16-17 in mijn woonkamer. misschien is ie daarom gestokt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.