Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 100 Miljard gistcellen  (gelezen 8956 keer)

Offline Edwarff

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: 100 Miljard gistcellen
« Reactie #25 Gepost op: 17-05-2015 21:52 u »
We hebben de tijd.

Trouwens,  we hebben de vergistingskast op 20 graden staan. Is het een idee om hem morgen een graadje warmer te zetten?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #26 Gepost op: 17-05-2015 21:59 u »
Als de snelheid uit de vergisting raakt kun je overwegen de temperatuur iets te laten oplopen.

Offline Edwarff

• Senior lid
« Reactie #27 Gepost op: 17-05-2015 22:12 u »
Bedankt William,  ga ik doen. Ik denk eerst naar 21 en dan naar 22.

Offline Edwarff

• Senior lid
« Reactie #28 Gepost op: 18-05-2015 22:17 u »
Hmmm. De snelheid is er nu inderdaad wel uit, maar tjonge wat ging het tekeer!

Flinke schuimvorming en uiteindelijk een blowoff afgelopen nacht. Ik laat hem nog een paar dagen staan en dan hevel ik over voor de nagisting. Dan meet ik meteen even het SG.

Heftig spul die vloeibare gist. Bij korrels nooit last gehad van blowoffs. Is dat inderdaad een ding van vloeibare gist?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 18-05-2015 22:21 u »
Heftig spul die vloeibare gist. Bij korrels nooit last gehad van blowoffs. Is dat inderdaad een ding van vloeibare gist?

Niet zo zeer van vloeibare gist, maar van de gebruikte gist. De ene gist gaat als een speer maakt een heus gistdek en de andere niet.

Offline Gadiot

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 19-05-2015 08:42 u »

Heb je de 3068 gist gebruikt? Ik had onlangs dezelfde ervaring met deze gist toen ik een Weizen maakte. Ik heb twee keer mijn gistkast kunnen schoonmaken.. Maar uiteindelijk is het een prima biertje geworden. Geen zorgen dus!

Dit was trouwens de derde keer dat ik deze gist gebruikt heb en alleen de laatste keer gebreurde mij dit. Op de brouwdag was het vrij warm buiten. Daardoor (en door gebrek aan geduld) heb ik de gist toegevoegd toen het wort nog niet ver genoeg gekoeld was (24-26C denk ik). Mijn theorie is dat het doordaar zeer heftig ging vergisten. Hierdoor bleef de temperatuur tijdens de vergisting ook erg hoog. Een volgende keer ga ik zeker verder koelen tot minimaal 20 graden voordat ik deze gist toe voeg. 

Offline Edwarff

• Senior lid
« Reactie #31 Gepost op: 19-05-2015 22:38 u »
Ja inderdaad die 3068!

Bij mij ben ik juist vrij laag in temperatuur begonnen,  ik had wat ver dooegekoeld naar 18 graden.  Daarma in de vergistingskast opgewarmd naar 20 graden.  Blowoff was denk ik na 48 uur. Man wat een rotzooi.

Offline Gadiot

• Vol lid
« Reactie #32 Gepost op: 20-05-2015 11:24 u »
Bij mij ben ik juist vrij laag in temperatuur begonnen,  ik had wat ver dooegekoeld naar 18 graden.

Daar gaat mijn temperatuurtheorie. Dan maar een groter gistvat bestellen ;)

Offline Edwarff

• Senior lid
« Reactie #33 Gepost op: 20-05-2015 17:24 u »
Tja,  een groter vat is een oplossing. Zou er ook een andere manier zijn om dit te voorkomen?

Tags: