Weizen: zo simpel mogelijk (volmout)

Gestart door Yogi, 17-05-2015 09:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yogi

Wie heeft er tips om een zo eenvoudig mogelijke Weizen te brouwen?

Daarmee bedoel ik met name geen ingewikkeld multi staps maischema, is eenstaps mogelijk?

Stort 50:50 licht tarwemout/pils
Gist Wyeast Bavarian
Hop nog geen idee

Op basis van dit bier kan ik een volgende keer gaan uitbouwen.

Oscar

Wat is er moeilijk aan een weizen? Je geeft al een recept... hup brouwen!

Yogi

Dat dacht ik ook, zometeen naar Brouwmarkt!

Temp uurtje 67 ok?

Ansius


Oscar

Citaat van: Yogi op 17-05-2015  09:32 uTemp uurtje 67 ok?

Yup. Go! Hop tot max 20 IBU  :)

Brouwers

Als het echt een weizen moet worden dan heb je minimaal een 2 staps maischschema nodig. Want een weizen zonder kruidnagel is niet echt een weizen. Dus 15 min op 40 graden dan 1 uur op 67.
Verder ksn je de vloeibare gist vervangen door gozdawa of mangrove jack bavarian wheat, die schijnen allebei een mooi alternatief te zijn voor de Wyeast.

Maar ben het met oscar eens, wat is er nu moeilijk aan pan opwarmen en roeren?

Bennemans

Uurtje koken.
Zakje makkelijke gist (korrel)

Yogi

Bedankt voor uw adviezen! Ik heb ook nog een klein 78 graden stapje gedaan volgens het Weizen recept in "Verander water in bier". Eigenlijk had ik geen zin in al die maisch stappen, maar toch gedaan...

Tijdens het koken random water uit de waterkoker toegevoegd om de boil-off te compenseren.

GRAAN
50/50 lichte tarwemout/extra pale pilsner bohemian

8-9 l water

MAISCH
15 min @ ongeveer 40
60 min @ 67
paar minuten @ 78

HOP
6 gr Northern Brewer @ 60
5 gr Northern Brewer @ 10
11 gr Saaz @ 10

GIST
2 gr gistvoeding @ 10
6 gr Mangrove Jack's Bavarian Wheat M10

JanEric

Citaat van: Yogi op 17-05-2015  17:20 u2 gr gistvoeding @ 10

Waarom heb je gistvoeding toegevoegd?
De gist heeft al genoeg lekkers te verorberen.
Dit kan alleen maar smaakafwijkingen geven :weetniet:

Yogi

Citaat van: JanEric op 17-05-2015  17:29 uWaarom heb je gistvoeding toegevoegd?
De gist heeft al genoeg lekkers te verorberen.
Dit kan alleen maar smaakafwijkingen geven :weetniet:

Qua alcoholpercentage kwam ik uit <4 %, ik vind dat te weinig. Met gistvoeding kwam ik boven de 5% uit (volgens BrouwHulp). De Mangrove Jack's staat niet in BrouwHulp, maar heb Wyeast Bavarian genomen.

De gistvoeding heeft inderdaad een "luchtje", hoop dat het niet blijft hangen...

JanEric

Gistvoeding gebruik je eigenlijk alleen om giststarters mee te maken, of als je met moutextract brouwt.
Dat schrijft Adrie Otte overigens ook in 'Verander water in bier'.
Als ik giststarter bij een recept toevoeg, dan krijg ik geen verandering te zien van SG of alcoholpercentage.
Hoe krijg je dat voor elkaar?
Kun je misschien je recept kopiƫren uit BrouwHulp?

Yogi

In BrouwHulp ging ik van 4.9% naar 5.5% alcohol na toevoeging van gistvoeding. Maar het was slechts eenmalig want ik probeer het te herhalen en er verandert niets. Beetje vreemd... Ik ga ervan uit dat ik een foeut heb gemaakt.

De vergisting begon overigens na twintig minuten al. Er ligt nu een romige laag krausen op het wort en er komt een heerlijke bananengeur vanaf.



bierhenkie

Citaat van: Yogi op 17-05-2015 &nbsp;17:37 uQua alcoholpercentage kwam ik uit <4 %, ik vind dat te weinig. Met gistvoeding kwam ik boven de 5% uit (volgens BrouwHulp). De Mangrove Jack's staat niet in BrouwHulp, maar heb Wyeast Bavarian genomen.

De gistvoeding heeft inderdaad een "luchtje", hoop dat het niet blijft hangen...
Je kunt een aanvullend bestand downloaden voor de nieuwe gisten. Zie het topic over Mangrove Jack. (en Gozdawa)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.